![]() V neděli 22. 5. 2016 ve večerních "Událostech" přišla reportáž o dopadu Evropské direktivy 2014/45 na způsob zákonem předepsaných kontrol motorových vozidel. V reportáži došlo k několika drobným nepřesnostem: Prvně to, že sloučené STK a SME budou platit již od příštího roku. V platnost sice toto vstoupí, ale samostatné emisní stanice musí dostat dle doporučení EU přechodnou dobu pro rozšíření služeb o pracoviště pro technickou kontrolu 5 let. Takže odhadujeme, že současné SME by měly smět samostatně existovat až do roku 2023. Dále zmínil ministr Dan Ťok, že Ministerstvo generovalo kastu "autoservisů" s výhradním právem kontrolovat vozidla, a tím jim zajišťovaly jistý job. Leč to nebyly a nejsou "autoservisy", nýbrž "kasta kontrolních stanic STK" (když máme citovat označení ministra), které mají ze zákona zákaz oprav. Zákaz oprav pro technické kontroly také přestane platit. Další dotazy na sebe nenechaly dlouho čekat. Dnes (23. 5. 2016) ráno jsem diskutoval s několika podnikateli v tomto oboru a odpovědi na jejich dotazy zpracováváme pro všechny, protože se vesměs opakují. Takže vyčkejte prosím pár dní, než je zveřejníme jako často kladené otázky. (Čtěte dále po kliknutí na "Read more" zde vpravo dole..) Ve spoustě mediálních prostředcích se objevila tato zpráva Ministerstva dopravy: V České republice do budoucna vzniknou nové stanice technické kontroly. Motoristům to přinese větší komfort v tom, že STK budou dostupnější. Ministerstvo dopravy navrhne úpravy zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, které trh s STK otevřou konkurenci. Nová pravidla by měla platit již v příštím roce. V současné době oprávnění k provozování stanice technické kontroly uděluje krajský úřad. Ten vypočítává na základě počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu, zda je další stanice technické kontroly potřeba, nebo je daná oblast stanicemi dostatečně pokryta - v takovém případě není oprávnění pro provozování další STK uděleno. Tento způsob však v některých případech není dostatečně vypovídající, protože auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku. Tato služba by měla být pro motoristy co nejdostupnější, a nemělo by docházet k tomu, že musí na objednání na STK delší dobu čekat. Z toho důvodu chce Ministerstvo dopravy trh s provozováním stanic technické kontroly otevřít konkurenci . „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň díky kontrolním mechanismům, které se uplatňují vůči STK již v současnosti (povinná fotodokumentace která se archivuje v Centrálním informačním systému STK po dobu 5 let, identifikace technika pomocí čárového kódu apod.) zůstane zachována kvalita a profesionalita prováděného servisu. STK a SME se sjednotí K této změně by mohlo ministerstvo přistoupit již v průběhu příštího roku. Otevíráním trhu s STK se chce Ministerstvo dopravy v dostatečném předstihu připravit na aplikaci evropské směrnice, kterou mají všechny členské státy povinnost provést do května 2018. Tento unijní předpis požaduje, aby kontroly emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Dojde tak k zániku samostatných stanic měření emisí a naopak rozšíření pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně. Protože touto praxí dojde přirozeně k nárůstu agendy jednotlivých stanic technické kontroly, chce Ministerstvo dopravy v dostatečném předstihu zajistit právě liberalizací trhu, že stanic bude dostatečné množství, aby prohlídky dostatečně pokryly. V současné době funguje v České republice přibližně 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí. Co na to ASEM?
Je to v pořádku. Doposud marné pokusy postavit STK někým, kdo nemá dostatečně dlouhé prsty v politice, zejména v regionální, dostanou nyní zelenou. Není kdo by zřízení stanice bránil. Moderní technologie dokonce umožní, aby STK byla kompaktnější, menší, vybavenější, modernější a přístup kontrolních techniků byl osobní, přátelštější, ale ne "protekční", jak tomu bylo doposud. V sousedním Německu dokonce obrovské baráky DEKRA a TÜV postupně doplnily, někde dokonce nahradily autoservisy, které je svým moderním vybavením a organizačními výhodami (dostupnost po celé zemi i v menších obcích) dokonce předčily. Cíl ASEM: Průkazně objektivně kontrolovat a nabízet i opravy na jednom místě! Evropská směrnice dokonce píše o možnosti propojení subjektu provozujícího technické a emisní kontroly s opravami motorových vozidel, pokud bude kontrolním orgánům prokázána dostatečná objektivita v kontrolní činnosti. Toto budeme všemi silami podporovat a základ na "dostatečnou objektivitu" máme již připraven. Ono tomu totiž bylo doposud jinak. Procházelo vesměs všechno, i technické a emisní vraky, dokonce bez přítomnosti vozidla. Průtahy v zavedení CIS pro SME a v zavedení fotodokumentace na STK (možná někým úmyslně vytvářené) tomu značně napomohly. Současně zaváděná pravidla prakticky maximálně omezují podvody a garantují objektivitu:
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |