Od 1. 10. 2018 platí novela zákona 56/2001 Sb. a k tomu vznikla i nová Vyhláška 211/2018, která ruší Vyhlášku 302/2001 Sb. Rozesílány byly i pokyny ministerstvem přiloženým dopisem. A právě to je svízel, protože díky vzniku nové Vyhlášky 211/2018 nám hlásí nejen členové naší asociace, ale i jiní, první protimluvy, díry a nedostatky těchto nových legislativních dokumentů. Největší problém je se školením emisních mechaniků, nyní "kontrolních techniků", se školením "na značky vozidel". V doprovodném dopise Ministerstva dopravy se píše, že existující Emisní stanice musí nadále vysílat své "kontrolní techniky" na "emisní školení na značky" do "Školících středisek pro diagnostiku a opravy". Ty však nikde v zákoně ani ve Vyhlášce nefigurují a tudíž od 1. 10. 2018 dle zákona neexistují. Jestliže neexistují, nemohou školit, a i kdyby nakrásně školily, jejich certifikáty nemají před zákonem platnost. Jak pan Mgr. Pavel Nosek sdělil, "nemají zákonné zmocnění". Ve včerejším telefonátu odpověď odložil na pondělí s tím, že se musí zeptat legislativního odboru. Jen zcela namátkově, metodika pro měření emisí, která již nějakou dobu platí a je doposud praktikována, je v přímém rozporu s "narychlo" vydanou novelou hned několika ohledech jak v měření, tak přípravě nebo přistupování k pokynům a nařízením. Pak bude asi rozhodovat co je víc, zda zákon, vyhláška či metodika. Zatím je nejasno.
63 Comments
Petr
9/27/2018 16:29:18
V metodickém postupu měř.emisí se píše že když nebude na motoru
Reply
Libor Fleischhans
9/27/2018 19:44:48
Prosím, pošlete nám ten metodický pokyn. Ministerstvo dopravy má zvláštní styl práce a nám něco někdy pošle, ale pak důležité věci neposílá.
Reply
Milan
9/27/2018 22:38:36
Ano je to přesně tak od pondělka budeme vozidla vyhazovat i ta která jsou jasně identifikována ale výrobce typ motoru neuvádí tak to je něco..DPF filtr max 0,25 není to zásah do výrobcem udanych hodnot když v TP i na štítku je max 0,50 narychlo vydána vyhláška a od 1.10 zavedena do praxe, bude potřeba upravit i měřicí zařízení když bude stačit jedno měření při provedených redines
Libor Fleischhans
9/28/2018 09:26:39
To je bohužel problém. Dle informací nám sdílených od provozovatelů SME jde o mnoho vozidel, která buď ze zvyklostí značky, nebo země původu či jiných popudů identifikační kódy na motorech buď vůbec neuvádějí, nebo nejsou bezdemontážně přístupné. taková vozidla hrozí vyhazovem z SME, protože zde jsou předpisy nekompromisní a tím nedovolují tyto úkony provést. nezbývá, než dle dosavadních zažitých zvyků všechna tyto vozidla posílat k pověřeným zkušebnám DEKRA nebo TÜV. Ty smí prakticky všechno, co je jiným ze zákona zakázáno.
Reply
Milan
9/27/2018 23:13:04
Pro vozidla homologovaná podle 715/2007/ES resp. 595/2009/ES a novějších předpisů (vozidla s DPF, viz Příloha 5), je přípustné provést pouze jedno platné opakování za předpokladu, že všechny Readiness kódy jsou nastaveny a naměřená hodnota kouřivosti nepřesahuje limit.
Reply
Libor Fleischhans
9/28/2018 09:20:17
Pokud je DPF v pořádku a byly provedeny tzv. přípravně proplachy, vyhánějící kapalný kondenzát vodní páry, co intenzivní oxidační katalyzátory produkují, který by se při měřených akceleracích dostal do měřící komory dostal mezi optiku opacimetru, nebude v tom zásadní problém.
Reply
Polo
9/28/2018 10:42:12
Hodnotime jako zavadu i vyrezle cislo karoserie na emisich ?Tykaji se nas jen zavady uvedene v metodice nebo z cele skupiny napr 6.1.2?nebo napr 4.11.4 z kontrolnich ukonu?
Reply
Robert
10/2/2018 13:53:35
V metodickém pokynu je hodnocení této závady popsáno na straně 11 jako typ závady B.
Reply
Polo
10/2/2018 14:13:27
0.2.1.1 chybí nebo je nelze najít ,to je něco jiného
Sefr
9/28/2018 12:04:51
Nepripustne zavady P0xxx az P06xxx co to je ?
Reply
surf
9/28/2018 12:28:51
Vyhodnocení se provádí
Reply
Stana
9/28/2018 12:43:18
Nikde jsem ve vyhlášce nebo v zákoně nenašel, že DPF nad 0.25 je bráno jako nevyhovující. Je tam jen pouze norma EURO 6. Takže když má normu EURO 5 a je tam DPF tak to pro ni neplatí?
Reply
Milan
9/28/2018 17:52:56
Zařízení k omezení emisí namontované výrobcem chybí, je změněno nebo je zjevně poškozené. Vpřípadě vozidla vybaveného filtrem pevných částic je tato podmínka splněna také v případě, že je hodnota korigovaného součinitele absorpce vyšší než 0,25 m-1.
Reply
Petr
9/28/2018 13:50:22
U vozidla BMW 330 i je typ motoru pod silenblokem motoru.....
Reply
Marťa
9/28/2018 18:02:08
Jak je to s těmi závadami v řídící jendnotce iso 15031,to je pokaždé jinak,takže ted jsou emisně relevantní jen P0xxx až P0699?
Reply
Libor Fleischhans
10/1/2018 09:32:20
Tyto jsou emisně relevantní vždycky nevyhovující, když jsou uložené, je jedno zda svítí MIL nebo ne. Ostatní jsou nevyhovující jen tehdy, pokud svítí MIL.
Reply
Ben
9/29/2018 13:05:35
Takže ohledně měření emisí u dieslu se vlastně nic nezměnilo.
Reply
Libor Fleischhans
10/1/2018 07:34:43
Doporučujeme, abyste si podrobně přečetl novou Vyhlášku 211/2018 Sb. ohledně hodnoty kouřivosti a zjišťování přítomnosti/funkce DPF.
Reply
Robert
9/30/2018 15:02:10
Dobrý den,
Reply
Libor
9/30/2018 19:38:21
Ano,vzor protokolu je v Provozním řádu. Chápe někdo věty ohledně
Reply
Libor Fleischhans
10/1/2018 07:26:37
Prosím zanechávejte zde nadále své připomínky o nejasnostech vyplývajících z nové legislativy, platné od 1. 10. 2018. Některé dotazy neumíme zodpovědět, protože je neumí zodpovědět ani Ministerstvo dopravy. Prosíme o trpělivost.
Reply
Fero
10/2/2018 06:26:57
Když bude u vznětového motoru překročena hodnota kouřivosti na štítku např 0,8 přístroj vyhodnotí /nevyhovuje/ a já zapíši příslušnou závadu 8.2.2.2.1.1 opacita přesahuje uroveň uvedenou na štítku a bude to závada B ?
Reply
Fero
10/2/2018 07:35:47
U vozidel s filtrem částic mám do přístroje zadat hodnotu kouřivosti 0,25 nebo nechat 0,5 jak je na štítku?Změřit-přesáhne hodnotu 0,25 závada B 8.2.2.2.1.1 ,přesáhne 0,5 závada B 8.2.2.2.1.1 ?
Reply
Libor Fleischhans
10/2/2018 07:40:12
Podle metodiky je hodnota 0,25 hraničním kritériem pro rozpoznání netěsného filtru částic, takže pokud vozidlo vybavené s DPF opakovaně překračuje tuto hodnotu a ústí výfuku je černé od sazí, jedná se o zjištění závady B.
Reply
Dali
10/2/2018 11:34:26
V té samé Metodice je uvedeno na str. 29 - limitní hodnoty stanovuje výrobce vozidla, pokud je nestanovil použijí se limitní hodnoty dle přílohy č. 1 vyhlášky 211/2018 Sb. takže mám FAP a kouřivost 0,5 měřím do 0,5. Limit schválený globálním schválením nelze měnit národní vyhláškou. Když už, tak zákonem. :) Toto ukazuje pouze na právní vzdělání některých lidí, kteří se v daném problému angažovali.
Fero
10/2/2018 08:22:50
Děkuji,ale mám tuto hraniční 0,25 zapsat rovnou do přístroje ,nebo ji pak překlenout touto závadou protože pokud bude auto kouřit 0,39 a na štítku bude honota 0,50 pak přístroj vytiskne vyhovuje.V takovém případě to překlopím na nevyhovuje pouze zapsáním příslušné závady ?
Reply
Libor Fleischhans
10/2/2018 11:30:26
Podle mne byste měl zadat přímo do přístroje hodnotu pro zjištění nefunkčnosti/netěsnosti filtru 0,25 [1/m], abyste dostal tu "nevyhovující" hodnotu do protokolu. V poznámce zmínit příkladně "Výfuk není prostý sazí".
Reply
hali
10/2/2018 21:07:09
Tak konečně zmiznou čmoudi z cest.
Reply
Karel
10/4/2018 07:31:12
Nevíte někdo, jak postupovat při měření nákladních aut, která mají v ŘJ uložené závady uvedené v příloze č.2 metodiky, které nejdou vymazat. Emisově vyhovuje, MIL nesvítí, program Dekra mi napíše, že vyhovuje na měsíc, změním to na vyhovuje, ale když to odešlu na CIS, vrátí se mi protokol s emisema na měsíc s kódem závady 8.2.1.2.4 - "Zjištění z OBD značí zjevně nesprávnou funkci". Tak a teď co s tím?
Reply
Libor Fleischhans
10/4/2018 07:42:41
Pokud si přečtete metodiku, pak v ní stojí, že podle protokolu J1939 u "velkých vozidel" může být v paměti závad kolik chce, pak když nesignalizuje kontrolka MIL (i její status v ŘJ), že je OFF, pak vozidlo vyhovuje. Něco je špatně v IS-TK (dříve CIS). Metodika se rozchází nejen s on-line systémem, ale i s novou legislativou. Bude se to muset řešit, ale nikdo z MDČR systémově nekomunikuje. Hasí prý největší požáry..
Reply
Milan
10/4/2018 07:39:30
Jak řešíte nove protokoly když ani CSPSD je nemá ještě v nabídce a ani o ničem neví. Myslím tím predtistenou známku, to snad jde jen u Nás v ČR 27.9. Něco vydat a od 1.10.18 to platí. Vecer jsem si musel takový protokol sam připravit , nevím proč se zelená známka netiskne hned z CIS
Reply
Libor Fleischhans
10/4/2018 07:45:06
To bude asi zase nějaká zbytečná byrokracie, aby se uživila i státem protěžovaná tiskárna papírů se známkou. Jinak by opuchli o zakázky.
Reply
Tomáš
10/4/2018 17:00:42
Jelikož mi to už moc nemyslí.. ale závada 8.2.2.1.1 "V případě vozidla vybaveného filtrem pevných částic je tato podmínka splněna také v případě, že je hodnota korigovaného součinitele absorpce vyšší než 0,25 m-1." nás učili, že korigovaný součintel absoprce je hodnota uvedená na štítku případně v TP a je stanovena při homologaci vozidla. Asi tam mělo být uvedeno pouze součinitel absorpce (kouřivost, opacita) , jelikož drtivá většina vozidel s filtrem pevných částic má má kor. součinitel absorpce 0,6 m-1 a nižší, neprojdou snad z důvodu vyšší hodnoty uvedené na štítku ? Další věc , měření vznětových motorů bod 11a) "Pro vozidla homologovaná podle 715/2007/ES resp. 595/2009/ES a novějších předpisů (vozidla s DPF, viz Příloha 5)" jsou snad pouze tato vozidla brána jako vozidla s DPF ? Možná jsem hnidopich, možná jsem hloupej a nebo jsem si to pořádně nepřečetl. Častokrát se mi stalo, že má logika dostala pěkně na frak, tak ji raději moc v tomto směru nepoužívám. Díky
Reply
Libor Fleischhans
10/4/2018 20:06:32
Nejasnosti vyplývající z legislativy musí korigovat ten, kdo je způsobil. Kritérium pro těsnost DPF je hodnota kouřivosti v setinách (těsný a tím funkční) až desetinách (netěsný, perforovaný, manipulovaný, poškozený apod.). Hodnoty na štítcích nechme stranou, protože to je zase tah výrobců vozidel, kteří zneužily doslova spící zkušebny, které tuto hodnotu stanovovaly před 30 lety, kdy filtry nikdo neznal a je na nich hodnota o 3000 % vyšší než u běžně funkčního filtru částic u aut s najetými např. i 230.000 km.
Reply
Tomáš
10/4/2018 20:35:52
Byla to z mé strany pouze ironická poznámka a osobně jsem rád, že kouřivost byla snížena.
Tomáš
10/4/2018 17:15:45
Ještě jedna věc, podívejte se pořádně do řidičáku, na jaká vozidla máte oprávnění, protože měřit můžete pouze ty kategorie vozidel na něž vlastníte řidičské oprávnění. A přechodné obdobbí, odklad....nic
Reply
Alois
10/4/2018 18:18:59
Proč mám pocit, že takové praktiky státu jsou nelegální ? Přece vše ohledně měření vozidla se bere z VTP ,nejde přece změnit hodnoty v neprospěch majitele vozidla státem, který nemá nic společného s homologacemi vozidla. Je to šikana a buzerace národa horší než za totáče. Za Komanču byli ti fašouni v emigraci a v lágrech, co nám kážou a vládnou dnes. Bude asi opravdu nejlepší vystoupit z EU dokud to ještě jde.
Reply
Libor Fleischhans
10/8/2018 20:11:28
Konzultoval jsem to s rakouským vedoucím jedné ÖAMTC Prüfstelle. Dovolte, abych se pokusil hranici hodnoty kouřivosti 0,25 1/m vysvětlit nikoliv jako vyvracení hodnoty na štítku, ale jako jeden z pomocných parametrů k rozpoznání "defektního" filtru částic, kromě pohledové/výtěrové zkoušky koncovky výfuku.
Reply
Alois
10/9/2018 18:56:56
No právě že ta hodnota 0.5 je hranice pro opotřebený filtr zahrnutá výrobcem. Je to prostě tip záruky . Tak by se to dalo také vysvětlit.
Alois
10/4/2018 18:23:03
Vyhrožují nám pokutami to si přece nenecháme líbit ,zbabělci už se konečně proberte to tak nejde !! Demokracie je vláda lidu ne mafie.
Reply
Libor Fleischhans
10/8/2018 20:22:44
Kdybyste se tak rval o čistotu ovzduší, a nenechal si jeho poškozování líbit, jako se rvete o demokracii s citací "mafie" při obhajování kouřivosti 0,51 1/m u DPF, když motor vozidla v pořádku dokonce zbaven filtru kouří jen 0,27 1/m, pak bych Vám bezmezně a oddaně fandil a všude bych šířil Vaši moudrost. Byl byste naprosto skvělý vzorový zástupce ASEM!
Reply
Vojta
10/4/2018 19:34:10
Jen poznámka k hodnotě kouřivosti 0,25 m-1 kterou pro vozidla s DPF nastavilo MD. Kdo je tady emisák, tak z toho musí mít alespoň trošku radost. Hodnoty uváděné v TP např 0,51 m-1 atd. jsou hodnoty nefunkčních filtrů. Pokud se pletu, tak ať mě pan Fleischhans opraví, ale někde uváděl( FCD), že hodnoty nad 0,18 už značí problém, takže těch 0,25 m-1 je stále ještě s rezervou. A ohledně homologací vozidel...snad někdo slyšel o Dieselgate ne? Tak proč se divit, že mají auta v TP vysokou (nesmyslnou) kouřivost a přitom jsou homologovaná.
Reply
Libor Fleischhans
10/4/2018 20:13:33
Nemusím nic korigovat, máte pravdu. Jen dodám, že se Ministerstvu dopravy do tohoto kroku vůbec nechtělo. Sami do poslední chvíle tvrdili, že hodnota na štítku je daná schválením a basta. Teď je to podle německého i rakouského modelu, ale bohužel chlebodárci STK, tedy jejich VIP a kamarádi, co jsou u nich každý týden s nějakým autem, jsou kontrolním technikům bližší než poctivost a tak "kapesné" vítězí a auta projdou i kouřící, za použití šidítek. To tak podle informací lidí, co chodí na školení emisí, prostě v Česku je a jak dopadly novely legislativy, ještě asi dlouho bude. ČR ale hrozí žaloba EU komise ze nezlepšování emisí ve městech a pak se asi někdo bude muset vzpamatovat.
Reply
Milan
10/4/2018 21:42:53
0,25 se dočkají změny zpět na 0,51 hromadí se totiž z rad automobilek stížnost ze není možné měnit homologaci. Sledujte věstníku dopravy, ja osobně s tím nemám problém výše to bylo popsáno správně funkční filtr vykazuje hodnoty menší. Ale někdo se ozval a hodnota musí zpět...ale na závěr snad jen toto jde přece o nás všechny a naše děti podvodu je dost, vyhodit někoho není žádný problém, ale vozidlo řádně opravit a mít dobrý pocit ze jsem něco udělal pro nás i těch 10% do kterých se vozidla počítají je přece jen k nezaplacení 😌. Začínám si fotit a přikládat ke kopiim výměny Katalyzatoru a lambda sond kdybych náhodou dostal pokutu ze nemám v rohu na emisním protokolu predtistenou zelenou známku tak snad toto bude převažovat 🙂
Tomáš
10/8/2018 16:32:30
Tak jak se dalo předpokládat už nám tu kouřivost upřesnili, 0,25m-1 pouze EURO 6. To zda je, nebo není, filtr funkční nepřísluší nám technikům posuzovat.
Reply
Libor Fleischhans
10/8/2018 20:34:48
Zadejte si do té Vaší ostudné věty namísto slova "filtr" slovo "brzdy" nebo "řízení". Jestli si vás tohle myslí víc, pak veškeré STK a SME úplně zrušte a netahejte z lidí peníze za nepříslušné posuzování "funkčnosti"! Anděl strážný s majiteli vozidel, která budou "posuzovat" do provozu lidé s tímhle názorem. K čemu tam tedy jste?
Reply
Tomáš
10/9/2018 16:45:59
Asi rekace na můj příspěvek, špatně jsem ho napsal a proto asi i špatně pochopen.
Libor Fleischhans
10/9/2018 18:08:32
:Tomáš: Uvozovky tam nebyly. Jestli jsou tam teď a Vy nejste odpad, pak se hluboce omlouvám.
Polo
10/8/2018 17:05:01
Neupřesnili nic,stále platí :závada 8.2.2.1.1 "V případě vozidla vybaveného filtrem pevných částic je tato podmínka splněna také v případě, že je hodnota korigovaného součinitele absorpce vyšší než 0,25 m-1 přečtěte si závadu celou v třídníku závad.Pokud je tedy vozidlo vybavené filtrem částic ať už eu4,eu5,eu6 platí hodnota korigovaného absorpce 0,25 m-1
Reply
Tomáš
10/8/2018 17:27:09
Dnes vyšla nová instrukce pro STK a SME č. 12/2018
Reply
Libor Fleischhans
10/8/2018 20:38:22
Mohl bych Vás slušně poprosit o zaslání této instrukce? Ministerstvo dopravy totiž naši poštu bojkotuje a přestalo nás obesílat, zvedat telefony, odpovídat na e-maily. Děkuji.
Reply
Milan
10/8/2018 22:10:20
Tady to je:
Polo
10/8/2018 17:56:38
Ano ,ale stále nikdo nezměnil,nezmínil nic o závadě, 8.2.2.1.1-Zařízení k omezení emisí namontované výrobcem chybí ,je změněno,nebo je zjevně poškozené.V případě vozidla vybaveného filtrem částic je tato podmínka splněna také v případě,že je hodnota součinitele absorbce vyšší,jak 0,25 m-1
Reply
Polo
10/8/2018 18:08:20
Nikdo nenapsal "tímto stanoviskem se ruší závada 8.2.2.1.1."
Reply
Milan
10/8/2018 20:20:52
Přesně tak koukal jsem a je to tak, podle mě se jedna pouze o úpravu a doplnění věty 8.2.2.2.1.1 (* stanovil hodnoty součinitele absorpce motoru a měřením metodou volné akcelerace naměřená hodnota opacity přesahuje úroveň uvedenou na štítku výrobce) závada 8.2.2.1.1 zůstává počkejte na věstník pak se uvidí
Reply
Libor Fleischhans
10/10/2018 12:12:18
Dle našeho úsudku se koriguje jen a jen 8.2.2.2.1.1. ze znění :
Tomáš
10/9/2018 18:01:38
Předně než něco napíši nekopu za MDCR, ani za Dekru a podobné instituce a není mi jedno co se tady kolem děje.
Reply
Libor Fleischhans
10/9/2018 18:13:02
Nelze to napsat do komentáře, ale sepíšeme po poradě s rakouskými kolegy článek s obrázky, aby to bylo krátké, jednomyslně pochopitelné pro všechny. Zanedlouho zde bude.
Reply
Petr
10/9/2018 18:46:49
A co teda potom email od p. Noska, který rozeslal všem SME a STK, kde uvádí, že pro vozidla s DPF platí nově 0,25 m-1.
Reply
Alois
10/9/2018 20:39:08
Hodnoty uvedena výrobcem jsou vždy platná. Nikdo nemůže takové vozidlo prohlásit za nevyhovující. Jenom pro to že tyto hodnoty splňuje. Do protokolu napsat vysoká kouřivost. vyhovující Dnes to bude 0.25 zítra 0.1 atd. Opakuji Stát nemůže měnit homologaci vozidel.
Libor Fleischhans
10/9/2018 21:22:21
Úředníci MDČR se vyjadřují nejednotně, dokonce jsou často v rozporu. Problém tkví v tom, že jim buď nikdo neradí, nebo jim radí ti, co nerozumí technice, ale mají možnost do toho mluvit, protože jsou "vyvolení". Pak se děje co se děje.
Libor Fleischhans
10/9/2018 21:25:24
Pro "Alois". Pokud se sám zamyslíte nad tím, že homologaci zde nikdo nemění, ale že jde o posuzování celistvosti filtru částic, nikoliv o byrokratické čísílko na nějakém štítku, tak Vám k tomu ještě pomůžeme to pochopit. Jestliže jste "kontrolní technik", pak vám tahle teorie a faktická doložitelná skutečná realita nemůže být cizí: http://www.asem.cz/blog/mdcr-zelena-pro-derave-a-odstranene-filtry Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |