![]() Podvýbor pro dopravu ve čtvrtek se táhl od čtvrté až do sedmé, ale rozhodnuto stále ještě nebylo. Většina poslanců, kteří jsou v odborné problematice "v obraze" chyběla a program schůze se vyvíjel tak, jak mu určoval předsedající poslanec Martin Kolovratník, jehož projekt mírného rozvolnění počtu "Chytrá horákyně" i s novým regulačním výpočtem MDČR nezafungoval. Nevznikla podle něj ani jedna nová STK. Počítal totiž s "ročním průměrem", nikoliv se sezónní realitou STK, a tak se nyní horečně pracuje na další úpravě, ale napodruhé už prý bude dobře (slibovali ministerští). Ze zákulisí máme informace, že žádosti o nové STK mají podány i dceřiné společnosti politiků nebo jejich blízkých. Jednu "dnes regulovanou" STK si taky zřídil bývalý ředitel odboru 150 Ministerstva dopravy, pan Ing. Pavel Tunkl. To je hodně zajímavé... ASEM nedostal větší prostor k vyslyšení a na "dřeňová" témata z procesních důvodů nedostalo. Nicméně abychom měli pocit, že jsme proto udělali všechno, shrneme všechna fakta o tom, jak špatným systémem trpí ovzduší, lidské zdraví, a jak si stojí dnešní dva spolu o trh válčící tábory STK/SME a Autoservis/SME... ![]() Pokud jde o blaho občanů, neměly by je technické prohlídky zdržovat jako je tomu dnes. Měli by auto na jednom místě nechat zkontrolovat i opravit. Pokud se schválí novela jak aktuálně zní, nepůjde to. I novela totiž zakazuje vznik "Malé STK/SME" u autoservisů. Zásadní porušování směrnice 2014/45/EU českou metodikou Popišme regulační systém, který je tak tvrdošíjně a v nejvyšších patrech sněmovny a Ministerstev bráněn lobbisty okolo STK. Prvně je třeba říci, že současný systém porušuje nařízení Evropské směrnice 2014/45/EU v tom, že v něm je zásadní střet zájmů: Majitel STK (jak je patrné z mapky) má okolo sebe v bezprostřední blízkosti v dopravě frekventované lokalitě i několik dalších, konkurenčních STK. Majitelé vozidel se rozhodují, kam pojedou. Kde dostanou s větší nadějí na "přimhouření oka" známku. "Přimhouřením oka" však hrozí "kontrolorovi" nemalé sankce a tak má dvě možnosti. Když je přísný dostane výpověď, protože snižuje obrat tím, že pověst STK je "přísná", Kontroly jsou v českém systému jediným zdrojem příjmu majitele STK. Když je loajální a tím pádem "benevolentní", a to k VIP zákazníkům být musí, může ho při podvodech načapat státní dozor s pokutou a opuchne na pár let o licenci "kontrolora". ![]() Současnou metodikou projde i auto s vytlučeným filtrem částic Více obav ze sazí ve výfuku mají majitelé aut, než "Emisky". "Černý výfuk mne nezajímá, platí hodnota na štítku a to je pro mne rozhodující." tolik emisní kontrolor. O poškozování ovzduší a lidského zdraví vozidly s poškozenými, provrtanými nebo odstraněnými filtry částic se poslanci bavit moc nechtějí. Jakmile jsme začali argumentovat v zásadních tématech, byli jsme přerušeni zpravodajkou podvýboru nebo řídícím předsedou HV s poznámkou, že nejednáme k věci. Argumentace, že "emise se již měří" a auta k "Emiskám" už konečně jezdí (kvitoval zejména Bc. Pavel Nosek z MDČR), protože se fotí, a že jich nevyhovuje jen 2,34 % (zahraničí 7,7 při polovičním stáří) by uchlácholila jen laika. Na kritiku, že česká metodika v roce 2017 zbavila EOBD (elektronické sledování emisních systémů vozidla) mocného nástroje odhalujícího mnoho emisních závad (Readiness Code) se na Podvýboru pro dopravu nedostalo. Kastrace EOBD českou metodikou! Zájem? "Průtočnost a zisk na STK"! Metodika vyřadila u benzínových aut kontrolu třech emisních systémů a několika emisně relevantních čidel a u dieselu dvou emisně dominantních systémů a řady čidel, přičemž jediné, co se měří je kouřivost. U posledně jmenovaného stačí kus vaty do hadice, nebo ptačí pírko strčené do referenčního otvoru kouřoměru, aby auto zázračně vyhovělo. Nová metodika je zvěrstvo, které jde na ruku byznysu se známkami. Téma ministerskými úředníky doslova "vykastrovaného EOBD" se doposud v žádných jednáních nediskutovalo! To, že emisní vraky vyhovují, je zčásti problém metodiky Ministerstva dopravy, která cíleně dovoluje autům v provozu smrdět ale na zkoušce vyhovovat! Ale na čí zakázku to je? Je to druhá, nyní však státní správou retušovaná Dieselgate. Čeká nás o 33% zvýšená doprava mezi STK a opravnami? Pokud se neodbourá početní regulace STK a poslanci nebudou chtít slyšet o formě tzv. "Malé TK+ME" u autoservisů, mohou se starostové obávat zvýšené zátěže dopravou, jak budou automobily se závadami, jakých je v Německu u zkoušky TÜV 33 %, pendlovat mezi opravnou a STK. Argument, že je to již vyřešeno, protože novela ruší ekonomickou spjatost STK s opravami je lichý, protože v žádné STK se přes noc opravovat nic nezačne. Na potřebně vybavené autodílny není místo, není čím a nejsou ani lidi, co to umí. S ním se totiž nepočítalo. Do CISu proudí zmanipulovaná data
a tak auta většinou téměř všechna "vyhovují". "Musí se vědět, zda auto má vyhovět nebo ne." říká emisní mechanik jedné ze stanic u STK. "Když začnu vyhazovat auta, co patří nějaké velké spedici, co k nám jezdí, dostanu výpověď, protože majiteli odháním důležité zákazníky. Pokud vyhodím dodávku nějakého instalatéra, neštěkne po něm ani pes." Člověk, který nám poskytl tuto výpověď, již u dotyčné STK nepracuje. Odešel na vlastní žádost. Nevydržel stres mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany majitel, z druhé "přenesená působnost státu" se všemi povinnostmi odpovědností a sankcemi. Ministerstvo říká s plnou vážností, že narozdíl od minulosti do stanice auta vůbec přijedou, . To však neřeší hlavní problém, že města jsou zahalována do kouře a jedů 5 % emisních vraků tvořících 50% emisních problémů ve městě. I kdyby se Ministerští naučili pracovat obstojně v Excelu, nebo kdyby naučili CIS takové algoritmy, které vyplivnou seznam potenciálně podvádějících bez toho, aby u počítače někdo seděl, tak se jim bude se statistikami velmi špatně pracovat, protože do CISu již mohou proudit data zfalšovaná simulátory EOBD, šidítky a v neposlední řadě i počítačovými programy, které se umí do CISu přihlásit jako měřicí přístroje a přenést nic netušícím úředníkům pod nos něco, co má k realitě daleko. Vypadá to tak, že dlouhodobý bordel v STK a emisích vycvičil ty, co v nich vidí byznys tak, že kontrolám jen těžko budeme vracet jejich smysl. Kde jsou peníze, jsou lobbisté a ti slibují regionálním politikům výhody. Ovšem zatajují jim nevýhody. Těmi jsou zhoršování dopravní zátěže okolo STK, které se díky státem nařízené podobě (linka) staví jen v hustě obydlených lokalitách. Že se tím zvyšuje dopravní zátěž ve městech, pochopí i ten, co nestudoval dopravní školu. Rizikový scénář Polska nám nehrozí. Od prvního ledna 2018 funguje i u nás. Se stejným pracují kontroly v Rakousku, Německu, Anglii a dalších vyspělých zemích, kde bez problémů v počtu desetitisíců kontrolních míst fungují. Panem Jiřím Rejmonem z profesní komory STK bylo předhazováno už po několikáté Polsko, kde je velký počet STK spojován s podvody. Toto je překonaný problém a pan Rejmon by to již říkat neměl.. Zkreslované informace profesní komory Jiří Rejmon z profesní komory STK také přednesl, že dle oficiálních informačních zdrojů z registru není 50 % STK vybaveno Měřením emisí. Hovoří-li prý tedy ASEM o Stanicích měření emisí, které "podvádí", jsou to ty, které tedy nepatří majitelům STK a pak asi patří autoservisům, které zastupujeme. ASEM ukázal mapku Ministerstva dopravy, kde je vidět skutečnost. Jen u dvou červených terčíků (STK) není zelený terčík (SME). Tedy ve skutečnosti u každé STK stojí v areálu i SME. Pokud jsou totiž terčíky takto spolu, pak tandem SME/STK pochází většinou z doby mezi roky 2001 až 2004, kdy zřizovat SME u STK dle zákona legálně možné nebylo, a tak vzikaly pololegálně. Majitelé STK obcházeli zákon běžně tím, že SME postavili "čirou náhodou" na svém pozemku těsně vedle STK, a takto "nově vzniklou" SME (ty může kdokoliv a kdykoliv zřizovat kdekoliv) napsali na manželku, příbuzného nebo "bílého koně". V Mladé Boleslavi stojí jedna STK, která má dokonce čtyři SME těsně vedle sebe u jedné STK. Dříve měl jen jednu SME, ale od té doby, co se fotí a SME je napojena na CIS, nestačí jedna SME tempu kontrolní linky STK. Dvě jsou psány na majitele STK, dvě na jiné osoby, ale ani jedna z nich neopravuje. Má-li vozidlo emisní problém, dostane nevyhovující protokol a musí odjet jinam, kde auta opravují. Při jednání o přeplněných STK, kde se v těchto měsících stojí dlouhé několikahodinové fronty také padl také návrh (nikoliv od ASEM) zrušit evidenční kontroly, ale ten byl s odvoláním na možné bujení podvodů v registru vozidel okamžitě zamítnut. ASEM naopak navrhoval, že by evidenční kontroly mohly provádět SME, protože CIS mají a vlastně u každého měření emisí vozidlo identifikují. Ten byl Pavlem Noskem (MDČR) zamítnut, protože mechanici SME nemají školení jako technici STK a evidenční kontroly provádět nemohou, protože nemají informace např. o rozměrech vozidel. Pokud by školení STK technika měli, pak by problém prý být neměl. Při pohledu na mapku STK a SME v Praze by se právě rozšíření poskytování této služby i na SME značně odlehčilo frontám, protože evidenčních kontrol je asi jedna třetina vozidel, co k STK jet musí.
6 Comments
Karel Rožánek
4/23/2018 07:09:27
Dobrý den, z tohoto článku už opravdu nerozumím o co ASEMu jde. Chce přihrát práci? V článku o pasáž o ME, vždyť právě v autoservisech se emise fixlují nejvíc. Právě tam si hlídají každého malinkatého zákazníčka s vrakem. A těch chcete dát víc práce? No to by dopadlo.
Reply
Libor Fleischhans
4/23/2018 08:15:13
Novela neřeší střety zájmů. STK soutěží o zákazníky tím, že jim nabízí přimhouření oka. To je v přímém rozporu se smyslem kontrol. ASEMu jde o rovné podnikatelské prostředí a o to, aby kohokoliv z nás nezabil na silnici vrak, co si jeho fotky brzdového hydraulického systému můžete prohlédnout. Dále nás pak štve, že STK "pouští" své VIP (individuální dovozce). Vexláčky co stahují tachometry, prodávají a přes své kamarádíčky prodávají vypojištěná (vatopená) auta ze zahraničí a protahují je skrz kamarádíčky na STK, aby mohli napálit kupce. Pouští emisně 5 % hnusu, co vypouští do luftu 50 % jedů. O to nám jde. Nepochopit to může jen impregnovaná hlava, nebo někdo, kdo saje z kartelového byznysu prachy a je mu jedno, co dýchají naše děti a my. My už máme svoje nadýcháno, ale jde o ty děti.
Reply
Dali
4/23/2018 13:27:13
Dobrý den,
Libor Fleischhans
4/23/2018 20:31:59
Odpověď Dali:
pavel
4/25/2018 20:38:16
Dobrý den,
Reply
Libor Fleischhans
5/10/2018 12:01:57
Nemohu ani odhadem cenu nastřelit, protože neznám vaše vybavení ani servis jako stavbu. To musíte zvážit sám. Buď to pro Vás je, nebo není. Pokud byste měl stavět, jak píšete, tak asi ne, protože jak se dá očekávat, přívlastek "byznysu" se známkami asi padne s konkurencí. Tak proč investovat, když se pro vás nic nezmění. Známky se budou rozumět jen jako přidaná hodnota k opravám, ne jako hlavní byznys, který se z toho stal tou bolševickou regulací. Je to o tom, že to musí ztratit punc "lukrativního byznysu bez přidané hodnoty a ztráty původní myšlenky bezpečných aut" a "rozhodování úzké skupinky lidí o ostatních a lidi postavit do pozice vydíratelných". Je to na vás. Podívejte se na bleskový průzkum, tam je naprostá většina pro.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |