![]() Nová emisní metodika ze 7. 6. 2016 by se měla již na některých pracovištích používat, protože od 1. 9. 2016 je její používání povinné, pokud SME nový software nebo nové přístroje mají. Praxe však ukazuje, že se jí všichni bojí, a že přes povinnost ji již dnes používat, měří SME vozidla stále ještě prostřednictvím té staré metodiky i když novou už mají, protože ta stará povoluje ruční zadávání a případné korekce či vstupy ze strany obsluhy přístroje. Nicméně od těch odvážnějších, co již začali, shromažďuje ASEM problémy, které mohou při Měření emisí s novým SW u jakýchkoliv emisních či diagnostických přístrojů nastat. Bohužel při prvních pokusech se Ministerstvo postavilo k řešení poněkud svérázně a nesystémově a byli jsme nepochopením z jejich strany nařčeni ze lživých a zavádějících informací. Snaha o kooperaci byla, lež ze strany zákonodárce o ní zájem evidentně není. Ministerstvo to dává najevo i dalšími svými kroky. Co se však říci skutečně nedá je, že by nová emisní metodika byla v ohledu hodnocení emisních závad velmi tvrdá, jak by se na první pohled mohlo zvenku zdát. Emisní metodika je zbytečně složitá, zlepšení emisního stavu vozidel se od ní očekávat ve stávající podobě nedá (je na horší úrovni než před rokem 1996) a navíc je doslova hloupá a sama si doslova říká o emisně nepodstatné, lež těžké komplikace v průběhu emisního testu. Ministerští úředníci totiž prosadili, aby obsluha přístroje do průběhu emisní zkoušky nemohla zasahovat, protože chtějí omezit možnost podvádění na minimum. Podvádět se v Česku bude na deset osvědčených způsobů jinak, avšak pokud poctivý emisní mechanik nebude mít možnost do procesu zasahovat, hrozí mu z druhé strany potenciální nebezpečí, že přistane ve slepé uličce a strojní a neovlivnitelný výsledek emisní zkoušce "NEVYHOVUJE" uvidí např. majitel vozidla s chybou imobilizeru. Co se bude dít potom? ![]() Přesně jako jeden z posledních případů, kdy jedna STK s nově instalovaným emisním programem načetla z paměti závad EOBD chybu P1614 - imobilizer. Bez ohledu na to, že se ředitel odboru 150 Ministerstva dopravy Ing. Bc. Ivan Novák vyjádřil při řešení tohoto problému písemně v pracovní korespondenci tak, že emisní mechanik vyřešil problém postupem, který je v souladu s metodikou" (vymazal paměť závad), budeme si představovat postup bez vymazání paměti závad před emisní kontrolou (že se ale paměť závad mazat obecně bude, metodika ignorováním všech jedniček v Readiness Code nadále nepřímo umožňuje). Dle EOBD normy jsou obecné emisně relevantní závady označovány znaky s "P0" na začátku. Chyby s "P1" a "P2" jsou pak považovány emisně relevantní chyby specifické definované výrobcem. Chyba uložená před pár týdny u Nissanu Almera v EOBD paměti závad označená jako P1614 spadá dle uvedeného klíče s jedničkou za písmenem "P" do "emisně relevantních chyb specifických dle výrobce". Její textové znění však nenaznačuje souvislost s emisemi, nýbrž s blokováním startu motoru proti odcizení (P1614 = chyba imobilizeru). Tato chyba není v žádné emisní výjimce, takže i chyba imoblizeru je dle klíče pro P-éčkové závady vyhodnocena jako "emisně relevantní chyba". Dle názoru pracovníka TÜV SÜD má prostě tento případ smůlu, kdy si výrobce sám zařadil do P-éčkových závad i imobilizer. "Zde je potřeba nalezenou závadu opravit, jinak vozidlo neprojde s vyhovujícím výsledkem." Dle neoficiálního, avšak písemného názoru ředitele odboru 150 Ing. BC. Ivana Nováka je postup smazání paměti závad EOBD před emisním testem v souladu s metodikou. Ať však udělá emisní mechanik jedno či druhé, bude vždycky u někoho za blbce. A nejenom to, bude riskovat i nesprávný postih při měření emisí. Má ještě třetí možné řešení: Vzít si majitele stranou a pošeptat mu, aby si sám vymazal před měřením paměť závad. To přece metodika nevylučuje. Zákazník si přece může dělat co chce. Ale ruku na srdce, co je to za metodiku, když už teď každé malé dítě ví, že nová metodika je prostě náležitě děravá. A komu tento stav vyhovuje? Musí se v džungli nejednoznačných předpisů plných protichůdných textů a odkazů na neexistující pokyny výrobce vozidla k emisní zkoušce emisní mechanik bát, že dostane mastnou pokutu za to či ono, když "to či ono" není jasné ani samotným ministerským úředníkům, natož pak Státnímu odbornému dozoru? Pokud jste emisními mechaniky, pokuste se vyplnit tento průzkumový formulář. Nezabere Vám to víc než 5 minut. Děkujeme!
15 Comments
Michal Cuc
10/27/2016 09:24:43
Vážení autoři textu ,ač jsem členem ASEMu nemohu s Vámi souhlasit ve vyhraněnosti textu. Ač má hromadu chyb nová metodika a SME přidružená k STK dle ASEMu funguje jako průchoďák,
Reply
Libor Fleischhans
10/27/2016 10:27:47
Vyhraněnost textu? Kde se tady v tom textu píše neco podobného ve smyslu že je SME u STK průchoďák?
Reply
Davidek
10/28/2016 08:10:17
Lidé POZOR ,tady se maže hodně medem. http://auto.idnes.cz/emisni-zony-che-/automoto.aspx?c=A130208_140627_automoto_fdv
Reply
Libor Fleischhans
10/29/2016 13:40:42
Davidku děkuji za tento odkaz! Stačí se podívat, kdo má peníze z prodeje plaket do emisních zón a vůbec kým byl jejich zrod iniciován. A kdo prodává plaketya co je na nich vytištěno??? Emisní plakety se získávají pouze na předložení technického průkazu bez zjišťování, zda jediný emisní systém na vozidle funguje! Je to jen záležitost zisku z prodaných plaket! S emisemi to nemá co dělat.
Reply
Libor Fleischhans
10/29/2016 17:02:47
Davídku, teď konstruktivně. Kritika je sranda, jen píšu opak toho, co tam stojí a jak je vidět na stylu, nezáleží zda píši k věci nebo ne. Co by bylo podle Davídka nejlepší? Ne kritiku, ale návrh. Co dál?
Reply
Roman
10/31/2016 08:03:38
Ten vas odkaz na idnes je k smichu: Nemecko vytlouka filtry ilegalne take (https://www.google.de/#q=dpf+deaktivieren), najdete jich stovky. Nemci navic nemeri emise ve vyfuku, kdyz maji nactene readines kody. A ty maji nactene vzdycky, protoze to cele cipuji nebo maji misto OBD zasuvek emulatory, takze vysledek je vzdycky ok. ines melo opatrit lepsi zpravodajce, nez napisou takovy ubohy blabol jen ze statistik. Tomu se rika nevidet do tematu. Emisni zony jsou politicky nesmysl protlaceny loby prodeje znamek.
Reply
Libor Fleischhans
10/31/2016 15:27:26
Teď jsem ještě koukal na ten odkaz na iDnes, je z roku 2013 (před zjištěním dieselgate). Němečtí zákonodárci nebyli v obraze a redaktoři iDnes už vůbec ne. Zavedením emisních zón a lepení nálepek na sklo za 80 Kč bez jakéhokoliv zkoumání, zda auto emisně vyhovuje či ne, ještě nikde na světě ovzduší nezlepšilo :-). To je jen byznys se známkami. Dostal ji kdo zaplatil a ukázal papír.
Reply
Michal Cuc
10/31/2016 11:59:32
Dobrý den, reaguji na změny, které přinesla metodika a které jsou přínosem pro samotný posun ke zkvalitnění procesu měření.
Reply
Libor Fleischhans
10/31/2016 13:07:54
Dobrý den pane Cuc, s dovolením bych rozšířil o další přínosy, ale zároveň uvedl na pravou míru přínosy a naopak stručně uvedl, co metodika nezlepšuje:
Reply
Michal Cuc
11/2/2016 19:14:30
Díky za výčet pane Fleischhans, akorát by mne zajímalo jak byste zajistil,aby se z Vašeho výčtu vše provádělo.
Reply
Libor Fleischhans
11/2/2016 19:42:44
"..jak byste zajistil,aby se z Vašeho výčtu vše provádělo, .. žijete v ČR, kde je jednoduché cokoli obejít."
Reply
Libor Fleischhans
11/3/2016 15:26:41
Ještě malou poznámku k "Nové emisní metodice". Pokud se někdo do ní začte, a nad každým bodem si představí, co ten bod znamená, jestli ho lze splnit, nebo naopak zneužít, pak je ona metodika on-line šitá velmi horkou jehlou a v mnoha bodech kontroverzní. Kromě "horké jehly" z ní je cítit i kompromisy k zastaralé vyhlášce a zákonu o emisích, nebo dokonce i přímé rozpory. Nedostatky ve znění metodiky se doposud daly tolerovat, vše se totiž psalo ručně a když to zaskřípalo, emisní mechanik (dříve emisní technik :-)) si prostě "nějak poradil". Že si pak "nějak poradil" i u přibývajících praktik u podvádění emisí je věc jiná.
Reply
Davidek
11/5/2016 18:09:47
https://www.youtube.com/watch?v=j45aTanc9yo
Reply
D
11/14/2016 18:46:39
novej odkaz https://www.youtube.com/watch?v=IrgbdAEF2A8
Reply
monica
4/4/2023 02:40:18
Ahoj všichni, toto je ta nejúžasnější věc, kterou jsem kdy poznal, a musím se podělit o toto skvělé svědectví. Chci jen poděkovat DR SUNNY, že si našla čas a pomohla mi seslat kouzlo, které přivádí zpět mého bývalého milence, který o mě po šesti měsících zasnoubení náhle ztratil zájem, ale dnes jsme manželé a jsme šťastnější než nikdy. Byl jsem opravdu ohromen a šokován, když za mě udělal práci a do 48 hodin se James vrátil domů a začal prosit o odpuštění a abych to znovu přijal. Opravdu mi chybí slova a nevím kolik jich mám předat vám mé uznání, DR SUNNY, jste Bohem, který byl poslán obnovit přerušený vztah. Hluboce miluje pomáhání lidem plnit jejich touhy, najít pravou lásku, přivést zpět své bývalé milence, ukončit násilnické vztahy, najít úspěch, přilákat štěstí, najít spřízněné duše a další. Kontaktujte ho ještě dnes a nechte ho, aby vám ukázal zázraky a zázraky jeho systému kouzel lásky. Poskytuje nejlepší výsledky při sesílání skutečných kouzel. Pošlete e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com Můžete mu také Whatsapp na +2348082943805
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |