Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Sloučení TK+ME do jednoho aktu se zdá být nevyhnutelné

8/18/2016

19 Comments

 
PictureBude rozšířená verze "malých STK" u autoservisů ať již neautorizovaných, či autorizovaných značek nebo u servisních "konceptů" v podobě jiné než "kontrolní linka"?
Zpráva Ministerstva dopravy z dnešního odpoledne je jednoznačná: Česká republika by se vystavovala vysokým sankcím z EU, pokud by technická kontrola a měření emisní probíhaly jednotlivě na dvou pracovištích a poskytovaly je dva rozdílné subjekty.

Přes naše snahy argumentovat pro udržení modelu obou typů kontrol u dvou rozdílných subjektů, v budoucnu tento model, pokud budeme v EU, prostě možný při za stávajících pravidel možný nebude. Teď se musí každý rozhodnout sám, zda rozšířit na spojenou technickou kontrolu s emisemi", nebo v budoucích letech, po uplynutí přechodné doby, skončit s kontrolami. To platí jak pro samostatné SME, tak pro samostatné STK.

ASEM se 30. 8. 2016 účastní se 4 členy asociace semináře MDČR, kde se bude probírat změna způsobu regulace STK, protože totální deregulace byla na minulém semináři subjektivně vnímána negativně většinou pozvaných, zejména v tomto oboru podnikajících. Po tomto semináři bude ASEM shromažďovat informace o nutném dovybavení kontrolního místa tak, aby odpovídalo požadavkům nových standard vyplývajících z evropských dokumentů přijatých evropským parlamentem.

V přílohách si přečtěte stanovisko EU a následný směr postupu Ministerstva dopravy.
stanovisko.pdf
File Size: 1332 kb
File Type: pdf
Download File

slouceni.pdf
File Size: 2082 kb
File Type: pdf
Download File

dg_move_reply_czquestion2014-14-eu.pdf
File Size: 224 kb
File Type: pdf
Download File

19 Comments
Josef
8/19/2016 10:44:05

To pořád neznamená, že je nutné deregulovat. Většina provozovatelů STK má vedle firmu na emise, tudíž se celek pro zákazníka tváří jako jedna firma, pokud se zákazník nepodívá ostražitě na dvě účtenky. Tudíž se dá říci, že většina STK toto plní a dát to pro ně pod jednu firmu nebude problém.
Problém mají emisárny, které jsou samostatné někde mimo STK.
Já mám v oboru pouze cca 13 let zkušeností, ale z mého pohledu mám jasno. Tyto samostatné emisárny jsou většinou ve velké nevýhodě a právě tyto se podbízejí podváděním a úspěšnost měření je ve většině z nich 100 procent.
Zákazníci o ně většinou zájem nemají (pokud jim nejde o to , aby to prošlo za každou cenu) a chtějí si obě prohlídky dělat na jednom místě. Tyto osamocené subjekty jsou opravdu v nevýhodě a hrozí jim podle nešťastného Evropského zákona ( jak je Evropským zákonům v poslední době vlastní) zánik. Těžko soudit. Kolik subjektů za posledních 25 let kapitalismu skončilo kvůli silnější konkurenci, mnohdy zahraniční, která je odepsala. Zajímalo to někoho?
Měření emisí je navíc za posledních 25 let fraška a stát evidentně neměl zájem cokoliv zlepšit- je tak evidentní nějaký zákulisní zájem. Jinak by to nemohlo tak dlouho fungovat jak to funguje- fungovalo.
Navíc v případě samostatných emisáren v současném, nebo minulém systému, je velká otázka, když se tak brání zániku, jestli by byly tyto schopné fungovat- udržet se na trhu, kdyby NEPODVÁDĚLY. Neříkám, že všechny, ale většina ano.To si za 13 let zkušeností dovolím tvrdit, o tom jsem přesvědčen, ne že bych si to jenom myslel.

Reply
Libor Fleischhans
8/19/2016 10:57:29

Dobrý den Josefe, zcela s Vámi souhlasím, je to tak. Jen bych k tomu dodal druhou pravdu: Původně ca 3600 SME by bylo bývalo poctivě měřilo (v roce 2001). V roce 2002 však zákon otočil o 180° a původně zakázané emise v roce 2002 zase najednou po roce povolil. STK začaly vyhrožovat, že pokud nebudou emise dělat u nich, neprojdou na STK z jiného důvodu. Znechucené a poctivé tuhle šaškárnu vzdali a dnes jich je o ca polovinu méně, než jich v roce 2001 motivoval stát (STK nesměla emise měřit).

Samozřejmě z hlediska zákazníka je to lepší udělat všechno na jednom fleku. O tom žádná. Obzvlášť když si zvykli, že i tam všechno projde (někde i kafe + dárek + kolo štěstí). To si nemyslím, to vím a mám i na videu u nejzasvěcenějších. Byl v tom skutečný bordel a celé emise byla 15 let pouhá šaškárna.

Reply
Zdeněk
8/19/2016 20:42:35

Hlavní problém nastal po povolení SME u STK.Tam nikdy nikdo nehledal a neodstraňoval závadu a taky nikoho nevyhodili,protože by přišli o peníze za STK.A zákazníci se servisákům se SME jen posmívali,že než by u nich zaplatili nový kat,tak raději dají technikovi ve SME u STK 300Kč a on to pustí.To je taky jeden z důvodů,proč to spousta SME u servisu vzdala.

Reply
Libor Fleischhans
8/20/2016 08:45:58

Pravda. Dnes už ale nepotřebujete ani ty tři stovky, dají Vám dokonce kafe zdarma.

Reply
Josef
8/21/2016 10:21:51

"Hlavní problém nastal po povolení SME u STK", tak s tím bych úplně nesouhlasil.

Hlavní problém je, že stát nemá absolutně zájem, aby se měřilo poctivě. Kontroluje pouze administrativu a nesmyslně buzeruje za formální nedostatky. Faktické posunutí problému, aby mělo emisní měření- kontrola smysl je podle mého názoru politicky neatraktivní a jasně není za posledních mnoho let o toto zájem. Pouze se dělá, že je zájem- fakticky není.
A to je jádro pudla, pak to vede k uplácení, frašce atd.
Dokud stát jasně nevyřeší to, aby se měřilo poctivě a nebylo možné podvádět, nebude to mít smysl.
Jen bych připomněl. Nepoctivost je vina a to ve velkém procentu i na motoristech, protože raději než by si to nechali opravit, tak raději uplatí.
To jsou mnohaleté zkušenosti.

Reply
David
8/20/2016 11:04:05

Je každého věc jak se zachová k životnímu prostředí atd., neznám nikoho kdo by na nový kat neměl a že by to tak uplatil, snad jen člověk co je na pracáku. A to dává další otázku může za to že je bez práce? Při odstranění DPF se Kat nechává není důvod ho odstranit samozdřejmě pokuď to jde a jaká firma to dělá. O zaslepéní EGR nemá cenu diskutovat, každý z vás ví proč se to dělá a také může za velkou kouřivost a není problém před stk odslepit. Může být sebelepší soft a stejně se to dělat bude. Lidé si najdou cestu jak s tím vydu... A nedej bože jak dostanou benzinové TSI motory filtry to teprve začné bourání :)

Reply
Libor Fleischhans
8/20/2016 21:04:38

Z každého Davidova řádku je cítit, že je vlastně takovým zástupcem nezasvěcených uživatelů auta, bez hlubších znalostí, co jak funguje. CITACE: "..když se vytlouká DPF, Kat se nechává..." Pokud se "opravář" (opravdu v uvozovkách) odhodlá odstranit DPF, pak klidně může i "vytlouct" katalyzátor, protože právě nefunkční oxidační katalyzátor je nejčastější příčinou problémů s ucpaným DPF, pokud to není přibližně pět dalších příčin. Nevytloukají to jen kvůli podivnému zvuku, který se line z výfuku, když to nějaký zedník vytluče všechno.

Zaslepování EGR také není nutný zásah, protože zanášení motoru spalinami nebývá kritické u vozidel, která mají v pořádku kompresi, časování, vstřikování a žhavení. Pokud motor ve volnoběhu nebo v nižší částečné zátěži kouří (jen tehdy je EGR otevřen), pak je v nepořádku a často nebo nadměrně znečištěný EGR a sání je indicií, "že něco nefunguje". Kouř znamená palivo nepřeměněné (účinností motoru) v energii. saze jsou vlastně palivem v pevném skupenství, co se nevyužilo v proměnu v teplo a energii, která tlačí na píst po vstříknutí paliva. Neříkám že motory nekouří absolutně, ale když jsou v pořádku, tak minimálně a motor kriticky nezanáší.

Minulý týden jsme čistili v Advanpure filtr částic auta s nájezdem 380.000 km (čistý výfuk, DPF i kat před ním plně funkční). Cítím potřebu uživatele aut vzdělávat, aby se "opraváři" zastyděli, že zákazník bude v obraze více než "opravář". Pokud je v pořádku motor a kat, pak není třeba DPF vytloukat a EGR zaslepovat.

Reply
Libor Fleischhans
8/20/2016 21:18:57

...tím jsem chtěl jen říct, že když motor nadměrně kouří, majitel plýtvá palivem, protože motor má nepřímo úměrně sníženou účinnost i výkon a zbytečně zvýšenou spotřebu paliva. Navíc hnusně jedovatě smrdí :-(.

David
8/21/2016 08:38:23

Jenže těm vozům je už přes 10let a při stočeném tachoši není znám ani přesný nájezd a nemaj vychytané chyby. Nové vozy jsou něco jiného. Tam se to zatím neodstraňuje. Aspoň žádna firma to nenabízí. Všichni lidé nejsou chytří. Většina chce jezdit a do servisu jdou až to nejede. Přece nemůžou za to že 90% servisu v ČR je neodborných. Vymění součástky za 100t a chyba s filtrem přetrvává, kdyby dal 5 000 za vybourání má po starostech navěky.

Josef
8/21/2016 10:27:01

Není!!!!!!každého věc jak se zachová k životnímu prostředí.
ŽP je nás všech a k tomu se také musí tak přistupovat.
Pokud trávíte sebe, travte, ale tady trávíte i ostatní.

Nečistota ovzduší je velký problém. Když vidím v zimě kouřící komíny a neviditelné vesnice připadám si jak na Ukrajině.
A nevšiml jsem si, že by auta takto zakouřila obec, nebo město i když také hodně znečišťují.

Reply
Libor Fleischhans
8/21/2016 13:04:57

Přesně jak psal Josef: Jak se kdo postaví k životnímu prostředí tedy vůbec není každého věc! Vaše demokracie končí tam, kde začíná demokracie ostatních. Pokud by šlo zařídit, abyste si vydýchal jedy ze svého auta sám, pak bych vám to klidně a s radostí dopřál, ale Vy jedete a smrad a jedy jsou za vámi a okolo vás, ale pokud necouváte, dýcháte vy čistý vzduch. A to je sobeckost vůči okolí.

Jinak ke komentáři níže o stáří a najetých kilometrech. Pokud si kupujete auto a nerozumíte tomu a naletíte, je to zase váš problém. Všude se píše, jak se podvádí při prodeji aut. Mimochodem pokud máte doma prastarý opotřebený vysavač prachu a netěsní, jen víří prach, pak jej asi vyhodíte a koupíte si novější. Auto se dá opravit nebo vyměnit, ale se starým emisním vrakem s vytlučeným filtrem, jste nejenom pro mne na ulici silně obtěžující objekt a takoví si zaslouží ze silnice vyhnat.

Reply
David
8/21/2016 13:41:38

Budoucnost jsou elektromobily, tak nevím co pořád řešite. Kdyby dnes na to lidé měly, tak se tady řeší nezaměstnanost emisních techniků. Váš pohled na věc je z té bohatší vrstvy občanů co na to maj. A chcete ty chudáky úplně finančně odrovnat a to se nelíbí mě. :(

Reply
Libor Fleischhans
8/21/2016 14:09:06

Kdo nechává vybourávat ty filtry z aut nejsou vůbec žádní "chudáci"! "Chudáci" (jak je označujete vy) jezdí staršími levnými auty, která dle jejich emisních norem testem emisí v pohodě prochází, když si jich někdo alespoň minimálně hledí. Takže je nikdo odírat nechce, jak píšete, a ani to nikdo nedělá. Kdybyste si tady přečetl o 25 let starém Mercedesu (koupeném za 500 EUR), tak ten plní emise s 50% rezervou v pohodě! Na něj si taky ale nikdo nestěžuje! Davide, jste argumentačně zcela mimo a vymýšlíte stále něco, JEN abyste byl v diskusi navrch. Asi nemá cenu si s vámi o tom "ničem" povídat.

Reply
Emil
8/21/2016 16:15:33

To, co tady v diskusi píšete, není pravda. P. Fleischhans např. prvnímu diskutujícícmu, který napíše že nejvíce podvádí "průtočné" emise u STK, dává za pravdu, že tak to je. Druhý diskutující napíše, že naopak nejvíce podvádí malé emisní stanice, protože jinak by neměly žádné zákazníky a p. Fleischhans opět dává za pravdu, že tak to je. Hmm.

Jinak - možná se podvádí a rozdávají kafíčka a dárečky takhle u Vás, u nás mám zkušenosti dost jiné. Lidé mají z emisí strach, nechávají připravit své vozy v servisech. My provozujeme emisní stanici bez STK. Průtočná SME u STK je zde také a neuplácí se a celkem vyhazují za nevyhovující ME. Zákazníci jezdící k nám jsou rádi, že nemusí čekat dlouhé fronty u "průtočné". Co se úplatků týče, občas to někdo zkusí, ale spíš výjimečně, lidé se spíše zajímají v čem mají problém a jak jej nejlépe odstranit. Samozřejmě také "přimhuřujeme" oko, ale jen nad banalitami - např. nedosažení přeběhových otáček apod. tedy spíše věci legislativní, než aby byla skutečně závada na motoru. Vadná auta nepouštíme.
Myslím, že ty hororové scénáře kterými nás straší ASEM, kde se pustí jakýkoliv vrak, kde se berou úplatky, rozdávají kafíčka a dárečky, kde se prodávají kladné protokoly, nejsou pravdivé, nebo je to jen nějaké místní (pražské) specifikum. My to neděláme a neznám v okolí žádnou SME, která by to takhle dělala.

Reply
Libor Fleischhans
8/21/2016 19:14:09

Kdybyste si to četl pořádně, tak jsem napsal, že polovina těch SME, co nechtěly "prodávat" namísto "kontrolovat", už raději skončily, aby si nemusely naplivat sami do očí. No a když už majitel auta zjistil, jak to chodí, tak se už dopředu ptá, kdo mu tu známku "dá", jinak jde hned jinam a vrátí se zpět a vysměje se SME, že ji dostal jinde. takže podvádějí téměř všichni (až tedy na vás). To je stav věci. Neděje se to všude. Házet všechno do jednoho pytle by zcela jistě nebylo správné. Asi jste poctivý kraj.
Ale kde berete ten výraz "katastrofické scénáře", co šíří ASEM, když to v nedávných letech byl naprostý standard (téměř v celé republice, až tedy na váš kraj, kde se to dělá poctivě) to nevím. Systém začal selhávat v roce 2002, až se stal výpalným k ničemu. Vznikla tahanice o zákazníky a z kontroly byla rázem fraška. Bavím se na školeních měsíčně s emisními mechaniky jak z opraven, tak z STK a dozvídám se snadno, jak to kde chodí. Katastrofa to není, ale fraška to tedy posledních 15 let (až donedávna) skutečně je.

Reply
Libor Fleischhans
8/21/2016 19:29:26

Jen taková perlička ze 4. 3. 2004: Komentář na webu FCD.eu jednoho z emisáků od opravny: Já prodávám to co já a moji lidi umí.žádný známky.
A v emisích jsem už tak prolátnutej, že měřím jen auta který připravujeme kompletně na STK. Ale jinak k nám nikdo nejezdí /trvá to dlouho,výsledek nejistý - názor zákazníka/.
Ale diagnostiky mám tolik, že mně celý emise můžou být ....
A právě proto, že se každý den v těch systémech vrtám a vidím ten žalostný stav, a ty šroty co jsou na silnici, tak už jen proto jsem nasr....

Reply
Josef
8/22/2016 09:41:38

Odkud že jste Emile, to bych se přišel i podívat jak to děláte poctivě a máte spoustu zákazníků. Pravděpodobně tam máte malou konkurenci tzv. nepřeestékáčkováno. Vaše teorie opravdu zní jako z jiného světa.
Jo a my z Prahy nejsme.

Reply
I
8/22/2016 16:39:48

Mám, úplně stejnou zkušenost JM kraje jak na SME tak na STK. Neměří se a na STK za dvě, tři stovky projde cokoliv a rozhodně nejde o jednu STK, je to problém obecně.

David
8/22/2016 16:56:07

Blbost normálně se vyhazuje, jestli někdo chce uplatit něco co může zapřičinit nehodu, tak je blázen a nepatří mu řidické oprávnění.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace