Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

ASEM - znepokojení členů správní rady a dopis ministru dopravy

9/12/2016

8 Comments

 
PictureZakladatelé ASEM se významně podíleli na odhalování prvních podvodů s emisemi dalších výrobců vozidel: Tabulku "emisní ostudy" od nejhorších hříšníků až po bezproblémově vycházející auta najdete po kliknutí na obrázek. Správní rada ASEM: "Nová česká emisní metodika nezabrání majitelům vozidel deaktivovat téměř všechny emisní systémy, bohužel i odstranit filtr částic."
Telefonát ze dne 5.9.2016 12:40, volal vysoký funkcionář jednoho ze sdružení STK : "... a vyzkoušel jsem si na vlastní kůži půldenní praxi na naší STK, kdy za celý den ani jedno vozidlo nemělo najeté testy v Readiness Code. Paměť závad byla prázdná a v doplňkovém testu nahrazujícím nenajeté testy v Readiness Code všechna auta bez problémů vyšla. Mohu říct, že s novou metodikou vyjde prakticky všechno. Nově implementovaná diagnostika OBD online je vlastně v metodice na nic. To je ale také špatně a být by to nemělo."

Správní radu ASEM znepokojuje současná podoba nové emisní metodiky, kam se dostala postupným vydáváním Věstníků dopravy. Pokud si někdo myslí, že ta již odhalí vytlučené filtry částic nebo vadné emisní systémy, je šeredně na omylu. "Čistý vzduch ještě dlouho dýchat nebudeme." ..vzkazuje jinými slovy MDČR veřejnosti.

​
Medvěd, původně pořízený na hlídání, byl Věstníky dopravy postupně, pomalu, ale jistě zbaven všech zubů a drápů a nyní je neškodný... Komu ku prospěchu?

Proč vznikl ASEM:
ASEM je tu proto, aby uvědomil veřejnost, že současný trend, nejen v ČR, významně škodí zejména dětem, mladým rodinám, ale i starším lidem, kteří musí v blízkosti koncentrované automobilové dopravy žít a dýchat. Především ti jsou významně poškozováni.
Zakladatelé ASEM dokazovali ještě před vypuknutím Dieselgate na čtyřech, redakcí Světa motorů testovaných vozidlech, že emisní limity se plní pouze na papíře protokolů ze zkušeben, nikoliv v normálním denním provozu (reportáž je zde níže pod článkem). První myšlenky na založení asociace chránící lidské zdraví před následky z emisí z dopravy přišly v dubnu roku 2012, kdy pozdější zakladatelé ASEM také zveřejnili článek o emisích, kde Svět Motorů upozorňoval na tzv. "ochranu komponent", na kterou se nyní právě v Dieslegate vymlouvají všichni výrobci při mnohonásobném překračování emisních norem. Reportáž z roku 2012 je zde níže také uvedena. Odbornou veřejnost i státní správu nechala i tato reportáž zcela chladnými. Vzbudil je před rokem, a to ještě některé a ne docela, teprve v USA odhalený podvodný software VW, který si nyní nese těžké následky.

..a proč je znepokojen:
V dnešní době, kdy je již prakticky dokázáno, že většina výrobců vozidel vyráběla více než deset let auta, která plní emise jen nad teploty 17 °C, což je v našich podmínkách třeba jen ca tři měsíce v roce, a to ještě většinou jen přes den, zavádí Česká republika novou metodiku "Měření emisí", která přináší jen takové změny, které postrádají kýžené zlepšení na emisní stav vozidel v takovém rozsahu, jak se od občanů ČR ohrožovaných na zdraví a na životech očekává. To je znepokojující a ASEM bude s těmito fakty konfrontovat Ministerstvo dopravy České republiky a o výsledku bude též následně informovat bruselský EUobserver, který na opravdovost a účinnost přijatých změn v měření emisí v návaznosti na Dieselgate členských států čeká.

Dopis ministru dopravy a státní správě...
..od Mudr. Opletalové a doc. Michala Vojtíška (zakládající členové správní rady ASEM) obsahuje znepokojení z konečné podoby nové metodiky pro kontrolu emisního chování vozidla v provozu známou pod pojmem "Měření emisí" tak, jak po několika změnách oznámených Věstníky dopravy ve skutečnosti vypadá. (zde dopis ke stažení 00420160915_pdf.pdf)
​
Co se v "Emisích" dle nové metodiky (ne)změnilo (..ve stručnosti)
  • Měření emisí vozidel s dieselovými motory je zastaralé, neúčinné, dá se podvádět hned několika způsoby a technologie pro měření moderních vozidel neodpovídá pokročilým technologiím.
  • Diagnostika EOBD, jinak velmi účinná zbraň proti podvodům, byla ignorováním úlohy Readiness Code prakticky vyřazena z boje. Naopak, nová emisní metodika přímo nabádá k vymazání paměti závad těsně před "Měřením emisí", kdy vozidlo pak logicky v 90% vyjde kladně, i když bude mít vadných hned několik emisních komponent či systémů.
  • Doplňkové testy, které jsou v případě neprovedených testů v Readiness Code novou metodikou předepsány jako nahrazující alternativa chybějících výsledků testů emisních systémů a komponent, jsou ve smyslu takto situované náhrady jalové a neúčinné.
    Příklad 1: DIESEL - Šlapat na pedál akcelerace při zkoušce kouřivosti u vozidla čtyřikrát namísto jen jednou (rozdíl načtených a nenačtených testů v RC), je fyzickým stavem "Měření emisí" před zavedením nové emisní metodiky. V tomto ohledu tedy absolutně žádná změna. "Šlapat pedálem akcelerace jednu a tu samou hodnotu jednou nebo 4x je výsměch snad všem."
    Příklad 2: BENZÍN - Doplňkový test, jako náhrada za neprovedené testy v kódu RC, je sledováním napětí (proudu, %, lambda) na kyslíkovém čidle ve výfuku je návrat do roku 1996, kdy se podobným, avšak dokonalejším a méně složitým způsobem povinně a u každého vozidla s kyslíkovým čidlem (lambdasondou) prokazovala uzavřená smyčka regulace bohatosti směsi v tzv. "okně lambda". I tento test je jako náhradní alternativa za neprovedené testy RC jalový a vzhledem ke všem EOBD kontrolovaným emisně relevantním komponentám a systémům zcela neúčinný (AKF, EGR, SLS, atd.)
  • U vozidel se vznětovým motorem jsou tolerovány hodnoty kouřivosti o několik tisíc procent vyšší, než je zcela normální hodnota u vozidel s neporušeným či neodstraněným filtrem částic. Stát zde vlastně legalizuje vozidla s defektní filtrací částic nebo dokonce vozidla zbavená filtru částic.
  • Stát novou metodikou k měření emisí a přístupem k diagnostice EOBD nezvykle ochotně toleruje laxní přístup výrobců vozidel k možnosti zjišťování emisně relevantních nedostatků v provozu, když zdůvodňuje, že EOBD nelze dle jeho normovaných výstupů u zkoušky emisí u mnoha modelů některých výrobců relevantně použít. Stát by zde měl požadovat nápravu a ne ohýbat zákony předepisováním postupů, při kterých nedodržování norem EOBD výrobcům vozidel bez jakéhokoliv postihu projde. Pokud nebude fungovat EOBD diagnostika podle parametrů určených normou ISO, může být velkou měrou poškozováno zdraví veřejnosti a to v počtu sériové výroby takových "nedodělků". 
  • Nová metodika nelimituje složku nespálených uhlovodíků (HC), přestože je to složka měřená a jedovatá.
  • Nová metodika nezavedla monitorování nadměrného výskytu oxidů dusíku (NOx) ve zplodinách zejména u dieselů, které jsou zejména v posledních letech nechvalně proslavené skandálně vysokým překračováním limitů oxidů dusíku.
Výsledkem "úprav" nové metodiky zejména v posuzování EOBD emisně relevantní diagnostiky (možné ignorování Readiness Code) je již v těchto dnech hlášená rychle osvojená praxe z STK a SME: "Většina aut má čerstvě vymazanou paměť závad, protože je to spolehlivá metoda, jak skrýt eventuální závady 90% emisních systémů a komponentů. Doplňkovým testem pak projdou téměř všechna tato vozidla (diesely nesmí moc kouřit a benzínům musí fungovat alespoň lambdasonda) naprosto hravě. Dokonce by se dalo nabýt dojmu, někdo emisní závady na vozidlech odhalovat z různých zájmů nechce. Bohužel tím trpí zdraví občanů, jak dokladuje dopis členů správní rady ASEM (viz příloha 00420160915_pdf).
00420160915_pdf.pdf
File Size: 495 kb
File Type: pdf
Download File

eki-bericht_nox_und_co2-pems-messungen_duh.pdf
File Size: 2483 kb
File Type: pdf
Download File

8 Comments
David
9/12/2016 17:54:12

Absolutní čistota má hluboko do kapsy. Na to nebudem nikdy mít love. :-(

Reply
Libor Fleischhans
9/20/2016 19:30:26

Absolutní čistotu nikdo nečeká, ale zmizení menšiny emisních vraků, co tvoří většinu jedů z výfuků by se očekávat mohlo, pokud by Ministerstvo dopravy opravdu chtělo. Není to otázka peněz, je to otázka umění si došlápnout na tu menšinu hříšníků.

Reply
David
9/27/2016 18:43:55

Podle Vás je hříšnik ten, kdo nechce dát 60 000,- za nový filtr, kterému funguje KAT ? cena čidel dpf je u některých značek i 15 000,- za kus.

Libor Fleischhans
9/27/2016 22:19:58

Výrobní cena (katalyticky nepovrstveného) filtru pro osobní auto by mohla být tak okolo 1500,- až 3500,- Kč. Vím že stejné čidlo stojí u jednoho výrobce 1200,-Kč a u druhého 15.000,- Kč (např. diff čidlo tlaku nad DPF - Toyota). Chce to osvětu a konkurenci v neoriginálních dílech. Ale bohužel to chápou někteří výrobci a dodavatelé náhradních dílů tak, že vám prodají levný náhradní díl, ale ten může být zase nefunkční šmejd. To je lidská povaha.

Michal Cuc
9/23/2016 09:48:08

Dobrý den, ke zmíněnému dopisu se připojuji. Ovšem ,problém je třeba řešit možná i bez MD. Zjemnění metodiky, že se readiness nedá posuzovat je možná problém evropský nikoli český.To by bylo třeba právně posoudit. Pracuje na tom ASEM?

Reply
Libor Fleischhans
9/23/2016 10:12:25

ASEM pracuje v tomto ohledu i v mezinárodní v součinnosti s ZDK přes KFZ-Betrieb, s DUH (Deutsche Umwelt Hilfe) a s bruselským EUobserver. Jsme ve spojení i s bruselskými poslanci. Není to jen český problém, ale dle našich informací se ledy hnuly i v Německu a bude se realizovat změna i v německé metodice měření emisí (doposud Němci upouštěli od měření ve výfuku, když byly všechny testy v Readiness Code v nulách = provedeny), což je také nedostačující. Právně to pro nás dělá již v celoevropském měřítku shora zmiňovaný německý DUH. U nás zatím právní analýzu nepotřebujeme, k čemu, když je v bordelu technická metodika, kterou někdo v tomhle státě úmyslně degraduje na nulu.

Reply
Michal Cuc
9/26/2016 13:18:25

Nevím jestli mne chápete pane Fleischhans, jestlipak to není tak, že se od readiness kódů upustilo v platné metodice zejména kvůli tomu, že jsou readineess data výrobce a není povinnen být stav readiness kódů posuzován dle žádné evropské legislativy veřejně. I proto některé typy vozidel mají kódy neustále neproběhlé. A nikdo je nedonutí dodržovat nějaký rámec vymyšlený metodikou, dokud to nebude nařízeno legislativou evropskou (zjevně by se jednalo o evropské nařízení). Proto jsem se ptal, zda tuhle cestu revize směrnic někdo právně posuzoval, protože platná 45/2014/EU o tomto nemluví. Možná že nějaká Směrnice schvalování vozidel?Možná Směrnice homologace emisních systémů atp.?

Reply
Libor Fleischhans
9/27/2016 22:12:33

Já Vás chápu, myslím to také jako Vy - evropské měřítko.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace