ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem

Kartelová dohoda majitelů STK pod ochranou zákonů?

2/7/2017

14 Comments

 
PictureRegulace STK je ohromná příležitost pro korupci úředníků krajských úřadů. Již dnes se zájemci soudí, že neuspěli.
Jedna skupina podnikatelů v ČR si nemusí dělat žádné starosti o svůj byznys. Jsou to soukromí provozovatelé STK, provádějící pro občany přenesenou službu státu - technickou kontrolu vozidla. Bohužel díky zákonné regulaci s charakterem kartelové dohody se v Česku bude podvádět ještě více než doposud. A to opět na úkor zdraví lidí a masivního poškozování ovzduší. Kontrola je snad jedinou službou, kterou "čím hůř je provedena, tím spokojenější je zákazník". Co je ještě horší, že v ČR je naprogramován na "Čím více vyhovujících vozidel, tím větší byznys." Kontroly pak ztrácejí svou původní úlohu filtrace a vyřazování či opravy vozidel nebezpečných jak na silnicích, tak pro naše zdraví zejména ve městech.

Časopis AutoEXPERT hovořil se zástupcem asociace emisních techniků a opravářů ASEM. Zde je celý článek.

Ministerstvo dopravy mělo prý s kontrolami jiný úmysl, avšak poslanci pod vedením Martina Kolovratníka však nečekaně přehlasovali ministra Dana Ťoka a prosadili další etapu zákonem chráněného zlatého a nekončícího byznysu v podnikání STK regulovanou územně státem. Výsledek regulace počtu STK se vyústěním následků nápadně podobá "kartelové dohodě" zákonem počteně omezené skupiny podnikatelů, kteří se na tvorbě zákonů a vyhlášek podílejí v přesile 8 : 1 ve prospěch majitelů a provozovatelů STK proti všem autoopravnám v ČR.

Příčiny, proč poslanec Kolovratník  ovlivnil většinu při hlasování jsou jenom dvě: 
A) Buď pan poslanec Kolovratník a ani ostatní poslanci nemají dostatečný přehled o tom, z čeho pramení nefunkčnost kontrol, a proč bují a nadále bude bujet podvádění, 

B) ..nebo na poslance působilo velmi dobré lobby podnikatelských kruhů, kteří zákon takříkajíc píší prostřednictvím poslanců sami. A pokud si ho píší sami, pak jejich jednání už  asi protiprávní nebude.

Přečtěte si celý rozhovor s časopisem AutoEXPERT a možná pro vás bude pravý důvod "proč se podvádí" překvapením.
Je regulace počtu STK kartelovou dohodou?
File Size: 101 kb
File Type: pdf
Download File

Česká televize uvedla, že se Česká republika propadla v žebříčku korupce o 10 míst ke dnu (Události 29. 1. 2017). Poslanci tvrdí, že dělají co mohou a naopak, jejich aktivity "prý" jdou transparentně opačným směrem, leč šéf české pobočky nevládní organizace Transparency International David Ondráčka říká: Některé skupiny dokáží upravit pravidla hry, aby vyhovovaly právě jim. Oni nepotřebují pravidla porušovat, protože si je skrz politiky a státní úředníky nastavují tak, aby jejich zájmy byly uzákoněny.
Příčinou tohoto stavu jsou nedokonalé, nepřijaté nebo špatně implementované zákony.
Václav Moravec to pojmenoval takto: Zločinnost má dnes jinou formu v přenastavení distribuce moci. Je to jakási privatizace veřejného prostoru.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/217411030500129

ASEM je v pracovní skupině zastoupen jednou osobou, ve které o znění zákonů spolurozhoduje regulací chráněných 8 majitelů (provozovatelů) STK, kteří mají v této zákonotvorné  skupině hlasovací převahu 8:1!

Daniel Hermann v pořadu Otázky Václava Moravce: "Korupce a její způsoby se mění a je to pravda. největší tendence se točí okolo státních zakázek." Technické kontroly sice nemusí být na první pohled státní zakázkou, mají však všechny její atributy a odpovídají parametrům státní zakázky ve smyslu přenesené působnosti státu na občany. Hermann dále říká: "Pokud zákon probíhá procesem schvalování, pak je tam trošku přítomná jakási lidová tvořivost."

"Malá STK" byla ještě nedávno předmětem seminářů Ministerstva dopravy, avšak poslanec Martin Kolovratník "vpravil" do zákona něco, co tam principiálně nemá co dělat. Dle renomovaných právníků má zákon definovat rámec a nikoliv detaily jeho zamýšleného směru a cílů. Ekonomicky silné subjekty dokáží ovlivňovat nejen státní zakázky, ale i legislativní novely tak, aby byly pro ně výhodné. Poslanec Kolovratník však přes naše (ASEM) písemné upozornění zakotvil v novele zákona 56/2001 Sb. přesné rozměry kontrolní linky STK s povinnou podobou a nejméně třemi pracovními stanovišti pro osobní automobily. Tím jí vtiskl a pevně uzákonil jednoznačně přívlastek "velkokapacitní". Jaký byl důvod nevyhovění našeho doporučení, definovat v zákoně namísto slova "linka" slovo "pracoviště" a rozměry prostě a jednoduše vynechat? Nebylo náhodou cílem zlikvidovat konkurenci autoopraven, jako jsou v Rakousku, Německu a Anglii již v zárodku, právě zákonem? Je to zabití myšlenky v zárodku na zpřístupnění této služby občanům a na její zlevnění, za příjemného doprovodného efektu odlehčení dopravní situaci mezi STK a opravnami, nebo odstranění příčiny současné vysoké korupce v kontrolách a s ní spojenou nefunkčností kontrol. Že kontroly skutečně nefungují není jejich velkým počtem, nýbrž velkokapacitní formou, klientelismem a faktem, že takto koncipovaný systém funguje na principu "co nejvíce vyhovujících vozidel = největší zisk. A to novela zákona 56/2001 neodstranila, naopak posílila.

Organizovaný zločin se poučil. Parlament slibující odstranění korupce vylepuje všude okolo sebe plakáty o boji s korupcí nikoliv z důvodů, že jsou poslanci skutečně odhodláni s korupcí zatočit ve jménu spravedlnosti, ale z důvodu zamaskování ohlupování veřejnosti, protože už v zákulisí vymysleli jiná řešení, jak si "ke svým přijít" jinak a legálně. Sofistikované obchodní praktiky prorůstají do politických rozhodnutí, aby se o nekalých praktikách při důležitých rozhodováních nedalo pochybovat ve smyslu porušení zákona. 
A že se čeští politici přičinlivě učí od těch západních, na tom není pochyb. Nechoďme daleko. V Evropském parlamentu tlačili němečtí lobbisté TÜV a DEKRA na vládu velké Británie ​(http://www.motester.co.uk/mot-blogs/mot-industry-blogs/mot-industry/eu-want-mot-and-repairs-separated), aby poslanci oddělili "opravy" vozidel od jejich "technických kontrol". Velká Británie se tehdy bránila zbytečným nárůstem dopravy mezi opravnami a kontrolními místy, zvýšenou finanční náročností pro občana a zbytečným zesložiťováním dobře fungujícího systému kontrol implementovaných přímo v opravnách samotných (je jich tam 26.400). 
Překlad článku: 
Minulé léto (pozn. 2012) Evropská komise jenom rok po posledních změnách týkajících se STK navrhla nový předpis týkající se technických kontrol na STK. V samotných návrzích bylo několik dobrých nápadů, např. odstranění vozidel s nebezpečnými závadami ze silnic. Avšak mluvilo se také o fámě, která měla přijít z Německa, kde by vozidlo nemělo vyhovět na STK, pokud nebude identické, jak vyjelo z výrobní linky. To by byl špatný nápad, aby jakékoliv úpravy na vozidlech způsobily nevyhovění na STK. Tento nápad byl oponován většinou členských zemí, a proto byl zamítnut. Časem musela Evropská komise uznat, že by musela vypustit většinu svých návrhů a byla nucena tento návrh celý přepsat, což udělala.
 
Tak nové návrhy šly k další etapě ve spleti procesů, aby se z nich stala Evropská směrnice/zákon v Evropském parlamentu. Podobně jako státní zaměstnanci Evropské unie, tak i poslanci Evropské unie musí pro sebe vytvářet práci, aby si mohli odůvodnit svoje platy a výdaje. Proto museli strčit své nosy do procesu STK a přišli s doporučením, že stanicích STK v Evropě by nemělo být dovoleno dělat obojí, prohlídky STK a opravy zjištěných závad na STK.
 
Tohle by jednoznačně způsobilo enormní problémy v Británii, kde převážná většina stanic STK právě toto dělá. Bylo by to také vysoce nepopulární u Britských motoristů, protože těch 40%, kteří neprojdou STK, by museli udělat tři cesty, aby získali vyhovující protokol. Jedna cesta na STK, druhá cesta do jiné dílny k opravě zjištěné závady na STK a třetí cesta zpátky na opakovanou prohlídku STK. Protože takové STK budou samostatné subjekty, budou chtít získat zpět všechny náklady spojené pouze s prohlídkami STK, a proto nebude existovat žádný prostor pro slevy! Samozřejmě mnoho stanic STK přestane pracovat, a proto pravděpodobně budou muset motoristé jezdit větší vzdálenosti na prohlídky a budou se muset pravděpodobně objednávat na prohlídku s dostatečným předstihem.

Když se ale podíváte na Evropskou statistiku nehod zjistíte, že 3 z těchto 4 zemí Holandsko, Británie a Malta mají stanice STK, které také opravují auta. Tak odkud tento zbytečný nápad přišel? Odkud jinak, než samozřejmě z Německa. Náznaky směřují k tomu, že toto přichází od velkých Německých provozovatelů stanic STK jako DEKRA a TÜV, které mají velké více linkové stanice po celé Evropě. Ty se nemohou prosadit v Britanii z důvodu konkurence od malých STK, které nabízejí obojí, jak prohlídky, tak i opravy. Proslýchá se, že lobovali u Německých členů Evropského parlamentu, aby se tato změna uskutečnila a tím se pro ně otevřel trh Británie, který by mohli vykořisťovat.
I když jsou tyto snahy odmítány činiteli Britské vlády, pokud jako motoristé, pracovníci nebo majitelé STK silně nesouhlasíte s těmito snahami, řekněte to svému poslanci Evropského parlamentu a požádejte ho, aby se těmto snahám silně bránil v Evropském parlamentu.

Konec překladu článku z britského média...

U nás se toto prosadilo díky aktivitám poslanců systémovým porušením základních pravidel při tvorbě zákonů, jen u STK, nikoliv u stanic měření emisí. Tato téměř kartelová dohoda majitelů STK v ČR není však samotná škodlivá jen v podnikatelském prostředí, je škodlivá zejména a především důsledky, které "velkokapacitní" podoba STK sebou nese se všemi jejími negativy:
- Řídké pokrytí oblastí republiky kontrolními místy
- Zbytečná zátěž dopravou mezi STK a opravnami
- Odliv pracovních příležitostí z venkova
- Vysoká korupce vyplývající z obchodního charakteru "vyhovujícího kontrolního protokolu"
- Dvojí metr pro velké zákazníky a normální občany (STK nechce ztratit "živitele" ale musí deklarovat jisté procento nevyhovujících vozidel z řad normálních občanů)
- Poškozování ovzduší a zdraví občanů státu nekvalitní kontrolní činností.

ASEM bude nadále, cílevědomě a s trvalým tlakem přesvědčovat odbornou veřejnost a senátory až do podzimních termínů, kdy se bude tvořit implementační zákon. Třeba se podaří i poslancům umožnit skutečný pohled na pravý původ nadále nefunkčních kontrol v České republice. Vždyť měsíc po zavedení nové metodiky pro měření emisí se při měření emisí podvádí daleko víc, než kdy předtím. Je pravdou, že vozidla ke kontrolnímu stanovišti alespoň přijedou. To je ale asi tak všechno.
14 Comments
Petr
2/9/2017 15:00:47

Vážený pane Fleishanzl jsem provozovatel STK a SME.Neustále voláte po deregulaci a naznačujetě že na STK se prodávají kladné protokoly měření emisí. Tak teď Vám řeknu moji zkušenost. Od ledna měříme dle nové metodiky a trápíme se z každým druhým autem.A když auto nevyhovuje tak majitel odjede a přijede za hodinu s krásným protokolem který mu vystaví právě taková opravna,která jak říkáte nežije s emisí a nemá zájem podvádět. Vím v našem okolí min o dvou takových kde toto probíhá a i bez auta.Jsme pak lidem k smíchu protože to děláme poctivě. A myslíte si že by tito podnikavci nepodváděli kdyby dostali možnost STK ? Odpověď je jasná !

Reply
Libor Fleischhans
2/9/2017 17:45:17

Tak je kur.a práskněte!!! Já jsem nikdy neřekl, že samostatné SME nepodvádějí. Je jich mraky! Nabonzujte je Ministerstvu a je po nich. Jen dobře. Takové by ani nikdy nedostaly Malou STK - N I K D Y !! A kdyby, přišli by o ni do pár měsíců s flastrem. Máte moje sympatie. Ale proč takové s.ině neprásknete, je mi záhadou.

Já jsem jednu takovou prásknul ještě za paní Lukasové, tedy přímo jí. A co mi řekla? Když máte podezření, předejte to Policii. Tak jsem tak učinil. Odpověď? "Nám to nenáleží"...

Takže co, nikdo to nechce řešit a proto mají tihle podvodníci ráj v ČR.

Reply
Dalibor
2/10/2017 11:38:48

Máte představu jak budou 4 soďáci a krajánci kontrolovat třeba 4000 stanic STK. Já teda ne. (takže se nabere armáda úředníků, kteří stát určitě nezatíží, páč pracují zadarmo) Kdybych měl hlásit SODu nepravosti na našem okrese, tak nic jiného nedělám a navíc bych se vrátil do dob před rokem 1989. Trochu mě přijde, že ani nevíte za jakou skladbu lidi "kopete". Jak už jsem tady jednou napsal. 50% SME vám není schopna vystavit ani účtenku. A i tito se mě neustále ptají jak to vypadá s deregulací STK.

Libor Fleischhans
3/7/2017 13:37:01

Daliborovi: " ani nevíte za jakou skladbu lidi "kopete". "

Vím za co, a za koho kopu. Za poctivé autoservisy, mimo jiné ty, které s měřením emisí už dávno sekly, aby se na té frašce nemuseli vůbec podílet. Jsou jich desítky, které znám osobně. Současní provozovatelé jsou mix z poctivých a podvodných. Procento neznám, ale gauneři jsou v každém oboru. Málo jich jistě nebude. Tak za ty já nekopu, ať klidně vyšumí nebo ať je pozavírají.

Potom, hovoříte o armádě kontrolorů... Ne. Největší podíl kontrolní práce udělá CIS, a pak stačí namátková policejní kontrola aut, co vyjely z SME nebo z STK. SOD je stejně k ničemu, není školen, neví která bije a opíjejí je rohlíkem. Jsou silní jen v hledání byrokratických vší, a na ty jsou kádři a vysmaží Vám delikt za kdejakou nepodstatnou hovadinu. Jsou na ně koncentrovaní. Aby se opřeli do "emisně neškodících aut", tak to by museli udeřit zpět na své soukmenovce ne Ministerstvu, protože nová emisní metodika je na emisní vraky děravá jak řešeto a jen zdržuje u aut, co jsou jinak technicky v pořádku.

Michal Cuc
2/10/2017 11:23:54

A takhle to bude přesně vypadat po případné deregulaci SME...

Pojďme se v ASMEu soustředit na měření emisí.

Zdraví, Michal Cuc

Reply
Michal Cuc
2/10/2017 13:05:21

Chici říci STK :-)

Reply
Ruda
2/11/2017 16:22:04

Hehehe, dobrej přežblebt, prej deregulace SME. To se povedlo! Proč se stát se.e jen do technickejch a ne do emisí je taky záhadou. Asi má nad tímhle ohýnkem svoje špekáčky :-/. Fuj.

Reply
Cucák
2/10/2017 15:46:58

http://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=585372

Děkujeme

Reply
Eso
2/10/2017 17:15:41

Je normální, že neprojde každé čtvrté auto? Je normální, že neprojde auto s 30 tisíci na tachometru? Je normální, že technik 7x vytáčí auto do červených tak, že vykurví motor? Když to nepůjde "bokem", tak se nesvezete autem ani vy zelení kreténi, ani nikdo z vašeho okolí/rodiny a dobře vám tak!! Ještě by jste od nich měli dostat po hubě!!!

Reply
Libor Fleischhans
2/10/2017 17:35:14

Asi omyl Eso. Každé 4. auto (přehnané) by nemohlo nevyhovět, kdyby vedle něj nestál skutečně bezmocný emisní mechanik (ten je nevinný), který NESMÍ do strojové chyby přístroje (auta, regulace systému) zasáhnout rozumem a na vlastní zodpovědnost. Bohužel na to kouká a je bezmocný, stejně jako Vy. O "strojovém vyhodnocení" rozhodli úředníci Ministerstva dopravy proto, protože neposlechli varování před úskalími, a to se potvrdilo.

Ve skutečnosti jezdí na silnicích těch krutých emisních hříšníků asi 3-5% (tedy ne každé 4. auto). Těch co jsou s něčím nad normou je tak 8-10%, ale obojí jmenované skupiny produkují 30% všech emisí na kterých se podílejí ta normální ostatní auta.

Nepatříme k zeleným kreténům, po hubě by měl dostat někdo jiný (my Vám možná zachráníme zbytečně vyházené peníze, protože najdeme závady, co jiní hádají a vyměňují. Nás auta baví a proto je spravujeme): https://www.facebook.com/fcdeu/posts/890232104382082
nebo: http://www.fcd.eu/stories.aspx

Reply
Karel
3/5/2017 08:33:50

Jenže my se nemůžem se západem srovnávat. My jsme divoký východ. Tady bude korupce ještě dlouhé věky a lidé budou podplácet pořád. Proč se furt řeší, že STK???? Vždy´t oni to dělají na obrovský nátlak majitelů aut a autoservisů, kteří raději dají všimné jak by si opravily vraka a budou se vymlouvat jak je oprava nákladná a jak se jim to nevyplatí, jak už to dají pryč atd.

Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 16:44:55

Souhlas, ale pak nechápu, proč bych chodil každé dva roky dávat někomu peníze za nefunkční kontrolu mého vozu, který je v pořádku, když mně zabije ten, kdo sedí ve vraku, který dostal známku díky úplatku. To mi nedává smysl. Za co tedy platím já? Za bezpečnost a zdravé ovzduší! A za co platí on?

Sám jste to napsal, "Vždy´t oni to dělají na obrovský nátlak majitelů aut a autoservisů, kteří raději dají všimné jak by si opravily vrak". No tak co chcete za odpověď.

Co budete říkat, až Vám na přechodu pro chodce přejede auto vnučku, protože mu brzdí jen jedno zadní kolo? První bude pohled na kontrolní známku? Budete ho obhajovat, že na opravu brzd měl peníze a půjdete pohřbít vnučku s tím že jsme dálný východ?

Jestli na, pak přestaňte psát tyhle nesmyslné výmluvy na dálný východ. Kdo nemá na opravy svého auta a ohrožuje ostatní, ať nejezdí.

Reply
Emisní mechanik link
10/26/2017 20:00:51

Pane Fleischhansi,
v té přehršli vašich polopravd, smyšlenek a lží, už je těžké se orientovat. Ve vámi zinscenované "udavačské frašce v ČT" (v některých svých příspěvcích k udávání přímo vyzýváte) jste možná zničil někomu život. Perte se se svým svědomím, je to váš boj. :((
Navštívil jste někdy(se svojí bonzáckou partou) i "poctivé Emise a STK"? Proč je taky nezmíníte?
P.S.
Hodně mne zaujala vaše myšlenka, svěřit Emise a STK "značkovým servisům".
1. Přijelo mi auto kterému ve značkovém servisu FORD provrtali DPF a zákazníkovi řekli že je to v pořádku.
2. Nevyhovující ŠKODA TDI, běžně posílám na delší "trapičskou" jízdu. Ohřát-dlouhý kopec-akcelerace do 4000.
80% zázrakem projde protože motory jsou utrápené městským provozem.
Nepotřebuju diagnostiku, nepotřebuju "autorizovaný" servis který vymění vstřiky za 35000Kč a stejně to nepomůže (osobní zkušenost).
Začněte lidem říkat PRAVDU!
Naftové auto je na krátké vzdálenosti NEVHODNÉ a potažmo DRAHÉ.
Ani nechci domýšlet kolik by mě stála STK ve značkovém servisu RENAULT CLIO ... 1997

Reply
Libor Fleischhans
1/9/2018 16:38:12

Škoda, že se neumíte podepsat.
1) Prosím konkretizujte lži a polopravdy. Tohle je nařčení.
2) O udavačské frašce ČT nic nevím. Konkretizujte
3) Kde vyzývám k udavačství?
4) Když chtěla lobby STK zakázat SME u opraven do roku 2022 je všechny zlikvidovat, kolika lidem by byl "zničen život"? A komu jsem ho "možná" zničil já?
5) Poctivé emise zmiňovat budu, když mne k nim pozvete. Např. jsem zmínil emise v Žatci. Ti šlapali diesely vždycky a mají poměr 90:10 benzín diesel, protože když šlapali, nikdo k nim nechodil a chodili jinam. Proč asi? Co to přineslo SME v Žatci. Nic.
6) Jestli nějaký debil provrtal DPF v servisu Ford, pak neobviňujte paušálně všechny servisy že to tak dělají. Debilové pracují kdekoliv.
7) Prohnat jakýkoliv Diesel před ME je dobře (to je taky jediné s čím ve vašem psaní souhlasím.
8) Nikomu nenabízím výměnu vstřiků a už vůbec ne za sumu o které hovoříte, nota bene bez důkazu že jsou VŠECHNY vadné.
9) Pravdu říkám odjakživa, ale nějak se to neujalo. Plácáni po zádech jsou zatím ti, co lžou. Možná i Vy s těmi Vašemi anonymními nařčeními.

Dám Vám nabídku, pojďte si proti sobě sednout před kameru DVTV a vezměte si na pomoc kohokoliv chcete. Tam si dáme opoziční dialog v souboji argumentů. Ani se nemusím připravovat a i když budu ožralý, jako že nepiji, tak půjdete domů s ostudou, to se vsaďte. A pak i u vás vzroste okruh těch, co Vás nebudou mít rádi, zase kvůli něčemu jinému.

Jestli pracujete v "průjezdní" SME u STK, jako že to z textu jen tuším, tak si k vám na týden sednu a budu jen koukat. Uvidíme, jaká bude CIS statistika týdnů předtím a v tom týdnu, kdy tam budu sedět a jen čumět. Souhlasíte? Jestli ano, dohodněme týden v sezóně, kdy jsou největší návaly na emise a jsem u Vás co by dup.

Zdravím pane nepodepsaný...

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
    Picture
    Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2025 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem