Počátkem ledna 2017 zaznamenal ASEM prudký nárůst hlášení (telefonicky, e-mailem a prostřednictvím internetového formuláře ASEM - http://www.asem.cz/technickaacute-podpora) o nastalých problémech, které se takto raketově začaly množit po zahájení ostrého provozu "Měření emisí" podle nové metodiky tzv. "online". Výsledky Internetového formuláře tvoří sice sotva třetinu problémů řešených telefonickou cestou a elektronickou poštou, ale dají se lehce zpracovat do statistických výstupů, se kterými Vás můžeme po ca 6 týdnech práce s novou metodikou "online" nyní seznámit. Podívejte se s námi, s jakými problémy emisní mechanici nejčastěji bojují... (Pozn.red.: V analýzách nebyly zveřejněny všechny výstupy) Protože se internetového sběru problémů účastnila malá část, po poměrně krátkou dobu a ještě k tomu mimo sezónu měření emisí, jsou výsledky výpovědischopné jen přiměřeně. Shodně po 41% respondentů se domnívá, že problémy spočívají v samotné metodice a v systémových nedostatcích vozidel, čemuž odpovídaly i odpovědi na dotaz, "Od koho bychom očekávali řešení či vyjádření k problému", kdy odpovědělo 48% respondentů "Od Ministerstva" a 56% respondentů "Od výrobce vozidla". Z průřezu telefonicky a e-mailem řešených problémů na lince technické podpory jsou nejpalčivějším problémem odvolávky zákona na pokyny výrobce vozidla, přičemž tyto většinou neexistují. Ministerstvo dopravy a výrobci vozidel zřejmě nedostatečně komunikují, nebo nedochází k závěrům vedoucím k alternativním řešením. Technická podpora dále zjistila nedostatky v komunikaci EOBD zejména v navazování komunikace s vozidlem, dále pak ve vybavení EOBD u vozidel, která jej již mít mají, ale nemají a naopak, v chybějících požadovaných EOBD parametrech z protokolu, v doplňkových testech lambdasond a na posledních místech i s otáčkami a teplotou motoru. Nejvíce zmiňovány však byly ty problémy, které nedovolovaly provedení emisního testu podle metodiky až do vytisknutí emisního protokolu a nebo vedly k nevyhovujícímu výsledku přesto, že vozidlo bylo evidentně v pořádku. Toto vysoké procento je alarmující a doprovází ho jeden negativní jev: Tím, že Ministerstvo dopravy nemůže včas reagovat na všechny četné a poměrně různorodé podněty od emisních stanic, dochází na SME ke svépomocným trikům a metodám, které jsou na hraně, či dokonce za hranou obcházení emisního testu a emisní mechanici riskují postih. Přesto tak postupují i ti poctiví, protože jsou přesvědčení, že blokovat emisně bezvadné vozidlo nevyhovujícím protokolem kvůli procesním problémům a nedostatkům metodiky, je zbytečné. Dalším negativním jevem je naprosto neúčinné měření emisí u dieselů, kterým zcela legálně projde vozidlo s odstraněným filtrem částic i oxidačním katalyzátorem, dokonce i s deaktivovaným systémem EGR (zpětné vedení spalin či vstřikování AdBlue do výfukového systému (SCR katalyzátory). Alarmující jsou i restriktory v odběrných sondách kouřoměrů a tzv. šidítka, se kterými je možné simulovat hodnoty otáček a nízkých hodnot kouře i u vozidel, kde by kouřivost zcela jistě za normálních regulérních podmínek při měření byla zcela jistě nevyhovující. Závěrem lze konstatovat, že částečným, bohužel však ojedinělým úspěchem je, že se vozidla velkých klientů minimálně do Stanice měření emisí musí dostavit. Na metodice je co zlepšovat zejména aby nebyla blokována vozidla, co jsou emisně v pořádku, a naopak, aby neprocházely emisní vraky s protokolem "VYHOVUJÍCÍ". Bohužel za současného stavu je toto možné a čas hraje proti nám, protože protahováním doby, kdy nejsou řešeny tyto zásadní problémy, se emisní mechanici v alternativách "naučí" dostatečně chodit, což se může negativně odrazit na trvajícím trendu nízké účinnosti kontroly a na pokračování poškozování ovzduší.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |