Dnes jsme byli přizvání k předběžné tržní konzultaci pořádané Magistrátem hlavního města Prahy, za účelem vybudování systému detekce vozidel produkujících nadměrné množství škodlivých emisí s důrazem na vozidla s nefunkčním nebo odstraněným filtrem částic (DPF), či jinak ilegálně zmanipulovaným emisním systémem.
Cílem Magistrátu je tato zmanipulovaná vozidla, nebo vozidla ve špatném technickém stavu účinně vyřazovat z provozu, dokud nebudou opravena, a pozitivně tak působit na zdravé životní prostředí v hlavním městě. O tom, že malé procento vozidel ve špatném technickém stavu produkuje drtivou většinu škodlivých emisí, zde již nikdo nepochybuje, stejně tak o závažnosti dopadů těchto emisí na naše zdraví. Studie proveditelnosti, kterou si město nechává vypracovat nám za ASEM dává smysl a je třeba jen zvážit některé úpravy, aby vše ke svému účelu fungovalo co nejlépe. Směr je to rozhodně správný a technologie pro detekci v různých formách již dokonce existují nebo se úspěšně testují. Inovativní řešení celého systému plynoucí z nápadů odborníků, kteří se dnešního jednání zúčastnili, se nabízí také. Jako hlavní problém za ASEM však vidíme, i zde, v zastaralé legislativě a z ní plynoucí nedostatečné účinnosti technických prohlídek vozidel, které by např. odchycená vozidla s prokazatelně odstraněným filtrem částic za určitých okolností mohly dle současné metodiky vyhodnotit jako vyhovující a vracet zpět do provozu i bez opravy emisního systému. Alespoň je to dnes běžná praxe většiny SME při STK, které nemají motivaci tato vozidla odhalovat a opravovat, ale mají naopak obchodní motivaci prodat co nejvíce vyhovujících protokolů. Výsledky jejich kontrol mluví samy za sebe a současné předpisy a metodika jim k tomu jen nahrávají. Pro nás další pádný důvod, že je potřeba systém technických prohlídek reformovat a jsme rádi, že Magistrát nejspíš podpoří při argumentaci naší stranu a pomůže prosadit změny, jenž v budoucnosti povedou k větší kvalitě technických prohlídek, zejména měření emisí. Naše práce tím každopádně dále nabývá smyslu a o to více věříme, že je současný systém neúčinných emisních prohlídek dále neudržitelný.
5 Comments
Polo
10/1/2019 18:00:24
Jsem pro,jsem take pro at se emise zjednodusi a zameri hlavne na to co jde z vyfuku ,ale misto toho se budou dle nove metodiky resit hlavne otacky motoru,proc a k cemu vzdyt to nema na emise vlif jestli ma motor na volnobeh 800 nebo 850 otacek ,ale nova metodika ma na to zavadu dle tridniku zavad.😊 i na prebehove.
Reply
Michal Vojtíšek (FS ČVUT)
10/4/2019 20:59:38
Nový systém by měl měřit emise bezkontaktně, jen z oblaku zanechaném projíždějícím vozidlem. Vybraná vozidla pak budou změřena na ulici nebo na SME. Dle mého názoru stačí pro zjištění zda vůz má či nemá funkční filtr deset sekund měření při volnoběžných otáčkách (a je de facto jedno jaké jsou).
Reply
Libor Fleischhans
10/5/2019 09:33:10
Dobrý den pane docente, pánové v komentářích naráží na nově, MDČR ve Věstníku 9/2019 vydanou "vylepšenou" metodiku Měření Emisí, která obsahuje takové technické přešlapy, že by se je styděl středoškolák napsat v maturitní práci. Bohužel, úroveň lidí, co toto zpracovávají, je taková a zájem, zda auta budou emisně v pořádku je zajímá tak akorát pendrek. Koukají, jestli jim STK-baron "kápne" z jeho miliónů, a tak mu všichni leští boty a ze rtů čtou jeho přání. To je celé zákulisí.
Karel
10/5/2019 08:02:33
No a na emisni stanici bude vozidlo napriklad v poradku co se tyce kourivosti ,ale bude nevyhovujici protoze bude mit nizsi prebehove otacky,tak pravi nova metodika mdcr
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |