V úterý 22. 9. 2020 prezentoval ASEM část analyzovaných výsledků z Informačního systému technických prohlídek Ministerstva dopravy, zkr. ISTP, které ASEM získal na základě zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. O výsledcích informovala již ČT reportáží v Událostech a server Zdopravy.cz formou článku. ASEM analýzami reaguje na stále se zhoršující stav v technických prohlídkách v České republice, které se ani po nedávné konferenci o deregulaci STK na půdě Poslanecké sněmovny stále neubírají správným směrem. Problém je přitom dle ASEM systémový a vzniká již už v silné regulaci počtu STK v regionech a podmínkám, které nahrávají spíše větším hráčům se zájmem o certifikační byznys a ty malé od provozování kontrolních míst stále intenzivněji odrazuje a tak není divu, že jejich počet rapidně klesá. Znepokojivé nejsou jen výsledky porovnání nevyhovujících vozidel oproti Německu, na které se zaměřila reportáž ČT. Z dat, které má MDČR již od roku 2018 k dispozici se dá poměrně jednoduše prokazovat masivní nedodržování metodiky měření emisí a dokonce i podvody za pomocí sofistikovaných nástrojů, které svědčí o organizované ilegální činnosti shora od provozovatelů a nadřazených skupin. Jak v reportáži ČT však uvedeno, i tak dle zákona stát nyní staví do desítek správních řízení právě samotné kontrolní techniky, jenž by si problém měli začít uvědomovat, pokud se v budoucnu nechtějí dostat do problémů a riskovat pokutu či dokonce ztrátu osvědčení k měření emisí a tím zaměstnání. Současný stav je nevyhovující nejen již pro odbornou část autoservisů, kterým díky nefunkčním technickým prohlídkám roste nekalá konkurence, ale i pro uvědomělé občany, kteří se cítí být blamáží u měření emisí podvedeni. Do značné míry se již začínají ozývat i spotřebitelé, jenž se chtějí na svá vozidla umět spolehnout nebo riskují nákup vraku, který prošel technickou prohlídkou neoprávněně. V neposlední řadě nechtějí na nefunkční kontrolu doplácet svým zdravím ani obyvatelé měst. Jak je od ASEM známo, neudržovaná vozidla, vozidla se závadou nebo ty nelegálně upravená, emitují do svého okolí často 1000x vyšší koncentraci škodlivých emisí než vozidla, jenž jsou v pořádku. Není pak divu, že i stude z měření v Praze prokázala, že ca 5% vozového praku způsobuje přibližně 50% jedovatých emisí, na kterých se odhadem podílí z 1/3 vozidla do 3 let a z poloviny mladší 7 let. Vozidla od výroby vybavená DPF filtrem pak filtr zcela postrádají nebo jej mají poškozený, což tvoří přibližně 9% z celkového počtu těchto vozidel. V Praze, která má hned po Ostravě 2. nejznečištěnější ovzduší v ČR, přitom emise z dopravy tvoří přibližně 80% z celkových škodlivých emisí. Z výše uvedených důvodů na Diagnostic Conu hned po přednáškách o analýze ISTP přednášela o současném stavu i Dr. iur Rita Simon, LL.M z Centra pro klimatické právo Akademie věd ČR, (foto výše uprostřed), která vnímá potenciál k reálnému zlepšení kvality ovzduší vlivem zlepšení stavu technických prohlídek vozidel, jako jeden z největších v ČR.
Zájem o téma přitom projevili i další organizace. Jednou z nich je např. Transparency International ČR, jejíž ředitel David Ondráčka (foto výše vpravo) se na Diagnostic Conu zúčastnil i aktivně debaty. Ten jeví zájem především o téma žaloby technické zkušebny a nejsilnější hráčky na poli technických prohlídek, společnosti DEKRA proti Liboru Fleischhansovi, dlouholetéhmu kritikovi současného systému, bývalému řediteli ASEM, který se kvůli energii vynakládané do sporu s DEKROu stáhl do správní rady ASEM, kterou sdílí s dalšími odborníky v čele s profesorem Michalem Vojtíškem z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT, jenž se z osobních důvodů tentokrát zúčastnil jen jako divák, i když se o jeho práci a studie současná aktivita ASEM do značné míry opírá. Transparency International je v této oblasti jako partner spíše nováčkem a proto Ondráčka vyzval i všechny účastníky a online diváky Conu, aby se svými zápornými zkušenostmi ASEM svěřovali a neztráceli naději na nápravu i za předpokladu, že se mohou nyní do jisté míry cítit ohroženi. Problém je skutečně systémový a mělo by se k jeho řešení i tak přistupovat. Čísla analýz bohužel potvrzují, že čistý štít má dnes mezi SME opravdu málokdo, ale stát bude potřebovat pro nápravu současného stavu poctivou činnost co nejvíce z nich. Bude proto zajímavé sledovat návaznou práci Ministerstva dopravy a dotčených orgánů. ASEM prozatím předal část své technické argumentace k analýzám ISTP svým partnerům i zástupcům odboru 150 Ministerstva dopravy, kteří se z časových důvodů nemohli konference osobně zúčastnit. O dalším průběhu budeme dále informovat.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |