Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Autoservisy s SME ohroženy novelou zákona!

11/27/2018

14 Comments

 
PicturePoslanec Martin Kolovratník (ANO) "zajistil", aby se do zákona opět dostala státní regulace počtu STK a její jediná možná forma "průjezdní linky" nejméně 26 metrů dlouhé. Nic lepšího si současná mocenská skupinka konkurencí naprosto neohrožených podnikatelů na výsluní nemohla přát. Teď mohou zvyšovat ceny, Ty regulovány nejsou, a státu nekape do kapsy ani koruna. Vše jde do soukromých kapes... Jakpak se asi majitelé STK poslancům za tak příjemnou kartelovou dohodu odmění?
Bude to pomalu 3 roky, kdy nás ministr dopravy Dan Ťok na akci Diagnostic Con 2016 ujišťoval. že nechce nechat zrušit celé řemeslo "emisních mechaniků a diagnostiků".
Inu, už se to děje, a to prazvláštní novelou zákona, která má pár nebezpečných znaků kartelové dohody za hranou minimálně právních zvyklostí.
Tehdejší výroky pana ministra: 
1) "Nabízím možnost vás pozvat do pracovního procesu při novelizaci legislativy, zákona i vyhlášky o emisích."
NESTALO SE, pozváni byli jiní, a právě ti "z druhé strany", majitelé STK. My jsme pozváni nebyli, resp. ani jedna z našich připomínek akceptována nebyla.

2) "Pokud je metodika zflikovaná jen kvůli zastaralé vyhlášce a zákonu, pojďme na to svolat pracovní skupinu, a udělejme vyhlášku i zákon 56 takový, který věci pomůže a pomůže i občanům."
NESTALO SE, do Zákona 56 byl přes naše, a přes protesty samotného legislativního odboru MDČR (Mgr. Vavřina., Mgr. Rudolecký) implementovány minimální rozměry pracoviště pro kontrolu vozidel, které odpovídají jen velkokapacitním kontrolám ve městech (musí být "průjezdní linka" nejméně 26 metrů a neméně pro 3 vozidla najednou). Co má délka linky v zákoně co dělat, když výška šířka je ve Vyhlášce???  Navíc nová legislativa opět chrání byznys malé mocenské skupince podnikatelů tím, že nedovolí žádnou konkurenci. Novela tedy porušuje základní práva uvedená v ústavě a porušuje rovné podmínky v podnikání.

3) "Nechci, aby MD byl považován za resort, který je zlobbovaný někým, aby dostal do zákonu něco. Mým zájmem je, abychom měli společné základy, které dávají smysl, které pomáhají lidem a které pomáhají životnímu prostředí a obecně rozvoji ekonomiky."
NESTALO SE. Zejména občané doplácení na to, že někteří z byznysu s předraženými kontrolami těží i 80.000.000 ročně "navíc". To jsou peníze, kteří občané vydávají zcela zbytečně. 
Bohužel, dalo by se takto pokračovat a kdo se podívá na novelu Zákona 56/2001 Sb. a na novou Vyhlášku 211/2018 Sb., musí konstatovat, že zejména tento poslední bod pana ministra vyslyšen nebyl.  Pan ministr také řekl...(čtěte dále...)

PictureNejen že malý řemeslník v autodílně je od roku 2018 zatížen nesmyslnou horou byrokratických povinností, ale stát si mu teď ještě začal stoupat na krk...
Pan ministr také řekl toto:
" Z hlediska legislativy je nejvýše zákon, pak je prováděcí vyhláška a pak Věstník dopravy, kterými si ten úředník ulehčuje práci, a který pravděpodobně neprochází ani resortním ani meziresortním připomínkovým řízením. Jistou právní sílu Věstník dopravy má, ale měli bychom si to vyjasnit a v té věci musíme konat. Myslím si že bychom měli vystačit s tím, že budeme vydávat zákony a prováděcí vyhlášky."
Zde za ASEM musíme konstatovat, že když si ten, komu byla svěřena přenesená působnost státu v podobě kontrol vozidel, všechny tři legislativní formy v jejich aktuálních zněních položí na stůl, pak se podle nich řídit nelze.
Věstníky dopravy, nemluvě o tom, že dvě třetiny jich už nemohou platit, jsou takřka zločineckým nástrojem, aby smysl Zákona a Vyhlášky, které jsou úmyslně psány složitě, nejasně, a dvojsmyslně, naklonily tam, kam si lobbisté Věstníkem dopravy určí. 

Od státu teď přichází další likvidující levárna...
Na školení podepisují "kontrolní technici" co měří jen emise, že nebudou ve střetu zájmů. Kdo nepodepíše a přizná, že podle nesmyslného zákona je ve střetu zájmů, požaduje Ministerstvo okamžité zahájení správního řízení.
Jako pomoc situaci zlevnit, zjednodušit a občanům ulehčit jejich zákonnou povinnost, nechápeme například tyto nové restrikce v novelizovaném zákoně:
Citace zákona: 
Profesní osvědčení kontrolního technika§ 60
(1) Provádět technické prohlídky vozidel mohou osoby, které jsou držiteli profesního osvědčení kontrolního technika. O vydání profesního osvědčení kontrolního technika rozhoduje ministerstvo. V případě zamítnutí žádosti vydá ministerstvo rozhodnutí podle správního řádu.
(2) Profesní osvědčení kontrolního technika vydá ministerstvo osobě, která

..... (a, b, c,....vynecháno)
f) není ve střetu zájmů ve vztahu k provádění technických prohlídek;
ve střetu zájmů je osoba, která


1. provozuje podnikání nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost spočívající v prodeji nebo opravě vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí nebo samostatných technických celků,
2. je členem orgánu právnické osoby podnikající v oblasti prodeje nebo opravy vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí nebo samostatných technických celků nebo
3. vykonává závislou práci spočívající v prodeji nebo opravě vozidel, jejich systémů, konstrukčních částí nebo samostatných technických celků.

.... vynecháno
(4) Pokud v řízení o vydání profesního osvědčení kontrolního technika není prokázán opak, má se za to, že podmínka podle odstavce 2 písm. f) je splněna.

(5) V profesním osvědčení kontrolního technika ministerstvo uvede kategorie silničních vozidel, jejichž technické prohlídky je kontrolní technik oprávněn provádět. Na žádost ministerstvo v profesním osvědčení kontrolního technika omezí oprávnění k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel; splnění požadavku podle odstavce 2 písm. f) bodu 3 se v takovém případě nevyžaduje.
Vzor tiskopisu profesního osvědčení kontrolního technika stanoví prováděcí právní předpis.


Jinými slovy, řemeslník OSVČ, který ve své obci údržboval a spravoval vozidla svým sousedům a dokázal jim opravit motor či emisní systém a pak i změřit emise, ten to už to sám dělat nebude smět, protože je podle zákona ve střetu zájmů. Musel by zaměstnat zaměstnance, kterého stejně bude muset platit z oprav, protože ani jednoho emise neuživí. Takže tenhle střet zájmů už je podle zákona zase v pořádku?  Ne, je to účelová diskriminace lobbistů STK použitá na konkurenční SME!
Ve střetu zájmů však není majitel STK, který reklamami láká zákazníky ke své STK s mnoha emisními stanicemi okolo, aby jim doslova jak na běžícím páse "prodával kladné protokoly"?

PictureObec daleko od velkých měst v Německu: Malý autoservis nabízí bez obav před střetem zájmů jak emise, tak kompletní STK v této budově. Žádná průjezdní linka dlouhá neméně 26 metrů a nejméně pro tři vozidla to není, zato je v ním všechno, co opravář potřebuje jak k měření, tak i k opravám. V této vesnici jsou takoví celkem tři a tím, že zde z "kladných protokolů" nedělá nikdo hromadný byznys, běží život ke spokojenosti občanů, co nestojí ve frontách a nikoho neuplácí. Státu jsou pak odměnou data z měření emisí, které nepocházejí ze šidítek, jako je tomu u nás..
Nutno konstatovat, že tento český zákon používá dvojí měřítko a je diskriminační k jedné skupině. Nevadí mu, že tu koncepčně už 18 let kontinuálně existoval střet zájmů majitelů STK ve vztahu ke svým zaměstnancům (loajální zaměstnanci zůstávali, přísní dostávali výpověď, protože přísností odháněli klientelu), ale střet zájmů autoservisu, aby při měření emisí si nevymýšlel neexistující závady, aby je mohl údajně draze opravovat, státu vadí?
Jak to je možné, že tento strach se najednou zjeví v souvislosti s "Měřením emisí" v autoservisech a nepoukazuje na něj stát, když si kdokoliv dá kdykoliv auto do toho samého servisu zkontrolovat? Jak to, že se stát nebojí, že si servis neopodstatněně nevymyslí třeba opotřebené brzdy, nefunkční brzdovou kapalinu, příliš ojeté pneumatiky, nebo rozhozenou geometrii při pravidelných servisních prohlídkách a údržbách? Proč by se člověk, co poctivě opravuje auta, měl zpovídat a místopřísežně přísahat, že neojebe zákazníka při měření emisí po 1. 10. 2018, když ho neojebal předtím a neojebává žádné zákazníky tím, že by si neexistující defekty vymýšlel u všech zakázek, co mu do servisu přijdou?

Vysvětlení je jednoduché: Lobby STK je opět mocnější a tentokrát aktivitou Martina Kolovratníka dokázala, že prorostla do politických kruhů a tím i do zákonodárství, kde své zájmy prosazuje bez ohledu na společenská a obecná právní a ústavní pravidla.

14 Comments
Zdeněk Dědič
11/27/2018 14:04:39

Jakoby doktor,co koupí polikliniku nemohl ve svém majetku vykonávat doktořinu,jen by ale za vše odpovídal státu.

Reply
Wasylyszyn
11/27/2018 19:49:12

Stát nařizuje revize kotlů a komínů. Dělají to vesměs živnostníci, instalatéři, topenáři, kominíci. Tam střet zájmu není nebo nevadí ?

Reply
Libor Fleischhans
11/27/2018 21:14:45

Vždyť píši, že majitelé STK sedí na klíně ministerským úředníkům a slibují jim, jako ostatně jejich předchůdcům slíbili a dodali na stříbrném podnose, dobře placené trafiky po jejich odchodu z Ministerstva. je to korupce za bílého dne. jen se to všichni okolo bojí říkat, aby si na ně nesedli. Na mne si už sedli několikrát, ale co je cennější, svoboda pro všechny, nebo se strachy posrat a čekat, jak nám budou dalších dvacet let pouštět smradlavá auta ke školkám našich vnukům za to, že je to jejich pozlacený byznys? Nasrat, já ten boj za "normální" podnikání bez diskriminace malých prostě nevzdám, dokud se neodbourá regulace, vyškrtne se povinnost stavět jen velkokapacitní "průjezdní linky" a dokud se z měření emisí a kontrol aut nestane zase normální řemeslo, jako je instalatér, plynař, elektrikář nebo kominík. Pomozte mi napsat zákon a vyhlášku jednoduchou, krátkou a jednoznačnou, spravedlivou a srozumitelnou pro všechny, aby se přestaly vydávat ty zkurvené Věstníky dopravy, které vždy mafie otočí v nějakou levárnu!

Libor Fleischhans
11/27/2018 21:21:02

.. a pamatujte, budete-li tolerovat a přehlížet svou leností malé zlo, přijde větší a pak ještě větší zlo, ale to už budete v ...(chtěl jsem napsat něco jiného...) úplně jinde než dneska a proti velkému zlu už to bojovat nepůjde! Jako kdybyste neznali historii všech zel, která se opakovala a vždycky špatně dopadla. Jste sami na vině, pokud dnes nepůjdeme troubit na barikády. Vaše řemeslo vymře a lidi budou oběťmi "vyhazovačů" na těch velkokapacitních linkách, a budou mít moc nad svou konkurencí a budou ji ničit až ji vymažou z mapy komplet. tak to dopadne..

Reply
Milan
11/28/2018 11:40:20

Samozřejmě že to tak nemůžeme nechat.20.11.2018 jsem byl účastníkem první zkoušky po novele zákona 56 vyhlášky 211 na MDCR pro získání osvědčení, nyni nově na všechny druhy paliv, po 2 denim prohlubovacim kurzu pořádany 12/13/2018 CSPSD. otázky na zkoušky byla zveřejněny 13.11.18 celkem s předstihem? Že jsem tam našel celkem 4 chyby by se dalo také prominout když MDCR narychlo tyto otázky zpracovávala. Že jsem ale po úspěšném zakončení závěrečné zkoušky neobdržel osvědčení a tímto se ocitl ve střetu zájmu
považuji přímo za zločin. Podepište souhlas že nejste ve střetu a osvědčení dostanete.
Není to tak dlouho co nám ministerstvo dala (ne)jasná pravidla pokud chcete měřit dal musíte se do vybavit novím zařízením za sta tisíce projít školením na CIS včetně operátora. Tohle všechno jsem absolvoval, investice do zařízení se jen tak nevrátí. Dnes mám skončit na dlažbě ?
Z celkem cca 2300 emisních stanic je dnes aktivních přibližně 1200 a 800 vykonává měření.
Dnes jsem tedy podle MDCR ve střetu zájmu, na dotaz Úředníků z MDCR co mám tedy dělat zazněla odpověď, musíte si stěžovat vedle v baráku tedy u poslanců, za to nemůžeme, nebo nemáte manželku přepište firmu na manželku a je klid, prosím Vás kde to jsme.
Pojďme prosím společně něco udělat tohle si nemůžeme nechat Líbit domluvme schůzku s ministrem poslancem a pokusit se zvrátit tvrdost zákona.

Reply
Ivo
12/10/2018 17:24:49

Dobrý den, měřím emise asi 15let v autoservisu na venkově a jsem v širokém okolí už jediný, veškeré podmínky se neustále zhoršují, pokud jako OSVČ nebudu mít možnost měřit a opravovat tak to budu muset zabalit, ale zajímalo by kdo zaplatí veškeré investice za poslední 2-3 roky. Podvádí se snad ještě víc než dřív, já už měřím jen auta svých zákazníku, protože ostatní servisy jedou přímo na STK (tam to totiž projde vždy!!!). Co se týká malé STK je to stejné pokud budu dělat poctivě nebudu mít práci ať už bych STK dělal sám nebo by docházel nějaký externí pracovník. Asi nejlepší by byla státní STK, ale to už asi nepůjde.

Reply
Milan
12/1/2018 15:07:33

Co se děje s touto diskuzi, nějak zamrzla budeme společně něco dělat nebo je Vám vše jedno co se děje a necháte si sr.. na hlavu, máme připravené články do novin jak česky stát podporuje podnikání v ČR ale ještě bychom se měli snažit sejít s tím kdo tento zákon podepsal tak co bude dál?

Reply
Libor Fleischhans
12/2/2018 09:10:23

Příští týden se koná schůzka (již dvakrát odložená) s právníky, kde se bude jednat o této situaci. Chystáme setkání s náměstkem Mgr. Jakubem Kopřivou. Bylo mi osobně nabídnuto místo ředitele odboru 150 na MDČR, ale mezi ně se mi zrovna nechce. Musel bych se vzdát svého podnikání a upřímně řečeno, když vidím zde tu podporu 5 komentářů, nevidím ji dostatečně silnou. A potom, úředníci to tam jsou, nejsou připraveni na moje pracovní tempo a pochybuji jestli někdo z nich vůbec umí kontingenční tabulky v Excelu, aby si vyhodnocovali CIS sami. Musel bych asi přeorat všechno co se za dvacet let stačilo zlobbovat. Jednoduché by to nebylo.
Články nejen že jsou připravené, ale již jsou odeslané. ASEM odeslal (hned v říjnu 2018) petici do Evropského parlamentu a čeká na její zveřejnění. Novinářům byly poslány články, ale např. redaktor Procházka z Mladé Fronty smysl překroutil a píše nepravdu (že prý autoservisy už mohou od 1.10. 2018 dělat STK). Buď je to jeho neznalost, spíše se začíná proslýchat, že se někdo velmi mocný z ANO chystá převzít veškerou moc a monopol nad všemi STK v ČR, protože když se podíváte na vývoj legislativy, tak to tak také vypadá. Kdyby se to stalo (já tomu moc nevěřím) bylo by to pod rouškou snahy o vymýcení podvodů :-)))). Byla by to jen další, v pořadí ani nevím už kolikátá blamáž nás řemeslníků, které stát podráží a nic pro jejich volné dýchání nedělá, naopak, zasedá nám na hruď stále větší vahou..
Ještě chystám anketu, a musím ji dostat co nejvíce k autoservisům. Doufám, že malopodnikatele v autoopravárenství napadne, že jim všem zvoní hrana.

Reply
Milan
12/8/2018 10:04:59

Dobrý den, jak dopadla schůzka s náměstkem Mgr. J.Kopřivou pokud se vůbec uskutečnila. Co bude dál ?

Reply
Libor Fleischhans
12/10/2018 13:02:38

Schůzky s panem Kopřivou už od té doby proběhly tři. Na jedné mi slíbil, že se od podzimu 2018 budeme účastnit dialogu v další novele zákona 56/2001 Sb., ale zatím se tak nestalo.

Důležitá schůzka s právníky za ASEM proběhne na MDČR 13.12.2018.

Milan
12/3/2018 10:08:55

Víme že je to těžké rozhodnutí vzdát se podnikání
začít psát novou kapitolu a to rovnou ředitele odboru 150 na ministerstvu dopravy, ale bylo by to asi to nejpozitivnější za posledních x let kdy by toto místo obsadil odborník s velkým O, podpora by se určitě našla, pokud by to bylo to co by mělo rozhodnout beru si měsíc volno a budu kontaktovat známe i neznáme v tomto oboru aby Vás tyto lidé podpořili vzhůru na toto místo a málo jich určitě není potkáváme se na nejrůznějších akcích. Spíše mě zaráží když se tady řeší kouřivost tak se o tomto dá psát román na pokračování ale když jde o existenci autoservisu a měření emisí tak mě přijde že si tady píši sám se sebou, možná to dokonce někomu vyhovuje. Na druhou stranu když se ptám tak málokdo ví že nějaká diskuze existuje a spoléhá se na to ono to nějak dopadne. Ale ani já nejsem členem ASEM, ale asi brzy budu protože to je důležitý partner který bojuje za naše práva a nevzdá se, takže někde asi u členů kde má možnost pouze přihlášený uživatel je rozsáhlejší diskuze. pokud by bylo potřeba zúčastnit se nějaké debaty jako za nezávislou opravnu jsem připraven. Na závěr snad jen toto: Provádíme servisní prohlídky včetně opravy a diagnostiky měření emisí, máme nové osvědčení po novelizaci zákona ale měřit nemůžeme, když se nás zákazník zeptá proč neměříte? protože máme 25 let praxe ale nemůžeme.
Vážený pane Libore Fleischhans vezměte šanci za pačesy toto se už nemusí opakovat a učiňte spravedlnosti za dost.

Reply
Libor Fleischhans
12/10/2018 13:08:34

Zkoumám zákulisí a zatím mi to spíše připadá na další levárnu od MDČR. Tváří se jako kdybych dostal příležitost narovnat legislativu od nepravostí, ale zatím přibývá podmínek, co bych musel. V prvním kroku "opustit své podnikání" (s tím bych až tak problém neměl), pak bych spadal do struktury podřízených, kteří jsou ovládáni právě tou STK mafií a třetí, že bych se jako úředník MDČR nesměl se svými názory nikde vyjadřovat. Takže "pocem, my tě zaměstnáme, ale budeš držet hubu a krok..." To nevím jestli by bylo v boji za spravedlnost produktivní. Na pohádky Českého Honzy a Pravda a Láska zvítězí (především v tomhle státě) nevěřím.

Reply
Milan
12/9/2018 13:02:43

Dobrý den požádal jsem o názor a pomoc při tomto problému ( střet zájmů ) jednoho zdejšího senátora který si ochotně přečetl náš problém a žádal jestli nevím cituji : Nevíte kdy toto prošlo novelou ? Jakou , kdy ? Díky. A díky za pochvalu... Z.L,
Než to budu hledat pokud to víte pošlete mi to prosím a já mu to hned odešlu. Děkuji

Reply
Libor Fleischhans
12/9/2018 20:35:26

Je to zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56/zneni-20170701?porov=20181001 asi ve dvou třetinách dokumentu. Dejte vyhledat znakový řetězec "střet" a najdete to hned. je to platné od 1. 10. 2018.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace