"Koupil jsem ojeté auto z dovozu, ale začalo jezdit v nouzovém režimu..." Tak to většinou začíná. Pak se zákazník napoprvé obrátí obvykle na toho, kdo mu auto prodal a tvrdil, že je vše v pořádku. Na kupní smlouvě vozidla to tak ovšem nestojí. Reklamaci řeší prodejce tak, aby mu nevznikly žádné náklady. Většinou je v autě v obálce přiložen protokol z provedené STK, a to může znamenat, že zákazník bitvu o vyřízení reklamace předem prohrál... Jsme osočování, že kritikou podvodů u SME/STK házíme všechny do jednoho pytle. Neházíme. Jsou poctivé výjimky, ale ty jsou minoritní a nehrají zrovna první housle. V konkurenčním boji je totiž porážejí jiní, kam zákazníci chodí rádi, protože nejspíš vyhoví. Kromě jiného nová metodika si svou nedokonalostí šizení emisními mechaniky téměř vynucuje (..vysvětlení níže) Jednoznačnou obětí je v tomto systému technických kontrol normální občan. jednou za dva roky mu hrozí, že nevyhoví. Předepsaná procenta nevyhovujících aut se totiž obvykle hledají u těch, co se většinou nebrání. No a když občan pojede jinam, tak se z toho nestřílí. Jinak ale u individuálního dovozce, který se prodejem aut, která na STK musí dostat "VYHOVUJE" každý den živí. Dny, kdy se na nás obrací takoví majitele nových dovezených ojetin, kteří nakoupili až nyní odhaleného "Černého Petra" původně v dobré víře, patří ke všední praxi. Cestu ke spravedlivé nápravě stavu, kdy by opravu měl platit dovozce, však hatí kladný protokol z SME/STK, který má dnes v České republice sice hodnotu cáru papíru, soud k němu ale s naivní dávkou věrohodnosti ještě stále přihlíží. Důkazy, že se na SME/STK podvádí, "hledá" Ministerstvo dopravy tak, že opakuje dokola "Tak nám přineste konkrétní důkaz a my to okamžitě budu řešit". Nabádání k jakémusi udavačství jednotlivců není ten nejúčinnější způsob, obzvláště když si všimneme dvou indicií, které přímo statistiky dokazují, že podvádění v minulosti mělo doslova masový charakter a že se v něm i po zavedení nové metodiky měření emisí pokračuje. Navíc k oběma indiciím má Ministerstvo statistické podklady od svých pověřených zkušeben a může konkrétně pozorovat a zjišťovat, kde že se to podvádí. Je otázkou, zda by nestřílelo do vlastních řad.
Velmi závažné je i to, že po zavedení "nové metodiky Měření emisí", která byla spuštěna bez jakéhokoliv předchozího testování rovnou naostro, stojí emisní mechanici často ve slepé uličce, i když vozidlo přistavené ke kontrole je zcela v pořádku, ale strojové vyhodnocení, ze kterého na SME nelze nijak uhnout, tiskne do nejdůležitějšího řádku "NEVYHOVUJE". Překvapení v očích emisního mechanika by se dalo pak přirovnat k bezradnosti pilota přistávajícího letadla, kterému při silném bočním větru "věž" rezolutně zakáže vypnout autopilota.
Ano, rozumíte tomu správně: "Ministerstvo dopravy těm, kterým svěřilo kontroly emisí vozidel, věří natolik, že jim paušálně zakazuje zásah do konečného vyhodnocení i v případě, jedná li se o procedurální nedostatek," kvůli kterému jeden z kroků byl strojově vyhodnocen nesprávně. Pro pilota by podobné nesmyslné nařízení však znamenalo téměř jistou smrt pro něho i pro posádku, takže se zařídí podle pudu sebezáchovy a s letadlem přistane sám. Podobně pudově se zachová emisní mechanik, který to "nějak" udělá, aby vozidlo v tomto nespravedlivém strojovém vyhodnocení vyhovělo. Pokud to neudělá, bude za debila. Přede všemi. Shora popsaným se však stalo přesně to, co nikdo nechce (pokud ano, je co celé podvodný mechanismus k vydělávání peněz, ne kontrola). Tedy to, že emisní mechanik se v rámci pudu sebezáchovy naučil a časem osvojil a natrénoval spolehlivý způsob, jak strojové a občas omylné vyhodnocování obcházet. Obcházet tak, že si "podvůdkem" "výhybkou", nazvěme to jak chceme, našel cestu, jak z nespravedlivě nevyhovujícího auta udělat protokol "VYHOVUJE". Teď už to díky nové metodice umí. Zda a jak často tyhle triky použije, záleží na pocitu jeho zaměstnavatele, zda jeho STK/SME vydělává dost peněz a zda jsou v lokalitě úspěšnější než konkurence. Být v kraji oblíbenou STK je v tomto podnikání za současných pravidel zcela zásadní.
13 Comments
Michal Cuc
10/10/2017 11:07:50
Dobrá práce!
Reply
Adam S. - Autoservis, Praha
10/10/2017 12:57:03
Ano, máte pravdu, kolem je mnoho těch nepoctivých servisů, kterým však nefungující systém STK/SME hraje do noty, jelikož tyto autoservisy nenutí řádně opravovat. Je to začarovaný kruh.
Reply
Dave
10/10/2017 17:37:29
Pane Libore ,přečtěte si diskuzi o tom vidku na idnes. Nikdo vám nedal za pravdu. A jestli se tam někdo najde tak vůbec ničemu nerozumí.
Reply
Libor Fleischhans
10/10/2017 21:42:33
Nepravda. Pročetl jsem všech 276 komentářů, zapravdu mi jich tam dává odhadem ca 10%. Pak je tam spousta (60%) nepřesností a neznalostí. Ale postavit to takto, že pokud se tam někdo najde, kdo mi za pravdu dá, pak ničemu nerozumí, je tendenční. Zbytek se ne zcela odborně věnuje jiným tématům. Zapravdu dávám chybějícímu tlačítku na palubních přístrojích na spuštění regenerace a předraženým filtrům.
Reply
Ketjerof
10/11/2017 12:14:03
Bohužel, podlehl jste masáži médií, ale pokud Vás zajímá pravda, pak zní poměrně děsivě:
Libor Fleischhans
10/11/2017 12:59:41
Ketjeroff
Mat
6/5/2019 20:00:23
Ketjerofe vy víte o DPF tolik asi jako já háčkování. To co tu píšete mi připomíná Wikipedii :D
Honza
10/10/2017 18:59:15
To je právě ta bída. Kašleme na to, co dýcháme, hlavně, že jezdíme. Zákony nás akorát obtěžují. Dodržování nikdo nekontroluje, natož aby je někdo vymáhal. Stačí se podívat na dodržování pravidel silničního provozu - tristní! Kdo nemá na auto, které splňuje technický stav, ať jezdí MHD! Obdivuji pana Fleischhanse za jeho výdrž s takovými exoty (Dave) diskutovat!
Reply
Honza
10/10/2017 19:30:43
SME se podle novely zákona 56/2001 Sb. musejí přihlásit do CISu. Od 1.11. musejí splnit podmínky zákona. Dodnes nemají z MD konkrétní informace. Dodavatelé programů DEKRA i TEAS horečně pracují, aby se k danému termínu vše stihlo, relevantní informace dostali dnes. Mechanici ME absolvovali školení CIS, které stálo v DEKŘE 800 Kč a bylo k ničemu, jelikož lektoři nevěděli, co vlastně mají školit. A ve finále je vše stejně k ničemu, protože část SME (netroufám si odhadnout, jak velká) stejně bude podvádět! Řešení je jednoduché. Konat musí MD. Zjistí-li závažné opakované provinění, má podat trestní oznámení pro trestí čin podle § 272 trestního zákoníku - obecné ohrožení: Kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapřičíní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání........bude potrestán odnětím svobody na tři léta až osm let. Tisk zveřejní dva tři rozsudky a bude klid. A nemůže tomu nikdo říkat "udávání" což je mimo jiné také česká specialita. Chce-li občan aby se dodržovali zákony, které jsou schváleny v zájmu společnosti tedy i jeho, ale, jak si lidé podobní Davemu myslí, jsou k ničemu, a na nešvar upozorní je udavač? Vezměte si příklad ze severských států, tam funguje občanská společnost. Panu Flaschhansovi fandím v jeho svaté válce za čistotu vypouštěných výfukových plynů. Osobně mu a některém školení v Mladé Boleslavi poděkuji a předvedu mu další nelogičnosti novely zákona O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Reply
Honza
10/10/2017 19:43:58
No samozřejmě "dodržovaly". Shodu podmětu s přísudkem ještě znám.
Reply
Dave
10/10/2017 20:00:36
Honzo je vidět že jste mimo realitu. Hromadná doprava není všude dostupná, lidé musí jezdit do práce vlastními prostředky a většina má staré vozidla, živí rodinu a nemaj na drahé zbytečné emisní opravy. Tyto díly byly a jsou úmyslně předražené. Přičmoudlej benzín, který bude jezdit dalších 30let a pouštet rakovinu nikomu nevadí ?? A ten co bude mít filtr si zase nikdo nekoupí, aspoň já bych do toho nešel. Může se tam porouchat nějaké čidlo nebo něco jinýho co bude stát tisíce.
Reply
Dali
10/20/2017 11:50:34
Chlape vy jste buď vyučený kuchař/číšník a nebo totální idi..... Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |