ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem

ME + TK menší než garáž? Ano, jde to!

5/11/2023

7 Comments

 
V českém zákoně č. 56/2001 Sb. zakotvená povinnost "průjezdní linky dlouhé nejméně 26 metrů" je v Evropě nevídaný legislativní nesmysl. Autorem byl poslanec Martin Kolovratník (ANO) a plnil tak přání lobbistů. Jak to vypadá v sousedním Německu?

Kdo by se chtěl podívat jak to jde, může navštívit německou vesničku Hutthurm u Passau.  Tohle by mohlo být součásti každého slušného autoservisu. V Německu je takových kontrolních míst 33.000. U nás je 380 mamutích linek, co dle dat z ISTP doslova pod nosem Ministerstva dopravy podvádí, protože u nás je to zcela jiný byznys.
7 Comments
Dali
5/18/2023 19:52:52

Tak nějak nerozumím vašemu snažení. To si vážně myslíte, že když bude milion STKček tak se kontroly zkvalitní? Kontrola ze strany státu zjevně nefunguje pro 360 STK. Jak tedy může fungovat pro 10 000 STK.

Reply
Libor Fleischhans link
5/19/2023 06:38:35

Nemyslím si, vím to. Statistickými analýzami v ISTP se dá odhalit všechno. To, že kontrola ze strany státu nefunguje, je obrovská korupce téměř všech lidí odboru 150 Ministerstva vnitra. Jsou motivovaní, aby nekontrolovali. Jinak za stát mohou kontrolovat algoritmy programu ISTP, které by pracovaly samy, bez obsluhy, jako je to u pojistných událostí.

Ale to potřeba nebude. Autoopravny mezi sebou nebudou soutěžit, kdo protáhne jeho TK+ME víc aut, protože jejich lukrativními zakázkami jsou opravy za deseti, dvacet tisíc. Žijí z oprav a marží na dílech pro jejich opravy a budou mít TK+ME pouze jako bonus zákazníkovi, že v rámci servisní péče o své zákazníky jim toto dokáží nabídnout pod jednou střechou a bez čekání, připlácení si a bez úplatků a poplatků vedle někomu do kapsy. Prostě to bude cena za úkon měření emisí a prohlídku auta. Protekčně protahovat kontrolou vraky si nikdo z těch malých nedovolí, protože zavřít malou TK+ME bude když ho při podvodech nachytá počítač ISTP, zavřou mu to lusknutím prstů. Dnes? Zavřít třeba plzeňskou několikalinkouvou STK? Kdo si to dovolí? Půlka Plzně přestane jezdit! Namísto jedné nebo pěti v Plzni, jich tam může být 50 nebo 100. Tím líp pro automatickou analýzu podvodných praktik ISTP (bez obsluhy člověkem), která bude při vyšším počtu různých míst ještě mnohem přesnější k porovnávání jak kde dko vyhazuje nebo pouští, kolik, za jakou dobu, pár kontrol poté na ty nejpodezřelejší a trh je od podvodníků čistý. Doživotně bych těm osobám dal zákaz při prokázání cílených podvodů v technických prohlídkách. Hmotnou odpovědnost a doživotní zákaz při prokázání cílené podvodné činnosti. Dneska? Vyhodí jedno technika a na jeho místo skočí další, změní způsob podvodů a ministerští tím ,že s ISTP pracují jako s mrtvou sběrnou papíru to nevidí. Úmyslně nevidí. Kdyby jen trochu chtěli, viděli by.

Motivace "opravovat" otočí zcela zájem toho, kdo kontroluje. Budeš chtít podmazat, abys prošel? Tak táhni jinam, já jsem Ti řekl, že tohle se musí udělat, nechceš, udělám ME+TK s negativním, nechceš, táhni s úplatkem, ohrožuješ mou existenci a přinášíš problémy, nebo jsi provokatér. Za těch pár stovek za protokol to bude stát snad je debilům. A těch se systém zbaví během prvních dvou let. Zůstanou jen ti, co prostě mají TK+ME jako službu navíc, třešničku na dortu. Ne jako teď, že musíš mít známého, abys prošel.

Takže Dali, chvíli myslet, pak psát. Já to vím, že hůř než teď, to fungovat nemůže! Před Českou televizí jsme protáhli auto bez filtru STK a za dvacet minut prokázali podvod! Bez úplatku prošel, aby STK neztratila zákazníka. A co teprve flotily velkých zákazníků!!?? Ne, hůř už to fungovat fakt nemůže. Promiň, ale nevím kam máš okna z domu, když si tohle myslíš. Asi nejsi z branže. Sorry.

Reply
Dali
5/25/2023 10:10:53

Dobrý den,

jen bych se chtěl zeptat jaké data pro hodnocení z ISTP budete kontrolovat. Neumím si představit jak automatický systém bude hodnotit subjektivní posouzení technika u závad typu koroze brzdového potrubí, vůle v čepech, koroze karosérie atd. Navíc regloskop, válcová zkušebna brzd, ani geometrie neposílají do ISTP žádné výstupy. Předpokládám, že máte bohaté zkušenosti jako technik STK a třeba víte více než já. (nejsem z branže). Děkuji za odpověď. :)

Reply
Dali
6/7/2023 06:10:51

Koukám, že odpovědi se nedočkám. 😉

Reply
Nedali
6/7/2023 08:10:08

Myslím, že má pan Fleischhans s tou opačnou motivací pravdu - ta je zásadní. Pokud se regulace rozpustí, sníží se i míra korupce na odboru 150 Ministerstva dopravy, které snad ISTP začne i ke kontrole využívat. Dnes mají ti borci jiné zájmy a vyjíždí namátkově na kontroly tam kde chtějí někoho zlomit/odradit. Nakonec kontrolu administrativu, aby nahráli společnosti DEKRA na prodej příručky jakosti. Při tom stavu jak to funguje je to jen výsměch a další výpalné, kterých je v praxi provozovatele stanic mnoho. Já naopak z branže jsem a vím o čem mluvím. Že by na ISTP šlo napojit i techniku z STK, tak to by možné bylo za předpokladu, že by se inovovalo a musel by se třeba měřit bod varu brzdové kapaliny, mohly by se fotit nebo točit detailní fotky závad, atp.. když ale najedete na třasadlo a posuzujete zakrytované vozidlo nebo používáte regloskop, zjistíte, že je ta dnešní kontrola na STK bez posouzení někoho kdo vozidlo zná (udržuje a opravuje) asi stejně tak platná jako reagovat v komentářích na hloupé dotazy anonymních lidí co "nejsou" z branže. Regulace jednoduše nic dobrého nepřináší a zastaralé STK až na výjimky neposkytují žádnou přidanou hodnotu - jen vše prodražují, zvyšují intenzitu provozu a poskytují peníze pro lidi co se profesně živí stáním ve frontě a úplátkářstvím. Tak to je a mělo by se změnit.

Reply
Dali
6/7/2023 12:15:23

Problém je ten, že 80% kontrolních úkonů je subjektivní posouzení technika a to se do dat ISTP nepřenáší. To je ten hlavní rozdíl mezi měřením emisí a Technickou prohlídkou. Při měření emisí se 100% dat přenáší a je na MD aby konali. Souhlasím, že nekonání MD u stanic s vyhazovosti 0,1 % je minimálně zvláštní. Kdyby fungovala kontrola pro všechny stejně tak tu asi nediskutujeme a problém by nebyl. Vracím se na začátek. Jak automaticky kontrolovat 10000 stanic STK, když data ze subjektivního posouzení technikem v ISTP nejsou. :)

Nedali
6/19/2023 09:55:25

Souhlasím s Vámi, že kontrola nad stanicemi pouze z dat by šla u samotných STK provádět jen velice obtížně. Za to kontrolovat i prokazovat obcházení metodiky z dat lze u emisní kontroly naopak velice jednoduše, resp. i komplexně, jelikož máte dat hodně. Řešením je proto obě kontroly spojit v jednu a ideálně učinit odpovědného jen jednoho technika a rozhodně vše nechat provést jednou institucí, která by technické prohlídky prováděla. Dnes si STK vytváří ve dvoře malé firmy na bílé koně a podvádí se ostošest.

Pokud by se tedy obě kontroly spojily a nechávala by taková společnost auta procházet, musela by podvést i měření emisí a zde by se na to z dat přišlo. Jakmile by toto bylo z dat evidentní, stačil by postih na úrovni měření emisí nebo by se mohl aplikovat mystery shopping, aby se prokázalo obcházení metodiky i u technické části. Pokud je zde podezření na rozsáhlou trestnou činnost, měla by konatk už pak Policie, jak je to např. u komisařů u autoškol, kde si takto šlo pár lidí již na pár let sednout za mříže.

To o čem však asi vůbec nepřemýšlíte je to, že dnes je naprosto opačná motivace těch co kontroly dělají. Čím víc byznys regulujete, tím více vám vznikají stanice, které kontroly dělají jako svou hlavní a mnohdy i jedinou činnost. V takovém případě se jako podnikatel zaměřujete na co nejrychlejší kontroly a spokojené zákazníky, které mají za dva roky přijet znovu. Co budete dělat? :-))

Když by však bylo míst více a služba by se dělala pro nabídnutí komplexních služeb zákazníků u autoservisů v rámci údržby a oprav vozidel, udělal byste vozidel za měsíc mnohem méně a ani nechtěl riskovat, že kvůli několika kontrolám budete riskovat pokutu a ztrátu licence. Nakonec je to pa i o větší odpovědnosti uvalené na servis.

Pokud tedy máte systém nastavený motivačně opačně, hodně si to v praxi ztížíte nějakou kontrolou.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
    Picture
    Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2025 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem