Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Měření emisí čeká už za týden focení a CIS

10/25/2017

7 Comments

 
PictureASEM testuje jako jeden z prvních a stále je co ladit. Podobná hlášení jako "Element typMotoru je neplatný kvůli datovému typu String, chyba 311 - skutečná délka je menší než MinLenght" naskakují v různých momentech a u různých vozidel. Tato chyba "zatloukla" protokol před dokončení zkoušky a výtiskem. V ostrém režimu to pak znamená kolaps emisních stanic. Zkouší se minimálně a termín natéká do bot.
Od 1. listopadu 2017 by měl naběhnout zkušební provoz zpracovávání emisních protokolů přes centrální internetový server Ministerstva dopravy zvaný CIS SME.
Provozovatelé emisních stanic byli vyzváni, aby svým úřadům s rozšířenou působností vyplnili poměrně rozsáhlý dotazník. Mezi jiným musí uvádět i kompletní seznam továrních značek vozidel a CIS je potom k měření jiných značek vůbec nepustí. 

Na trhu bude programů CIS Emise + focení (včetně nutného a pro pokrytí výpadků internetu důležitého "offline" programu) hned několik. Zatím je schválen jen jeden (DEKRA Emise 2013 CIS), ale ani ten ještě dnes není schopen v tandemu s CISem úplně bez chyb fungovat. Jedná se spíše o programové nedostatky, než se programy sladí. Méně problémů se dá očekávat u programů, kde mezi přístrojem a CISem nebude žádný mezičlánek, který nyní tvoří mezi uživateli rozšířené programy dva (DEKRA a TEAS). Měření emisí s jediným schváleným programem pro CIS totiž ukázalo, že styčných bodů je po cestě až příliš a ve všem musí existovat shoda. Čím více mezičlánků, tím vyšší šance že se něco po cestě nezadaří... Více po kliknutí na "Read more" níže vpravo.

PictureVždycky když programátoři odstraní chyby a pošlou další update programu, ASEM zkouší mnohdy do pozdních večerních hodin. Bohužel chyb je hodně a máme pocit, že toto není naše práce, ale že někdo něco vzhledem k termínu 1. 1. 2017 asi zanedbal...
Při testování za posledních 10 dnů se z 23 vozidel podařilo na CIS dostat jen jedno vozidlo a to ještě v testu v přístroji vyhovělo, avšak CIS vytiskl protokol stejně nevyhovující. Je tedy co dohánět, na pořadu dne je trpělivost.

Proč se zavádí CIS a focení u SME?
Focení z toho samého důvodu, jako u STK: I na SME se vydávaly kladné protokoly i bez aut. 
CIS bude po odstranění prvních dětských nemocí novou a velmi účinnou zbraní proti podvodům a dá se očekávat, že se bude hodně vozidel vracet do opraven, protože na poprvé jich nevyhoví vyšší počet než v minulosti. 

Stačí po roce vyfiltrovat hodnoty kouřivosti u 1,9 TDi a bude jasno...
Šéf projektu programátorů AutoCont: "Z dat půjde vytvářet libovolný počet porovnávání čehokoliv s čímkoliv, data z měření máme všechna."
Po roce se dá tak ze systému vytáhnout, jak u které stanice vypadají Readiness Code, a z toho lze odhadovat, u které stanice Měření emisí je ve zvyku často mazat paměť závad, aby se zvýšilo procento vyhovujících vozidel. Ministerstvo dopravy získá i kýžený přehled o desítkách typů vedlejších informací, např. fluktuující vozidla od SME k jiné, kolik měření stihne stanice za směnu nebo za den či měsíc, jestli se ve stanicích jen měří nebo i seřizuje, jaká je vytíženost stanic v jednotlivých měsících v roce, jak dlouho trvá měření emisí, jak přesně měří jednotlivé přístroje a jak se od sebe jednotlivé SME liší u stejných aut hodnotami z měření. Tedy nástroj vskutku mocný, pokud bude fungovat.

Stručný popis funkce CIS je následující:
  • Mechanik se přihlásí do CIS přes internet,
  • zahájí časové okno pro sdělení výsledků měření emisí,
  • provede focení vozidla (nejméně předobok / zadobok),
  • vyplní identifikační údaje o provozovateli a o vozidle,
  • přenese výsledky z měření na server Ministerstva dopravy
  • a vytištěním protokolu o měření emisí zkoušku zakončí
Nezbývá než si přát, aby se co nejdříve vychytaly počáteční mouchy a systém přestal obtěžovat a začal skutečně pomáhat.

Abychom končili optimisticky, našli jsme také jednu velmi příjemnou záležitost CISu a to nalezení vozidla podle VINu, které už měřeno bylo. Po vyplnění VINu se totiž všechno vyplní úplně samo a stačí jen vyfotit, naměřit a poslat. Do budoucna tedy nebude ani třeba obstarávat emisní data, všechny budou pohromadě na CIS a po pár letech odpadne nákladné a nepříjemné shánění těch správných předepsaných dat. Aktuálně se totiž databáze od databáze mnohdy různí.

7 Comments
Polo
10/25/2017 11:24:58

Dobrý den,
nebylo by možné ,jak to alespoň trochu půjde dát sem video s postupem měření emisí krok za krokem s cisem s dekrou?Já myslím,že by nám to všem pohmohlo,kdo s tím budeme pracovat.
Předem moc díky.

Reply
Libor Fleischhans
10/25/2017 18:26:20

Dobrý den, ano, to by šlo. Jakmile mi vznikne skulinka času, hned ho udělám a zveřejním na YouTube a prostřednictvím ASEM webu dostanu k vám.

Reply
libor
10/25/2017 21:36:20

S měřením s přístrojem AVL..děkujeme,

Dali
10/26/2017 08:28:37

Nevím jak chce někdo měřit, když ještě nevyšel provozní řád (se kterým se musím před zahájením činnosti seznámit) a není schválena jediná aplikace na focení (zatím nevyšla žádná instrukce se schváleným SW) Můj osobní tip termínu je 01.02.2018 :)))

Ondřej
11/28/2017 09:20:27

Dobrý den, mám dotaz. Bylo mi řečeno v jednom značkovém servisu, že ještě nefotí a fotit budou až začátkem nového roku, protože má dojít k odkladu. Co je na tom pravdy? :-) Díky za odpověď

Reply
Libor Fleischhans
11/28/2017 09:29:38

Dobrý den, povinně to mělo být od 1.12.2017, ale Ministerstvo do poslední sekundy nekomunikuje... Takže jen ti nejzasvěcenější kamarádi Ministerstva dopravy mají ty správné informace.

Reply
Petr
12/4/2017 14:31:37

Super.Už se fotí.Další krok aby se nepodvádělo.Jsem pro.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace