Na semináři Ministerstva dopravy byla cítit velká přesila lobby velkokapacitních linek STK. Jak by také ne, když na něj byly kromě jiných, též tento systém nepřímo podporující, pozvány celkem 4 organizace hájící výhradně právě jejich zájmy. V sále mohlo být celkem ca 70-80 zástupců odborné veřejnosti (hrubý odhad). Seznam pozvaných organizací uvádíme níže v článku. V argumentacích, kdo má přesnější výpočty pro novou regulaci, se na možnou deregulaci v diskusi semináře zapomnělo docela. Jakoby ani ministr Ťok v televizi nikdy neřekl, že "kdo o STK požádá a splní technické podmínky, ten ji bude provozovat". Jasně, již na prvním semináři hrozili totiž jak poslanci, tak právníci tučnými žalobami na stát za zmařené investice do nových STK linek, které si na sebe musí vydělat. Ani to, že nedávný průzkum ASEM ukázal, že na něm zúčastnění respondenti mají většinou zájem na běžně dostupných tzv. "Malých STK" u opraven s nabídkou opravy a s kapacitou do deseti kontrolovaných aut denně, nebylo na semináři ani slyšet. Hovořilo se jen o "regulaci počtu linek". Je to něčí zájem stále častěji používat výraz "STK-linka", než výraz "kontrolní místo"? Je logické, že pojem "Kontrolní místo" nepříjemně připomíná pracoviště, které není "linkou", a které je hrozbou pro státem zaručené obraty velkokapacitních "linek".
Leč přece se občas hovořilo o "občanům místně dostupné službě bez čekání", která zejména na venkově podobu "linky" bude mít asi jen těžko. V diskuzi ministerstvo přiznalo ústy pana Ing. Počty, i když poněkud kostrbatě, podíl viny na nezáviděníhodnou situaci stávajících SME u opraven, když ministerstvo SME nepochopitelně motivovalo k nedávným značným investicím do měřicí techniky a do školení, aby většině z nich dnes zase připravovalo propadliště do brzkého existenčního zániku, pokud se prosadí pouze společné TK+ME tzv. "v jednom". Nová regulace totiž v některých krajích nemusí vzhledem k nasycenosti kraje povolit ani jednu novou stanici STK, jak připustil Ivan Novák, ředitel odboru 150. Pokud však Ťok přiveze z Bruselu pozitivní zprávu, že systém v ČR může organizačně zůstat jak byl, a podstatnou část problémů vyřeší kýžený společný CIS, budou investice mnoha provozovatelů SME přeci jen zachráněny. Seznam organizací pozvaných na seminář :
Pak je takový výpočet z reálných čísel v CISu pro kočku a díky těmto téměř všude zavedeným zvykům se do kalkulačního vzorce krajských úřadů asi nehodí. Debata o slučování SME a STK se vyvíjela podobně nejistě, leč padlo zde několik názorů, že se znění evropských směrnic závazných pro členské státy v ohledu slučování či neslučování nikterak nezmiňuje a předpis se v tomto ohledu také nezměnil od předchozích, jak zasvěceně a přesvědčivě zdůrazňoval pan Dušek (CSPSD). Ani disclaimer směrnice 2014/45/EU nedovoluje směrnici vysvětlovat jinak, než tento právní akt sám zní, jak se o to tedy nepřístojně zmiňoval bruselský komisař v jeho dopise Ministerstvu dopravy. Bude jeho slovům někdo z tvůrců budoucnosti v oborech technických kontrol a měření emisí dostatečně naslouchat? Byl seminář tedy spíše jen nutné divadlo pro prosazení nějaké zákulisní objednávky omezující vytvoření konkurence vlivným? Na semináři padl od poslance Kolovratníka doslova revoluční návrh, při kterém by SME mohly existoval samostatně jako do teď a data by posílaly na společný CIS STK/SME, až bude existovat. I jeho návrh pro zřizování nových STK nazvaný "Chytrá horákyně" měl poměrný úspěch. Mají tedy SME u opraven šanci na další samostatnou existenci? Děkujeme za případné komentáře u článku. (Detailní zpráva ze semináře MDČR i z jeho diskuze byla zaslána všem členům asociace emisních techniků a opravářů.)
2 Comments
Roman
9/7/2016 09:46:14
" V argumentacích, kdo má přesnější výpočty pro novou regulaci, se na možnou deregulaci v diskusi semináře zapomnělo docela. Jakoby ani ministr Ťok v televizi nikdy neřekl, že "kdo o STK požádá a splní technické podmínky, ten ji bude provozovat". :-)
Reply
David
9/9/2016 18:43:15
Že by EU udělila ČR vyjímku? Řekl bych, že to vše je takové divadlo. Hlavní výrobci měříci techniky jsou právě Francie a Německo, že by si nechali ujít kšeft ? Na to jsem zvědavej jak to dopadne. :-) Spíš je to podvod na ty, u kterých rozšíření není realné. Vypadá to že se vrací diktatůra, začíná to bičovaním lidí a při tom by je stačilo motivovat, jak to dělaj v jiných státech.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |