Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Tisková výroční zpráva z členské schůze ASEM

4/20/2017

2 Comments

 
Picture
Proběhly živé diskuze a témata si vzala o necelou půlhodinu více času, než bylo pro členskou schůzi ASEM plánováno. Leč to všechno ku prospěchu věci. Jednoznačným úspěchem činnosti Asociace emisních techniků a opravářů byla záchrana samostatných Stanic měření emisí zřízených u autoopraven a získání pozornosti médií k tématu zamořování ovzduší.
Avšak i budoucí aktivity ASEM budou činorodé. Spolu s přítomným právním zástupcem kanceláře FrankBold, se kterou bude ASEM legislativní nouzi v oboru kontrol v budoucnu postupně a systémově řešit, není boj o tzv. "Malou STK", jak funguje v Rakousku či Německu, a jak ji zmiňoval i první seminář Ministerstva dopravy v roce 2016, tak docela ztracen. Postupy a cesty, které ASEM zvolí zůstanou pro nejvyšší možné šance na úspěch raději v anonymitě.

Dosavadní úspěchy zavazují. Záchrana samostatných SME u opraven není tím posledním vítězstvím, budeme nadále usilovat o naše zájmy. Pokřivené životní, ale i podnikatelské prostředí se v ČR chceme pokusit narovnat.
Doc. Michal Vojtíšek z ČVUT (katedra spalovacích motorů), člen správní rady ASEM zdůraznil, že odhadem 50% emisí vzniká z 5% vozidel, která jsou ve špatném technickém stavu. Vysvětlil nebezpečnost ultrajemných rakovinotvorných částic, které se dostávají do našich těl plicními sklípky. Uvedl také, že nejekonomičtějším řešením, jak snížit emise z dopravy jsou opravy. Bohužel česká legislativa tímto směrem nejde, ministerští úředníci doposud nejsou v kondici, aby prosadili hmatatelné zlepšení. "České republice opět hrozí sankce z Evropské unie za neplnění kritérií v ochraně ovzduší." řekl člen správní rady ASEM Vojtíšek.
ASEM na schůzi zmínil i výskyt "nebezpečných" náhradních dílů na českém trhu. Do zprávy z členské schůze slíbeného jednání ze SISA (Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky)
​
Dále byla na členské schůzi ASEM prezentována sporná situace v likvidaci odpadů (pneumatik) přes společnost ELTMA (zde zahájí ASEM právní přezkum správnosti postupů a bude členy ASEM informovat o výsledku).

ASEM bude členskou základnu informovat o dalších postupech v reklamacích nevyhovujících až nebezpečných náhradních dílů a též v prosazování požadování náhrady za práci od dodavatele dílu u úspěšně reklamovaných součástek (analogicky jako je to u autorizovaných autoopraven).
​
ASEM jednomyslně schválil 9 stěžejních úkolů pro období 2017-18 a bude o nich průběžně informovat jak své členy v diskrétní členské sekci na www.asem.cz, tak podá v závěru prohlášení každému tématu.
2 Comments
polo
4/22/2017 21:51:10

NOVINKY.CZ dnes 20:53 Způsob kontroly měření emisí je třeba v Česku změnit, aby podléhal stejně náročným pravidlům jako při prohlídce vozů ve Stanicích technické kontroly (STK). K tomuto závěru dospěl na základě odborné diskuse Autoklub ČR.
„Zavedení stejných kontrolních pravidel pro STK i emise by zásadně zúžilo prostor pro podvody a manipulace, jako je například obcházení měření emisí u vozidel, kterým chybí filtr pevných částic,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

Při prohlídce vozu, u kterého řidič žádá o udělení nové známky STK, je vše zaznamenáno na kamery. Opisuje se stav tachometru a probíhá celá řada dalších evidenčně-kontrolních mechanismů.

Stačí částečně ucpat výfuk
Díky dokumentaci a možnosti dohledání, kdy a kdo provedl prohlídku vozu, je ve Stanici technické kontroly prakticky minulostí praxe, kdy technik nad stavem vozu jen mávl rukou. U emisí ovšem podle Autoklubu nic takového neexistuje. Prostor pro manipulaci s výsledky je tedy velký.

„V České republice se běžně objevují nejrůznější způsoby, jak při emisích podvádět. Odběrná hadice na zplodiny se například vůbec nestrká do výfuku či se částečně ucpává. Těch způsobů manipulace s výsledky je mnoho,“ upozorňuje dopravní expert Autoklubu ČR Robert Vacek. Podle směrnice EU by od května 2018 měly emise měřit pouze STK a emisní měřicí stanice by měly zaniknout.

Stanice nezaniknou
Ministerstvo dopravy (MD) dokonce plánovalo nečekat a přikročit k tomu již letos. Jak ale vyplývá z už schválené novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která účinnosti nabude od 1. června, stanice měření emisí se rušit nebudou.

„Po připomínkách podnikatelů se nám s Bruselem podařilo dojednat, že tyto emisní stanice mohou v ČR fungovat dál. Jejich zaměstnanci budou sice muset mít kvalifikaci pro emise i STK, to se ale dá zvládnout doškolením,“ zdůvodňuje to mluvčí MD Tomáš Neřold.

Zatímco Stanic technické kontroly je v České republice jen kolem 370, samostatných emisních stanic je 1800. Prakticky všechny STK už přitom svou činnost o měření emisí rozšířily. Tím spíše je podle Autoklubu ČR potřeba vnést do toho účinnější kontrolní pravidla.

Od loňského dubna mají policisté novou pravomoc odebrat řidiči při silniční kontrole za vážné technické závady vozidla malý technický průkaz. Za rok, který od té doby uplynul, však bylo při namátkové kontrole odebráno jen kolem dvou set techničáků a zhruba šest tisíc řidičů muselo po nehodě znovu na STK. To vzhledem k vysokému průměrnému stáří vozového parku v naší republice není příliš velký počet.

Odebrání malého technického průkazu přitom hrozí i za chybějící filtr pevných částic, bez nějž v Česku jezdí statisíce vozidel. „Když policista zjistí, že vozu schází podstatná část výfuku, k níž patří i filtr pevných částic nebo katalyzátor, může to označit za nebezpečnou závadu, jak ji definuje vyhláška,“ připomíná Autoklub ČR. Dopravní policie ovšem zatím není přístroji k mobilnímu měření emisí vybavena

Reply
karel
4/22/2017 21:55:47

Kazdy mechanik emisi ktery si udela skoleni na technika na stk delat emise nebude a nebo to bude jeho podradna cast prace a jeho vydelku protoze na miste jedna bude technicka takze emise odsunem na nulu jeste vic super.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace