Jedna skupina podnikatelů v ČR si nemusí dělat žádné starosti o svůj byznys. Jsou to soukromí provozovatelé STK, provádějící pro občany přenesenou službu státu - technickou kontrolu vozidla. Bohužel díky zákonné regulaci s charakterem kartelové dohody se v Česku bude podvádět ještě více než doposud. A to opět na úkor zdraví lidí a masivního poškozování ovzduší. Kontrola je snad jedinou službou, kterou "čím hůř je provedena, tím spokojenější je zákazník". Co je ještě horší, že v ČR je naprogramován na "Čím více vyhovujících vozidel, tím větší byznys." Kontroly pak ztrácejí svou původní úlohu filtrace a vyřazování či opravy vozidel nebezpečných jak na silnicích, tak pro naše zdraví zejména ve městech. Časopis AutoEXPERT hovořil se zástupcem asociace emisních techniků a opravářů ASEM. Zde je celý článek. Ministerstvo dopravy mělo prý s kontrolami jiný úmysl, avšak poslanci pod vedením Martina Kolovratníka však nečekaně přehlasovali ministra Dana Ťoka a prosadili další etapu zákonem chráněného zlatého a nekončícího byznysu v podnikání STK regulovanou územně státem. Výsledek regulace počtu STK se vyústěním následků nápadně podobá "kartelové dohodě" zákonem počteně omezené skupiny podnikatelů, kteří se na tvorbě zákonů a vyhlášek podílejí v přesile 8 : 1 ve prospěch majitelů a provozovatelů STK proti všem autoopravnám v ČR. Příčiny, proč poslanec Kolovratník ovlivnil většinu při hlasování jsou jenom dvě: A) Buď pan poslanec Kolovratník a ani ostatní poslanci nemají dostatečný přehled o tom, z čeho pramení nefunkčnost kontrol, a proč bují a nadále bude bujet podvádění, B) ..nebo na poslance působilo velmi dobré lobby podnikatelských kruhů, kteří zákon takříkajíc píší prostřednictvím poslanců sami. A pokud si ho píší sami, pak jejich jednání už asi protiprávní nebude. Přečtěte si celý rozhovor s časopisem AutoEXPERT a možná pro vás bude pravý důvod "proč se podvádí" překvapením.
Česká televize uvedla, že se Česká republika propadla v žebříčku korupce o 10 míst ke dnu (Události 29. 1. 2017). Poslanci tvrdí, že dělají co mohou a naopak, jejich aktivity "prý" jdou transparentně opačným směrem, leč šéf české pobočky nevládní organizace Transparency International David Ondráčka říká: Některé skupiny dokáží upravit pravidla hry, aby vyhovovaly právě jim. Oni nepotřebují pravidla porušovat, protože si je skrz politiky a státní úředníky nastavují tak, aby jejich zájmy byly uzákoněny.
Příčinou tohoto stavu jsou nedokonalé, nepřijaté nebo špatně implementované zákony. Václav Moravec to pojmenoval takto: Zločinnost má dnes jinou formu v přenastavení distribuce moci. Je to jakási privatizace veřejného prostoru. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/217411030500129 ASEM je v pracovní skupině zastoupen jednou osobou, ve které o znění zákonů spolurozhoduje regulací chráněných 8 majitelů (provozovatelů) STK, kteří mají v této zákonotvorné skupině hlasovací převahu 8:1! Daniel Hermann v pořadu Otázky Václava Moravce: "Korupce a její způsoby se mění a je to pravda. největší tendence se točí okolo státních zakázek." Technické kontroly sice nemusí být na první pohled státní zakázkou, mají však všechny její atributy a odpovídají parametrům státní zakázky ve smyslu přenesené působnosti státu na občany. Hermann dále říká: "Pokud zákon probíhá procesem schvalování, pak je tam trošku přítomná jakási lidová tvořivost." "Malá STK" byla ještě nedávno předmětem seminářů Ministerstva dopravy, avšak poslanec Martin Kolovratník "vpravil" do zákona něco, co tam principiálně nemá co dělat. Dle renomovaných právníků má zákon definovat rámec a nikoliv detaily jeho zamýšleného směru a cílů. Ekonomicky silné subjekty dokáží ovlivňovat nejen státní zakázky, ale i legislativní novely tak, aby byly pro ně výhodné. Poslanec Kolovratník však přes naše (ASEM) písemné upozornění zakotvil v novele zákona 56/2001 Sb. přesné rozměry kontrolní linky STK s povinnou podobou a nejméně třemi pracovními stanovišti pro osobní automobily. Tím jí vtiskl a pevně uzákonil jednoznačně přívlastek "velkokapacitní". Jaký byl důvod nevyhovění našeho doporučení, definovat v zákoně namísto slova "linka" slovo "pracoviště" a rozměry prostě a jednoduše vynechat? Nebylo náhodou cílem zlikvidovat konkurenci autoopraven, jako jsou v Rakousku, Německu a Anglii již v zárodku, právě zákonem? Je to zabití myšlenky v zárodku na zpřístupnění této služby občanům a na její zlevnění, za příjemného doprovodného efektu odlehčení dopravní situaci mezi STK a opravnami, nebo odstranění příčiny současné vysoké korupce v kontrolách a s ní spojenou nefunkčností kontrol. Že kontroly skutečně nefungují není jejich velkým počtem, nýbrž velkokapacitní formou, klientelismem a faktem, že takto koncipovaný systém funguje na principu "co nejvíce vyhovujících vozidel = největší zisk. A to novela zákona 56/2001 neodstranila, naopak posílila. Organizovaný zločin se poučil. Parlament slibující odstranění korupce vylepuje všude okolo sebe plakáty o boji s korupcí nikoliv z důvodů, že jsou poslanci skutečně odhodláni s korupcí zatočit ve jménu spravedlnosti, ale z důvodu zamaskování ohlupování veřejnosti, protože už v zákulisí vymysleli jiná řešení, jak si "ke svým přijít" jinak a legálně. Sofistikované obchodní praktiky prorůstají do politických rozhodnutí, aby se o nekalých praktikách při důležitých rozhodováních nedalo pochybovat ve smyslu porušení zákona. A že se čeští politici přičinlivě učí od těch západních, na tom není pochyb. Nechoďme daleko. V Evropském parlamentu tlačili němečtí lobbisté TÜV a DEKRA na vládu velké Británie (http://www.motester.co.uk/mot-blogs/mot-industry-blogs/mot-industry/eu-want-mot-and-repairs-separated), aby poslanci oddělili "opravy" vozidel od jejich "technických kontrol". Velká Británie se tehdy bránila zbytečným nárůstem dopravy mezi opravnami a kontrolními místy, zvýšenou finanční náročností pro občana a zbytečným zesložiťováním dobře fungujícího systému kontrol implementovaných přímo v opravnách samotných (je jich tam 26.400). Překlad článku: Minulé léto (pozn. 2012) Evropská komise jenom rok po posledních změnách týkajících se STK navrhla nový předpis týkající se technických kontrol na STK. V samotných návrzích bylo několik dobrých nápadů, např. odstranění vozidel s nebezpečnými závadami ze silnic. Avšak mluvilo se také o fámě, která měla přijít z Německa, kde by vozidlo nemělo vyhovět na STK, pokud nebude identické, jak vyjelo z výrobní linky. To by byl špatný nápad, aby jakékoliv úpravy na vozidlech způsobily nevyhovění na STK. Tento nápad byl oponován většinou členských zemí, a proto byl zamítnut. Časem musela Evropská komise uznat, že by musela vypustit většinu svých návrhů a byla nucena tento návrh celý přepsat, což udělala. Tak nové návrhy šly k další etapě ve spleti procesů, aby se z nich stala Evropská směrnice/zákon v Evropském parlamentu. Podobně jako státní zaměstnanci Evropské unie, tak i poslanci Evropské unie musí pro sebe vytvářet práci, aby si mohli odůvodnit svoje platy a výdaje. Proto museli strčit své nosy do procesu STK a přišli s doporučením, že stanicích STK v Evropě by nemělo být dovoleno dělat obojí, prohlídky STK a opravy zjištěných závad na STK. Tohle by jednoznačně způsobilo enormní problémy v Británii, kde převážná většina stanic STK právě toto dělá. Bylo by to také vysoce nepopulární u Britských motoristů, protože těch 40%, kteří neprojdou STK, by museli udělat tři cesty, aby získali vyhovující protokol. Jedna cesta na STK, druhá cesta do jiné dílny k opravě zjištěné závady na STK a třetí cesta zpátky na opakovanou prohlídku STK. Protože takové STK budou samostatné subjekty, budou chtít získat zpět všechny náklady spojené pouze s prohlídkami STK, a proto nebude existovat žádný prostor pro slevy! Samozřejmě mnoho stanic STK přestane pracovat, a proto pravděpodobně budou muset motoristé jezdit větší vzdálenosti na prohlídky a budou se muset pravděpodobně objednávat na prohlídku s dostatečným předstihem. Když se ale podíváte na Evropskou statistiku nehod zjistíte, že 3 z těchto 4 zemí Holandsko, Británie a Malta mají stanice STK, které také opravují auta. Tak odkud tento zbytečný nápad přišel? Odkud jinak, než samozřejmě z Německa. Náznaky směřují k tomu, že toto přichází od velkých Německých provozovatelů stanic STK jako DEKRA a TÜV, které mají velké více linkové stanice po celé Evropě. Ty se nemohou prosadit v Britanii z důvodu konkurence od malých STK, které nabízejí obojí, jak prohlídky, tak i opravy. Proslýchá se, že lobovali u Německých členů Evropského parlamentu, aby se tato změna uskutečnila a tím se pro ně otevřel trh Británie, který by mohli vykořisťovat. I když jsou tyto snahy odmítány činiteli Britské vlády, pokud jako motoristé, pracovníci nebo majitelé STK silně nesouhlasíte s těmito snahami, řekněte to svému poslanci Evropského parlamentu a požádejte ho, aby se těmto snahám silně bránil v Evropském parlamentu. Konec překladu článku z britského média... U nás se toto prosadilo díky aktivitám poslanců systémovým porušením základních pravidel při tvorbě zákonů, jen u STK, nikoliv u stanic měření emisí. Tato téměř kartelová dohoda majitelů STK v ČR není však samotná škodlivá jen v podnikatelském prostředí, je škodlivá zejména a především důsledky, které "velkokapacitní" podoba STK sebou nese se všemi jejími negativy: - Řídké pokrytí oblastí republiky kontrolními místy - Zbytečná zátěž dopravou mezi STK a opravnami - Odliv pracovních příležitostí z venkova - Vysoká korupce vyplývající z obchodního charakteru "vyhovujícího kontrolního protokolu" - Dvojí metr pro velké zákazníky a normální občany (STK nechce ztratit "živitele" ale musí deklarovat jisté procento nevyhovujících vozidel z řad normálních občanů) - Poškozování ovzduší a zdraví občanů státu nekvalitní kontrolní činností. ASEM bude nadále, cílevědomě a s trvalým tlakem přesvědčovat odbornou veřejnost a senátory až do podzimních termínů, kdy se bude tvořit implementační zákon. Třeba se podaří i poslancům umožnit skutečný pohled na pravý původ nadále nefunkčních kontrol v České republice. Vždyť měsíc po zavedení nové metodiky pro měření emisí se při měření emisí podvádí daleko víc, než kdy předtím. Je pravdou, že vozidla ke kontrolnímu stanovišti alespoň přijedou. To je ale asi tak všechno.
14 Comments
Petr
2/9/2017 15:00:47
Vážený pane Fleishanzl jsem provozovatel STK a SME.Neustále voláte po deregulaci a naznačujetě že na STK se prodávají kladné protokoly měření emisí. Tak teď Vám řeknu moji zkušenost. Od ledna měříme dle nové metodiky a trápíme se z každým druhým autem.A když auto nevyhovuje tak majitel odjede a přijede za hodinu s krásným protokolem který mu vystaví právě taková opravna,která jak říkáte nežije s emisí a nemá zájem podvádět. Vím v našem okolí min o dvou takových kde toto probíhá a i bez auta.Jsme pak lidem k smíchu protože to děláme poctivě. A myslíte si že by tito podnikavci nepodváděli kdyby dostali možnost STK ? Odpověď je jasná !
Reply
Libor Fleischhans
2/9/2017 17:45:17
Tak je kur.a práskněte!!! Já jsem nikdy neřekl, že samostatné SME nepodvádějí. Je jich mraky! Nabonzujte je Ministerstvu a je po nich. Jen dobře. Takové by ani nikdy nedostaly Malou STK - N I K D Y !! A kdyby, přišli by o ni do pár měsíců s flastrem. Máte moje sympatie. Ale proč takové s.ině neprásknete, je mi záhadou.
Reply
Dalibor
2/10/2017 11:38:48
Máte představu jak budou 4 soďáci a krajánci kontrolovat třeba 4000 stanic STK. Já teda ne. (takže se nabere armáda úředníků, kteří stát určitě nezatíží, páč pracují zadarmo) Kdybych měl hlásit SODu nepravosti na našem okrese, tak nic jiného nedělám a navíc bych se vrátil do dob před rokem 1989. Trochu mě přijde, že ani nevíte za jakou skladbu lidi "kopete". Jak už jsem tady jednou napsal. 50% SME vám není schopna vystavit ani účtenku. A i tito se mě neustále ptají jak to vypadá s deregulací STK.
Libor Fleischhans
3/7/2017 13:37:01
Daliborovi: " ani nevíte za jakou skladbu lidi "kopete". "
Michal Cuc
2/10/2017 11:23:54
A takhle to bude přesně vypadat po případné deregulaci SME...
Reply
Michal Cuc
2/10/2017 13:05:21
Chici říci STK :-)
Reply
Ruda
2/11/2017 16:22:04
Hehehe, dobrej přežblebt, prej deregulace SME. To se povedlo! Proč se stát se.e jen do technickejch a ne do emisí je taky záhadou. Asi má nad tímhle ohýnkem svoje špekáčky :-/. Fuj.
Reply
Cucák
2/10/2017 15:46:58
http://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=585372
Reply
Eso
2/10/2017 17:15:41
Je normální, že neprojde každé čtvrté auto? Je normální, že neprojde auto s 30 tisíci na tachometru? Je normální, že technik 7x vytáčí auto do červených tak, že vykurví motor? Když to nepůjde "bokem", tak se nesvezete autem ani vy zelení kreténi, ani nikdo z vašeho okolí/rodiny a dobře vám tak!! Ještě by jste od nich měli dostat po hubě!!!
Reply
Libor Fleischhans
2/10/2017 17:35:14
Asi omyl Eso. Každé 4. auto (přehnané) by nemohlo nevyhovět, kdyby vedle něj nestál skutečně bezmocný emisní mechanik (ten je nevinný), který NESMÍ do strojové chyby přístroje (auta, regulace systému) zasáhnout rozumem a na vlastní zodpovědnost. Bohužel na to kouká a je bezmocný, stejně jako Vy. O "strojovém vyhodnocení" rozhodli úředníci Ministerstva dopravy proto, protože neposlechli varování před úskalími, a to se potvrdilo.
Reply
Karel
3/5/2017 08:33:50
Jenže my se nemůžem se západem srovnávat. My jsme divoký východ. Tady bude korupce ještě dlouhé věky a lidé budou podplácet pořád. Proč se furt řeší, že STK???? Vždy´t oni to dělají na obrovský nátlak majitelů aut a autoservisů, kteří raději dají všimné jak by si opravily vraka a budou se vymlouvat jak je oprava nákladná a jak se jim to nevyplatí, jak už to dají pryč atd.
Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 16:44:55
Souhlas, ale pak nechápu, proč bych chodil každé dva roky dávat někomu peníze za nefunkční kontrolu mého vozu, který je v pořádku, když mně zabije ten, kdo sedí ve vraku, který dostal známku díky úplatku. To mi nedává smysl. Za co tedy platím já? Za bezpečnost a zdravé ovzduší! A za co platí on?
Reply
10/26/2017 20:00:51
Pane Fleischhansi,
Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 16:38:12
Škoda, že se neumíte podepsat.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |