Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace

Velký počet SME končí kvůli "střetu zájmů".

12/14/2018

8 Comments

 
PictureStojí kousek za hranicemi, není to ani "Linka" a není ani "průjezdní". Dokonce není ani 26 metrů dlouhá a nepotřebuje tak dlouhá být, protože stojí na německém venkově. A jako ve dvou těsně sousedících autoservisů, nabízí všechny tři SME i STK v podobných objektech. S kulatým razítkem sem dochází jednou či dvakrát do týdne nezávislý "kontrolní technik". Bude tohle někdy možné v ČR? ASEM za to neúnavně bojuje.
 Dne 13. 12. 2018 jsme jednali se zástupci Ministerstva dopravy ve věci mnoha stížností provozovatelů Emisních stanic. Problémy vznikly u podnikající osoby, která se po uplynutí lhůty platnosti profesního osvědčení může octnout ve "střetu zájmů", jak ho definuje Zákon 56/2001 Sb. a Evropská směrnice 2014/45/EU. Jakmile totiž nemá zaměstnance, který by emise měřil, sám měřit emise nesmí.

Pracovníci ministerstva zaskočili tuto skupinu "postižených" předložením  "Místopřísežného prohlášení" k podpisu. Ti byli postaveni nečekaně před hotovou věc!
Tento úkon byl však trochu necitlivý a nevystihuje to, co jím mělo být řečeno. Ministerstvo dopravy bude prý do budoucna korigovat tento k podpisu předkládaný dokument, který již nebude "Místopřísežným prohlášením", ale jen "Poučením". Vyjde to však úplně nastejno.
Členové ASEM mají možnost svou budoucnost organizovaně ovlivňovat, a to ne jen v boji za malou TK+ME v autoservisech, ale i v dalších tématech současné problematiky pojišťoven, nekvalitních dílů a soudních sporů. Zaregistrujte se v ASEM, budete mít sílu!
Ale zpět k "Poučení" o střetu zájmů". Ministerstvo dopravy si tímto krokem... (dále přes "Read more")

PictureSměrnice 2014/45/EU - Článek 13 Kontroloři: 4. Při provádění technické prohlídky nesmí být kontrolor v žádném střetu zájmů, aby bylo ke spokojenosti dotčeného členského státu nebo příslušného orgánu zajištěno udržování vysoké úrovně nestrannosti a objektivity.
..vytváří přehled o profesně školených osobách, které byly upozorněny na změnu skutečnosti, že jejich současná živnost "Opravy motorových vozidel" a "Měření emisí", jako přenesená působnost státu, jsou u jedné osoby, která provozuje obojí činnosti, od vypršení platnosti jejich osvědčení považovány za protiprávní střet zájmů!
Z toho samého zákona vyplývá pak oznamovací povinnost každého provozovatele SME, tedy oznámení o nesplnění jedné z nově definovaných povinných podmínek Obecnímu úřadu s rozšířenou působností.
Jednou z možností, která se nyní prozatím jasně nabízí je, aby tito postižení podnikatelé využili výjimky pro "zaměstnance" podnikající osoby, která může jak opravovat, tak měřit emise současně. sami se divíme, že i tenhle trik se střetu zájmů vyhne, ale buďme za něj rádi. Systém se bude přetvářet pomalu, rychle to nepůjde. Samozřejmě jsme otevření každému dalšímu návrhu z řad členské základny, abychom našli i další možnosti, které by svízelnou situaci řešily.

Rozdíl do budoucna bude, že "Poučení" musí nyní podepsat úplně všichni účastníci profesního školení, protože se jedná o potvrzení přijetí a pochopení informace, že legislativa zakazuje "střet zájmů" přímo zněním zákona. Takže nepodepsat prakticky nelze - je to jen "Poučení" v písemné formě, které bylo na školení zdůrazněno jako bezpodmínečná legislativní podmínka.

PictureV sousedním Německu naprosto odpadá pendlování aut mezi STK a opravnami. Vše se opraví "v domě". Najde-li česká STK "C"-éčkovou závadu, musí občan volat odtahovou službu!
Argumentace zástupců ASEM, že ostatní řemesla (plynaři, kominíci, elektrikáři) mohou provádět revizní činnosti na "svých dílech" bohužel neuspěla. Je to jiný případ "revize", nikoliv pravidelné dvouleté kontroly vozidel.
Prvně tím, že pro ČR je závazná Směrnice 2014/45/EU a pro STK i SME je sněmovnou i senátem schválený a Ministrem podepsaný závazný Zákon 56/2001 Sb. , a ve druhém pohledu tím, že pro kontrolu a opravy vozidel (a prodeje autodílů)  se u Měření emisí nabízí příležitost s obchodním záměrem ve střetu zájmů.

Ve Směrnici 2014/45/EU totiž doslova stojí (CITACE):
Článek 13:
Kontrolor
...
4.   Při provádění technické prohlídky nesmí být kontrolor v žádném střetu zájmů, aby bylo ke spokojenosti dotčeného členského státu nebo příslušného orgánu zajištěno udržování vysoké úrovně nestrannosti a objektivity. (konec CITACE)

Máme-li se však držet úzkostlivě posuzované podmínky střetu zájmů, musíme se zeptat, také z druhé strany, tedy zda není ani "Kontrolní technik" podnikající ve státem regulované STK v témže střetu zájmů, když jeho obchodní zájem je zcela opačný. Totiž bude-li při kontrolách "benevolentnější" než konkurence, které je v okolí málo, budou velcí i malí zákazníci chodit raději k němu. Toto téma se však na schůzce neprobíralo.

PictureZatím nás poslanci nevyslyšeli, ale trpělivost a připravenost silné organizace přináší růže...
Na seznamu připomínek zástupců ASEM bylo celkem 24 dalších bodů, které potřebujeme řešit. Zástupci Ministerstva dopravy ochotně přislíbili, že se postupně těm nejpalčivějším začneme společně a konstruktivně věnovat už od půlky ledna 2019. Chápeme, že jedna jediná změna vyvolá další desítky souvisejících změn, takže nás čeká obrovská a svědomitá práce, ke které potřebujeme informace především od vás: K posílení vašich práv a zájmů v naší autobranži vyplňte prosím tuto průzkumovou anketu..
ASEM si ze schůzky odnesl i domácí úkoly, které bude řešit zkraje roku 2019 společně s členy asociace.
Závěrem bychom chtěli zdůraznit, že neorganizovaní nemáte šanci čehokoliv dosáhnout. Apeluji tak na neochotu některých řemeslníků a zástupců autoservisů vstupovat do naší asociace, i když jejich zájmy jsou totožné s našimi a s našimi se slučují. Vycházíme tak z dnes již 94 vyplněných formulářů ankety ASEM, kde část respondentů uvádí "Nevstoupím do ASEM (bez udání důvodu)". Promyslete si smysl našeho konání, vždyť kdybychom nebyli organizovaní, nikdo by se s námi vůbec nebavil a tyto diskuse byste vedli možná jen ve vaší hospodě s červeným bělmem či slzami v očích. Přemýšlejte o své budoucnosti.

8 Comments
Milan
12/15/2018 21:29:21

Dobrý den,
Jednou z možností, která se nyní prozatím jasně nabízí je, aby tito postižení podnikatelé využili výjimky pro "zaměstnance" podnikající osoby, která může jak opravovat, tak měřit emise současně.
Tzn. ten kdo nikoho nemá nebo nechce zaměstnat končí,
a ten kdo mu ještě dnes zbyl s těch posledních sikovnych opravaru si bude muset proškolit pokud s tim mechanik bude souhlasit , ne každý se do toho bude hrnout a za další když se nějaký úředník otočí na druhy bok a zruší i tuto možnost tak jste víte kde, nebo mechanik skončí . Proč dop... nedali alespoň trochu času aby jsme toho nového mechanika poslali na školení a stanice mohla zatím fungovat dal ta možnost se přeci do vyhlášky dala dát ale to by se muselo chtít a trochu přemýšlet. Přijde mě to ze tady nikomu nejde o živnostníka ale jen o dobro někoho jiného. Kdyby to něco přineslo ale tahle diskriminace nepřinese vůbec nic ba naopak. Podvádět se bude vesele dál. Obvolal jsem několik lidi co jsou ve střetu zájmu a ti vesele měří dal, Já neměřím jen čekám a měsíc nedělám nic jiného než hledám způsob jak toto vyřešit obratil jsem se i na místního senátora tak uvidíme...

Reply
Libor Fleischhans
12/17/2018 12:44:11

Ministerští úředníci dostávají stížnosti ze všech stran a už je to také přestává bavit. Čili je dobře, že si stěžují všichni a čím více si budou stěžovat, tím lépe.

My dostáváme také individuální stížnosti a podáme je hromadně. Nevadí, když to bude duplicitně. Stěžujte si kde můžete, ono ztrácí argumenty, proč by měli zachovat "regulaci" a proč má kontrola mít jen jedinou formu, a to "průjezdní linku 26 metrů dlouhou", co to má znamenat?

Bohužel jsme v naší angažovanosti úplně sami a proti sobě značnou přesilu. Podporu SAČR a SDA pro autoservisy není při jednání s MDČR ani vidět ani slyšet. Na jednání o budoucích úpravách nejsou v rozdělovníku pošty a kdyby, kdo ví, jaké mají bližší zájmy, když jejich podporu není už tři roky nikde cítit. Ostatní organizace ani zmiňovat nebudu. Za autoservisy se o malou TK+ME pere jenom ASEM, proti osmi až dvanácti oponentům, co stojí za regulací STK a linkové formě.
Opakuji, stížnosti, stížnosti a stížnosti. Odevšud. A musí se vyvinou tlak veřejnosti, aby STK byla všude dostupná služba, ne aby to byl bohapustý byznys, jako do teď.

ASEM proti diskriminaci a porušování práv a volné soutěže dělá maximum! Už brzy překročíme stovku členů a nyní skutečně "je za co" organizovaně bojovat. Sami nemáte takovou sílu a mandát, jako organizace, která na důležitá jednání o naší budoucnosti zkrátka "musí" být zvána!

Reply
Milan
12/17/2018 18:16:47

Pokud skončí vetšina emisních stanic tak novelou jsou ohroženy i další podnikatelské subjekty kteří provádějí kalibrace těchto měřídel takže další osoby v ohrožení a vše co kolem oprav přístrojů týká...

Reply
Petr Da.
12/17/2018 19:23:43

Dobrý den.
Možná hloupá připomínka , ale když jsme zřizovali SME, bylo to za určitých podmínek, které jsme museli splnit. Nelze přece měnit zásadní podmínky pro stanice které už několik desítek let fungují!!! (tyto podmínky by se daly aplikovat na nově zřizované SME). Můžou po nás chtít modernizaci, (výměnu přístrojů) nebo rozšíření služeb měření emisí, ale ne změnit celou logiku věci, kdy SME měla měřit a opravovat a teď se nám to zakazuje. To by taky mohli nařídit u všech aut katalyzátor a nikoho by nezajímalo kdy byly vyrobeny a podle jakého zákona nebo normy schváleny do provozu. Petr

Reply
Libor Fleischhans
12/18/2018 09:01:55

Musím říci "bohužel". Když jste zřizovali SME, nebyli jsme v EU. Jelikož jsme v EU, musíme sjednotit ten český bordel s tím EU bordelem, ale přitom koukat na to, aby to bylo, když už to děláme, co nejlepší.

Zase "bohužel" musím říci, že podvádění začalo tím, že STK, kteří nepotřebovali ke kontrole ani auta (proto se zavedlo focení), začali mít možnost ze zákona měřit i emise (předtím to možné jeden čas nebylo). Jakmile začali podvádět s emisemi na STK, řekl si podnikatel SME: "Má mu to dát on, nebo já?" A tak eskalovalo podvádění celých 15 let a SOD se hrabal jen v papírech a tohle masové podvádění nepochopitelně toleroval.

Takže k podvodníkům u STK si připočtěte podvodníky u SME u "opraven" a vyjde vám z toho, že tihle na..ali zbytek poctivých, kteří to nemají zapotřebí a Měření emisí opustili jako jeden velký státem organizovaný podvod. A na to mám důkazy, že to státní úředníci organizovali. Takže je třeba konečně udělat pořádek.

Reply
jozífek
12/27/2018 16:58:38

život je jedná velká změna

Reply
Milan
12/17/2018 21:24:30

Ano pravda, co chtěli jsme udělali ti co nechtěli obnovu skončili, z 2300 ME je dnes cca 1200 aktivních cca 900. Dnes když mají takoví nástroj CIS mohli vyhodnocovat a hned by zjistili kdo prodává a kdo měří. Pak ti nepoctivé zavřít, ale to by bylo hodně práce tak je lepší hned všechny zavřít i lidí z řad odborníků které se tomuto léta věnuji a opravuji tak jaká bude změna?

Reply
jozífek
12/27/2018 17:04:11

nepoctivé zavřít :)) tak jsem se ještě nezasmál

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. ​Registrace

    Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz.

    ​Děkujeme
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2020 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Registrace