Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Členové ASEM si stěžují na zhoršenou dostupnost služby STK v dubnu a květnu, kdy výpočet nasycenosti STK nepokrývá poptávku.

5/16/2020

2 Comments

 
Picture
Pro toho, kdo do oblasti provozování STK není zasvěcen je třeba říci, že zákon 56/2001 Sb. uděluje licenci STK jen ten tomu, kdo je v čele delší fronty dlouhodobých žadatelů a to jen v případě, že daný správní obvod kde má stanice fungovat, není činnostmi již fungujících STK nasycen. Přesnou specifikaci si můžete přečíst v § 54, v odtsavcích 3 až 8, zmíněného zákona 56/2001 Sb, a dále pak i ve vyhlášce 211/2018 Sb., jak blíže uvádíme v článku níže.
Nasycenost je dle členů ASEM nedostatečná a na STK se v některých měsících musí čekat dlouhé fronty. Jako by nestačilo, že na ně zaměstnanci některých autoservisů musí jezdit delší vzdálenosti celoročně, což neméně zatěžuje je samotné, ale nakonec i zákazníka, dopravu a životní prostředí.

Citujeme jeden z mnoha podnětů našich členů a vyškrtáváme informaci o konkrétní STK, jelikož víme, že problém se týká více regionů a je systémový - způsobují ho předpisy, nikoliv STK samotné. 
​
"Dobrý den, STK XXXX objednává zákazníky až za dva měsíce. Lidé z XXXX a okolí tak jezdí do XXXX nebo Prahy. Já žádám o vydání oprávnění k provozování déle než 10 let na nové lince, kterou mám kompletní, hotovou a zkoloudovanou. Každý rok po přepočtu, který je neustále upravován, dostanu odpověď, že je kapacita okresu postačující, jak je to možné ( to je komunismus ? )."
Z podnětů našich členů je o to více zřejmé, že zajistit technickou prohlídku vozidla je náročnější a dražší nejen pro spotřebitele a autoservisy co službu zprostředkovávají (a nečekané prostoje ani účtovat  zákazníkovi nemohou - nejspíš by se k nim nevrátil), ale horší dostupnost služby ještě více zatěžuje i dopravu a  životní prostředí jako takové. Ono i při méně vypjatých měsících náklady na zajistštění technické prohlídky nejsou zanedbatelné, když žádnou z STK nemáte poblíž a musíte provádět i několik kontrol týdně. Bez regulace a zbytečných nároků na provozovatele, by STK zřídilo i více autoservisů, jak je tomu např. v Německu, kde je počet stanic na 1000 vozidel několikanásobně vyšší.
Picture
Zdroj obrázku: Lidovky.cz
Osobně si netroufáme při pohledu na výpočet nasycenosti, který na téměř 6 stránkách A4 definuje vyhláška 211/2018 Sb., abychom řekli kde je problém. Dle názoru ASEM stojí regulace za mnohými dalšími problémy a snahu jí optimalizovat považujeme za špatnou cestu. Pro někoho, kdo by si však na optimalizaci troufal a chce najít největší chyby ve výpočtu nebo se mu prostě jen chce do výpočtu nahlédnout, tomu posíláme následující odkazy a budeme rádi za případné názory a komentáře pod článkem.
  • způsob a rozsah pokrytí stanovuje §31
  • výpočet kapacitní potřeby stanovuje příloha č.6

Co by ASEM z pohledu spotřebitele asi nejvíc zajímalo je, jak je ve výpočtu zohledněna (1) sezónovost, (2) v ČR přibývající počet registrovaných vozidel a také (3) fakt, že často dochází k provozování vozidla (a tím i zajišťování SME + STK) v jiném okrese, než bylo vozidlo původně registrováno.

Odráží výpočet nasycenosti STK skutečně reálné potřeby trhu? Podle našich ASEM a jeho členů nikoliv a výpočet je primárně výsledek úspěšného lobby hrstky vyvolených podnikatelů, které licenci k provozování STK mají a kde i tak dochází k velkým konkurenčním bitvám, Takových vybudovaných linek, které nezískali oprávnění je více. 

Pojďme se však podívat zpět na výpočet nasycenosti a problém dostupnosti z pohledu čísel, které má ASEM zatím v omezené podobě k dispozici. Z infromačního systému technických prohlídek (ISTP) plyne, že i v roce 2018 byly v dubnu a květnu nejexponovanější měsíce v poptávce po pravidelné prohlídce na SME, které znamenají až na výjimky stejnou poptávku u STK. Dlouhodobý problém s delšími frontami na jaře a na podzim se tak i z čísel potvrzuje.

Shlédnutí trendu přibývajícího počtu vozidel pak může v mnohých z nás vyvolat až pocit úzkosti - STK totiž žádné nepřibývají, protože jsou správní obvody jejich službami údajně nasyceny a současní majitelé své pracoviště pochopytelně raději rozšiřují, než aby si pustili do svého okresu konkurenci. Rozšiřování se však nezdá být dostatečně efektivní - problémy s dostupností to ani v 2020 očividně podle reakcí našich členů neřeší.

​Další členové i nečlenové ASEM nám pak své stížnosti převážně volají, nicméně uvádíme i několik fotek, ze kterých je patrné, že fronty jsou skutečné a nejde nejde jen o projev z nudy či výplody fantazie, jak by si stoupenci regulovaného systému STK nejspíš přáli. Na druhou stranu výši tržeb asi vesměs každoročně vítají. 
Vypadá to, že se s frontami na STK budeme muset ještě nějakou dobu smířit a doufat, že MDČR a zákonodárci v blízké době na regulaci změní svůj názor. Důvodů proč přistoupit k razantnějšímu řešení  než tomu bylo doposud je více a jak je patrné z naší úvodní statistiky ISTP, kvůli kvalitě prováděných kontrol stát STK regulovat zas tolik nemusí - ty stanice s největšími objemy prohlídek za rok vykazují současně největší průchodnost v kontrolách..

Pokud máte podobné či opačné zkušenosti s dostupností, sdílejte je s námi níže v komentářích, popř. i na adrese info@asem.cz, kde uvítáme i Vaše fotografie či jinou dokumentaci.

Neméně důležité je na problémy upozorňovat i MDČR a krajské úřady, aby je dostatečně vnímaly. U MDČR stížnosti můžete posílat emailem 
na stiznosti@mdcr.cz a na krajský úřad dle informací na jejich webových stránkách. Vždyť můžete vše bez problému vyřídit i přímo z fronty na SME a STK - zvláště tam kde se odděleně čekají fronty dvě je na to času dost. 

Budeme rádi, pokud podpoříte naší snahu a vstoupíte do ASEM jako člen, přihlásíte se ke spolupráci nebo zašlete sponzorský dar, který nám umožní naší činnost rozvíjet.

Děkujeme za Váš zájem a prozatím přejeme dostatečně trpělivosti a sil.

2 Comments
radek
8/4/2021 21:47:26

chcete si otevrit svoji STK?

Reply
Libor Fleischhans link
8/5/2021 08:23:11

Ne, my zcela jistě nikdy, máme hezčí práci bez korupce, podplácení a stereotypu. Jen chceme, aby občané mohli kdykoliv nechat provést zákonem nařízenou kontrolu emisí a celého vozidla běžně v každém solidním servisu, který bude chtít tuto přenesenou službu státu nabízet a nikdo ho přitom nebude žádnými regulacemi omezovat. Tak, jako to je u našich západních sousedů. Tedy ve svém malém autoservisu a třeba na 10 místech v obci. Bez omezování počtu kontrolních míst. V Německu je jich 33.000, u nás 380.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace