..kromě mnoha "neznámých" i spoustu hrozeb, sporných zápletek, kvůli kterým dává část "emisních mechaniků" výpověď, aby se vyhnuli trestání ze strany Státního odborného dozoru "za neovlivnitelné". Technicky jsou v nové metodice zcela zásadní implementace možného využití EOBD (systému nepřetržité kontroly emisně relevantních komponentů a systémů, tzv. vnitřní sériové diagnostiky) a čtení výsledků přímo z emisních přístrojů tzv. "online" (bez možnosti nekontrolovatelného ručního zápisu či dodatečné manipulace výsledků). To bychom tomu však nesměli dát "český formát". Nová emisní metodika přišla v nejhorší možný moment a navíc hned záhy musela slevit ze svých původních, snad i dobře myšlených plánů. Nejen že nesmyslně předběhla novelu zákona 56/2001 Sb. a vyhlášky 302/2001 Sb., ale navíc přišla v době, kdy se oba zmiňované legislativní dokumenty budou díky směrnici EU 2014/45/EU už příští rok zcela zásadně měnit a tyto změny se budou promítat i do komunikace s vozidlem a na přístrojovém vybavení "Technických Kontrol" po roce 2017. Stručná rekapitulace shrnuje pozitiva a negativa z našeho pohledu předčasně zavedené metodiky a jejich sporných kroků... Začte-li se někdo pozorně do Směrnice 2014/45/EU, která musela být již od dubna 2014 legislativnímu odboru Ministerstva dopravy známá, najde tam i pasáže, které hovoří o úvaze vyčítání mnohem většího množství údajů prostřednictvím elektronického diagnostického rozhraní vozidla (diagnostická zásuvka). EU totiž kromě emisního protokolu EOBD plánuje nejen vyčítání paměti závad a kontrolek airbagů a brzd, ale přímo zkoušení jejich zásadních funkcí. Směrnice zároveň sdružuje technickou kontrolu a měření emisí do jedné kontrolní procedury, což je nyní předmětem těch nejžhavějších debat zejména v ČR, kde je systém jak známo slušně řečeno "pokřivený". Sdružení úkonů STK a SME do jedné "TK" však s sebou nese jeden důležitý aspekt: "Napojení diagnostiky na vozidlo za účelem vyčtení všech kontrolně relevantních elektronických systémů." Emisní metodika však předepisuje dnes jen EOBD (emisně relevantní část), ale ostatní (ABS, Airbagy, přitahovače bezp. pásů apod.) již nikoliv. Závazným datem přijetí evropské směrnice je však květen 2017, a tak výrobce diagnostiky pro "TK" čekají pravděpodobně brzy další změny v přístrojovém vybavení, které budou asi muset v budoucnosti mít. Co tedy přinesla metodika užitečného? Pokusme se o krátké shrnutí bodů tak, jak po sobě jdou kroky při emisní kontrole:
Vedlejšími efekty shora konstatovaných změn způsobilo zavedení emisní metodiky jen oprávněnou nevoli dotčených, nárůst práce programátorů emisních přístrojů bez efektu, diskriminaci většiny výrobců přístrojů, jimž se mění pravidla během hry, hrozbu pokut emisním mechanikům a existenční ohrožení provozovatelům SME, a koneckonců nejistotu provozovatelům vozidel, kteří nemusejí projít "Emisemi" ani když bude jejich vozidlo fungovat tak, jak jej výrobce uvedl na trh. Měření emisí tedy nadále neplní svou základní funkci kontroly emisního schování vozidla v provozu.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |