Než se do ankety pustíme, musím zmínit, co jí předcházelo. Výňatek z rozhovoru s mistrem autorizovaného servisu jedné značky na okraji Prahy: "Když z povinného "check-listu" vezmu, co všechno a jakým způsobem musíme kontrolovat u vozidel našich zákazníků my, tak mi přijde nanejvýš trapné, když potom musím našeho mechanika poslat na půl dne k STK, aby vozidlo nechal zkontrolovat někým, kdo se projde s baterkou pod autem a po třech hodinách strávených s přesunem, čekáním a s rizikem, že se po cestě něco stane, je zákazník o 2800,- zbytečných korun chudší, aniž bych měl pocit, že by ta kontrola prakticky bez předepsaných pomůcek, co máme my, byla jakkoliv smyslná. Tedy kromě toho, že jsem někomu na stříbrném podnose přinesl peníze za mnohem lépe placenou, avšak neodbornou a ceně neadekvátní práci, než jakou na vozidle předtím provedl náš specificky školený v několika hodinách, a to na mnohem lépe vybaveném diagnostickém pracovišti. Smysl těchto kontrol na těch naleštěných linkách mi v dnešní době nějako uniká." K anketě prosím pokračujte dále tlačítkem (Read more)... Tento rok ukázal neúčinnost změn, kterými chtěla legislativa zmenšit fronty u STK v exponovaných jarních a podzimních termínech a snížit podvádění tím, že auta alespoň na kontrolu fyzicky přijedou (povinné focení). Fronty neopadly a CIS (IS-TK) Ministerstva dopravy se plní zfalšovanými daty ze všudypřítomných simulátorů a emulátorů EOBD-dat a emisních hodnot, otáček, teplot apod. Doslova promarněný čas, kdy se mohly dít podstatné a účinné změny. Navíc se do legislativy dostávají další diskriminační prvky likvidující konkurenci STK, tedy autoopravny, které chtějí mít stejné podmínky jako Rakušáci nebo Němci, kde se provádějí v každém autoservisu, který splní technické vybavení a požádá o udělení licence k provádění kontrol. Kontroly zde provádí buď oni sami, nebo externí komisaři, kteří do servisu na požádání dochází. Byznys a podvody se tam téměř nekonají, protože kontroly nejsou hlavním příjmem toho, kdo je provádí a ten, kdo rozhoduje o výsledku, je nestranný a placen stejně za vyhovující, jako za nevyhovující vozidlo. Anketa ukončena Ankety se na sklonku roku 2018 zúčastnilo celkem 78 autoservisů. Žádná z organizací (SISA, SAČR, SDA atd.) zrušení státní regulace počtu STK ani možnost zřizování malých TK+ME u autoservisů aktivně nepodpořila, což je škoda, když anketa potvrdila, že zájem je veliký, Výsledky ankety zveřejňujeme.
11 Comments
Milan
12/9/2018 00:01:40
Nevidím jediný problém aby autoservis prováděl jak SME tak TK jako v sousedním Německu, buď sám nebo i za cenu nezávislého technika pověřeným státem.Servis by řádně před TK vozidlo zkontroloval potřebné opravil a bylo hotovo, s vozidlem by se pak nemusela absolvovat hodinová cesta a další čekání ve frontě. V dnešní době kdy je problém sehnat zkušeného mechanika a toho pak ještě posílat vystát hodinové fronty na místo toho aby se věnoval dalšímu vozidlo. Uvedu příklad : jednou k nám přijel zákazník ze odjíždí do Chorvatska na dovolenou a potřebuje provést TK. Říkám dobrá vozidlo zlontrolujeme a poté na TK zajedeme, zákazník tvrdil ze je zbytečně kontrolu provádět a ze má vše v pořádku ať tam s tím jenom zajedeme, odmítl jsem s tím ze toto neprovadime a jestli si mysli ze má vše v pořádku tak nás nepotřebuje a muže si tam zajet sám. Nakonec říká dobře tedy proveďte i kontrolu, mechanik vozidlo zvedl na Heveru sundal kola a kryt podvozku, při demontáži zadních brzd. kotouču bylo zjištěno odlepene pakny, co by se stalo s takovým vozidlem bez předchozí kontroly? vozidlo by prošlo TK ale při dalším provozování by se část pakny uvolnila a zablokovala zadní kolo a cesta do Chorvatska by se změnila na nepříjemný zážitek a tisícové náklady na odtah. Zákazník byl nakonec rad ze dal na naše doporučení a nechal vše zkontrolovat. O zřízení TK u našeho servisu již žádáme 13 let máme 23 letou praxi a tak nevidíme jediný problém proč by se to nemohlo dělat vše v jednom servisu a šetřit tak životní prostředí hned na začátku s tím ze nikam jezdit nemusí a vše se vyřídí na jednom místě.
Reply
Martin Janečka
12/9/2018 20:23:41
Tak jak to funguje teď na stanicích ME a STK je pro mě nepochopitelné. Bohužel se z toho stal neuvěřitelný byznys jak pro majitele, tak pro techniky. Těžko se ale zlepší kvalita kontrol, když se předají do rukou servisů. Vysvětlím. Mám servis od roku 2009, do této doby jsem byl zaměstnancem autorizovaného servisu. Ve většině servisů je základem kvantita a né kvalita. ( bohužel dnes je opravdu velký nedostatek kvalitních mechaniků, ale i zaměstnanců obecně ) Tak se problém kvality prohloubil, protože servisy jsou nuceny zaměstnávat i nezkušené nebo "líné" zaměstnance. Byl jsem donucen odejít, a dát se na soukromou cestu, protože jsem člověk který upřednostňuje kvalitu před kvantitou. ( samozřejmě peníze jsou potřeba, a proto preferuji systém " dobrá a kvalitní práce je dobře zaplacena"! ) CELÝ SYSTÉM Ať UŽ SERVISU NEBO KONTROLNÍCH STANIC VOZIDEL NEBUDE NIKDY FUNGOVAT SPRÁVNĚ, PROTOŽE NEJSOU DOSTATEČNÉ KONTROLY KTERÉ BY TENTO SYSTÉM HLÍDALY. Jak chcete dosáhnout poctivých STK v neautorizovaných servisech ( ale platí i pro některé autorizované ), když v mnoha případech podvádí už třeba v odpadním hospodářství! Spalování olejů, likvidace pneu, filtrů atd.... Myslím, že pokud se neudělá důkladná kontrola servisu ve kterém by měla být povolena případná kontrolní stanice, moc změn se asi nestane! Bohužel, žijeme v době kdy se podvádí a uplácí. Spousta lidí si místo dobré mechanické práce, udělala jen obyčejný byznys založený na procentech dodavatelů n.d. dílů. Jsem pro aby se kontrolní stanice dostaly i do servisů, ale do kvalitních servisů a to nebude lehké.
Reply
Libor Fleischhans
12/10/2018 07:47:28
Ano, souhlasím v plném rozsahu. Jistě víte, že poslední rok se začal jak STK tak SME používat jednotný informační systém sloužící sběru informací z prohlídek vozidel. Z něho lze čerpat primárně data, aby se zjistilo, kdo se vymyká "počtům", nebo "kouřivosti", ale např. jde si vytáhnout statistiky jednotlivých SME / STK a porovnávat je mezi sebou, jak kde kolik aut stejného kódu motoru a stejného stáří vychází. Kombinace jdou dělat různé. Že se v současném systému masově podvádí mohu dokázat tím, že porovnám dva státy, kde se měří jeden typ vozidle, u kterého si v Německu výrobce u Merklové vymohl výjimku a namísto hodnoty na štítku, na kterou to vozidlo nevyjde ani omylem jako vyhovující, volí hodnotu paušální 1,5 m-1. Na tu už to vyjde. No a úplně stejný typ vozidel zde plní zcela běžně a téměř ve 100% štítkovou hodnotu! V Německu tato auta lavinovitě nevyhovovala a překračovala hodnotu kouřivosti o ca 30%!
Reply
Petr Br
12/10/2018 07:13:07
Vše co stát dělá v tomto sektoru je pro občana diskriminující a je to nadměrné obtěžování daňového poplatníka - toto si poplatník nezvolil.
Reply
Petr D.
12/10/2018 18:11:44
Dobrý den.
Reply
Libor Fleischhans
12/10/2018 20:25:57
A právě proto, že jsou i lidé u kontrol různí, měly by statistická porovnání z CIS zásadní roli v rozpoznání, kdo je lovec faktur a prodavač kladných protokolů a kdo je poctivý řemeslník. Těm prvním bych to po půlročním monitorování a důkazném prokázání pak zakázal doživotně, jak v Německu, kam na tyhle případy je nasazená KriPo (Kriminal-Polizei). Proč si nedělají na MDČR tyhle výstupy?
Reply
-
12/11/2018 22:28:48
Musím s Vámi pánové souhlasit, přesto jak tu již vesměs zaznělo, je to o lidech. Podvody se dějí všude a je jedno zda je to v Čechách, nebo v Německu. Roky jsme se tu plácali a měřili podle zastaralého a zpackaného zákona 56/2001 a vyhlášky 302/2001, každý věděl, že podmínky, postupy tam uvedené se nedají reálně splnit. Přesto co se dělo, vůbec nic, nějak jsme si museli poradit. Dneska máme několik novel zákona 56/2001, novou vyhlášku, posunuli jsme se někam ? Asi ne. Mám tu z toho pocit, že velké emisní stanice jsou jen podvodníci a emisní stanice u autoservisů spása tohoto odvětví. Moc rád bych tomu věřil, ale růžové brýle jsem dávno sundal. Přesto položme si otázku,proč se tu ze zjevných důvodů popírá tržní ekonomika? Proč dochází k likvidaci malých emisních stanic ?
Reply
Libor Fleischhans
12/11/2018 22:47:52
Co tu nezaznělo zcela do detailů, je ta věc kterou jste zde nakousl: Čtení paměti vozidel bez OBD. To je přece právní nesmysl, přenechat odpovědnost za odebrání technické způsobilosti vozidla, když metodika hovoří o "plné odpovědnosti za rozhodování "emisního mechanika" (notabene už se asi třikrát měnil název, ale víte kdo to je...). Když se objeví chybové hlášení, kdo rozhodne, zda je to emisně relevantní závada? On, mechanik? Od toho je přece přijetí tzv. EOBD - emisně relevantního protokolu, který sám už příslušnou normou a od výrobce definovanými "jedničkovými a dvojkovými" kódy za "P"-éčkem jasně odlišuji, že to JSOU emisně relevantní kódy.
Reply
-
12/11/2018 23:20:25
Přesně jak píšete, bohužel těch kostlivců ve skříni je víc než dost. Dokud budeme pořád tlačeni do situace "kdy si musíme nějak poradit" , je to špatně. V globálu není zase až tak velký problém pro zkušeného mechanika , omlouvám se technika :-) určit zda systém je funkční, nebo nefunkční. To vše bez nesmyslů kolem, které člověk v mnoha případech není ani schopen plnit tak jak je předepsáno. Většinou, když se mísí několik zájmů dohromady nevzejde z toho nic dobrého a tady evidentně nejde jen o to čisté ovzduší, ale o čistý kompromis, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.Dalo by se o tom napsat několik stránek, ale na to není chuť ani čas.
Milan
12/17/2018 22:32:22
Pravda je že některým rádoby servisum bych udělení STK nedal občas se k nám dostanou takové kousky že nad tím žasnem. Určit komu dát oprávněni a komu ne není jednoduché, ale pak v tomto případě musí hrát jasnou úlohu stát a tyto TK kontrolovat. V cisu jsou přece data s kterými se dá pracovat hlavně u ME. Stát by měl vyškolit experti které by objížděli Tyto podezřele stanice a třeba týden jezdit do jedné TK kde by byli přítomni jak na emisích tak TK, jasně by se dalo zjistit podle počtu vozidel že tento týden byl nějaký slabý oproti běžným dnům, když deně jich dělají 50 a najednou 20.
Reply
Libor Fleischhans
12/18/2018 08:48:53
Naprostý souhlas s návrhy. V roce 2015 jsem navrhovat tehdejšímu vedení odboru 150 MDČR, aby v CISu zavedli tzv. ZÁVADU č.1, která by spustila vyhledávací algoritmus a rozsvítila červenou kontrolku na stole SOD. Tenkrát jsem ji popsal takto:
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |