ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem

Rozstřel na iDnes odhaluje jen špičku ledovce

10/10/2017

14 Comments

 
PicturePodvod při falšování údajů na emisním protokolu je největším byznysem v ČR. Mnoho STK na tom založilo své podnikání. Záhadně je nechce účinně kontrolovat ani státní dozor, ani Policie ČR. Proč asi?
"Koupil jsem ojeté auto z dovozu, ale začalo jezdit v nouzovém režimu..."
 Tak to většinou začíná. Pak se zákazník napoprvé obrátí obvykle na toho, kdo mu auto prodal a tvrdil, že je vše v pořádku. Na kupní smlouvě vozidla to tak ovšem nestojí. Reklamaci řeší prodejce tak, aby mu nevznikly žádné náklady. Většinou je v autě v obálce přiložen protokol z provedené STK, a to může znamenat, že zákazník bitvu o vyřízení reklamace předem prohrál...

Jsme osočování, že kritikou podvodů u SME/STK házíme všechny do jednoho pytle. Neházíme. Jsou poctivé výjimky, ale ty jsou minoritní a nehrají zrovna první housle. V konkurenčním boji je totiž porážejí jiní, kam zákazníci chodí rádi, protože nejspíš vyhoví. Kromě jiného nová metodika si svou nedokonalostí šizení emisními mechaniky téměř vynucuje (..vysvětlení níže)

Jednoznačnou obětí je v tomto systému technických kontrol normální občan. jednou za dva roky mu hrozí, že nevyhoví. Předepsaná procenta nevyhovujících aut se totiž obvykle hledají u těch, co se většinou nebrání. No a když občan pojede jinam, tak se z toho nestřílí. Jinak ale u individuálního dovozce, který se prodejem aut, která na STK musí dostat "VYHOVUJE" každý den živí. Dny, kdy se na nás obrací takoví majitele nových dovezených ojetin, kteří nakoupili až nyní odhaleného "Černého Petra" původně v dobré víře, patří ke všední praxi. Cestu ke spravedlivé nápravě stavu, kdy by opravu měl platit dovozce, však hatí kladný protokol z SME/STK, který má dnes v České republice sice hodnotu cáru papíru, soud k němu ale s naivní dávkou věrohodnosti ještě stále přihlíží.

Důkazy, že se na SME/STK podvádí, "hledá" Ministerstvo dopravy tak, že opakuje dokola "Tak nám přineste konkrétní důkaz a my to okamžitě budu řešit". Nabádání k jakémusi udavačství jednotlivců není ten nejúčinnější způsob, obzvláště když si všimneme dvou indicií, které přímo statistiky dokazují, že podvádění v minulosti mělo doslova masový charakter a že se v něm i po zavedení nové metodiky měření emisí pokračuje. Navíc k oběma indiciím má Ministerstvo statistické podklady od svých pověřených zkušeben a může konkrétně pozorovat a zjišťovat, kde že se to podvádí. Je otázkou, zda by nestřílelo do vlastních řad.
  1. Po zavedení focení na STK se u některých podnikatelských subjektů snížila denní kapacita zkontrolovaných aut až na jednu pětinu. Takže u které a o kolik? Kam směřovat pozornost? Není to důkaz, že stát zde svěřil přenesenou působnost státu někomu, kdo ke kontrole vozidla nepotřeboval vozidlo ani fyzicky mít na stanici?

  2. Dne 1. 1. 2015 zakázalo Ministerstvo dopravy ke štítkové hodnotě korigovaného součinitele absorpce světla hodnotu přičítat nezákonnou a v Evropě zcela ojedinělou a neopodstatněnou "rezervu" 0,5 [m-1], kterou přičítaly všechny emisní stanice ca 15 let dozadu. Statisticky a logicky očekávaný skok podílu nevyhovujících vozidel od 1. 1. 2015 však nenastal, přesněji řečeno, nenastal vůbec žádný rozdíl v počtu nevyhovujících vozidel. Obyčejným rutinním výpočtem by se takové procento navýšení dalo dopředu spočítat. Ale Česká republika je prostě zázrak, kde nefunguje logika a statistiky, ale asi ani matematika.
Velmi závažné je i to, že po zavedení "nové metodiky Měření emisí", která byla spuštěna bez jakéhokoliv předchozího testování rovnou naostro, stojí emisní mechanici často ve slepé uličce, i když vozidlo přistavené ke kontrole je zcela v pořádku, ale strojové vyhodnocení, ze kterého na SME nelze nijak uhnout, tiskne do nejdůležitějšího řádku "NEVYHOVUJE". Překvapení v očích emisního mechanika by se dalo pak přirovnat k bezradnosti pilota přistávajícího letadla, kterému při silném bočním větru "věž" rezolutně zakáže vypnout autopilota.
Ano, rozumíte tomu správně: "Ministerstvo dopravy těm, kterým svěřilo kontroly emisí vozidel, věří natolik, že jim paušálně zakazuje zásah do konečného vyhodnocení i v případě, jedná li se o procedurální nedostatek," kvůli kterému jeden z kroků byl strojově vyhodnocen nesprávně. Pro pilota by podobné nesmyslné nařízení však znamenalo téměř jistou smrt pro něho i pro posádku, takže se zařídí podle pudu sebezáchovy a s letadlem přistane sám. Podobně pudově se zachová emisní mechanik, který to "nějak" udělá, aby vozidlo v tomto nespravedlivém strojovém vyhodnocení vyhovělo. Pokud to neudělá, bude za debila. Přede všemi.

Shora popsaným se však stalo přesně to, co nikdo nechce (pokud ano, je co celé podvodný mechanismus k vydělávání peněz, ne kontrola). Tedy to, že emisní mechanik se v rámci pudu sebezáchovy naučil a časem osvojil a natrénoval spolehlivý způsob, jak strojové a občas omylné vyhodnocování obcházet. Obcházet tak, že si "podvůdkem" "výhybkou", nazvěme to jak chceme, našel cestu, jak z nespravedlivě nevyhovujícího auta udělat protokol "VYHOVUJE". Teď už to díky nové metodice umí. Zda a jak často tyhle triky použije, záleží na pocitu jeho zaměstnavatele, zda jeho STK/SME vydělává dost peněz a zda jsou v lokalitě úspěšnější než konkurence. Být v kraji oblíbenou STK je v tomto podnikání za současných pravidel zcela zásadní.
14 Comments
Michal Cuc
10/10/2017 11:07:50

Dobrá práce!
Jen opět a znova to o tom STK je noční můra poctivých servisáků!!! Zapomínáte ještě že okolo těch pár poctivých servisáků je mračno dalších......

Reply
Adam S. - Autoservis, Praha
10/10/2017 12:57:03

Ano, máte pravdu, kolem je mnoho těch nepoctivých servisů, kterým však nefungující systém STK/SME hraje do noty, jelikož tyto autoservisy nenutí řádně opravovat. Je to začarovaný kruh.

Když prochází vozidla s vytlučenými DPF, plnou pamětí závad, apod.. je to výsměch. Pak aby se ty nepoctivý dobře neuživili ....naopak my poctivý jím čím dál tím hůře zvládáme konkurovat :-/. STK a SME má na kvalitu autoopravárenství chtě nechtě velký vliv.

Škoda jen, že se zatím Policie všeho straní a nechrání své občany - ať už majitele vozidel, tak i obyvatele měst, co ten sajrajt dýchají.

Opravdu dobrá práce - ASEM palec nahoru!

Reply
Dave
10/10/2017 17:37:29

Pane Libore ,přečtěte si diskuzi o tom vidku na idnes. Nikdo vám nedal za pravdu. A jestli se tam někdo najde tak vůbec ničemu nerozumí.

Reply
Libor Fleischhans
10/10/2017 21:42:33

Nepravda. Pročetl jsem všech 276 komentářů, zapravdu mi jich tam dává odhadem ca 10%. Pak je tam spousta (60%) nepřesností a neznalostí. Ale postavit to takto, že pokud se tam někdo najde, kdo mi za pravdu dá, pak ničemu nerozumí, je tendenční. Zbytek se ne zcela odborně věnuje jiným tématům. Zapravdu dávám chybějícímu tlačítku na palubních přístrojích na spuštění regenerace a předraženým filtrům.

Jedno mne však přeci jen zaujalo:
"řízená regenerace v servisu"...
Byl to tento komentář:
CITACE: "Po debatě s jedním technikem autorizovaného servisu jsem se dozvěděl, jak to dělají:
"Máme tady takovou trasu směrem na Karlovy Vary a tu vždycky jezdíme na trojku tam a zpátky. V dílně to neděláme, protože by se muselo do boxu s odtahem a to je na dlouhé lokte. Jinak je z toho bordel. Navíc to trvá dvakrát déle..." KONEC CITACE

Podobné komentáře tam jsou asi od třech lidí (od servisáků)

Tak to je obrázek, který jsem popisoval. Nerozumí tomu ani mnozí mechanici v autoservisech. Pokud tedy mechanik prohlásí, že "regenerace dělá bordel", pak mu asi uniklo, že všechna vozidla "co dělají bordel" jsou vadná a musí se spravit. Asi takovou regeneraci u fungujícího auta neviděl, protože z výfuku nejde nic jen kromě naprosto typických spalin dokonalého hoření. Žádný kouř žádný zápach, ale 600 °C ve výfuku. takže "ŽÁDNÝ BORDEL", pokud ano, je potřeba diagnostiku/údržbu/opravu. Ale především, vzdělávání a osvěta mechaniků, aby toto nebyla představa lidí o regeneraci.
I tak děkuji za příspěvek Dave..

Reply
Ketjerof
10/11/2017 12:14:03

Bohužel, podlehl jste masáži médií, ale pokud Vás zajímá pravda, pak zní poměrně děsivě:

Emise auta s DPF jsou nebezpečnější nežli emise třeba starého komůrkového Mercedesu. Důvod? Částečky (ano, ty pevné) padnou na zem a pakliže to stihnete vdechnout, vykašlete to, případně vyplivnete. Pakliže vám to přistane na kůži, částečky jsou tak velké, že to je možné umýt.

To, co vyjde z DPF tak létá a nemá šanci sednout, pakliže se nepřilepí. Když to vdechnete, přejde to díky své velikosti do těla. Pakliže se vám to usadí na kůži, skrz póry je to absorbováno a přejde do těla a neodfiltrujete to.

Důvod použití a tvrdého vyžadování DPH? Pouze a jenom business, který se starostí o naše zdraví a především našich dětí, tedy genetického pokračování nemá absolutně nic společného!

Takže můj postoj je asi takový: raději jeden starý Mercedes nežli pět aut s filtrem plných částic.

Libor Fleischhans
10/11/2017 12:59:41

Ketjeroff
Zde: http://www.autobild.de/bilder/ranking-soviel-russ-stossen-benziner-aus-5775766.html#bild1

Text přeložen z němčiny:
Citroen Cactus C4 HDi 100 - skutečně čistý diesel, co se částic týče. Při zkoušce bylo v okolním vzduchu 5.500 částic, z výfuku jich však prošlo pouhých 5. Na tomto příkladě je vidět, jak účinné dovedou být filtry částic dieselových vozidel.

Naproti tomu přímý vstřik benzínu (jeden z nejčistších - BMW 218 Active Tourer bez filtru částic 147.000 částic ve výfuku!

Takže technologie existuje, dokonce u obyčejného lidového auta. Jen aby se Citroenu podobných vyrábělo víc a méně fejků...

Takže od vás: Jen typicky čecháčkovská mystifikace bez důkazů a pokud možno jako vždy: Anonym. To se to střílí z tmy na světlo co?

Mat
6/5/2019 20:00:23

Ketjerofe vy víte o DPF tolik asi jako já háčkování. To co tu píšete mi připomíná Wikipedii :D

L.F. to s tou trasou je hezký. Ale je fakt že některé vozy neumožňují regeneraci na místě. Zkoušeli jsme to "obejít" tím že jsme auto zvedli a jelo na místě. Ovšem díky tomu že nemáme k dispozici ME tak nevím jestli to úplně fungovalo. Nicméně vozidlo si přestalo stěžovat na ucpaný filtr a za jízdi pak začalo spouštět regeneraci samo jak má.

Honza
10/10/2017 18:59:15

To je právě ta bída. Kašleme na to, co dýcháme, hlavně, že jezdíme. Zákony nás akorát obtěžují. Dodržování nikdo nekontroluje, natož aby je někdo vymáhal. Stačí se podívat na dodržování pravidel silničního provozu - tristní! Kdo nemá na auto, které splňuje technický stav, ať jezdí MHD! Obdivuji pana Fleischhanse za jeho výdrž s takovými exoty (Dave) diskutovat!

Reply
Honza
10/10/2017 19:30:43

SME se podle novely zákona 56/2001 Sb. musejí přihlásit do CISu. Od 1.11. musejí splnit podmínky zákona. Dodnes nemají z MD konkrétní informace. Dodavatelé programů DEKRA i TEAS horečně pracují, aby se k danému termínu vše stihlo, relevantní informace dostali dnes. Mechanici ME absolvovali školení CIS, které stálo v DEKŘE 800 Kč a bylo k ničemu, jelikož lektoři nevěděli, co vlastně mají školit. A ve finále je vše stejně k ničemu, protože část SME (netroufám si odhadnout, jak velká) stejně bude podvádět! Řešení je jednoduché. Konat musí MD. Zjistí-li závažné opakované provinění, má podat trestní oznámení pro trestí čin podle § 272 trestního zákoníku - obecné ohrožení: Kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapřičíní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání........bude potrestán odnětím svobody na tři léta až osm let. Tisk zveřejní dva tři rozsudky a bude klid. A nemůže tomu nikdo říkat "udávání" což je mimo jiné také česká specialita. Chce-li občan aby se dodržovali zákony, které jsou schváleny v zájmu společnosti tedy i jeho, ale, jak si lidé podobní Davemu myslí, jsou k ničemu, a na nešvar upozorní je udavač? Vezměte si příklad ze severských států, tam funguje občanská společnost. Panu Flaschhansovi fandím v jeho svaté válce za čistotu vypouštěných výfukových plynů. Osobně mu a některém školení v Mladé Boleslavi poděkuji a předvedu mu další nelogičnosti novely zákona O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Reply
Honza
10/10/2017 19:43:58

No samozřejmě "dodržovaly". Shodu podmětu s přísudkem ještě znám.
A ještě drobná perlička ke školení. Před 10 lety, kdy se na CIS školili technici STK (STK bylo cca 350) hradilo školení pro 3 techniky z každé STK MD (nebo dokonce Ministerstvo školství). Dnes SME nikdo školení nehradí (SME je kolem 1250). Podle vysvětlení MD je to proto, že tehdy byl CIS novinka a dnes už jej prý všichni znají! Souvislosti tedy nechápu!

Reply
Dave
10/10/2017 20:00:36

Honzo je vidět že jste mimo realitu. Hromadná doprava není všude dostupná, lidé musí jezdit do práce vlastními prostředky a většina má staré vozidla, živí rodinu a nemaj na drahé zbytečné emisní opravy. Tyto díly byly a jsou úmyslně předražené. Přičmoudlej benzín, který bude jezdit dalších 30let a pouštet rakovinu nikomu nevadí ?? A ten co bude mít filtr si zase nikdo nekoupí, aspoň já bych do toho nešel. Může se tam porouchat nějaké čidlo nebo něco jinýho co bude stát tisíce.

Reply
Dali
10/20/2017 11:50:34

Chlape vy jste buď vyučený kuchař/číšník a nebo totální idi.....
Jděte spamovat někam jinam

černý směšovač s odtrhávací hadicí link
10/21/2020 07:19:16

Máte pěkný článek. Líbí se mi to.

Reply
Open Course Ware link
5/9/2025 08:18:28

Jakým způsobem Ministerstvo dopravy reaguje na obvinění z podvádění při měření emisí?

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
    Picture
    Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2025 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem