Jak ASEM již v roce 2016 v ČR podobně navrhoval, může od 1. 7. 2021 všech 31.000 německých akreditovaných autoservisů provádět samostatně bezpečnostní prohlídky, měření emisí i přezkoušení plynových zařízení v rámci ME. Nová evropská norma však vyžaduje, aby měla taková autodílna mezinárodní akreditaci. Tou je nyní AÜK (Akreditovaná zkušebna autoopravárenství), založená vlastním řemeslným sdružením ZDK (Centrální německý spolek pro autoopravárenství) za způsobilou zastřešit certifikaci všem autoservisům pro novou evropskou normu k měření emisí. Nyní může autoservis i nadále provozovat měření emisí samostatně. Na kontrolu celého vozidla však bude nadále potřeba návštěva externího inspektora od certifikační autority. I když v Německu se v roce chystal koncept, který počítal s prováděním STK automechaniky s mistrovskou zkouškou, ale pak to nedopadlo. Dopadlo to však v Holandsku, kde systém, co navrhoval ASEM již funguje. Rámec předepsaný Evropskou unií totiž umožňuje vnitrostátním zákonodárcům převést celou STK také do autoopraven pro vozidla! Rámec předepsaný Evropskou unií umožňuje vnitrostátním zákonodárcům převést jak Měření emisí tak i STK do autoopraven pro vozidla. Odpovídající zkušenosti, například v Nizozemsku, ukazují, že takový systém funguje dobře. Již dnes se tři čtvrtiny motoristů v Německu rozhodnou jít na STK do autoservisů! Zkušební inženýři inspektorů každoročně provedou v Německu celkem přibližně 25 milionů obecných kontrol. Nespornou výhodou holandského systému je jednoznačná odpovědnost jediného subjektu, který opravuje i kontroluje. Podobné základy, jako má nyní holandskou vládou schválený systém STK / ME byly představeny v podobném projektu ASEM v České republice na akci Diagnostic Con 2016. Jak je na tom situace se sněmovním schválením návrhu STK deregulovat, je zde: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=1046 ! Vedení ZDK přesvědčilo zákonodárce, že je všeobecně výhodné, když sám automechanik provede zákonem předepsané měření emisí i přezkoušení plynových zařízení. Německo se snažilo o stejný holandský model, ale mocná lobby certifikačních autorit zamítla dělat STK bez přítomnosti jejich zástupce (zde informace z pokusu toto v Německu zvrátit: (https://www.kfz-betrieb.vogel.de/zdk-praesentiert-konzept-fuer-meister-hu-a-393362/). V Holandsku může jak ME tak i STK provádět jen autoservis sám. Odpovědnost tak je jen u jedné osoby. V Německu se k akreditaci pro samostatné měření emisí přihlásila ze 36.000 autoservisů naprostá většina, tedy 31.000 subjektů. ASEM má nyní před sebou úkol přesvědčit zákonodárce, že "střet zájmů" je účelově kladená překážka ze strany českých lobbistů za "regulovaný systém STK" a že je možné, aby jako v Holandsku, tedy sám akreditovaný opravář, který vůz při opravách rozebírá a tudíž zná. zákonnou kontrolu protokolárně provedl sám celou. České STK ani SME nefungují a nefunguje ani jejich kontrola ze strany pověřených zkušeben. Dokladují to výsledky z ISTP a nám zasílané fotografie, kterými se po upozornění ASEM nyní zabývá intenzivně státní odborný dozor. ASEM musí povzbudit své členy, že provádění STK a ME akreditovaným mechanikem v každém autoservisu je možné (Holandský model) a že je na dosah i bez dlouholetého v Česku prakticky nefunkčního dohledu certifikačních autorit. Sledujte, jak se návrh na deregulaci pohybuje ve sněmovně a kdo jej jak podpoří či nepodpoří: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=1046
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |