Vozidlo vybavené emisně relevantní diagnostikou EOBD dle nové emisní metodiky nelze měřit v jiném režimu, než "Řízený diesel s EOBD". Tedy toto by mělo zatím platit alespoň pro všechny obyčejné Stanice měření emisí v celé Čeké republice. V posledním dubnovém týdnu se dispečer dopravní společnosti Jokratour, pan Roman Zeť trápil s autobusem EvoBus Tourismo 17RHD r.v. 2009 (Daimler) u několika STK, od kterých ho všude vyhodili, protože nebylo možné se spojit s jeho EOBD diagnostikou. Navštívil i autorizovaný servis Mercedes Benz, ale ani tam nebylo možné se spojit s diagnostikou EOBD a postupovat jinak, než přikazuje zákon, nechtěl ani autorizovaný Mercedes. Pan Zeť požádal tedy naši asociaci ASEM, abychom se případu ujali, neboť zatím všechny použité emisní přístroje na tomto vozidle ztroskotaly, a jemu hrozilo, že autobus překročí termín povinné kontroly a nebude už smět na silnici vůbec... Měření osciloskopem v Praze potvrdilo správné parametry komunikační vrstvy J1939 ale v komunikaci se objevovala nestandardní délka zprávy EOBD řídící jednotky autobusu, na základě které emisní přístroje komunikaci vždy přerušily. Pokusy komunikovat v emisním testu však končily stejně neúspěšně: ..., Boolean ignoreNoAnswer) 11:18:25:652 [ConnectEcu] ConnectEcu2: Supported protocol found: CANOBD 11:18:25:855 [ConnectEcu] Wrong bulk counter. Tedy ani s tím pražským, typově stejným autobusem, jsme se jako všechny předchozí Stanice měření emisí nemohli v emisním testu spojit (jeden vadný komunikační řetězec - chyba na straně výrobce vozidla). Změřit vozidlo jako "bez EOBD" a doplnit měření o výpis diagnostiky "mimo" protokol, tedy jako externí přílohu, možné generelně není, protože do metodika striktně neumožňuje. Emisní mechanik zde stojí proti zákazníkovi jako totální blbec a neumí mu vydat vyhovující protokol, přestože na něj oba koukají. Předali jsme tedy pana Zetě ze společnosti Jokratour úředníkům Ministerstva dopravy, aby s ním problém vyřešili. Za dva dny jsme obdrželi od pana Zetě děkovný telefonát, že musel odjet k STK DEKRA do Brna, a ta si bohu díky poradila!!! Sláva! A jaké zázračné řešení měla DEKRA? No změřila autobus jako "vozidlo bez OBD" a paměť závad řídící jednotky motoru přečetla po necelých 8 hodinách trápení a snažení se čtečkou TEXA (ta dokonce ani není schválená s žádným emisním přístrojem), protože emisní přístroje ATAL s EOBD si s autobusem a jeho vadným EOBD protokolem, jako řada jiných, také neporadily. Všichni ostatní teď vypadají bohužel jako blbci. Nu lepší být blbcem, než dostat pokutu 50.000,- Kč a zákaz činnosti. Dostane ho DEKRA? A jestli ne, proč? Co udělala DEKRA jinak, než udělali ti ostatní, co mají oprávněný strach z porušení zákona? Není zde nějaký jiný skrytý zájem? Trpká pachuť... Pan Zeť však do ruky dostal jen samotný emisní protokol. Protokol z diagnostiky, i přes opakovaná přání jej mít, nedostal. Prý ho nepotřebuje. Téměř osmihodinové měření emisí zanechalo však trpkou pachuť, protože na emisním protokolu DEKRA bylo napsáno: "Diagnostický protokol je přílohou emisního protokolu"... Leč TEXA protokol od DEKRY nikde. Po Ministerstvu dopravy bychom nyní rádi slyšeli názor, zda by všechny od začátku navštívené SME, i autorizovaný Mercedes Benz, nemohly udělat prakticky to samé (změřit jako auto bez EOBD a doložit externím protokolem z diagnostiky), a zda budou podobné autobusy díky neoblomné metodice vyhazovat nebo posílat všechny autobusy tohoto typu přes půl republiky do Brna k STK DEKRA, která "umí, co ti ostatní neumí".
1 Comment
noca
12/4/2019 04:33:22
ono to je jednoduché dekra muže homologovat auta /vozidla atd tak maji dlouhé prstiky :) myslíte si že vas nechaji projít na porpvé homologaci ? ani omylem až na podruhé a vše hezky platíte ! holt musí na někom rejžovat ! osobně bych žadal nahradu za škodu po výrobci vozidla ted autobusu ten musí splnovat OBD2 / EOBD pokud byl homologovan na provoz z EU a ČR ! Pokud OBD nekomunikuje a je zavada na staně vozidla tak by se klidně i soudil !
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |