Bohužel, asi takto vypadá komunikace mezi asociací emisních techniků a opravářů ASEM a Ministerstvem dopravy. Jak debata o nutných změnách v metodice asi dopadne, si při zkušenostech v České republice už umíme představit., Stále dokola omílané problémy se tzv. "nechají vyhnít", až přestanou bavit úplně všechny. Příběh: Před emisní stanicí stojí majitel vozidla Suzuki a stěžuje si, že jezdí od čerta k ďáblu. Všude se ho bojí změřit, protože když v databázi CIS bude zápis, že jeho vozidlo dle české legislativy "emisně nevyhovuje", stanici, která mu vystaví kladný protokol, čeká trest. Objevila se u něj totiž velmi pravděpodobně taková patálie. Počítačoví odborníci tomu říkají "BUG". (Wikipedie u BUG: ...Velmi často způsobí chybu v programu obyčejný překlep, například ve jméně proměnné, použití 1 místo 0 nebo < místo <=. Takové chyby se zvlášť špatně hledají.). Nicméně takový "BUG" se nesmí objevit v autě, které přijede do České republiky k emisní kontrole, protože přes naši snahu to v nové legislativě změnit, vyhodnocuje se stav řídící jednotky "strojově, bez jakékoliv možnosti zásahu lidského faktoru). A tak je marné někomu vysvětlovat (obzvláště pak úředníkům), že když není v paměti závad žádná závada, nemůže statut kontrolky závad být, že "svítí", když ve skutečnosti nesvítí. Ministerstvo dopravy však i po druhém pokusu o pochopení, odpovídá jak z jiné planety... (Čtěte dále po kliknutí na Read More). Samozřejmě, že je možné i to, že někdo bude přeprogramovávat EOBD ilegálně tak, aby i vozidla, která mají závady v paměti procházela, ale to ve skutečnosti v Česku nemusí, protože česká metodika dovoluje smazat paměť závad bezprostředně před měřením emisí (to je jako vykloktat si Listerinem těsně před bakteriologickým výtěrem z krku). takže "nerelevantní". Sled korespondence s odborem 150 MDČR a jejich nepochopitelné odpovědi si nedovoluji paušálně zveřejnit v jejich celém znění, ale na přání jej někomu určitému mohu zaslat. Zkusím zde její jakousi zkratku: Podnět ASEM: Cituji to, co jsem zde nahoře popsal, že majitel jedné Suzuki je vyhnán ze silnice za emisní nezpůsobilost pravděpodobně kvůli BUGu. Odpověď MDČR: Bedlivě sledujeme, kdo využívá CIS a kdo ne. U Vámi jmenovaného vozidla si dáme pozor na to, kam přijede do emisní stanice, a kde mu emisní protokol vydají jako vyhovující. Tam pak pošleme Státní odborný dozor, protože existuje důvodné podezření, že obešel metodiku nějakým "šidítkem"... (KONEC UKÁZKY) Je snad toto příklad přístupu, jak úředníci Ministerstva dopravy "pomáhají a chrání"? A co majitelé podobných aut, kteří netuší, že se stali obětí shody náhod, a že jejich auta s podobnými anomáliemi, které se skutečně v řádech procent mezi značkami vyskytují, prošla homologací? Ty ať si ta auta postaví na zahradu a nasázejí do nich kytky? Co úředníkům MDČR však doposud záhadně uniká, je ten zásadní problém: Včera na dálnici jsem dojel v mírném kopci dodávku, za kterou pro hustá černá oblaka dýmu z výfuku skoro nebylo vidět. Problém šlo registrovat už půl kilometru za dodávkou. To nešlo přehlédnout. Jela asi 130 km/h. Dojel jsem ji sice až z kopce, ale i z kopce viditelně z výfuku nadměrně kouřila, než mne řidič spatřil a sundal nohu z plynu. Bohužel, spedice, dopravní podniky a podobné všeliké velké společnosti, živící se dopravou, jsou velmi důležitými klienty u STK/SME a ty je nechtějí ztratit, jinak by odešli raději jinam, než by si emisní vraky spravili. Takže i podobná auta při měření emisí nějakým zázračným způsobem prostě "vyhovují". Policii, ani Ministerstvo, ani politiky toto nezajímá. "Systém kontrol je podle zákona", je jejich odpověď. A zákon si na osobní zkušenosti ASEMu napsali sami ti, kdo jej zneužívají. Tak to asi ještě dlouho bude, dokud u pramene bude ten stále stejně "zainteresovaný" typ lidí.
0 Comments
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |