![]()
Emisní stanice si nyní nezaslouží kritiku, že si "šidítka" pořizují, protože si ji zaslouží spíše nekompetentní Ministerstvo dopravy a jejich techničtí poradci. Šidítka si... ![]() začali pořizovat tentokrát i někteří poctivci, které vypekla metodika měření emisí. Aby po pár měsících s měřením emisí neskončili, museli si poradit, "jak na to", když je "strojní vyhodnocení" (školený emisní mechanik nemá hlavní slovo!) pošle nekompromisně i bezdůvodně do slepé uličky. Z jistého úhlu mám již po půl roce pochopení, protože Ministerstvo nic neřeší a prostě jen mlčí. Problémy tak vyhnívají v tom nejhorším scénáři. Příklad "řešení" problémů s MDČR: 15. února ASEM odbor 150 Ministerstva dopravy dotazoval ohledně požadavku emisních testů provedených v Readiness Code u vozidel ŠKODA. 22. února paní Mgr. Machalová odepisuje: "Co se týče Vámi zmiňovaných nejasností ohledně metodiky, Vaše dotazy prověřím." 2. března opakuji za ASEM svou naléhavou žádost na nezodpovězenou otázku. Bez reakce 6. března třetí urgence paní Machalové.. Bez reakce 7. března čtvrtá urgence paní Machalové..Bez reakce 10. března pátá urgence paní Machalové. Bez reakce 13. března šestá urgence paní Machalové a zároveň panu Kadlecovi. Reakce paní Machalové: 1) Aby nedošlo k desinformacím, či nesprávnému výkladu, potřebuji od Vás, aby jste mi Váš dotaz blíže specifikoval. Nevím, jestli máte na mysli pokyny výrobce ŠKODA, které jsou určeny pro celou síť SME v ČR, nebo pokyny určené pro specializovaný okruh servisů jmenované značky. 2) V současné době toto metodika neumožňuje. 13. 3. 2017 - Reakce pana Kadlece: "Musím omluvit p. Mgr. Machalovou, ale odpovídá na emaily , které jsou před Vašim dotazem. Důvod prodlení odpovědi je ten, že paní Mgr. Machalová byla delší dobu mimo kancelář. Doufám .že Vám odpoví v co nejkratší možné době." 13. 3. 2017 - ASEM reaguje upřesněním a opětovným dotazem: POKUD TEDY EXISTUJE ROZDÍLNÉ POKYNY PRO EMISNÍ STANICE A PRO AUTOSERVISY, PAK MNE TO STRAŠNĚ ZAJÍMÁ A PROSÍM SPECIFIKUJTE MI TEDY I TU DRUHOU, ODLIŠNOU ODPOVĚĎ (VARIANTU). 13. 3. 2017 Machalová: "Můžete mi pokyny, z kterých čerpáte, dát k dispozici? Děkuji." 13. 3. 2017 - ASEM: "je to tento on-line zdroj - jediná, on-line udržovaná a platná informační platforma výrobce osobních vozidel ŠKODA celosvětově: https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showCustomerRegistration.do" 21. 3. 2017 - ASEM urguje stále chybějící reakci paní Machalové. Bez reakce. 23. 3. 2017 ASEM urguje podruhé po upřesnění... 24. 3. 2017 Machalová: Dívala jsem se na Vámi zaslaný odkaz. Od úvodní stránky je zřejmé, jak jsem se dočetla, že se jedná o produkt společnosti Škoda Auto pro servisy, vozové parky a všechny ostatní firmy, které provádějí profesionální opravy a údržbu vozů Škoda, je však k dispozici i všem soukromým osobám, které si chtějí své vozy Škoda opravovat sami. Školicí zařízení pro diagnostiku a opravy emisních systémů motorových vozidel může diagnostiku a opravy emisních systémů vozů Škoda školit (pokud má pověření na tuto značku) podle tohoto materiálu. Oproti tomu měření emisí motorových vozidel vychází ze zákona, jeho prováděcí vyhlášky a instrukcí a informací vydávaných ve Věstnících dopravy. Stanice měření emisí musí mít ke své činnosti k dispozici Ministerstvem dopravy schválenou databázi, kde vyhledává údaje ke konkrétnímu vozidlu. Tyto údaje do databáze dodává přímo výrobce vozidla, takže by nemělo dojít k tomu, aby byl rozdíl v údajích, které mají k dispozici autorizované servisy se stanicí měření emisí a stanice měření emisí, které využívají schválené databáze. 24. 3. 2017 ASEM: promiňte, asi jsem se stále nedostatečně vyjádřil, protože mi odpovídáte na něco, co nebylo předmětem mého dotazu. Upřesním tedy ještě jednou: CITACE Z DÍLENSKÉ PŘÍRUČKY ŠKODA - aplikace ERWIN: "V případě nevytvořeného Readiness Code je nutné jej vytvořit, nejlépe zkušební jízdou nebo pomocí diagnostického přístroje. Popř. alternativně prověřit, proč u systému či komponentu doposud neproběhl test za provozu." KONEC CITACE. 6. 4. 2017 ASEM urguje stále odpověď na dotaz z února. Bohužel opět bez reakce. 11. 4. 2017 ASEM: "předem přeji příjemné Velikonoce a opět se připomínám, že dodnes jsem od Vás neobdržel žádnou odpověď. - Bez reakce 18. 4. 2017 ASEM: mohu Vás po Velikonocích obtěžovat o odpověď? Děkuji alespoň o zpětnou vazbu, zda e-maily dostáváte. Reakce paní Mgr. Machalové: "Mou odpověď jste již dostal. Jak jsem se dočetla, žádný výrobce přesně nepředepisuje, jak má být vozidlo připravené k emisnímu testu. Proto se při měření emisí motorových vozidel vychází ze zákona, jeho prováděcí vyhlášky a instrukcí a informací vydávaných ve Věstnících dopravy. Dílenská příručka, o které se zmiňujete, je produkt společnosti Škoda Auto pro servisy, vozové parky a všechny ostatní firmy, které provádějí profesionální opravy a údržbu vozů Škoda, je však k dispozici i všem soukromým osobám, které si chtějí své vozy Škoda opravovat sami." Ministerstvo musel přesvědčovat výrobce, který má svědomí... ČERVEN 2017: Mohu za sebe říci, že jsem na další komunikaci o provedených emisních testech v Readiness Code s paní Machalovou rezignoval. Shodou okolností se v červnu setkali zástupci výrobce vozidel ŠKODA Auto a předali paní Mgr. Machalové dopis, který nyní visí na stránkách Ministerstva dopravy. V tomto dopise stojí to, co jsem předpokládal, že výrobce si stojí za názorem, že by emisní testy EOBD protokolu (tak to také v této normě stojí) měly být před zákonným emisním testem všechny načteny! Výjimky by neměly být časté a dle ASEM by se měly jednotlivě prověřovat a stanovit náhradní postupy ověření činnosti komponentů vážících se na neprovedený test v RC. Kromě toho byla výpověď paní Mgr. Mileny Machalové v přímém rozporu s Vyhláškou č. 302/2001 Sb. kde (zatím) doslova stojí: §1 Rozsah a způsob měření emisí (8) Konkrétní postupy při měření emisí se řídí předpisy výrobce vozidla nebo výrobce emisního systému. Pokud nejsou stanoveny, postupuje se podle postupů uvedených v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy. Pokyny ŠKODA (Audi a Volkswagen též): Zkušební a kontrolní podmínky pro vozy s EOBD - Bezvadná funkce motoru bez neobvyklých nerovnoměrností v chodu motoru - Teplota motoru min. 80 °C - Vypnutá klimatizace - Readiness Code je u všech dle homologace přítomných emisních systémů a komponentů vytvořen. Kontrolka emisně relevantních závad v panelu přístrojů nesignalizuje žádnou závadu. Podobného názoru jsou i vývojoví technici firmy IVECO (Vysoké Mýto), kteří se v souladu s názorem ASEM domnívají (tak jako ŠKODA Auto), že normou předepsané a s vozidlem homologované EOBD včetně kontrolního kódu Readiness Code, by mělo být požadováno od úplně všech výrobců vozidel, kteří svá vozidla v souladu s EOBD normou homologovali. Podobných nevyřešených problémů čeká na Ministerstvo dopravy ještě mnoho. Při ukázce kompetence a tempa, jak se problémy s námahou a neskutečnými lhůtami řeší, se však ASEM neodvažuje předpovědět, kdy se všechny věci dají do pořádku. Autoopravny se musí spojit a musí posílit boj za tzv. Malou STK Focení na SME (přichází s CIS) nás zcela jistě nespasí, když slovenské STK podvádějí pod bežícími kamerami ostošest. Aby zmizela šidítka, musí se změnit metodika i celý systém, jinak jsme na úrovni Ukrajiny a Nepálu. Vedle velkokapacitních STK musí co nejdříve vyrůst tisíce malých kontrol u autoservisů, které budou nabízet i opravy všech systémů, nejen těch emisních. Ceny za technickou nesmí šplhat, když jejich zřizování je státem regulováno a tím logicky schází zdravá konkurence. Ceny STK musí být daleko nižší, spíše symbolické poplatky. Proč by měl majitel vozidla každé dva roky vypálit tak vysokou sumu (a ceny stále rostou), když má své auto v pořádku?! K "Malým STK" je s přibývajícími zkušenostmi s pokračujícím podváděním na SME mnohem blíž, než by se dalo čekat. Objevují se další nedostatky ve prospěch změny systému na západní model. Emisní stanice totiž musí ze zákona zákazníkovi nabízet seřízení, opravu vadného systému nebo nastavení emisních testů v Readiness Code do nul. To však emisní stanice u "linkových STK" dle našich informaci téměř nedělají. Prostě na to není čas! Když se porozhlédnete v emisní stanici u STK okolo sebe, uvidíte spíše papíry a razítka, než diagnostické a opravárenské nářadí. O opravách zde nemůže být ani řeči. Kdo opravy nabízí a také díky své opravárenské odbornosti svede, jsou téměř výlučně jen emisní stanice u autoopravny. Ty však zase podle zákona zatím nesmí rozšířit svou činnost o provádění technických kontrol! Emisní stanice u opraven jsou současným zněním zákona stavěny do role outsidera, ale pokud by se SME měly dnes řídit zákonem, jednají mnohé (zejména ty u STK) protizákonně. Vyhazují majitele aut, jejichž auta nevyhovují, a to dle zákona nesmějí. Musí jim samy nabídnout technické řešení nebo opravu tak, aby vozidlo emisně vyhovovalo předepsaným normám. Slovenský systém STK, ve kterém se české Ministerstvo dopravy shlédlo funguje pod non stop střežícími kamerami jen na oko. "Není systém, ktorý by Slovák neoblafol!" Slova zasvěceného slovenského servisu. "Podvádza sa všade, protože sa to oplatí!" To platí až na výjimky i v Česku a navíc, v Česku se chystá jen focení, nikoliv kamerový systém. Jestli regulace počtu STK (všechny musí mít u sebe brzy i emisní stanice) nepadne, bude se podvádět i u nás. To je hlavní byznys, protože to tak nastavuje zákon, který si píší sami majitelé státem chráněných STK. Ministerstvo ve střetu zájmů problém nevidí. Zatím... CIS protokol na obzoru Firma Autocont rozposlala první informace o napojení SME na CIS (viz příloha). Zatím však chybí to hlavní: Novela Vyhlášky 302/2001 Sb., která spolu s Věstníky bude definovat pokyny, na které některá školící střediska již avizují termíny, aniž by věděla, co budou ohledně CIS školit. ASEM chystá videotutoriály ohledně postupů CIS zcela zdarma, jakmile budou pravidla jasná pro všechny. ![]()
10 Comments
Sulz
7/4/2017 16:05:52
Dobry den, je zjistitelne nebo je mozne zverejnit ktere pristroje bude nutne pouzivat pomoci podpurnych programu teas a dekra pro zapojeni do Cis ?A ktere ne?To by melo ministerstvo vedet.
Reply
Libor Fleischhans
7/4/2017 16:15:27
Ono to bude ošemetné a bude se to měnit. Když se totiž odhalila slabá místa softwarů s programem DEKRA Emise, se kterými se dá v pohodě emisní test ošálit, pak si jej budou chtít zákazníci nechat i za cenu že je zbatečným prvkem navíc, který jinak nikdo nepotřebuje.
Reply
David
7/5/2017 12:39:47
Kdyby se do toho ned.palo a zůstalo to jak bylo ,všichni by jsme byly spokojeni. STK by stála o polovinu míň. +0,5 ke kouřivosti bylo supr. Stačilo dát techničák panáčkovi a za menší úplatek byly lepítka na stole. Všichni lidé podle vás mají čas ,když chodí do práce, ještě lítat s autem po stkačkach. Je od každého věc v jakém stavu má svůj vůz, je to jeho problém, co se do toho někdo pořád sere. Stálo to vše miliardy a vlastně o co šlo ?? Kdyby se tak dalo vše vrátit, byly to krásne časy : - (
Reply
Marta
7/6/2017 06:26:19
To nez takhle Davide, to radsi kontroly zrusit uplne ne? Ale ze by pusobeni na zdravi ostatnich vlivem stavu motoru vozidel bylo jen veci jejich majitelu? Za takovy vyrok byste se mel stydet. Fuj.
Reply
David
7/6/2017 09:57:03
Kontrola musí být, ale ne tak aby to oškubalo lid. Ty eko součástky jsou neskutečně drahé a jízda s nimi je hodně omezena. Je jasné že za emise motoru může pouze výroba, hodily horkej brambor na nás ať to platíme. Jenže na to nemáme, nejsme na úrovni Rakouska, možná že jednou zbohatnem na ložisku nafty či plynu, pak se můžem o tom bavit.
Libor Fleischhans
7/10/2017 05:38:32
David by se měl vrátit do socialismu před rok 1989, nebo odstěhovat na Ukrajinu, kde by mu rozuměli. Pak to chápu.
Reply
David
7/11/2017 15:46:12
Jestli to tak je ze vším, tak to vypadá že k nám dováží i vozy s nefunkčnímy readinnes kody. https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/test-prokazal-ze-nemci-maji-v-jidle-vic-masa-a-jejich-praci-prasek-je-ucinnejsi-34146?dop-ab-variant=&seq-no=1&source=hp
Reply
David
7/11/2017 15:49:56
Podle toho co se tam uvádí patříme k Polsku, Maďarsku a Slovensku. Mají nás za odpad a vy jim lezete do ryti.
Reply
Libor Fleischhans
7/14/2017 13:39:22
Když už chceš Davide psát něco o řiti, pak se dovzdělej, jak se taková řiť píše. Jinak tam skutečně s naší politickou garniturou patříme, ale nikam nelezu ani já, ani nikdo z ASEM. To místo, které neumíš ani napsat, sis asi možná popletl s naplánováním tvé dovolené.
Libor Fleischhans
7/14/2017 13:43:40
Ještě abys Davide viděl, když tomu nikdo nezabrání, jako my tady, jak to pak dopadá. Podívej se co papáš a dělej proti tomu něco, když motorům a emisím vůbec nerozumíš: https://www.facebook.com/aloefest/videos/1881789595477979/ Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |