Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Nová emisní metodika před posledním připomínkováním 5. 5. 2016

4/19/2016

10 Comments

 
Za necelý měsíc (5. 5. 2016) se sejde odborná skupina k poslednímu připomínkování nové emisní metodiky, aby korigovala detaily, které byly vypozorovány v přechodné době (prostudujte na konci tohoto článku!)

Jak je již známo, od 1. 7. 2016 by se měl spustit provoz emisních stanic, ve kterém by sdílení dat od přístrojů do protokolu probíhalo tzv. "online" bez možnosti zásahu lidské ruky.
V současné době probíhá sběr připomínek a tudíž je nejvyšší čas oslovit vás, odbornou profesionální veřejnost, které se metodika týká obzvlášť. Úloha zní: "Realisticky kontrolovat vozidla na jejich technický stav zaměřený na emisní chování v provozu".
Picture
Picture
Některé podstatné nedostatky právě vznikající nové emisní metodiky nelze přejít bez věcných komentářů, tak si alespoň některé projdeme, ať víme, odkud třeba "emisním mechanikům" bude hrozit nebezpečí:
  • Papíry, papíry, papíry... Zatímco nová emisní metodika po jejich několika úpravách v dodatcích prostřednictvím Věstníků dopravy neposkytuje až tak citelný pokrok v účinnosti samotné emisní kontroly v jejich jednotlivých krocích, ukrojí z našich lesů dost podstatný krajíc. Výpis musí např. obsahovat i naměřené nespálené uhlovodíky, i když je ani stát ani výrobce nepožadují vyhodnocovat. V emisní metodice však stojí, že je musíte přesto v příloze uvést i s jejich limitem. Když limit neexistuje, je těžko ho uvádět.
  • Alibismus... Vizuální kontrola katalyzátoru na jeho nepoškozenost a funkčnost je jedním z povinných kroků emisního mechanika. Jak to ale provede např. u diesel motorů? No a pokud emisnímu mechanikovi projde kontrolou s pozitivním hodnocením diesel s "řízeným systémem" a s nefunkčním nebo poškozeným katalyzátorem, riskuje mechanik postih. Takových míst je v legislativě více.
  • "Dle pokynů výrobce" nebo "Pokud výrobce nestanoví jinak"... 
    Opakovaná fráze jak metodiky, tak zákona č. 56 a vyhlášky č. 302 v jejich původním znění​, která však bude z hlediska možných sankcí ze strany SOD (státního odborného dozoru) Damoklovým mečem s vlastností článku "Hitler je gentleman". Ten také nikdo neviděl, ale pokud "nadřízený" řekl, že existuje, tak s tím bohužel musíme žít. "Pokyny výrobce" k měření emisí jsou v dílenské literatuře popsány vesměs stroze a paušálně, někdy vůbec ne. Zákon se na ně však odkazuje, jako kdyby výrobce povinně tušil, v jaké z desítek zemí, do kterých exportuje svá vozidla, panuje v aktuální době jaký postup při měření emisí. Věc nemožná.
  • Takovouhle "českou" implementací EOBD se účinnost kontrol nezlepší... Rozdíl mezi diagnostikou elektroniky řídící jednotky motoru a EOBD je hlavně v tom, že:
  1. Když se smaže paměť závad u vozidla bez EOBD, nikdo to nepozná (takže se v praxi bude před vraty SME mazat)
  2. Že u vozidel s EOBD  se při smazání paměti závad vynuluje i Readiness Code (proto EOBD "RC" zavedlo)
READINESS CODE, jinak tedy velký a čím dál mocnější pomocník palubní diagnostiky, byl povoleným ignorováním kompromisní českou emisní metodikou u zážehových motorů degradován na pouhou kontrolu regulační smyčky lambdasondy (stav v roce 1996), a u dieselů na čtyři akcelerace i když vůz bude mít kouřivost u první akcelerace "k = 0,00". České řešení umožňuje tedy rovněž vymazání paměti závad EOBD těsně před emisní kontrolou. 

Co moderní emisní metodice chybí a co přebývá
"Měření emisí" chybí v České republice smysl a systém
Pokud chceme, aby měření emisí skutečně chránilo především obyvatele hustěji obývaných aglomerací s hustou dopravou a aby skončily podvody v byznysu s kladnými emisními protokoly, je zapotřebí CIS elektronický centrální systém sběru dat po Internetu se samovyhodnocovacími kontrolními algoritmy, které budou samy účinně odhalovat nejen jednotlivé nepoctivce mezi kontrolními stanicemi, ale veškeré prohřešky jak výrobců vozidel, tak jejich úpravců a koncových uživatelů.


Po 1. 1. 2016 se děly i pozitivní věci: Po prvních týdnech, co vstoupilo v platnost přechodné období nové emisní metodiky se začali svědomitější řidiči poptávat po takových opravách svých vozidel, kterým předtím nevěnovali pozornost. Nechali si opravit závadu, jejíž vinou jim neustále svítila kontrolka, nechali si zpět domontovat ilegálně odstraněný filtr částic, vyměnit lambdasondu či katalyzátor. apod.

Ani negativní dopady na sebe nenechaly dlouho čekat. Mezi typicky české vlastnosti patří "nechávat vše na poslední chvíli" a "být papežštější než papež". To druhé stojí za to popsat: Nová emisní metodika říká, že přečíst paměť závad vozidel bez EOBD je povinností, pokud to výrobce výslovně předepisuje. ASEM s IHR zjišťoval, který výrobce "čtení paměti závad" elektroniky řídící jednotky motoru předepisuje a zjistil, že zatím z prostudovaných dílenských příruček žádný. Dokonce výrobce ŠKODA Auto čtení paměti závad elektroniky motoru výslovně zapovídá, a má rozum, protože by v druhé větě musela u každého vozidla vyjmenovat seznam chybových kódů, které "by měly" mít vliv na emise. Leč tohle legislativa doposud zcela nelogicky vyžadovala. a nadále vyžaduje. A tak se díky neznalosti zákona v prvních měsících 2016 "četlo a do příloh tisklo" i to, co se dělat vůbec nemuselo a dělat ani nadále nebude muset, když to výrobce výslovně nenařizuje.

Metodice přebývá mnoho zbytečných a neodůvodněných úkonů. Přebývá jí také spousty byrokratických povinností, které spíše odvádějí pozornost emisní stanice od důležité práce na odhalování emisních závad a prohřešků, než aby kontrolu učinily jednoduchou, přehlednou, vysvětlitelnou a s alternativami bez dvojsmyslností a sankčních pastí na kohokoliv, koho si SOD vybere za předem odsouzenou oběť. Vždyť mnohdy se jejich výrokům nelze bránit ani kdyby se člověk problémů sebevíc vyvaroval. Posuďte sami: Pokud hadici kouřoměru zkrátíte o tři centimetry, pozbývá váš kouřoměr homologace (to se nesmí). Ale na měření nových tahačů, kde už není kam strčit měřicí sondu (klasická roura ústí výfuku chybí), jste povinni kouřivost měřit jakýmsi adapterem umožňujícím měření kouřivosti, protože do jejich výfuku nejde zasunout měřicí sonda. Tak kde vlastně začínají nedovolené úpravy? Za co nás může SOD trestat? Na jakém detailu visí osud vaší živnosti v době, kdy Ministerstvo dopravy se netají úmyslem drasticky snížit počet emisních stanic až na podobnou úroveň počtu Stanic technických kontrol? Snižovat počet SME na úroveň počtu STK je systémový nesmysl, protože STK je kontrolní linkou, kdežto SME je kontrolním diagnostickým a opravárenským místem současně. Kromě toho se stát na začátku vzniku emisních stanic při automobilových opravnách stavěl k účelu SME u autoopraven zcela jinak než dnes, a to je hrubě nefér, měnit pravidla během již započaté hry. Zde by měl ASEM věcně a logicky správně argumentovat.
Picture
Metodice chybí moderní metody a "CIS" Protokoly se hromadí ve skříních a nikdo je neanalyzuje. Zatímco kouřoměr v podobě, jak jej známe s jeho nedostatečnou citlivostí se stává přebytečným, protože nekouřící vozidlo lze předem posoudit již na čisté koncovce výfuku prosté sazí, zoufale chybí měření oxidů dusíku (NOx, nebo alespoň NO). Chybí i posuzování emisních zařízení na vozidle z hlediska jejich funkčnosti, alternativy kontrolních kroků u hybridních vozidel, striktní vyžadování na výrobcích vozidel, aby EOBD protokol fungoval dle homologačních předpisů a byla dodržována pravidla a odpovědnost ze jejich dodržování ze strany výrobců vozidel. A vůbec chybí účinnější metodické postupy pro ověřování emisních systémů, jednoduchost, transparentnost, a dále tolik kýžená nadznačkovost, Dále by se za pouhou kontrolu vozidla v pořádku nemělo platit u SME stále více peněz jen za nárůst papírování. Ať více platí jen ten, co vozidlo v pořádku nemá! Kontrola vozidla, kterému není na jeho stavu co vytknout, by měl být poplatek za rychle probíhající účinné kontrolní úkony. SME u opravny by měla vydělat peníze spíše diagnostikou a opravami defektních nebo nefunkčních emisních systémů!

Nejzásadnější změny metodiky dle návrhu ASEM (předkládá se 5. 5. 2016)

10 Comments
Libor Fleischhans link
4/19/2016 15:00:30

Profesní opraváři, diagnostici, emisní mechanici a mechatronici, prosím prostudujte návrh změn nové emisní metodiky dle ASEM. Je možné, že jsme nezapracovali nějakou z vašich připomínek nebo jsme přehlédli nějakou důležitou věc v metodice.

Budeme rádi za každé upozornění na každý váš jednotlivý problém, který se bude týkat v krátké budoucnosti nás všech. ASEM vás chce chránit před libovůlí mocných, co prorůstají do zákonodárných sfér, aby pro sebe ukrojili nejlepší pozice v byznysu s emisemi a tím nám vzali naše práva, na které nás stát před 15 lety motivoval. Naše investice do měření amisí a oprav emisních systémů mohou být ohroženy, unikne-li nám důležitý a nenápadný detail, který tam vpašuje někdo pro svůj prospěch.

Reply
Ivo Kozlík
4/20/2016 12:01:57

Dobrý den, reaguji na vaši poznámku ohledně zavedení CIS, což sice považuji za určité řešení , ale myslím, že CIS bude zpoplatněný tak jako na STK a to by pro SME mé velikosti cca 300-400 emisí ročně bylo likvidační, právě to by nahrávalo velkým stanicím u STK.
PS: Na conu jsem dával přihlášku do Asem a zatim bez odezvy, mám se přihlásit znovu ne to ještě není aktuální?
Děkuji za odpověď

Ivo Kozlík

Reply
Libor Fleischhans link
4/20/2016 14:22:30

Dobrý den,
pokud počítáte jen "výdělek za emise", tedy jen za emisní zkoušku, pak máte pravdu, ale ne po zavedení CIS a nové metodiky s elektronickým šifrováním a výstupem z měření online.

Když si totiž vezmu realitu z posledních 4 měsíců, kdy ještě neběží přísnější režim online (jako že bude od 1.7.2016), tak už teď mi partneři ze spřátelených STK hlásí, že jde o ca 20 % nárůst vozidel, která emisně nevyhovují a musí být opravena.
Pokud budete kalkulovat těchto 20% z Vámi poctivě změřených (nebudete mít důvod podvádět, protože stejně přísně hříšníka vyhodí každá SME) plus všechna auta která z STK budou muset vyhodit nejen s negativním protokolem z měření emisí, ale třeba i za brzdy z STK, tak přijedou k takovým autoopravnám zaměřeným tyto oprav, jako jste Vy. Pak ale musíte přece zaznamenat nárůst práce z oprav emisních systémů a s opravami spojené obraty a zisky na maržích od dodavatelů dílů! V tom bude přínos zpřísnění. To že emise napsal kde kdo za 300,- Kč už nepůjde. Diagnostika a opravy emisních systémů se u nás pohybují v řádech tisíců do pěti, ale až do deseti tisíc i výše, dle napáchaných škod např. vytloukači filtrů a katalyzátorů.

Pokud potom nebudete mít v diagnostické opravně emisních systémů analyzátor výfukových plynů a kouřoměr, nebudete mít možnost zkontrolovat svou práci, ani možnost vydat protokol u Vás, a budete dokonce riskovat, že ho pošlete do SME k STK na "opakovanou", kde můžete splakat nad výdělkem buď z důvodu, že oni ho změří neúspěšně, nebo že se zákazník nevrátí, protože i po Vaší opravě neuspěl.

Pokud se tedy vzdáte možnosti provozovat již přihlášenou SME, nebudete mít oprávnění měřit emise v místě, kde jste auto diagnostikoval a opravoval a příště budete ze hry venku úplně. Zákazníci si zvyknou jezdit tam, kde jim auto nejen změří, ale se zárukou a s platným měřením na dva roky i opraví. Dokonce se může stát, že takové opravny jim opakované měření emisí vůbec nebudou účtovat, protože si vydělali na poctivé opravě daleko víc, než by měli za pouhé měření emisí, kdy je auto v pořádku. I tak se ale měření aut v pořádku samo od sebe vyplatí, protože s rychlým přístrojem trvá opravdu jen pár minut.

CIS pak bude sloužit tak, že Vy provedete měření emisí a stiskem tlačítka ENTER k odeslání protokolu na CIS a vystavením faktury za všechno Vaše práce končí, protože Vás nebude obtěžovat nic jiného než výtisk potvrzení zákazníkovi, že Vámi změřené komplexní výsledky jsou již v centrální evidenci, kam si pro ně sáhne libovolná STK při technické kontrole kdekoliv v republice..

CIS odbourá prakticky celé hospodaření s evidencí známek (cenin) a možnost tisknout padělky protokolů a podvádět. SME při autoopravně zaměřené na diagnostiku a opravy by zpřísněním emisních kontrol měla naopak natéci skutečná práce za diagnostiku a opravy, které se doposud jaksi ze známých důvodů nedělaly (když mu nedám známku já, dá mu ji někdo jiný). Taková praxe už ale nebude dost jednoduše možná.

Jestli je moje progn&oa

Reply
jack
4/29/2016 20:34:03

Co bude s morskou lodni ,fabrikamy,vlaky,stroji atd ....auta budou zeleny a tvori tak 3ˇ% znecisteni ....budeme platit a dale zit v bordelu!!

Reply
Libor Fleischhans
5/5/2016 20:37:48

Ve městech tomu tak bohužel není, nejsou to 3%, ale 36%. Všechny vámi zmiňované prostředky (dokonce i letadla) jsou již nějak v řešení nebo v návrzích řešení. Co vím tak lokomotivy, stroje atd. dostanou filtry částic v brzké době taktéž.
Taktéž lze argumentovat tak, že když si "pšoukne" sopka na Islandu, jsou emise z dopravy malicherné. Vše je relativní a akceptuji Váš komentář kladně.

Reply
sugy
5/10/2016 18:46:42

a co chemtrails?

Petr Polák
5/5/2016 20:03:05

To je vždy plno eko šílenců a to že roste počet kuřáku (jistá rakovina) a to hlavně mezi dětmi, zřejmě nikoho nezájíma. Klidně se to může svést na dopravu, třeba na TSI, TDI atd. I kdyby se daly na všechny ropáky filtry stejně budete nadále umírat na raky. Zbytečná snaha bohužel :-(((

Reply
Libor Fleischhans
5/5/2016 20:47:59

Nejsem eko šílenec, možná mluvíte o někom jiném. Profesně vím, že relativně malý počet aut tvoří ten největší podíl emisí. Dnes přede mnou jela taková auta jen dvě, která jsem nejen cítil, ale přes kouř neviděl před ně. Zastávám názor, že by se mohly všechny emisní stanice i STK zrušit, kdyby lidi slyšeli na doporučení, aby měli auta v pořádku. Kdyby vrazi nezabíjeli své oběti, šlo by zrušit policii, kdyby nebyli agresoři, zrušme vojsko. Jsem pro. Umřeme stejně na něco jiného. Máte pravdu.

Reply
Petr Polák
5/5/2016 21:09:26

Chtěl jsem tím říct, že je hodně faktorů co má vliv na zdraví. Každé vozidlo co má výfuk je emisní vrak a teoreticky máte pravdu proč je vůbec měřit, když za provozu mají úplně jiné hodnoty.

Martas
5/6/2016 08:05:00

Přitom dusledek všech těch emisnich lampáren je neznalost systému vozidla. Řešení je přitom jednoduché a to poučit děcka třeba v 9 třídě o filtru pevnych částic či egr atd. Jaké vozidlo se hodí do města atd. Všechno je o výchově děti. Jen vyjdou školu a hned se ohlížejí po naftovém vozu aniž by věděli co to dnes obnáši.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace