![]() Ministerstvo dopravy rozesílá hned po sobě 3. 6. 2016 a 6. 6. 2016 další dvě informace o změnách metodiky, vyžadující zásah do programu softwaru přístrojů, a to jen tři týdny před vypršením jejich schválení pro používání v SME! Skutečně pikantní je na těchto změnách metodiky to, že časově přichází až po oznámení o prvních Ministerstvem schválených přístrojích ve Věstníku dopravy 6/2016! Zde je již 2. 6. 2016, tedy ještě 4 dny před další změnou schválena jedna značka přístroje, takže jsou jen dvě (možná tři) možnosti: Buď jeden z výrobců přístrojů dostává informace o těchto změnách s dostatečně velkým časovým předstihem, aby měl exklusivně zajištěno schválení jen jeho přístrojů do termínu 1. 7. 2016, nebo je schválení jaksi "neplatné", protože po něm nastaly opět změny v legislativním postupu nové metodiky. Ja však možná i třetí varianta. První přístroj je schválen a ostatní přístroje musí udělat programy přesně podle jeho řešení. Ani jedna z variant není fér ani vůči všem výrobcům přístrojů, ani vůči jejich majitelům, kteří čekají na schválení a nový software z úzkostí před zastavením činnosti právě jejich SME. Po 1. 7. 2016 jim totiž hrozí sankce! Nový zásah do programu emisních přístrojů si vyžádaly tyto, tři týdny před termínem skončení přechodného období Ministerstvem dopravy provedené změny:
Další "kosmetické změny", jak je Ministerstvo okomentovalo, opět s přívlastkem "finální", jsou v rozdělení společného volitelného programu pro řízené i neřízené diesely na dva samostatné. Přívlastek "finální" měly bohužel však již tři předchozí verze a zdá se, že ani tato neobsahuje všechny korekce a doplnění. Naopak, podle této poslední verze by zcela zásadně měnil postup při měření emisí vozidel bez EOBD:
Původní znění ještě z 19. 5. 2016 : Vozidla bez OBD se diagnostikují v souladu s pokyny výrobce vozidla. V případě, že výrobce vozidla kontrolu řídícího systému výslovně nepředepisuje, uvede se tato skutečnost do příslušné kolonky protokolu ve znění "Není předepsána" a vozidlo se z hlediska kontroly paměti závad nehodnotí. Nově připravované znění ze 3. 6. 2016: Vozidla bez OBD se diagnostikují v souladu s pokyny výrobce vozidla. Kontrolu paměti závad je možné vynechat pouze v případě, že to tak výslovně stanovil výrobce vozidla. V tom případě se tato skutečnost uvede do příslušné kolonky protokolu ve znění "Není předepsána" a vozidlo se z hlediska kontroly paměti závad nehodnotí. Pokud by se musela povinně, tedy z nařízení státu, načítat paměť závad elektroniky motoru u starších vozidel bez EOBD, pak by stát musel definovat i to, jak se budou chybové kódy u individuálních typů a generací diagnostiky více než 50 značek vozidel vyhodnocovat. Stát by musel i definovat alternativní postup, jak se bude postupovat, když emisní mechanik komunikaci se svými starými diagnostikami z neznámých důvodů nenaváže. Jak se dá tušit, bude nás Ministerstvo dopravy překvapovat i v blízké budoucnosti úpravami, korekturami a různými dodatky ke stávajícímu, už tak překypujícímu chaosu v postupech při měření emisí. Je vskutku škoda, že od roku 2006, kdy tehdejší ředitel odboru 150 avizoval nástup elektronického sběru dat CIS, nebylo alespoň v omezeném počtu nějakých vybraných emisních stanic zkoušeno to, co dnes na ostro bude vyvolávat mnoho kontroverzí, a že jimi bude trpět i občan, který se ke kontrole svého vozidla dostavit musí. Ani poslední metodika nevylučuje, že ač se zcela zdravým vozidlem neodjede z SME na valníku odtahové služby, když program emisního přístroje vyhodnotí jeho vůz nekompromisně "NEVYHOVUJE". ASEM tedy volá po radikálním a komplexním systémovém zjednodušení znění legislativy, aby měření emisí mělo zase jednou hlavu a patu, jako kdysi u seřizování karburátorů, kdy se ještě plombovaly šrouby pro nastavení bohatosti směsi.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |