Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Ministr dopravy Dan Ťok na Diagnostic Con!

1/5/2018

16 Comments

 
PictureNa Diagnostic Conu 2016 slíbil podporu našemu řemeslu a dostál slova. Povedlo se! I filtry částic výrobci zlevňují. Díky pane ministře, ale čeká nás další práce, totiž narovnat pokřivený korupcí a klientelismem prorostlý systém kontrol.
Včera přislíbil pan Ťok účast na největší akci svého druhu v České republice Diagnostic Con 2018, která se koná každé dva roky. Kromě poděkování za podporu při záchraně emisních stanic zřizovaných u autoopraven (ty měly dle názoru silných lobbistických skupin zaniknout k roku 2022) a za politický tlak na automobilky, aby zlevnily nesmyslně předražené filtry částic a katalyzátory, chceme panu ministrovi prezentovat dosavadní dílčí úspěchy a naši upřímnou snahu nadále pokračovat v tomto trendu.

Stále se naše asociace potýká s nezájmem Ministerstva dopravy, zejména odboru 150, o zcela zásadní systémové změny, které jsou dalekosáhleji škodlivější, a dokonce sloučí někomu k diskriminaci ve volnosoutěžním podnikání, než malicherné delikty byrokratického charakteru, za které zasahuje u stanic měření emisí Státní odborný dozor, aby "něco" našel a tak prokazoval svou činnost. Bohužel emisními stanicemi nadále projíždějí auta s vytlučenými filtry částic nebo dokonce se svítící kontrolkou DPF a v nouzovém režimu.
Na poli volné soutěže má Česká republika v oblasti technických kontrol co dohánět a pokud se problémy nezačnou řešit od hlavy, od které většinou ryba smrdí, pak se ke kýženým výsledkům budeme prokopávat ještě hodně dlouho.

16 Comments
Polo
1/8/2018 14:00:00

Dobrý den,
měl bych prosbu ohledně připočítávání tolerance otáček ve volnoběžných otáčkách,viděl jsem,že Brain Bee má toleranci +-50ot/min a AVL podobně,podle čeho se to bere Atal má např : +-25 a proč to není stejné?
Děkuji

Reply
Libor Fleischhans
1/8/2018 17:07:51

Dobrý den. AVL má pokud se nemýlím jako Atal +-25, nikoliv +-50 (do 1000/min.).

Cituji požadavky na přístroje dle MDČR:

§ 3. TECHNICKÉ POŽADAVKY
3.1 Požadavky na měření otáček motoru
1. Otáčky motoru musí přístroj měřit v rozsahu nejméně 600 až 6000 min s přesností:
- v rozsahu 600 až 1000 min -1 , max. 25 min -1
- v rozsahu nad 1000 min -1 , max. 150 min -1

A on má Brain Bee povolenou odchylku +- 50/min. do 1000/ot. min.?

Mělo by to být stejné, pravidla by měla platit pro všechny stejná.

Reply
Polo
1/8/2018 17:37:05

Ano domnívám se že jsem to viděl dobře aji mi to tvrdil mechanik protože na atalu jim to nevycházelo-otáčky.

Reply
Libor Fleischhans
1/8/2018 17:43:23

Abych mohl zodpovědně posoudit, kde se stala chyba, potřeboval bych ten nevyhovující protokol ATAL a z Brain Bee ten vyhovující.. Jinak domněnku jako takovou bez důkazu nelze analyzovat. Děkuji.

Reply
Polo
1/8/2018 19:11:58

Tak to bohužel nemám tu možnost už :-(

Reply
Karel
1/8/2018 19:32:59

Ale pokud zhodnotíte,že je vše na vozidle v pořádku a přepíšete data tak co??Auto má pravidelný volnoběh a auto bez závad tak co to mě mdčr zavře stanici?

Reply
Libor Fleischhans
1/8/2018 19:56:17

Ano, zatím je to, co jste popsal, taktika SOD. Bohužel. To je stav věci. Jakási "účelovka".

Reply
Karel
1/8/2018 20:56:28

To snad ne ?Vždyť otáčky jsou vedlejší parametr,co to ovlivní?Jaká je obrana?

Libor Fleischhans
1/8/2018 21:55:14

Na mne se nezlobte, já smýšlím stejně jako Vy. Technicky otáčky jsou skutečně vedlejší veličinou, ale jako kdybych slyšel jednoho excelentního demagoga z jisté veleznámé společnosti:

"Pokud zkoušíte vozidlo na emise mimo pásmo, které předepsal výrobce, jste mimo zákonný rámec." Toliko excelentní demagog.

Ve skutečnosti mu ujel vlak a zůstal na "Vétřieskách", protože jak benzínové motory, tak dieselové, mají otáčky řízeny elektronicky a nijak, než (jen u některých) softwarově nastavit nejdou. Tedy jak píšete, pravidelný chod je do jisté míry zárukou, že technicky řízení motoru zvládá jeho selektivní regulaci rovnoměrnosti jednotlivých válců, a že tedy obě regulace (hodnoty otáček a rovnoměrnost korekcemi předstihů/palivových dávek) jsou ještě v moci řízení motoru. Do otáček samozřejmě mluví i způsob, jakým výrobci omezují přeběhové otáčky (diesel) a ještě jas se pletou a dělají chyby ti, co píší "předepsané" otáčky. Ony ty otáčky dávno nejsou "předepsané", ale interaktivně ovlivňované managementem dobíjení a ovlivnitelné udržitelné životnosti akumulátoru a to množstvím dalších korektur (adaptací, teplot akumulátoru apod.). Jelikož jsou tyto systémy softwarově adaptivní, výrobce "předepisuje" otáčky jen pro literu zákona a pro stav, při jakém se jezdí emisní homologační testy. To znamená po dobití, provozní teplota a okolní teplota od 20 °C do 30 °C apod.

Takže suma sumárum, legislativa, metodika a všechno okolo se řídí zastaralými pravidly, které jsou zatlučeny v zákonech a předpisech těch, co novým elektronickým systémům tak jak dnes fungují nerozumí, a proto je výrobci kdykoliv oblafnou jak budou chtít, takže jsou pro kočku. Vlastně ne pro kočku, ale pro pohádkové výdělky certifikačních autorit, které na jejich zakotvení v zákonech a předpisech, které se musí dodržovat, rýžují zlato. Asi tak.

Pavel
1/9/2018 07:17:02

Rozhodně Brain Bee nemá toleranci +-500ot..Do 1000 ot. má +-25.Nad 1000 ot.+- 150.Pracuji s ním.Pěkný den.

Reply
Pavel
1/9/2018 07:20:40

Oprava +-50 Ot.

Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 07:28:01

Děkuji za info o Brain Bee, pak je to celé asi informační nedorozumění.

Reply
Polo
1/9/2018 11:59:11

Pokud je to opravdu tak,pak se velice omlouvám.Nicméně s těmi otáčkami je to problém....všeobevně

Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 12:29:37

Vím, ale proč nebyly problémy s otáčkami před 1.1.2018? Jak to emisní stanice řešily před tím? Po 15 let jsem neregistroval od emisních stanic žádné podněty, že by něco nefungovalo.

Jediné případy, kdy je potřeba dbát na "seřízení" otáček, byly karburátory. Od doby regulace volnoběhu elektronikou se dají nestandardní stavy zjistit na mnohem spolehlivějších parametrech, než je kontrola, zda jsou otáčky v těch "předepsaných".

Ale máme ze tří nezávislých zdrojů informaci, že při praktické zkoušce při oficiálním exklusivním školení emisních mechaniků lektor jisté zelené společnosti snížil příliš vysoké otáčky tím, že tam dal kvalt a otáčky brzdil po dobu 40 sekund prokluzováním spojky. Jestli tohle je pravda, pak takový přístup nedoporučujeme :-).

U vozidel, kde je tedy problém s nedocílením hodnoty otáček v předepsaném pásmu, školíme postupy, kdy se zjistí, zda emisní systém není ve stavu ovlivněném nějakou emisně relevantní chybou (např. nahlédnutím do aditivní adaptace směsi, požadavek na otáčky od ŘJ, vypočtená zátěž apod.). Většinou to u těch modernějších bývá tak, že si řídící jednotka dělá co potřebuje interaktivně a asi přitom zapomněla, že nějaký úředník z certifikačního oddělení už 15 let opisuje jednu tu samou hodnotu ze setrvačnosti. Když není žalobce není soudce a nikdo si toho doposud nevšiml. Po 1. 1. 2018 to je najednou středem zájmu.

Reply
Roman
1/14/2018 19:32:35

Jen se zeptám, emisní lampárna je zrušena bez náhrady?

Reply
Libor Fleischhans
1/14/2018 21:19:58

Dobrý den, ne není, je tady se vším všudy: https://www.fcd.eu/academy/article/1944, jen při migraci na nový sever nebylo přemístěno z důvodů nějakých odchylek vlastností souborů několik článků. Nyní jsou všechny přemístěny a musíme je postupně všechny revitalizovat do nové podoby.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace