![]()
1) Zavede-li legislativa nějaký předpis, pak má Čech do několika málo hodin jednu nebo více metod, jak předpis obejít.
Příklad: Rok 2001: Zákon 56/2001 Sb. říká, že při STK nesmí být emise, ani opravna. Ještě v témže roce vzniká ca 30 SME v areálu STK, které oficiálně nejsou "při" STK, protože "papírově patří jinému subjektu". Aby ostatním, co jim toto obcházení nebylo žinantní, mohly konkurovat druhým STK, pozměňuje zákon znění, a verze z roku 2002 zní: "Stanici měření emisí smí provozovat i STK." 2) Čech chce mít známku na autě a basta, Měření nebo jakoukoliv kontrolu jeho vozidla považuje vždy za buzeraci, nikdy nepřemýšlí nad tím, že by při poctivé zkoušce mohly vyjít najevo podezření na nějaký začínající vážný problém, který ho může později i zabít. Naopak český podnikatel udělá z přenesené kontrolní povinnosti státu vždy ten nejvýnosnější byznys jen pro sebe. Nejlepší reklamou pro českého zákazníka je: " U nás všechno projde", my "pouštíme"! (Video v článku)
3) Co není vidět a cítit, není pro Čecha ani zdraví škodlivé ani jedovaté, takže mnohonásobně nebezpečnější mikročástice z přímo vstřikovaných motorů ani smrtelně jedovaté a pomalu zabíjející oxidy dusíku nevnímá jako něco, kvůli čemu by se měl o své auto jakkoliv starat, když přece "jezdí".
4) Čechovi lze vůbec prodávat např. křehčená kuřata z farem (injektovaná vodou), masné výrobky z mletých kůží vydávané za maso (je to na nich napsané), malinový džem s 3% obsahu ovoce, inzerovaného jako hlavní název. Tak proč po projetí linkou STK a SME mu netvrdit, že jeho auto je bezpečné a neohrožuje svými výfukovými plyny okolí, i když tomu tak není. Vždyť na toto se SOD při kontrolách nesoustředí, protože tomu nerozumí! 5) Ministerstvu dopravy a státnímu odbornému dozoru je přednější sledovat, zda jsou v pořádku všechny byrokratické záznamy, než to, že procházejí auta, která na silnicích skutečně viditelně a obtěžujícím způsobem emitují saze a jedy překračující normu o stovky až tisíce procent. 6) Soukromé kontrolní společnosti, které jsou systémově nastavené na extraktivní vysávání peněz z čehokoliv, co poskytne čím dál složitější byrokracie, se zaměřily na své obchodní výsledky více, než na přenesenou povinnost státu, t.j. kontrolu technického stavu vozidla tak, aby neohrožovalo posádku, okolní účastníky silničního provozu a aby neobtěžovalo okolí hlukem a výfukovými plyny víc, než je přípustné. Výsledek se po 15 letech jejich vlivu na vládní úředníky dostavil. Kontrola vozidel v silničním provozu nefunguje, stát ztratil absolutně kontrolu nad technickým a emisním stavem vozidel v ČR. 7) Všechny emisní stanice se soustředily na jedno heslo: Když zákazníkovi neprodám známku já, odjede a přijede se mi pochlubit, že ji dostal jinde, bez průtahů, bez měření a dokonce levněji. Stát toto již 15 let ví a nehnul proti tomu přes opakovaná úskalí v legislativě ani prstem! Naopak, systém dělá těm poctivým práci složitější, nepoctiví ho obcházejí nadále téměř bez vynaloženého úsilí. Nová emisní metodika je tomu po změně zavedené MDČR 7. 6. 2016 zářným příkladem. 8) Stát aktuálně platnou legislativou a zákony dokonce "motivuje" emisní stanice u STK, aby u nich vozidla prošla! Bez "vyhovujícího emisního protokolu" nesmí totiž vozidlo podle současně stále platné legislativy pokračovat dále na STK, kde jsou poplatky za kontrolu vyšší než za měření emisí. Aby STK nebyla bez peněz, vozidla raději emisně vyhovují (podvody). V tom dáváme za pravdu Evropské směrnici 2014/45/EU, že emise by měly být kontrolním krokem jako každý jiný, s odstupňováním vážnosti závad jako jsou již dávno odstupňované technické nedostatky při technických kontrolách. 9) Praktická neexistence účinné kontroly činnosti emisních stanic a stanic STK. Státní odborný dozor se soustředí na svých několik známých byrokratických úkonů, které zná již každá STK i SME a dává si na ně automaticky pozor. Státní dozor není proškolen na fígle emisních techniků, kteří SOD opijí rohlíkem. Dokonce existují tzv. "nálezové nástrahy" které má kontrolní stanice připraveny, aby je SOD snadno našel. SOD pak má radost, že hned "něco našel", dá malinkou sankci nebo jen varování a odjíždí, zatímco kontrolní stanice rafinovině skrývá megapodvody (nepřítomná auta na STK, což dnes vychází najevo, když STK fotí a najednou kapacita nestačí.
10) Průběh emisního testu dle nové emisní metodiky je složitý, a téměř nic neřeší (ani příručka jakosti). Naopak ještě více nahrává podvodům a pomyslnou hrozbu za trestání emisního mechanika a emisní stanice doslova na každém kroku kontraproduktivně nastavuje na daleko pro potrestání nebezpečnější úroveň. Shora uvedené nedostatky se tak "látají" zase na nesprávném místě. Posuďte sami, kam se emise posunuly z minulé pozice.
9 Comments
David
7/21/2016 18:40:25
Ale občané ČR to tak chtěj, většina nemá finance na poctivost a chyby automobilek, které hodily horkej brambor zákazníkum. Prachy na opravy emisních komponent nemaj řidiči ve Velké Britanii natož tady. V ČR není poctivé nic, všude se podvádí a ve všem. Přece to všichni víte tak proč se divíte.
Reply
Libor Fleischhans
7/21/2016 23:07:21
Je to pravda. Naší snahou zároveň je, aby se emisní komponenty zlevnily. I Ministerstvo tuto myšlenku podporuje. Jak toho chce docílit Ministerstvo nevím. Jinak k nižším cenám lze výrobce donutit dvěma způsoby: Zveřejňováním porovnání cen u největších rozdílů za stejný díl u dvou značek, aby předražený díl v porovnání sám výrobce přecenil. Je to pro něho špatnou reklamou, když jeho zákazník bude vědět, co ho čeká při výměně.
Reply
Zdeněk
7/21/2016 18:42:24
Je mi docela k pláči, když člověk, který je spolutvůrcem metodiky píše takovéto bludy, které hraničí s pomluvami. Doslova zk...l (sorry za to slovo) měření emisí a teď se snaží ještě kecat i do kontrol TK. Docela dlouho jsem o tom přemýšlel proč - a asi jsem na to přišel. Vždyť jde jen o prachy ne?
Reply
Libor Fleischhans
7/21/2016 22:42:58
Já nejsem "spolutvůrce" metodiky. Kde jste to prosím Vás vzal? Víte vůbec, kdo ji psal? Takhle vznikají bludy, ze kterých osočujete Vy mne! Seděl jsem v pracovní skupině, která ji technicky a technologicky připomínkovala, ale "spolutvůrce" nejsem. Moje připomínky však nebyly brány dost vážně.
Reply
Slávek
7/22/2016 06:58:26
Mohu dosvedcit. První navrh dodal pan Sterba z TUV SUD, schema dodal Bosch, ostatni cerpalo MDCR ze slovenskeho modelu. Posledni upravy delalo jiz samo MDCR s technickymi zkusebnami.
Libor Fleischhans
7/22/2016 08:52:52
No, pan Štěrba byl požádán o nástřel a kostru a vyhověl. Jinak si myslím že by ji měli připravovat specialisté z MDČR a pracovat na ní měli již dlouhodobě. Např. Ing. Pokorný (bývalý ředitel odboru 150, který tam byl 10 let) hovořil již v roce 2006 v médiích o tom, že metodika s EOBD je již před dokončením. Takže proč se teď dělala a intenzivně se na ní musely dělat ještě dodatečné změny, si udělejte obrázek každý sám. Schéma průtoku pracovištěm skutečně dodal Bosch, ale pan Počta (MDČR) na jedné ze společných schůzek mne důrazně korigoval, že autorem je MDČR.
Šťoura
7/21/2016 23:40:49
Naprosto souhlasím, jen se přidalo papírování a to je vše. Vozidla se stále neměří. Dalo by se říct i nestartují. A vše je v naprostém pořádku... . Dle ,,nové metodiky měření" by za jeden pracovní den trvající 8 hodin mělo být změřeno jedním pracovníkem max. 16 vozidel. Ale realita je jiná. Takový technik zvládne ,,změřit" i 30 vozidel a ještě vydá přílohy a vše je oka! Je mi z toho všeho ouzko.
Reply
jindra
9/20/2016 17:04:12
Docela by mne zajímalo, proč autor hodnotí vozidla na LPG/CNG jako emisně nejproblematičtější. Co to je? Proč se potom do vývoje CNG pohonu investovaly nemalé částky a obecně je považován za (asi jediný cenově přístupný) "eko-pohon"?
Reply
Libor Fleischhans
9/20/2016 19:15:24
Jednoduše proto, protože tyto systémy jsou logicky dvojnásobně náchylné (dva palivové systémy). Přepínají mezi alternativním palivem a základním. Je tu tedy jakýsi téměř dvojnásobek možností závad v emisním systému zejména po přepnutí z jednoho na druhý (adaptace směsi na oba by se neměly o mnoho lišit).
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |