Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Dá Brusel zelenou vytloukání filtrů částic?

5/5/2016

2 Comments

 
Picture
Ředitel ASEM Libor Fleischhans, se dohodl včera na schůzce s viceprezidentem německého spolku ASA Haraldem Hahnem (http://www.asa-verband.de/) na spojení sil v boji proti nesmyslným předpisům na evropské úrovni. Německo, Holandsko i Česko trápí přitom podobné problémy a bylo by tedy smysluplné zaujmout před evropským parlamentem společné stanovisko.

Ačkoliv Brusel jistě nechce, aby se u vozidel se vznětovými motory filtry částic ilegálně vytloukaly, zní legislativní plány do budoucna ( i po roce 2018) tak, že je splní i vozidla úplně bez filtrů nebo s poškozenými filtry. Hranice pro rozpoznání přítomnosti filtru částic byla nastavena na hodnotu 0,7 (!!!), přičemž vozidla s filtrem částic mají hodnoty od 0,00 do 0,03. Hodnoty surových emisí, tedy před filtrací) se pohybují u dnešních vozidel okolo k = 0,15, což je bezmála s rezervou 450% překročení normálních hodnot.

Kde má Evropa problém?

​V Holandsku např. zaznamenávají u 8% vozidel hodnoty kouřivosti ukazující na chybějící nebo poškozený filtr částic. Vozidla však i tak prochází. Dosavadně navrhované limity pro vozidla s filtrem částic jsou totiž ve všech jmenovaných zemích (včetně té naší) příliš benevolentní a pokusy ukázaly, že limity navrhované legislativami těchto států plní vozidla již se surovými emisemi, tedy bez filtrace výfukových plynů.

Takové emisní normy jsou výsměchem a přímým návodem k odstraňování filtrů částic, protože tak vysokou hranici kouřivosti plní běžně i více než 15 let stará vozidla s emisní normou EURO 2 - 3 ještě s rozdělovacími čerpadly, samozřejmě ještě bez filtru částic.

​Pokud chceme normou s limitem kouřivosti 0,7 řešit problém ve městech, kdeemise prokazatelně zabíjí, když vozidla s filtrem částic kouří běžně jen 0,00 až 0,03, a vozidla bez filtru částic okolo 0,15 až 0,5, pak je takový legislativní návrh výsměchem všem, komu na zdravém prostředí zejména ve městech s vyšší dopravní hustotou záleží.

Že vozidlo s odstraněným filtrem částic pouští do ovzduší stejný počet smrtelných částic jako v součtu několik stovek vozidel s funkčním filtrem, již dokázal doc.Michal Vojtíšek z ČVUT již svým měřením v Praze a Hradci Králové. Byla by proto škoda se z výsledků měření nepoučit a nezaměřit se ve snaze o nápravu přednostně právě na tato vozidla.
2 Comments
Petr Polák
5/5/2016 19:42:26

Chci ze zeptat jaká je kouřivost při vypalování filtru a jaké častice při tom vznikají?

Reply
Libor Fleischhans
5/5/2016 20:28:25

Pokud myslíte pravidelnou regeneraci ve vozidle, pak mírně zvýšené množství částic sice vzniká, ale úspěšnost spálení materiálu zachyceného filtrem je asi 97- 99,9%. Toto minimum (jistě ne vyšší než jedna prudká akcelerace zdravého vozidla bez filtru částic) se uvolňuje díky krátkodobému zvětšení pórů při vyšší teplotě, která je podmínkou vypalování sazí. Pokud výfuk kouří nebo silně zapáchá, může se jednat o začínající závadu na systému.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace