Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Vyhoví auta s vytlučenými filtry částic a bez katalyzátoru u "emisí"?

1/31/2017

16 Comments

 
PictureJe to trochu zklamání, když je pouhým okem vidět, když emisní systém neplní svou funkci, ale přístroj jednoznačně vyhodnotí emisní test jako "VYHOVUJÍCÍ".
Nová metodika 2017 je už měsíc tu, a jak je vidět, bohužel nepřinesla kýženou metlu na vytlučené filtry částic! Běžně už procházejí i vozidla s vytlučenými filtry.
Vozidlo s nefunkčním filtrem částic lze protáhnout emisní stanicí "strojně vyhodnocovaným" testem jako vyhovující! Emisní mechanik by sice mohl sám svým rozhodnutím (vizuální kontrola) vozidlo vyhodnotit jako nevyhovující, ale strojně vyhodnocovaný protokol z měření emisí vyhovuje!
Při příležitosti diagnostikování závady obtížných studených startů u vozidla Škoda Octavia RS 125 kW (BMN) jsme zjistili, že vozidlo je emisně zmanipulované (sváry na tělese filtru částic, černé saze ve výfuku, kouřivost vyšší o 3000% než je obvyklé). Filtr částic vůbec nefunguje, nebo tam není, z výfuku byl po studeném startu vidět světlý štiplavě páchnoucí kouř, v diagnostických hodnotách si lze přečíst údaje o poslední regeneraci, protitlaku na filtru i teplotách, ale chybové hlášení žádné, resp. metodika ,"světe div se", umožňuje mazat paměť závad bezprostředně před emisním testem. A tak to již měsíc po zavedení nové metodiky vědí a dělají téměř všichni.

Pokusně jsme tedy provedli podle nové, před měsícem do ostrého provozu nasazené emisní metodiky měření emisí "online" a nechali jsme emisní stav vozidla strojově vyhodnotit emisní přístroje. Na výsledek se můžete podívat s námi.

Fotka výfuku foťákem z telefonu s bleskem prozradí nefunkční DPF
Na prstu zůstávají husté a mokré saze...
Původní reklamace zákazníka zní "nesnadné ranní starty za mrazů".
Jizva po vniknutí do tělesa filtru značí nějaký problém s DPF.
Měření emisí dle nové emisní metodiky 2017...
..pouští vozidla na další dva roky bez problémů do provozu! Kouřivost je sice o ca 3000% vyšší, ale dle ČR zákona "v normě"!
Nasazujeme 100 x citlivější techniku budoucnosti,...
Která si vyhřívanou odběrovou sondou na 80 °C sama odsává vzorek spalin do měřicí komory jako u benzínových motorů.
..no a ten dokáže rozpoznat, zda je či není filtr poškozen už v samotném volnoběhu (v pravé polovině obrazu za jemnými akceleracemi je vidět jasně moment vysunutí sondy z výfuku).
Aktuálně se u Stanic měření emisí používají emisní přístroje staré přes 20 let. Kdysi byly stavěny jen na vozidla, která viditelně kouřila, některé z nich měří sice v setinách, ale to je dobrovolná přesnost, protože některé schválené přístroje měří jen v desetinách jednotek absorpce světla. Pokud by vůz měl celistvý filtr částic, měřili bychom kouřivost 0,00 až 0,03 [1/m]. Tento však vykázal 0,46 [1/m], přičemž povolená hodnota (též velmi zastaralá norma neuvažující filtry částic) vytištěná na štítku vozidla je 0,5 [1/m]. Dle zákona tedy vozidlo, z jehož výfuku jsou metány saze o ca 3000% vyšší než běžně obvyklé a bez problémů dosažitelné, u Měření emisí bez problémů vyhoví.

Nebylo by lepší, aby majitele dieselů zákon vyňal z povinnosti měřit emise, když jde o pouhé výpalné za kontrolní známku?

16 Comments
Josef Dorňák
2/1/2017 18:15:50

To to přeci neni normální.Ja bych nechal zapisovat,do VT.i chipi.Přeci,není možný,aby typ motoru BJB,který má mít 77kw.Má 100kw.To je přeci taky problém jako hrom.

Reply
Libor Veselý
2/2/2017 09:27:14

Chápu o co v tomhle článku jde,ale..jestliže by tohle auto prošlo byla by to chyba obsluhy,aby jste získal vyhovující protokol,musel jste zadat že vozidlo je po stránce vizuální v pořádku,což evidentně není,
jestliže jste zjistil sváry na filtru DPF,měření hodnoty kouřivosti je přece jen poslední test,ale ne "všerozhodující"..

Reply
Libor Fleischhans
2/2/2017 10:32:49

Nemáte pravdu. Sváry na tělese filtru ani špinavý výfuk nejsou jednoznačnou indicií, že byl filtr vytlučen. Existují firmy, které filtry čistí nebo recyklují DPF tak, že těleso musí rozřezat a pak svařit. Nelze dogmaticky tvrdit, že svár = podvod. To samé platí o výfuku. Mohou tam být saze z předchozí havárie filtru a nyní už může být filtr opraven (vyměněn) a koncovka zůstane špinavá.
Emisní mechanik kontroluje podle metodiky tak, že při kontrole nic "nerozebírá" (bezdemontážní kontrola).

Další pravidlo, které na jedné ze schůzek vyřkla paní Mgr. Milena Machalová (MDČR) je, že pro hodnocení platí presumpce neviny. A tím je to se všemi shora zmíněnými fakty dané. Emisní mechanik je mezi mlýnskými kameny a riskuje postih nebo obvinění ze strany právního zástupce majitele vozidla, nebo posílá tyhle štiplavě smradlavá auta do provozu.

Jak byste chtěl na SME toto vozidlo vyřadit, abyste postupoval podle metodiky? Zadržet jej nesmíte. Můžete vydat negativní protokol. On pojede jinam a tam mu to "dají" (i v roce 2017 zcela běžná věc).

Já osobně bych porovnával hodnoty u těchto aut obvyklé, a ty jsou s filtrem částic 0,00 [1/m] nebo nejvýš 0,03 [1/m], ale ne 0,46 [1/m], to jsou totiž běžně dosažitelné hodnoty surové (před filtrem částic). Kdyby existovala daná (na přechodnou dobu) hranice překročení normy 200% budiž, ale přes 3000% u evidentně nefunkčního filtru naznačuje, že právní normy jsou u nás poněkud zastaralé a nejdou s dobou.

Metodika hovoří aktuálně jasně: Pokud výrobce udává hodnotu kouřivosti na homologačním štítku, řídíte se touto hodnotou. Pokud ji výrobce neudává, nesmí hodnota vozidla s DPF překročit hodnotu 0,3 [1/m]. Pokud bych "šikovněji" (to jde taky) šlapal na plyn, dostal bych na protokol i tyto hodnoty, tomu věřte.

Nová metodika je tedy pro kočku a je s podivem, že když jsem to napsal na Ministerstva životního prostředí a zdravotnictví, nikoho toto neznepokojilo. Asi je jedno, že s tímto problémem smogu zdravotnictví zrovna dneska (vyhlášen regulační stupeň smogu) bojuje.

Někteří politici nebo vysoce postavení funkcionáři totiž vlastní STK/SME, tak asi proto (bližší košile než kabát).

martin
3/14/2017 14:59:14

josef dornak: aco kdyz ten vas motor kod BJB v origo stavu ma 85kW? toje taky problém jako hrom ? nebo ne zkuste si zajet na brzdu pokud vám není líto 1500,- budete koukat apk muzete obvinit skoda auto ... takze chip na 100kW z 85kW je uplne v klidu a emise bude plnit uplne stejne navic jde o auto bez DPF a jeto EURO3 jako jedina OCT II

Reply
Karel
2/2/2017 19:09:19

Dobře, ale proč tedy výrobce udává (vlastně všichni výrobci) kouřivost 0,5? Neměli by v prvé řadě oni nastavit hodnotu třeba na 0,1, ať je nějaká tolerance?

Reply
Libor Fleischhans
2/2/2017 21:34:03

Těch 0,5 je tolerance navíc a neudává ji výrobce. Udává to zastaralý předpis EHK 24, který tuto hodnotu jako toleranci přičítal k hodnotám tehdy běžné hodnoty kouřivosti motorů bez filtru (např. 2,5 [1/m].

Reply
Libor Veselý
2/6/2017 13:55:43

K mému předchozímu příspěvku..ano,když necháte emise strojně proběhnout,dostanete kladný výsledek,ale proto u toho stroje stojí zkušený technik/diagnostik,a když naměřím kouřivost na hranici a vidím sváry na filtru..tak je přece jasné že tam žádný filtr není. A máte pravdu v tom že ten člověk může jet jinam a třeba mu to projde,asi určitě,ale snad stojí za to vysvětlit zákazníkovi stav věci,může říct děkuju,já jsem to třeba vůbec nevěděl,dejte mi to do pořádku,a bude zase o jedno jedovaté auto méně. Mě to tedy za to stojí.

Jirí Černý
2/3/2017 09:03:53

Jaký má tedy smysl od ekoteroristů tlačit na výrobce na snižování emisí,když vozidlo vydrží být emisně v pořádku možná ,,menší polovinu"doby svého provozu.A zbytek životnosti auto kouří jak stará cikanka.

Reply
Libor Fleischhans
2/3/2017 09:35:40

Tlak na výrobce od ekoteroristů nechme stranou. Ostatně pokud čtet vědeckou literaturu, pracuje se intenzivně na tzv. "bezemisních" systémech. Ale nechme to stranou, my zde máme jinou diskusi.

Reaguji na "Zbytek životnosti kouří jako..." jen fakty: Posledních pár příkladů, kdy to jde bez problémů a ne tak, jak zde píšete:
Mercedes Sprinter 620.000 km originál první DPF v pořádku - kouřivost 0,01 [1/m].
VW Passat najeto 230.000 km to samé - origo DPF - nikdo do toho nic nelije, druhou půlku života převážně kratší trasy 0,01 [1/m]
Mohl bych pokračovat dlouho. Někteří majitelé vozidel ani netuší, že mají nějaký DPF.

Co jej pohřbí je:
- nekvalifikovaná osoba v servisu
- chemie, které zákazník rád věří (Slogan: "Nalijte a budete bez starosti" znamená "Nalijte a pak teprve budete mít starosti")
- natankování příměsi benzínu nebo nekvalitní palivo
- defekty motoru
- zanedbané údržby
- čištění DPF kapalinou (chemií)
Tyhle slogany, že auta kouří, patří 5% autům, které vytváření 35% všech emisí! Tohle auto kouří standardně surové emise jako každé jiné auto bez filtru. Tedy žádný parník nebo lokomotiva.

Naopak, nefunkční systém filtrace nechává složku ultrajemných částic vnikat velmi úspěšně do dalšího filtru, který funguje perfektně a čistí vzduch ve svém okolí 24 hodin denně. Totiž naše plíce. Tenhle "filtr" se vyměnit nedá. Zabíjí děti, dospělé, zkrátka nás všechny. Postupně, pomalu ale krutě všechny, kdo bydlí převážně ve městě.

Reply
Mirek
2/4/2017 08:48:17

Dobrý den. Ano nepochybně je metodika špatná, ale co považuji za daleko podstatnější problém je zcela nepokrytě veřejná nabídka zakázaných úprav.

Nepochybně vede drtivá většina úprav motoru v podobě chiptuningu nebo odstranění FAPu k nezpůsobilosti vozidla. Takže bez ohledu na to co nám dnes umožňují normy používané při STK (rep. měření emisí) je dostatek legislativy na postižení těch kteří si úpravy objednávají (jízda s technicky nezpůsobilým vozidlem) a především těch kteří je veřejně nabízejí. Ve chvíli kdy budete poskytování a využívání takové služby tvrdě postihováno dojde k výraznému omezení těchto případů...

Reply
Libor Fleischhans
2/4/2017 23:08:13

Když to nabízejí s jednou větičkou "jen pro sportovní účely" co nejmenším písmem, jsou asi z obliga.

Reply
David
2/4/2017 10:40:53

Problém je v tom že nikdo nic nedělá proto, aby lidé uznali že DPF se odstranit v žádném případě nevyplatí z finančního důvodu. Momentálně stojí opravdu originální díl i okolo 50 000.- a nejsou na to žádne dotace a žádne finanční úlevy že je ve vozidle. Údržba naftového motoru aby prošlo emisemi je velice nákladna. Proto se v tom podvádi. Proč naftu s DPF, to jsi raději koupíme benzín i spotřeba je skoro stejná. Až přijde na trh vznětový motor na benzín, tak naftovým motorům odzvoní.

Reply
David
2/8/2017 18:37:57

Narazil jsem na DPF zřejmě pro vozidlo Mazda za neskutečných 98 250,- a to je tam sleva 25% :D

Reply
David
2/8/2017 18:38:25

https://www.automobilovedily24.cz/hjs/1951146

Reply
Libor Fleischhans
2/8/2017 20:58:03

Díky za to Davide, vezmem si je na paškál...

Recipe Tom link
12/2/2020 02:51:55

Lovely post.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace