ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem

Slovenské vystřízlivění, aneb jak funguje vzor budoucí české STK...

5/6/2017

11 Comments

 
PictureHotel Chopok v Jasnej dolině byl dva dny dějištěm školení autoopraven jednoho servisního konceptu. Za dva společenské večery jsem se dozvěděl, jak funguje slovenský vzor modelu STK, ve kterém shlédli vzor čeští ministerští úředníci. Kontroly nefungují a ilegální obchod s "kladnými protokoly" na Slovensku pod kamerami Ministerstva dopravy doslova kvete...
Co znamená na Slovensku "Dárce"
"Dárce" je na Slovensku nově etablovaný výraz pro vozidlo, ke kterému se např. natáhne "ta pravá" hadice od analyzátoru výfukových plynů, když k STK tzv. "významný zprostředkovatel" přiveze emisně nevyhovující vozidlo, u kterého je v zájmu vyšších obchodních zájmů potřeba, aby vyhovělo. Do individuálně dovezených aut na kšeft se peníze zásadně nestrkají. Naopak, ta slouží k výdělkům! A tak to jde kamera nekamera...

Dvě otázky pro 60 servisáků...
  1. Kdybych chtěl na Slovensku projít kamerami nepřetržitě sledovaným STK s emisně nevyhovujícím autem, dokázali byste pro mne získat bez opravy auta kontrolní známku?
    VĚTŠINA RUKOU NAHOŘE
  2. Kdo z vás si myslí, že by "zprostředkovatel" slovenskou, kamerami monitorovanou STK neměl šanci projít s nevyhovujícími emisemi?
    ANI JEDNA RUKA NAHOŘE, POTUTELNÝ SMÍCH
Čtěte dále, jak se přizpůsobily slovenské státem regulované velkokapacitní STK podmínkám přísného monitoringu státní kontroly, jaké používají fígly, aby auta prošla a další překvapivá zjištění...

PictureTéměř vojensky oplocená mamutí velkokapacitní STK. Uvnitř nikomu auto neopraví. V Německu tento systém již padl, v Anglii je už také vláda odpískala. V civilizované Evropě dnes je najdete "kontrolní místa" u každého solidně vybaveného autoservisu. Ten nepodvádí, protože opravuje, a za svou práci razítkem na protokolu ručí.
Slovenský "zprostředkovatel" STK
Něco jako "vexlák nabízející tuzexové bony" za komunistického režimu. Bez něj se obchod s dovezenými ojetými vozidly neobejde. Stejně tak i bazaristi, velké spedice, dopravní podniky, prostě všichni, kdo na "pojízdnosti" vozidel vydělávají peníze. Zprostředkovatel obvykle funguje za 50,- až 100,- EUR do kapsy (bez dokladu), aby po cestě za "kladným protokolem" rozděloval dvacetieurovky u svých známých kontrolorů STK, kde je potřeba. "Zprostředkovatel" slouží i těm, kteří mají auta v nepořádku a potřebují vylepit známku. A těch je stále dost. A kdo to tedy odnáší, když jsou všichni spokojení? Inu, "jenom" to lidské zdraví.

Nepsané služby slovenským občanům
Na Slovensku můžete na parkovišti před STK potkat někoho, kdo Vám za "kapesné" vymaže paměť závad (emise se zde měří přímo na lince STK), nebo poskytne komfortnější službu, na jejímž konci je "kladný protokol". Nasazení "šidítek" všeho druhu, odhad, zda právě Vaše vozidlo obsahuje vnější znaky tzv. nepřekonatelných vad, přes které na STK při sebelepší vůli nejede vlak (na první pohled kamerou viditelné nedostatky). Všichni, kdo ze zákona k STK musí, chtějí logicky projít s vyhovujícím protokolem. Finanční výdaje nebo ztráty si nemohou dovolit ani speditéři, ani jiné velké flotily vozidel, ale ani obchodníci s ojetinami. STK je bránou, která někoho "pustí" a někoho ne. Strkat peníze do oprav emisních systémů není v módě. Na "emise" auto přeci nejede. 

Základy nestojí na opravování závad, nýbrž na přízní zákazníků
Motivace slovenských STK nejsou opravy vadných systémů, nýbrž podíly na vyhovujících vozidlech a na obchodech s kladnými protokoly, které nabyly na významu všude tam, kde jde o peníze. Slovenský systém kontrol vozidel byl možná i v dobrém úmyslu tamního Ministerstva dopravy zdokonalen online kamerami a napojením emisních přístrojů na CIS. Na Slovensku se tedy stává, že STK přijde pokuta poštou se záznamem, kde spatřily kamery delikt, a pak je postih neoddiskutovatelný. Dříve fungoval takto.
Není tajemstvím, že se i čeští ministerští úředníci shlédli ve slovenském modelu STK. Leč i tam se dá podvádět přes všechna opatření ostošest. A důvod? Stejný jako v Česku: "Nejvstřícnější" STK vydělává nejvíc peněz. Odhalovat závady je pro každou "obchodně zainteresovanou" STK kontraproduktivní.

Bude i na Slovensku "malá STK u opravny" znovu ve hře?
První dojem: "Však áno, chceli by sme!" Z diskuzí s opravnami zapojenými do solidních servisních konceptů je patrné, že zájem o možnost zřizování tzv. "malých STK u opraven" roste. Výpověď jednoho z nich: "Už tak připravuji auta na STK i na emise. Dokonce kontroluji bod varu brzdové kapaliny, protože to ode mne chtějí Rakušáci, co ke mně chodí za levnějším servisem, a velmi často ji měníme, protože obsahem vody již nevyhovuje. A tak mohu jmenovat dál, mám mnohem modernější geometrii, test tlumičů, komplexní diagnostiku elektroniky řízení motoru všech značek, zařízení na seřizování xenonů a nově chystáme i kalibraci kamer. Když se jdu podívat na předpotopní zařízení na STK, kam pak jezdíme pro razítko, a kde zákazníkovi nikdy nic neopraví a chtějí pouze čím dál větší peníze, připadá mi tento starý systém téměř nefunkční a vzhledem k současnému daleko lepšímu vybavení autoservisů už dávno přežitý."

Stávající model velkokapacitní, státem regulované STK prostě nemůže fungovat nikde, protože kontroloři se v něm brzy stanou součástí obchodů s dopravními společnostmi a s vozidly, což úzce souvisí s "vyhovujícími protokoly". Je to až příliš výnosný obchod bez práce, nářadí byste na STK hledali marně.​
Argument, že stát deregulací ztratí kontrolu nad mnohonásobně zvýšeným počtem technických kontrol neobstojí. Pouhým porovnáním s rakouským modelem technických kontrol, s nímž slovenské autoopravny zažívají porovnání na vlastní kůži, je rakouský model finanční motivace na odhalování a opravování závad na vozidlech jediným fungujícím řešením bez nutnosti neustálého předhánění zpřísňování dohledu nad STK a jejího cyklického překonávání v zájmu byznysu s kontrolními známkami, jak tomu je je na Slovensku nebo v Česku. 

STK a emise zdarma?
Poslechněte si argumenty debaty několika zástupců slovenských autoservisů:
"Namísto abych dával peníze na reklamu do rádia a lákal lidi na všelijaké akce, klidně bych místo toho nabízel STK i emise zadarmo. Při očekávaných nejméně 20% nevyhovujících vozidel, které dnešní STK pouští bez oprav, by se tato bezplatná služby musela jen na těch opravách těch 20 % vrátit."
Další názor: "S malou STK bych na sebe navázal klientelu, která ke mně dnes nepřijede, protože model SME/STK u stávajících kontrol jim nabízí známku i bez oprav. Zákazník klidně sáhne do kapsy pro 20 ale i 100 EUR navíc, jen aby mu nevznikly starosti a výdaje. A ono to bohužel za stávajícího zavedeného systému "s kapesným" již léta funguje, ani kamery na tom nic nezměnily. Jsme prostě jiní než Rakušáci, my myslíme úplně jinak a ošulíme, co se ošulit dá, a pak už nepřemýšlíme, zda je to dobře".

Toliko zprávy od našich východních sousedů, kde je kontrola vozidel přes všechny monitorovací systémy, kamery a elektronický sběr dat podobně problematická jako u nás. Takže Slované, udusíme se ve městech díky naší "odlišné" povaze?

11 Comments
Karel
5/10/2017 19:49:56

To je pořád dokola... když budeme mít stovky "kontrolních míst" co se stane? Před jedním bude řada aut, protože to budou lepit každému a další nebudou mít co žrát.
Podle mého musíte působit na lidi-majitele aut, vysvětlovat, aby sami chtěli a věděli proč auto opravit, a ne "nějak" protlačit. Protože dokud nebudou sami lidé chtít, cesta se vždycky najde. Vždycky.
Nechápu to srovnávání s rakouskem, anglií apod. Podiívejte se na kupní sílu tamního obyvatelstva a u nás.
Pláčete na špatném hrobě a dupete v porcelánu. Zbytečně.

Reply
Libor Fleischhans
5/10/2017 20:33:38

No to právě není pravda. Po napojení na CIS stačí Ministerstvu analýza dat a podívat se, kde se dělá nejvíce kontrol a s jakým procentem "vyhovujících". Porovnáním desítek malých kontrolních míst v lokalitách se vyselektují ti, co kontrolují příliš benevolentně a provede se sledování, kdo "kontroly seká" aby vydělal, a kdo kontroluje tak, aby nacházel vraky a opravil je, nebo vyřadil z provozu.
No a ten argument, že druhý nebude mít co žrát? Co je to za nesmysl? Vždyť když budou Malá TK+ME jako v Rakousku nebo Německu, tak ti přeci nežijí z kontrol ale z oprav!
Působit na lidi ano, ale působit na ty, co sem vozí vraky s přetočenými tachometry a nechávají je zprostředkovateli masově "protahovat" STK, aby je mohli dobře obchodně udat, tak na ty tyhle ekologické kecy nepůsobí.
No a konečně na ty, co by hodlali pokračovat v tomto trendu, tak na ty přijde systém CIS sám, nebo namátková silniční kontrola Policie, takže ti o své investice do "kontrolního místa" při praktikovaném podnikání na podvodech velmi brzy doživotně přijdou.

Promiňte Karle, ale v tom nevidím vůbec že bych plakal na špatném hrobě a dupal v porcelánu. Spíš naopak. Takové komentáře jako ten Váš mne jen utvrzujete v tom, že snahy o deregulaci někoho bolí, kdo "jen kontroluje" (...další nebudou mít co žrát) a tedy jasně patří ke "kaprům" co by se jim deregulací vypouštěl rybník. Ti, co budou opravovat a proto i kvalitně kontrolovat rozhodně nepatří k těm, co nebudou mít co žrát. Vždyť dnes jich mnoho provozuje SME bez regulace a bez zákazu oprav, jako má STK.

Děkuji moc za jednoduchý komentář, jen více takových, rád budu reagovat. Jak vidíte, na Slovensku to evidentně nefunguje, to popřít nemůžete. Jediné řešení je "motivovat do oprav", jinak se budou vraky pouštět, to je dané zásadně špatným nastavením českého systému.

Reply
Sven
5/13/2017 09:35:47

"...další nebudou mít co žrát?" - co to je? dvacet roků tu sajete prachy z lidí za nic, kontroly pustěj cokoliv poplatek už není poplatek ale vydírání? A sami lidi, co strkaj do techničáku prachy aby prošli, ty chcete přesvědčovat? A individuelní dovozce, co žijou z těch přetočenek co jim jak na páse schvalujete chcete taky přesvědčit? jakej cizí hrob? Jakej porcelán? Chce to rozdupat ten Váš monopol a celou tu vaši mafii!

Reply
Jiri Kobalicek
5/13/2017 13:34:26

Dobry den

Libore (omlouvam ze oslovuji jmenem ale jelikoz ziji dlouho v UK nejak jsem si na to zvyknul). Nemuzu se vyjadrovat k tomu co se deje v CR, ale podle toho co popisujete se za poslednich 12 let co tam nejsem se nic nezmenilo spise naopak.
Ve spuste veci s vama souhlasim, je potreba aby se auta ktera nejsou technicky zpusobila neobjevovala na silnici.
Nemyslim si, ze by male STK sami o sobe (a to jsem jejich zastancem) neco zmenili. Moje zkusenost je stejna jak v Anglii tak v Cechach, jedinny zpusob jak resit tento problem je nezavisla, dukladna a vytrvala (dlouhodoba) kontrola. Jak sam popisujete, na Slovensku maji jak pristroje tak kamery zapojene na ustredi a prestoze kdokoliv si muze vytahnou data a porovnat je, tak se tak nedeje a znamky se vesele prodavaji dal.
Dam nekolik prikladu, ktere me vedou k tomuto zaveru. Prvni je citat z basniku a presne vystihuje lidskou (zamerne nerikam ceskou, jelikoz je to stejne v UK) mentalitu. Omlouvam se pokud nebudu doslovny. Pane doktore ty vykazy preventivnich prohlidek musi odpovidat celorepublikovemu prumeru, jelikoz pokud jsme vyrazne pod prumerem tak vypadame ze nic nedelalame, pokud nad tak ze si ty cisla cucame z prstu.
Druha se stala nekolik let nazpet ve Zline (predpokladam ze pametnici mi daji za pravdu) a nesouvisi s STK. Mezi Otrokovicemi a Vizovicemi je to asi 30 km. Prumerna rychlost tam vzdycky byla min 80km/h prestoze prevazna cast useku je v obci, teda melo by se jezdit 50 tkou. Policie se rozhodla ze stim neco udela a usporadala "bezpecnostni akci". Ta zpocivala v tom ze se na tomto useku objevovalo nepravidelne az 4 radary denne. Po tydnu si nikdo nedovolil jet rychleji nez tech predepsanych 50. Po nekolika tydnech "bezpecnostni akce" byla ukoncena a dalsi dva tydny si nikdo nedovolil jet rychleji nez bylo predepsano. Jakmile si lide uvedomili ze bezpecnostni akce zkoncila, vsichni se opet vratili k 80 tce.
Treti se stal v UK kdy si na male STK (MOT) technik rekl o £40 za prehlednuti zavady praskleho vyfuku a spatne serizenych svetel. Namisto toho aby nabidnul serizeni a zavareni zhruba za polovinu. Jelikoz podle platneho zakona auto je technicky zpusobile jenom v momente kontroly, tak ani nikdo nema zadnou moznost takoveho technika potrestat. Mimo "technickou" uz technik nema zadnou zodpovednost a je jedno ze je to jenom par minut a je jasne ze nikdo nemohl prislusnou zavadu vytvorit (napriklad vymenou ojetych pneu nebo toho praskleho vyfuku)
Takze muj nazor je: umoznete STK a ME opravovat bez toho to nejak nema smysl. Umoznete kazdemu kdo je ochotny investovat penize to diagnostiky, aby za konkretnich podminek (vzdelani, certifikace, regulace max. ceny, zodpovednost pokud je nejaky problem tak technik je osobne zodpovedny) provozoval tutu sluzbu statu.
Zajistete aby stat zacal pravidelne, dukladne, mobilnimi kontroly ktere budou dotahnute do konce, odstavene auta, technnik je zodpovedny za svuj protokol a pokud se mu opakovane "nepodari" vuz radne zkontrolovat (a mluvim o zavaznych problemech jako vybrany DPF filter, nefunkcni brzdy, atd, ale i nekolik mene zasadnich jasne indikujicich spatnou praci) tak mu zrusit certifikaci a zakazat cinnost.
Jedine tvrdy postih a vymahani zakona je cesta jak dosahnout toho ze lide se zacnou zajimat o to cim jezdi a kolik to doopravdy stoji. V cetne ceny za jejich zdravi.

Karle
Vas argument o kupni sile je uplne lichy. Pokud zacnou lide poradne pocitat zjisti ze auto v radnem stavu je stoji mene at uz na udrzbe tak na nakladadech za palivo. a to vubec nemluvim o jejich zdravi. Radnou a pravidelnou udrzbou se na problem vetsinou prijde v dobe kdy odstraneni byva mnohem levnejsi.

emanuel
5/11/2017 07:02:12

Takže to bude zase jen složitější a velké ryby budou plavat dál a za větší úplatky.

Reply
Libor Fleischhans
5/14/2017 19:54:42

Jiří, děkuji za komentář. Se vším souhlasím a je to snad náhoda, ale jak se věci daly do pohybu, byl jsem shodou okolností před dvěma dny na pozvání na schůzce o regulačním řádu v 11:30 na pražském Magistrátu ohledně možnosti měřit emise v silničním provozu přepadovkami Policie ČR a zrovna tam se hovořilo o nutném vyvození všech důsledků a zveřejnit varovné případy podvodů s vytloukanými filtry částic. Byl tam i zástupce Policie ČR i Městské Policie a Magistrát se chce domluvit na spolupráci. Já jsem tam předvedl mobilní zařízení na odhalování podvodných praktik, které by mohla Policie brzy nasadit jak v Praze, tak poblíž SME/STK, aby si sami prověřili, jak kontrolní stanice pracují a zda nejsou samy tím zdrojem emisních vraků na našich silnicích.
Takže nějaké řešení se asi bude pomalu rýsovat. Děkuji ještě jednou za velmi přínosný komentář! Jen dodám, že o podvodech vím jak v Rakousku tak v Německu. Když tam ale někoho dopadnou, pak se tím zabývá normální kriminálka a viníci ručí svým osobním majetkem a nesmí doživotně toto povolání provádět.

Reply
Libor Sofroň
5/14/2017 21:00:52

Správně pane Flajchshazi, myslím že cesta malýh stk je jediná možná a už se i ukazuje že současná situace jest neúnosná.

Reply
Palo
5/15/2017 20:49:48

Prosím Vás za emise Vám samozřejmě fandím,ale co ještě něco udělat s techniky stk,vždyť oni mají na lince dost volné ruce ... když má být závislá na přístrojích ta jedna strana ať je i ta druhá ,proč třeba to co se děje kromě focení na STK není online ,jako např. válcová zkušebna brzd nebo načtení ABS,Airbag a podobně kontrola podvozku?

Reply
Libor Fleischhans
5/16/2017 10:13:06

Je to legislativně nastaveno tak, že za emisního mechanika rozhoduje strojové vyhodnocení a on si ani neškrtne, aby něco změnil. Technik STK zase kromě fotografie, může ovlivnit dle své vůle úplně všechno, protože žádný záznam z kontroly brzd neexistuje (není požadován elektronický výstup výsledků ani jeho hodnocení).

Obojí je špatně. Tady je vidět, že stát tvoří pravidla k něčemu, čemu buď vůbec nerozumí, nebo dle něčích pokynů, aby "zabil" samostatné měření emisí a to spadlo pod státem regulované STK. Já se dle toho co vidím a slyším přikláním k tomu druhému.

Reply
David
5/16/2017 20:24:56

Chudák co nemá na opravu svého vozu love, nemá na cestě co dělat !!! Pane Libore držím vám palce ať to výjde a zatočíte s Českou Mafii, která takovým chudákum dáva zelenou.

Libor Fleischhans
6/20/2017 07:43:27

Davide, ti podle vás "chudáci" ohrožují zdraví a životy okolí svého nebezpečného vozidla. Ať tedy raději nejezdí.




Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
    Picture
    Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2025 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem