Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Emisní studie ČVÚT potvrdila co se tušilo

8/16/2018

6 Comments

 
PicturePotvrdilo se, že nyní sklízíme laxnost Ministerstva dopravy a ČOI. Jejich společná dlouholetá nečinnost nahrávala a doposud stále ještě nahrává výrobcům atrap filtrů částic, které legálně devastují naše zdraví. Atrap a vytlučených DPF jsou tedy minimálně desetitisíce. S tímto děravým filtrem se dle dosavadních názorů Ministerstva dopravy dá legálně jezdit! Hodnoty kouřivosti se "vejdou" do štítkové maximální hodnoty. V Rakousku by takové auto policisté zabavili...
Docent Michal Vojtíšek, člen správní rady Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) byl odborným garantem rozsáhlého projektu ČVÚT, ÚAMK a Zemědělské university - týdenního monitorování vozidel v pražském provozu v několika vybraných lokalitách.
Půl roku pak trvalo vyhodnocování monitorování, aby se vešlo do přehledné zprávy o vlivu silniční dopravy na kvalitu ovzduší v Praze. Co jsme jen tušili je nyní podloženo fakty.

Ovzduší poškozuje ca 10% vozidel,
které nadměrně tvoří
až tři pětiny škodlivin
produkovaných všemi vozidly!
 

Pak zcela jistě nemá cenu řešit vyhlášení kritické smogové situace zákazem vjezdu automobilů do velkých měst nebo omezení dle lichých a sudých koncových čísel registrační značky! Je potřeba prostě vyhnat smradlavá auta (VIP zákazníky STK) ze silnic a to bez ohledu na jejich emisní třídy! Názory, že stará auta smrdí paušálně rozhodně neplatí. Co však platí, je že neudržovaná intenzivně provozovaná auta jsou těmi zdroji jedů a nebezpečných částic. Další pravdou je, že dovozci ojetých vozidel ze zahraničí a všichni, co se auty živí, jsou vedle všelikých novodobých papalášů "kamarádi" STK, které jim falešnou tolerancí vycházejí u technických kontrol vstříc. Je to velký byznys.

PicturePojízdná emisní laboratoř je dílem člena správní rady ASEMu - Doc. Michala Vojtíška, Centrum vozidel udržitelné mobility, Fakulta strojní, ČVUT v Praze. O jeho velmi zajímavé studie je zájem v angličtině, protože podle jeho slov o ně v češtině a v Česku nikdo větší zájem doposud neprojevil. Jak typické pro naše české dotčené orgány...
Studie ukázala i zajímavé věci. Např. že starší vozidla mají vyšší hmotnost sazí ale menší počet těch pro lidské zdraví nebezpečných, zatímco u nových aut s moderními motory je tomu naopak. Hmotnost minimální, ale počet nebezpečných mikro a nano částic je zde obrovský, pokud vozidlo nemá funkční filtr částic​.
​
Metoda je detailně popsaná v materiálu, ale lze si ji jednoduše představit tak, že na vozovce leží hadice, ze které je vzorek odebírán. Ve výfukových plynech je díky hoření směsi obsažen plyn CO2, jinak by auto nejelo. Pokud hadice nasaje CO2, je relevantní považovat spolunasáté částice jako ze zdroje spalování, tedy z motoru. Pokud je nasátý jen plyn CO2 a počet částic se nezvětší, nebo naopak klesne, dá se říci, že vozidlo své emise účinně filtruje od částic, které ven z výfuku nevypustí ale zachytí je ve speciálním filtru. Dá se tedy říci, že pokud se nasají částice bez doprovodného CO2, je takové měření nerelevantní, protože prachové částice mohou pocházet od jiného zdroje (třeba brzd) než spalováním paliva se vzduchem v motoru.

zprava-tech-stav-vozidel-hmp-2017-final.pdf
File Size: 3090 kb
File Type: pdf
Download File

PictureZadní dveře taxíku černé od mastných sazí. Neuvěřitelná dýmovnice devastující mladoboleslavské ovzduší od rána do večera. Kouřivost několikanásobně přes limit pouhým okem. Když jsem ho dostihl po jeho výrobě černé nepropustné kouřové clony na třídě Václava Klementa, utekl od vozidla do obchodního centra... Policie toto nevidí, ačkoliv stojí opodál...
ASEM nadále tvrdí, že největší a jen těžko zdolatelnou překážkou, je lobby majitelů STK, kteří nyní dozbrojily dostavbou hned několika emisních stanic ve svých areálech. Zákonodárce jim naopak připravil ještě výnosnější byznys s prodejem kladných protokolů novelou Vyhlášky 302/2001. Sb., kde bylo přes 80 novelizačních bodů, takže se dosavadní vyhláška ruší a nová dostane nové označení.

Jak dnes čerstvě oznamují média, že STK už bude možná i v Autoservisu,
pak se jedná o sofistikovanou mediální lež: https://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=675075

6 Comments
P
8/20/2018 10:09:22

Je nekde prosim k nahlednuti navrh novely zakona 56/2001 co ma byt platny od rijna 2018?Dekuji

Reply
Libor Fleischhans
8/20/2018 18:32:21

Zde je VŽDY aktuálně platná verze zákona: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56

Reply
Roman
8/20/2018 19:43:47

Takže chápu z textu dobře, že bylo zrušeno dvouleté školení "na značky" nebo je to někde ve vyhlášce?

Libor Fleischhans
8/21/2018 14:46:49

Roman: Byly zcela a bez náhrady vypuštěny "Povinnosti emisního mechanika", kde bylo školení "na značky" implementováno. Jak hodlá Ministerstvo emisní systémy školit nevíme, nám zatím oficiálně nikdo nic nesdělil, ani nás nikdo oficiálně nezrušil. Nevíme.

Doda
8/20/2018 17:57:16

Logicky je jasné ,když vozidlo čmoudí a má odstraněný filtr, tak produkce nějakých malých částic už není pravdou a rovná se vozidlu z výroby filtrem nevybaveno. Teoreticky je lepší mít na vozidlu defekt, chápu to správně ?

Reply
Libor Fleischhans
8/20/2018 19:01:46

Ne, tak úplně to není. Přímo vstřikovaný Diesel s vysokými vstřikovacími tlaky produkuje jak s filtrem, tak bez filtru stejně vysoké množství jak ultramalých, tak i v menšině těch větších sazí. Vozidlo vybavené DPF jich zachytí přes 97%. Odstraníte-li filtr pouštíte do ovzduší 97 % všech sazí, které by jinak filtr zachytil a zlikvidoval dodatečným spálením při regeneraci.

Dokonce existují protokoly z měření, kdy vozidlo nasaje do motoru z ovzduší 3000 částic na kubický centimetr a vypustí jich z výfuku jen 5 na kubický cm!

Je-li odstraňován filtr částic, je odstraňován vždy "z nějakého důvodu". Pokud je DPF odstraněn z důvodu, že se příliš často plní sazemi, protože je motor z důvodu nějakého defektu či opotřebení nadměrně produkuje saze a mechanik není schopen závadu identifikovat a řešit příčinu a ne důsledek (jako luxování na pískovišti), je odstranění DPF stonásobné zvěrstvo, protože motor s odstraněným DPF produkuje stonásobně více sazí. A taková vozidla běžně na SME procházejí.

Jestli dojde k nefunkčnosti DPF vlivem jeho samotného poškození, což se stává jen asi ve 3 % případů, produkuje vozidlo zbavené filtru STEJNÉ množství sazí jako vozidlo vyrobené bez filtru a je to rozpoznatelné jen na barvě výfuku, na vyšší hodnotě kouřivosti než NULOVÉ, ale v žádném případě to neznamená, že se na silnici pohybuje dýmovnice. Opakuji ale, že takových případů, kdy je provozováno vozidlo bez DPF, jsou asi 3%.

Chci podtrhnout, že filtry částic se odstraňují zčásti díky nevzdělanosti a neschopnosti mechaniků a zčásti u vozidel z počátků zavádění DPF do sériové výroby, protože výrobcům jejich systémy tenkrát všeobecně nefungovaly jak by měly. Přibližně od roku 2012 již DPF systémy "dozrály" a dětské nemoci byly jak softwarově tak i hardwarově celkem vyřešeny.

Závěrem bych chtěl oznámit, že do opravy se nám dostane někdy vozidlo z let výroby např. 2008 již s DPF a vše u něj funguje naprosto bezvadně včetně regenerací a to při nájezdu i přes 220.000 km. není to o stáří systému, je to o jeho stavu. I Octavia I. dokázala s mechanickým čerpadlem Bosch VP 37 kouřit 0,7 1/m !! Což je téměř štítková hodnota vozidel z roku 2018 s filtry částic!

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace