V diskusi bylo hned několik žhavých momentů, kdy se její členové neshodovali na názorech. Hostem byl i Ing. Jan Procházka ze ŠKODA Auto a.s., aby zde přispěl odborným poradenstvím k nově zaváděné metodice. Diskutovalo se zda nevyřadit zcela z programu měření emisí traktory, u kterých je diagnostika nejednotná a velmi těžko by se u ní prosazovala "on-line" filosofie. Některé traktory jsou dle globální homologace stejně vyjmuty již Věstníkem dopravy, takže zda se budou či nebudou traktory měřit, je nyní na rozhodnutí Ministerstva. Velmi dlouho se debatovalo o Readiness Code, se kterým někteří různí výrobci vozidel a jejich v České republice zastupující importéři snad ty největší problémy. Protože termín ostrého používání on-line verze se blíží, mají napilno všichni programátoři výrobců přístrojů, aby nejen stačili přístroje nechat schválit jejich používání po 1. 7. 2016, ale aby stačili tyto verze dovybavit, nainstalovat nové softwary a rozvést je po zákaznících, které musí na novou verzi zaškolit. Zajímavé detaily debaty čtěte dále... Readiness Code Zde se názory lišily nejvíce. Zatímco zástupce ŠKODA Auto trval na postupu vyplývajícím z dílenské příručky, kdy má autoopravna Readiness Code před předáním opraveného vozidla zákazníkovi vytvořit (všechny RC v nulách), aby byla oprava potvrzena, že všechny emisní systémy byly zkontrolována a bez závad, argumentace ostatních účastníků prozrazovala jen jaký vládne šlendrián mezi značkami, a že některé pozice v Readiness Code se zkrátka neprovedou ani po desetitisících kilometrů, protože je u výrobce "něco špatně". Nedodržují ani pořadí jednotlivých normou EOBD předepsaných míst pro jednotlivé systémy a komponenty, takže pokud není zřejmé, jaký komponent či systém na určitém místě znamená, nelze je alternativně zkoušet, protože se neví co zkoušet. Dokonce pokud bude neprovedený test pod položkou "Comprehensive Components" (ostatní komponenty), nevyplývá ze slova "ostatní" žádná konkrétní indicie, která čidla pod tuto množinu senzorů u každé individuální značky, modelu , typu či varianty spadají. Otázka, jak se RC budou řešit je tedy nevyjasněna, protože se komise na jejich důležitosti a vlivu na dalším postupu nedohodla. Zatím se budou zkušebně při neprovedených RC budou provádět tzv. "doplňková měření", kterými jsou u benzínů kontrola lambdasondy přes on-line EOBD rozhraní, a u dieselů to budou "povinné čtyři akcelerace". Měření emisí traktorů Komise konstatovala, že traktory jsou druhem vozidel, u kterých by se dalo uvažovat o zproštění z povinnosti měřit emise on-line s EOBD metodikou pro roztříštěnost diagnostiky jejich emisních systémů. Zatímco u některých traktorů se emise podle tzv. globální homologace nemají měřit (výrobce v homologaci neudává ani kouřivost ani žádná otáčková pásma), u jiných se měřit mají, ale diagnostika se zde provádí buď odečtem z palubních přístrojů dle návodu výrobce, nebo přes diagnostické rozhraní se specifickým nebo EOBD konektorem. Právě ani EOBD konektor není u různých typů traktorů zárukou samozřejmého navázání komunikace s řídící jednotkou, a tak má filosofie "měření online" četné a zásadní trhliny. Co se tedy vůbec bude měřit, jak a zda vůbec nebudou traktory vyjmuty z této povinnosti, rozhodne Ministerstvo dopravy. Starší emisní přístroje Zda se mohou používat staré přístroje pro novou metodiku je již jasné. Mimo třídu přesnosti 2 mohou jak třída "1" tak třída přesnosti "0", avšak data transferovaná samotnými přístroji musí být zabezpečena proti editaci a falšování hodnot (šifrována/tzv. "el. podpis" s ochranou proti zápisu). Je proto otázkou, které konkrétní přístroje toto splňují. Jejich výrobci jsou generelně ochotni vyhovět úpravami ovládacího software a firmware i starších přístrojů, ale jen do jistého stáří, přesněji řečeno do jisté úrovně generace přístrojů. Pro mnohé totiž pomyslná hranice update nenávratně odumřela díky zcela jinému dnes používanému programovacímu jazyku, nosnému firmware a softwaru, a dále pak i náhradním dílům přístrojů, které se už nevyrábějí a již dávno ani nehomologují. Jistě by bylo pro servisní zázemí nepříjemné, kdyby zákazník zaplatil za přestavbu v řádech tisíců korun a o týden později by se přístroj zastavil kvůli poruše, na kterou by nebyl k dostání náhradní díl z hlediska příliš vysokého stáří přístroje, kdy výrobce již není povinen náhradní díly ani vyrábět, ani dodávat. "Slepé uličky" online systému Toto téma patřilo na "Emisní lampárně" s více než 30 tisíci shlédnutími a 327 dosavadními komentáři z hlediska provozovatelů emisních stanic k nejobávanějším, a na schůzce "odborníků" bohužel k těm nejnepochopenějším tématům celé schůzky. Nejprve na pár příkladech vysvětlení, co v hantýrce označujeme "Slepou uličkou":
Podle tohoto postoje Ministerstva dopravy tedy reálně hrozí mnoho typům vozidel několika modelů a značek, že přestože stav jejich vozidla je bezvadný, budou prakticky na dobu, než výrobce oficiálně prohlásí překlep za chybu v tisku předepsaných hodnot, vyřazena z provozu na veřejných pozemních komunikacích. Co na to ASEM? Takový postoj ASEM rozporuje a očekává žaloby ve všech rovinách možných sporů. ASEM se též ptá, kde je tedy odpovědnost emisního mechanika, kterou v metodice zmiňuje. Dochází zde k situaci, kdy emisní mechanik skutečně může považovat zjištěný stav za chybu nebo zcela normální stav technologie, která se chová tak, že dané podmínky technicky splnit nelze, ale že tyto podmínky nemají podstatný vliv na výskyt škodlivin v emisích. Proto jsou přece emisní mechanici odborně školeni.
5 Comments
Martas
5/6/2016 16:09:18
Tak se aspoň bude poctivě měřit kouřivost.
Reply
5/9/2016 06:22:32
Techické kontroly v Kalifornii fungují poměrně slušně, a ve Švýcarsku jsou technické kontroly i u stavebních strojů. Proč se tedy nepoučíme ze zkušeností?
Reply
Libor Fleischhans
5/10/2016 09:43:21
O neplnění EOBD budeme shromažďovat podněty a reklamace budeme s varováním zasílat oficiálně značkám, které toto neplní.
Reply
david
5/22/2016 23:09:06
Přece na stk se jede dle tech. průkazu a hodnot co udáva. Ty vaše praktiky jsou nelegálni. U naftových motorů se udává jen kouřivost a co2. Pokuď budou stk vyhazovat za černej výfuk a odpojováni čidel tak to budou mít prohrané u soudu. Prostě legálně nedokážete funkčnost filtru a podobně.
Reply
LIbor Fleischhans
6/27/2016 19:56:34
Ani snad nemá cenu reagovat... Mimo. Totálně mimo! Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |