Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Platí zákony pro všechny, nebo jsou "výjimky"?

5/2/2017

1 Comment

 
PictureASEM prověřil typově stejný autobus v Praze a ten také nekomunikoval s EOBD. Do všech řídících jednotek jsme se nakonec s přístrojem AVL přece jen dostali, přečetli paměť závad, Readiness Code i status MIL,. V testu emisí ale opět problém s komunikací...
Vozidlo vybavené emisně relevantní diagnostikou EOBD dle nové emisní metodiky nelze měřit v jiném režimu, než "Řízený diesel s EOBD". Tedy toto by mělo zatím platit alespoň pro všechny obyčejné Stanice měření emisí v celé Čeké republice.
V posledním dubnovém týdnu se dispečer dopravní společnosti Jokratour, pan Roman Zeť trápil s autobusem EvoBus Tourismo 17RHD r.v. 2009 (Daimler) u několika STK, od kterých ho všude vyhodili, protože nebylo možné se spojit s jeho EOBD diagnostikou. Navštívil i autorizovaný servis Mercedes Benz, ale ani tam nebylo možné se spojit s diagnostikou EOBD a postupovat jinak, než přikazuje zákon, nechtěl ani autorizovaný Mercedes.

Pan Zeť požádal tedy naši asociaci ASEM, abychom se případu ujali, neboť zatím všechny použité emisní přístroje na tomto vozidle ztroskotaly, a jemu hrozilo, že autobus překročí termín povinné kontroly a nebude už smět na silnici vůbec...

PictureDo EOBD paměti závad lze nahlédnout i značkovou "multibrand" diagnostikou AVL XDS. Z této stránky je patrné, že v paměti je jedna odezněmá NOx relevantní chyba, že MIL je zhasnutá, a ža Readiness Code je kompletně načten. Vše je tedy emisně v pořádku. Jan komunikace tohoto typu má jednu chybičku..
Měření osciloskopem v Praze potvrdilo správné parametry komunikační vrstvy J1939 ale v komunikaci se objevovala nestandardní délka zprávy EOBD řídící jednotky autobusu, na základě které emisní přístroje komunikaci vždy přerušily. Pokusy komunikovat v emisním testu však končily stejně neúspěšně:
...
, Boolean ignoreNoAnswer)
11:18:25:652 [ConnectEcu] ConnectEcu2: Supported protocol found: CANOBD
11:18:25:855 [ConnectEcu] Wrong bulk counter.


Tedy ani s tím pražským, typově stejným autobusem, jsme se jako všechny předchozí Stanice měření emisí nemohli v emisním testu spojit (jeden vadný komunikační řetězec - chyba na straně výrobce vozidla).

Změřit vozidlo jako "bez EOBD" a doplnit měření o výpis diagnostiky "mimo" protokol, tedy jako externí přílohu, možné generelně není, protože do metodika striktně neumožňuje. Emisní mechanik zde stojí proti zákazníkovi jako totální blbec a neumí mu vydat vyhovující protokol, přestože na něj oba koukají.
Předali jsme tedy pana Zetě ze společnosti Jokratour úředníkům Ministerstva dopravy, aby s ním problém vyřešili. Za dva dny jsme obdrželi od pana Zetě děkovný telefonát, že musel odjet k STK DEKRA do Brna, a ta si bohu díky poradila!!! Sláva!

A jaké zázračné řešení měla DEKRA? No změřila autobus jako "vozidlo bez OBD" a paměť závad řídící jednotky motoru přečetla po necelých 8 hodinách trápení a snažení se čtečkou TEXA (ta dokonce ani není schválená s žádným emisním přístrojem), protože emisní přístroje ATAL s EOBD si s autobusem a jeho vadným EOBD protokolem, jako řada jiných, také neporadily. Všichni ostatní teď vypadají bohužel jako blbci. Nu lepší být blbcem, než dostat pokutu 50.000,- Kč a zákaz činnosti. Dostane ho DEKRA? A jestli ne, proč? Co udělala DEKRA jinak, než udělali ti ostatní, co mají oprávněný strach z porušení zákona? Není zde nějaký jiný skrytý zájem?

Trpká pachuť...
Pan Zeť však do ruky dostal jen samotný emisní protokol. Protokol z diagnostiky, i přes opakovaná přání jej mít, nedostal. Prý ho nepotřebuje. Téměř osmihodinové měření emisí zanechalo však trpkou pachuť, protože na emisním protokolu DEKRA bylo napsáno: "Diagnostický protokol je přílohou emisního protokolu"... Leč TEXA protokol od DEKRY nikde.

Po Ministerstvu dopravy bychom nyní rádi slyšeli názor, zda by všechny od začátku navštívené SME, i autorizovaný Mercedes Benz, nemohly udělat prakticky to samé (změřit jako auto bez EOBD a doložit externím protokolem z diagnostiky), a zda budou podobné autobusy díky neoblomné metodice vyhazovat nebo posílat všechny autobusy tohoto typu přes půl republiky do Brna k STK DEKRA, která "umí, co ti ostatní neumí".

1 Comment
noca
12/4/2019 04:33:22

ono to je jednoduché dekra muže homologovat auta /vozidla atd tak maji dlouhé prstiky :) myslíte si že vas nechaji projít na porpvé homologaci ? ani omylem až na podruhé a vše hezky platíte ! holt musí na někom rejžovat ! osobně bych žadal nahradu za škodu po výrobci vozidla ted autobusu ten musí splnovat OBD2 / EOBD pokud byl homologovan na provoz z EU a ČR ! Pokud OBD nekomunikuje a je zavada na staně vozidla tak by se klidně i soudil !

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace