Po hodině a půl čekání na příležitost přišel šok: "Poslanci Vám slovo dát nechtějí. Na Shledanou." Později jsem začal chápat, ale s emisemi to nemá co dělat... V bufetu někdo promluvil k Ivanu Adamcovi (ODS), který předtím seděl v čele schůze: "Hele měli bysme se vrátit, aby nám nevodešli lidi". Adamec: "Ať jdou třeba do prdele, ty mně zajímaj dneska nejmíň...", smích ode všech kolegů poslanců. Jen my "hosté" veřejného jednání Hospodářského výboru jsme se na sebe podívali a bylo nám trapně za Adamce, původní profesí učitele. První šok však záhy vystřídal druhý a pak třetí... Hned po Adamcovi nám další "lekci" dala Zuzana Ožanová (zpravodajka sněmovního tisku 51). "Chtěla bych podotknout, že poslanci měli proti ASEMu zasáhnout razantně a včas už na Podvýboru pro dopravu, a nedat mu tolik prostoru, aby se dostali až sem, do Hospodářského výboru!" Nadbíhala tak poslanci Kolovratníkovi, který se spokojeně usmíval, tak i dalších pár jejich soudruhů. Bylo to jedno, pomyslel jsem si, tak jako tak nám zavřeli hubu jak tam, tak teď i tady. Jak jim ta moc asi chutná.... Pokračovala sdělením, že proti návrhu ASEMu se prý rozhodla až v neděli, potom, co údajně vyslechla obě strany. To byl poslední šok a vrchol! Nevím co tím myslela, protože s nikým z nás nemluvila. Budu se snažit poselství ASEM napsat sem, možná si to i přečte. ASEM sdělení Novela ve druhém čtení odbourává zákaz ekonomické spjatosti STK s opravami, jako je to běžné u SME. Je jedno, že je to jen papírový alibismus, u STK totiž prvně pracují "kontroloři" a ne "opraváři", a za druhé, u STK na opravy nikdo nemá čas! V dohledné době nerozjede nově opravy žádná STK. I po dvou letech jich bude jen jako šafránu. Opraváři totiž zoufale chybí i v autoservisech, kde chybí i díky nekvalitnímu klientelistickému a korupčnímu konceptu STK/SME, který už léta generuje vyhovující protokoly i pro vraky. Po uvedení novely v platnost bude ještě hůř. STK dostávají návrhem novely taktéž povinnost dovybavit se libovolným počtem emisních stanic (ty nejsou regulované, ani jejich forma stanovená zákonem). Obráceně to však zákon diskriminačně prakticky zakazuje! Žádný autoservis s SME se dle zákona nemůže dovybavit o "pracoviště technické kontroly" (!!!), stav dle vzorce regulace je totiž plný už patnáct let privilegovaných STK! I kdyby nebyl okres STKáčky nasycen, by byl autoservis dle zákona nucen stavět pracoviště technické kontroly jen jako nesmyslně dlouhou šestadvacetimetrovou průjezdní linku! Do toho žádný autoservis nepůjde a proč by taky šel? Dle bleskového průzkumu ASEM by prováděl násobně méně kontrol jen pro své zákazníky a úzké okolí, ne pro celý okres, protože je zaměřen na opravy a servis, a ne na byznys z hromadného prodeje kladných protokolů z měření emisí a technických kontrol, jak na běžícím páse! Diskriminačně koncipovaný návrh novely nadále zachovává zákaz konkurence STK v okresech zákonem definovanou regulací jejich počtu v okresech. STK se však stavěly v okrese nerovnoměrně a většinou stojí ve větším městě a to hned 4 až 6 doslova vedle sebe! Znamená to zbytečnou dopravní zátěž, konkurenční boj o zákazníky "nabídkami vyhovění" a pendlování nevyhovujících zpět do autoservisů blízko bydliště zákazníka (mnohdy i 30 km vzdálených od STK). Co se tím systémově stane? Nedávno slíbená "dvojkolejnost" (paralelní existence SME u opraven a SME u STK) je možná už jen teoreticky, prakticky bude vyhubena zákazy plynoucími ze zákona, které pro STK už zázračně neplatí! Už to začalo, protože mnoho STK dnes už zavádí i o 500,- Kč dražší STK pro všechny zákazníky, kteří ke kontrole přijedou s hotovými emisemi z autoservisu! Touto zákonodárcem požehnanou diskriminací fakticky končí šance na existenci SME u opraven! Mnohé servisy rozhořčeně hlásí, "že s emisemi končí". ASEM žádají první rozhořčení o zpracování žaloby na stát, který je ještě před rokem motivoval na "dvojkolejnost", kterou teď diskriminačně rozdílná pravidla pro oba subjekty novelou prakticky pohřbívají. Dnešní telefonát jednoho provozovatele SME u autoservisu: "STK, ke které jsem s vozidly mých zákazníků jezdil, postavila další 3 emisní stání a pro zákazníky a zdražila STK o 400,- Kč, pokud přijedou ode mne s hotovým emisním protokolem! Takže já končím, emisní přístroje prodávám, nevyplatí se mi, na nic mi nebudou, všechno stáhne STK svým výsadním postavením na trhu, požehnaným zákonem!" To není konec všem důsledkům ASEM předpovídá: Zbaví-li se autoservisy emisních přístrojů a přestanou-li podvody s "Vyhovujícími protokoly" (což moc nedoufám), budou početné SME pracoviště vyhazovat nevyhovující auta, ale ty nikdo v autoservisech nebude opravovat ani emisně kontrolovat! Chtít totiž na opravářích, aby měly emisní přístroje, když s nimi nesmí dělat emise, je nesmysl a po celé řadě podrazů od státu za posledních 15 let se už nikdo na sladké řečičky nachytat nenechá. Od emisí vyhození zákazníci budou pak napospas bez pomoci diagnostiky a opravy emisního systému, protože STK je opravit neumí a ani na to nemá čas, a servis už emise dělat nebude, protože ho zničily "pokutující ceny" STK, které začínají být u STK standardem. Stát si zadělává na větší problém než tuší Stát si tak schválením této novely, tak jak nyní aktuálně zní, připravuje další problém, který může v budoucnu eskalovat v systémový nedostatek opravářů stále složitějších elektronických bezpečnostních a emisních systémů, který svou politikou prakticky nyní novelou politicky naprogramovává. Emisní přístroje už autoservis mít nebude, proč taky. Zmizel dokonce z povinné výbavy většiny servisních sítí autorizovaných servisů značek v ČR. A to Evropská Unie chce kontroly rozšířit o elektronické systémy ABS a Airbagy! Chytrému napověz, hloupého kopni V mé specializaci a oboru, ve kterém se pohybuji téměř nepřetržitě skoro 40 let, bych chtěl pomoci společnosti (už pro své blízké a ostatní normální lidi) pomoci najít jednoduchá morální pravidla, zlevnění a zpřístupnění kontrolních míst všude na venkově, zbavit města přebytečné dopravy a lidi osvobodit od hodinových čekacích front před STK tvořících se už hodinu před otevírací dobou. Chci, aby nám vexláci s vytopenými auty a přetočenými tachometry neprodávali ze západu individuálně dovezené pasti (pokud v zahraničních inzerátech stojí "NUR FÜR EXPORT", je vozidlo z "nějakého důvodu" neprodejné v právním státě a kupují je výhradně východní vexláci s auty, kteří "neduh" zamlčí a s kamarádské STK dostanou OK certifikát o technickém stavu, co má cenu toaletního papíru), do kterých lidi nastrkají další obrovské a nečekané investice, chci abychom všichni dýchali čistý vzduch a jezdili bezpečně, a aby platily stejné podmínky a stejný metr pro všechny. Jak narovnat systém kontrol vozidel Aby se tak stalo, je potřeba privilegovaným STK odejmout exkluzivitu, zbavit kontroly dvou přívlastků: "Byznysu" a "soutěžení o zákazníky". Poskytovat obě kontroly levně a jen jako součást opravárenské a servisní činnosti v rámci garantované a kvalitní péče o automobily zákazníků. Jedním slovem odevzdat klíčky od vozidla servisu a o nic se nestarat. Přirovnání k Polsku, které stále dokola omílá lobby STK včetně poslance Kolovratníka, je v ČR nerelevantní hned ze dvou důvodů: 1) Kvalita kontrol neklesá v důsledku vyššího počtu kontrol, nýbrž s motivací obdržet vyhovující protokol (pro stávající systém typické). V SRN funguje 33.000 TK+ME 2) Jak STK tak SME jsou v ČR od 2018 již obě napojeny na CIS (Centrální Informační Systém), díky němuž existuje plnohodnotná možnost on-line elektronické kontroly Ministerstvem dopravy. Historie se opakuje, když se z ní nikdo neponaučí V roce 1996 dal stát šanci drobným řemeslníkům (autoopravářům), aby oživili trh práce na venkově. K opravářům jezdila vozidla na kontrolou emisního systému. Smysl toho byl, aby autoservisy průběžně udržovaly vozidla v dobrém technickém a udržitelném emisním stavu, aby neotravovaly vzduch. Předtím se emise měřily na STK, ale to nebylo ani vhodné ani bezpečné, protože kdyby do inspekční jámy unikal plyn LPG, mohla by celá STK vyletět do vzduchu. Ti, co psali zákony, však od prvotní podpory řemeslného podnikání opravářům záhy upustili, pak se od ní zcela odvrátili a nakonec začali proti servisu vymýšlet do zákona krůčky k jejich postupné likvidaci. Proč? První STK vznikaly z budov bezpečnosti, kde podnikali po osmdesátémdevátem propuštění důstojníci z rozpouštěných složek bezpečnosti, a ti si udržovali nadále nenápadný, leč silný vliv na státní správu. Později tento vliv posílila privatizační transformace bývalých úředníků státní správy (ÚSMD) do dnešní soukromé společnosti DEKRA Automobil, která aktuálně ze smluv s celkem asi s 280 z celkového počtu 380 STK v ČR získává roční smluvní provize ve výši (odhad, protože se jedná o smluvní tajemství) ca 88.000.000,- Kč podílu na tržbách z technických kontrol a měření emisí, a to za služby, které jsou v zahraniční buď zcela zdarma, nebo mnohonásobně levnější. Je to jako s Nutelou, kterou jedí německé děti v lepší kvalitě, ale my na východě ji máme nekvalitní a dražší. V roce 2001 napadlo takto úzce vyprofilovanou skupinu specifických podnikatelů pomaloučku přetvářet zákony tak, aby zvýhodnili sami sebe, a protože se jim to líbilo a zároveň bez větších protestů utlačovaných a diskriminovaných dařilo. Opakovali to dalšími nenápadnými změnami a přílepky do zákona, a činí tak dodnes. Důkazem je novela ve druhém čtení, kterou "ministerští" zbavili všech pozměňovacích návrhů, aby prošla ve prospěch majitelů STK. Zpět k dávné historii. Při pečlivém přetváření zákonů na počátku brzy zjistili, že diskriminačním omezením ekonomické spjatosti s opravami subjektů zřizujících STK rostoucí konkurenci nezabrzdí a tak od roku 2004 zavedli státní regulaci jejich počtu. Praktický zákaz konkurence se povedl! S jídlem roste chuť a byla na řadě další změna: Zákaz zřizovat SME u STK platný do 2001 obešli jiným IČem na manželku nebo kamaráda. Tandemy SME/STK co spolu papírově neměly nic společného, vznikaly rychle jako houby po dešti. Za rok na to, 2002, zákon uznal, že STK provozovat "Měření emisí" vlastně už zase smí, protože už ji skoro každý majitel STK na bílé koně či příbuzné stejně má, tak proč to tajit. Obcházení zákazu tak bylo najednou zcela legální a možné, ale jen pro STKáčkaře. Po čase se však někteří partneři rozvedli nebo rozhádali a tak jejich partnerům tahle přicházející novela, co přikazuje majitelům STK zřídit si "svou vlastní SME" zláme vaz. Nezláme vaz však jenom jim. Láme ho všem SME, i těm u autoservisů. Při pohledu na mapku si uvědomíme, kam vedla tendence zřizovat "velkokapacitní kontrolní linky" (jediná možná podoba STK v ČR) namísto jednoho kontrolního stání u autoservisu kdekoliv na venkově, jako je tomu na západě. "Linky" co v zimě a o prázdninách zejí prázdnotou a v sezóně zkontrolují i 100 vozidel za den (100 x ca 1.800,- Kč) se koncentrují v lokalitách, kde je zaručená návštěvnost. Regulace platí na celé území okresu, ale STK vznikají jedna vedle druhé v okruhu pár kilometrů v lokalitách, kde jsou na očích. Druhým problémem je, že prodávají všichni úplně stejný produkt "Vyhovující protokol", o který má zájem občan. Ten se zpravidla dozví, kam je lepší jet, aby neměl problémy. Mezi několika STK namaštěnými v jednom místě okresu, zatímco zbytek je dle výpočtu pro regulaci prázdný, začal konkurenční boj. Na trhu už nevítězí "cena", tu mají všichni více či méně podobnou, ale "vstřícnost" k zákazníkovi, která je v přímém rozporu se smyslem kontroly odhalovat nebezpečná vozidla a jedovaté emisní vraky. V tom má ČR velký a dlouhodobý problém, totiž střet zájmů zaměstnavatele a zaměstnance. Řemeslu oprav emisních systémů připravila novela zákona "rakev"
Ještě před dvěma lety jsme se mohli chlácholit, že "dvojkolejnost" zůstane, ale kdo si přečetl návrh novely, která jde nyní do druhého čtení, zjistí, že zánik emisních stanic u autoservisů je neodvratný. Novela zákonem přikazuje STK zřídit SME a alibisticky jim ruší zákaz ekonomické spjatosti s opravami. Alibisticky proto, protože v STK nepracují autoopraváři a těch je dnes nedostatek i v autoservisech. Proč? No protože nikdo nechce auta opravovat, protože se kladné protokoly u STK nakupují nebo získávají jinak, přes známé. Opraváři na to koukají z opraven a nemají do čeho píchnout (viz ceník STK - pokuta za emise od servisu: http://www.stk-brno.cz/cenik/), protože vláda se rozhodla udělat úzce profilovanou skupinu regulací chráněných podnikatelů "kontrolory", ale ti "nekontrolují", nebo dvojím metrem.
1 Comment
David
6/4/2018 20:00:00
ODS je žumpa 28let.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |