Docent Michal Vojtíšek, člen správní rady Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) byl odborným garantem rozsáhlého projektu ČVÚT, ÚAMK a Zemědělské university - týdenního monitorování vozidel v pražském provozu v několika vybraných lokalitách. Půl roku pak trvalo vyhodnocování monitorování, aby se vešlo do přehledné zprávy o vlivu silniční dopravy na kvalitu ovzduší v Praze. Co jsme jen tušili je nyní podloženo fakty. Ovzduší poškozuje ca 10% vozidel, které nadměrně tvoří až tři pětiny škodlivin produkovaných všemi vozidly! Pak zcela jistě nemá cenu řešit vyhlášení kritické smogové situace zákazem vjezdu automobilů do velkých měst nebo omezení dle lichých a sudých koncových čísel registrační značky! Je potřeba prostě vyhnat smradlavá auta (VIP zákazníky STK) ze silnic a to bez ohledu na jejich emisní třídy! Názory, že stará auta smrdí paušálně rozhodně neplatí. Co však platí, je že neudržovaná intenzivně provozovaná auta jsou těmi zdroji jedů a nebezpečných částic. Další pravdou je, že dovozci ojetých vozidel ze zahraničí a všichni, co se auty živí, jsou vedle všelikých novodobých papalášů "kamarádi" STK, které jim falešnou tolerancí vycházejí u technických kontrol vstříc. Je to velký byznys. Studie ukázala i zajímavé věci. Např. že starší vozidla mají vyšší hmotnost sazí ale menší počet těch pro lidské zdraví nebezpečných, zatímco u nových aut s moderními motory je tomu naopak. Hmotnost minimální, ale počet nebezpečných mikro a nano částic je zde obrovský, pokud vozidlo nemá funkční filtr částic. Metoda je detailně popsaná v materiálu, ale lze si ji jednoduše představit tak, že na vozovce leží hadice, ze které je vzorek odebírán. Ve výfukových plynech je díky hoření směsi obsažen plyn CO2, jinak by auto nejelo. Pokud hadice nasaje CO2, je relevantní považovat spolunasáté částice jako ze zdroje spalování, tedy z motoru. Pokud je nasátý jen plyn CO2 a počet částic se nezvětší, nebo naopak klesne, dá se říci, že vozidlo své emise účinně filtruje od částic, které ven z výfuku nevypustí ale zachytí je ve speciálním filtru. Dá se tedy říci, že pokud se nasají částice bez doprovodného CO2, je takové měření nerelevantní, protože prachové částice mohou pocházet od jiného zdroje (třeba brzd) než spalováním paliva se vzduchem v motoru.
ASEM nadále tvrdí, že největší a jen těžko zdolatelnou překážkou, je lobby majitelů STK, kteří nyní dozbrojily dostavbou hned několika emisních stanic ve svých areálech. Zákonodárce jim naopak připravil ještě výnosnější byznys s prodejem kladných protokolů novelou Vyhlášky 302/2001. Sb., kde bylo přes 80 novelizačních bodů, takže se dosavadní vyhláška ruší a nová dostane nové označení. Jak dnes čerstvě oznamují média, že STK už bude možná i v Autoservisu, pak se jedná o sofistikovanou mediální lež: https://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=675075
6 Comments
P
8/20/2018 10:09:22
Je nekde prosim k nahlednuti navrh novely zakona 56/2001 co ma byt platny od rijna 2018?Dekuji
Reply
Libor Fleischhans
8/20/2018 18:32:21
Zde je VŽDY aktuálně platná verze zákona: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56
Reply
Roman
8/20/2018 19:43:47
Takže chápu z textu dobře, že bylo zrušeno dvouleté školení "na značky" nebo je to někde ve vyhlášce?
Libor Fleischhans
8/21/2018 14:46:49
Roman: Byly zcela a bez náhrady vypuštěny "Povinnosti emisního mechanika", kde bylo školení "na značky" implementováno. Jak hodlá Ministerstvo emisní systémy školit nevíme, nám zatím oficiálně nikdo nic nesdělil, ani nás nikdo oficiálně nezrušil. Nevíme.
Doda
8/20/2018 17:57:16
Logicky je jasné ,když vozidlo čmoudí a má odstraněný filtr, tak produkce nějakých malých částic už není pravdou a rovná se vozidlu z výroby filtrem nevybaveno. Teoreticky je lepší mít na vozidlu defekt, chápu to správně ?
Reply
Libor Fleischhans
8/20/2018 19:01:46
Ne, tak úplně to není. Přímo vstřikovaný Diesel s vysokými vstřikovacími tlaky produkuje jak s filtrem, tak bez filtru stejně vysoké množství jak ultramalých, tak i v menšině těch větších sazí. Vozidlo vybavené DPF jich zachytí přes 97%. Odstraníte-li filtr pouštíte do ovzduší 97 % všech sazí, které by jinak filtr zachytil a zlikvidoval dodatečným spálením při regeneraci.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilý. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
|