S příchodem nového roku vám přejeme mnoho zdraví, úspěchů a čistého vzduchu! Závěr roku 2024 nakonec přinesl několik zásadních změn v oblasti technických a emisních kontrol, které by změnu k lepšímu přinést mohly. Zároveň vyvolávají otázky o jejich skutečném dopadu. Podívejme se blíže na hlavní události. Ministerstvo dopravy zrušilo odbor 150 Na schůzce odborné veřejnosti oznámilo Ministerstvo dopravy plán zrušení odboru 150, který měl mimo jiné na starosti i oblast STK a SME. Toto rozhodnutí tak znamená odchod Ing.Ivana Nováka, dosavadního ředitele odboru, a Bc.Pavla Noska, vrchního rady. Oba zůstávají tři měsíce v tzv. „dispozičním fondu,“ po jehož uplynutí pravděpodobně opustí ministerstvo. Oddělení 152 odpovědné za schvalování vozidel povede Ing. Jiří Počta a oddělení 154 odpovědné za kontrolu vozidel v provozu Ing. Radek Lávic. Obě oddělení spadají pod Odbor 110 vrchního ředitele Mgr. Pavola Barana. Část kontrolní činnosti by měla přejít pod nově vznikající Inspekci silniční dopravy (INSID), která má zahájit činnost v průběhu roku 2025. Jak přesně bude organizace vypadat, se však zatím neví. Tento krok by mohl znamenat nový začátek, ale zároveň ponechává prostor pro spekulace - povedou změny k efektivnějšímu dohledu, nebo jen jiné formě stagnace?
Tento přístup se nezměnil ani během dalších pěti let působení Noska a Nováka. Až nyní, těsně před jejich odchodem, začalo ministerstvo zavádět algoritmy, které by mohly v budoucnu pomoci tyto podvody odhalovat. Komu budou změny na Ministerstvu dopravy nejlépe sloužit? Zásadní otázkou zůstává, zda tyto změny skutečně posílí transparentnost a spravedlnost, nebo zda budou nové klíčové role obsazeny osobami se silnými vazbami na vlivné hráče v oblasti STK a technických zkušeben.
Skuteční velcí hráči však zůstávají spíše v pozadí a neudálo se nic zásadního až na nedávanou změnu předsedy Profesní komory STK, kdy Rejmona vystřídal Pecha z Mladé Boleslavi. Data ISTP jako otevřená data!
Naději na větší transparentnost přináší plánované zveřejnění dat z ISTP na Národním portálu otevřených dat. Data mají zahrnovat informace o všech kontrolách od roku 2008 a mají být průběžně aktualizována se zpožděním do 30 dní. Tento krok by mohl poskytnout veřejnosti i odborné veřejnosti nový nástroj pro kontrolu kvality a spravedlnosti systému STK a SME. Spuštění se očekává během několika měsíců. Změny ve vedení ASEM V neposlední řadě se mění i vedení Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Libor Fleischhans, zakladatel ASEM, se po ukončení soudního sporu s Dekra Automobil a.s. vrací na pozici ředitele. Michal Fleischhans, který funkci dočasně zastával, zůstává řádným členem a bude ASEM nadále podporovat. Chcete podpořit naše aktivity i Vy? Můžete darovat jakoukoliv částku na transparentní účet nebo se stát řádným členem ASEM za 2000 Kč ročně. Vaše podpora je pro nás klíčová. Děkujeme za ní.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilý. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
|