Co znamená na Slovensku "Dárce" "Dárce" je na Slovensku nově etablovaný výraz pro vozidlo, ke kterému se např. natáhne "ta pravá" hadice od analyzátoru výfukových plynů, když k STK tzv. "významný zprostředkovatel" přiveze emisně nevyhovující vozidlo, u kterého je v zájmu vyšších obchodních zájmů potřeba, aby vyhovělo. Do individuálně dovezených aut na kšeft se peníze zásadně nestrkají. Naopak, ta slouží k výdělkům! A tak to jde kamera nekamera... Dvě otázky pro 60 servisáků...
Slovenský "zprostředkovatel" STK Něco jako "vexlák nabízející tuzexové bony" za komunistického režimu. Bez něj se obchod s dovezenými ojetými vozidly neobejde. Stejně tak i bazaristi, velké spedice, dopravní podniky, prostě všichni, kdo na "pojízdnosti" vozidel vydělávají peníze. Zprostředkovatel obvykle funguje za 50,- až 100,- EUR do kapsy (bez dokladu), aby po cestě za "kladným protokolem" rozděloval dvacetieurovky u svých známých kontrolorů STK, kde je potřeba. "Zprostředkovatel" slouží i těm, kteří mají auta v nepořádku a potřebují vylepit známku. A těch je stále dost. A kdo to tedy odnáší, když jsou všichni spokojení? Inu, "jenom" to lidské zdraví. Nepsané služby slovenským občanům Na Slovensku můžete na parkovišti před STK potkat někoho, kdo Vám za "kapesné" vymaže paměť závad (emise se zde měří přímo na lince STK), nebo poskytne komfortnější službu, na jejímž konci je "kladný protokol". Nasazení "šidítek" všeho druhu, odhad, zda právě Vaše vozidlo obsahuje vnější znaky tzv. nepřekonatelných vad, přes které na STK při sebelepší vůli nejede vlak (na první pohled kamerou viditelné nedostatky). Všichni, kdo ze zákona k STK musí, chtějí logicky projít s vyhovujícím protokolem. Finanční výdaje nebo ztráty si nemohou dovolit ani speditéři, ani jiné velké flotily vozidel, ale ani obchodníci s ojetinami. STK je bránou, která někoho "pustí" a někoho ne. Strkat peníze do oprav emisních systémů není v módě. Na "emise" auto přeci nejede. Základy nestojí na opravování závad, nýbrž na přízní zákazníků Motivace slovenských STK nejsou opravy vadných systémů, nýbrž podíly na vyhovujících vozidlech a na obchodech s kladnými protokoly, které nabyly na významu všude tam, kde jde o peníze. Slovenský systém kontrol vozidel byl možná i v dobrém úmyslu tamního Ministerstva dopravy zdokonalen online kamerami a napojením emisních přístrojů na CIS. Na Slovensku se tedy stává, že STK přijde pokuta poštou se záznamem, kde spatřily kamery delikt, a pak je postih neoddiskutovatelný. Dříve fungoval takto. Není tajemstvím, že se i čeští ministerští úředníci shlédli ve slovenském modelu STK. Leč i tam se dá podvádět přes všechna opatření ostošest. A důvod? Stejný jako v Česku: "Nejvstřícnější" STK vydělává nejvíc peněz. Odhalovat závady je pro každou "obchodně zainteresovanou" STK kontraproduktivní. Bude i na Slovensku "malá STK u opravny" znovu ve hře? První dojem: "Však áno, chceli by sme!" Z diskuzí s opravnami zapojenými do solidních servisních konceptů je patrné, že zájem o možnost zřizování tzv. "malých STK u opraven" roste. Výpověď jednoho z nich: "Už tak připravuji auta na STK i na emise. Dokonce kontroluji bod varu brzdové kapaliny, protože to ode mne chtějí Rakušáci, co ke mně chodí za levnějším servisem, a velmi často ji měníme, protože obsahem vody již nevyhovuje. A tak mohu jmenovat dál, mám mnohem modernější geometrii, test tlumičů, komplexní diagnostiku elektroniky řízení motoru všech značek, zařízení na seřizování xenonů a nově chystáme i kalibraci kamer. Když se jdu podívat na předpotopní zařízení na STK, kam pak jezdíme pro razítko, a kde zákazníkovi nikdy nic neopraví a chtějí pouze čím dál větší peníze, připadá mi tento starý systém téměř nefunkční a vzhledem k současnému daleko lepšímu vybavení autoservisů už dávno přežitý." Stávající model velkokapacitní, státem regulované STK prostě nemůže fungovat nikde, protože kontroloři se v něm brzy stanou součástí obchodů s dopravními společnostmi a s vozidly, což úzce souvisí s "vyhovujícími protokoly". Je to až příliš výnosný obchod bez práce, nářadí byste na STK hledali marně. Argument, že stát deregulací ztratí kontrolu nad mnohonásobně zvýšeným počtem technických kontrol neobstojí. Pouhým porovnáním s rakouským modelem technických kontrol, s nímž slovenské autoopravny zažívají porovnání na vlastní kůži, je rakouský model finanční motivace na odhalování a opravování závad na vozidlech jediným fungujícím řešením bez nutnosti neustálého předhánění zpřísňování dohledu nad STK a jejího cyklického překonávání v zájmu byznysu s kontrolními známkami, jak tomu je je na Slovensku nebo v Česku. STK a emise zdarma? Poslechněte si argumenty debaty několika zástupců slovenských autoservisů: "Namísto abych dával peníze na reklamu do rádia a lákal lidi na všelijaké akce, klidně bych místo toho nabízel STK i emise zadarmo. Při očekávaných nejméně 20% nevyhovujících vozidel, které dnešní STK pouští bez oprav, by se tato bezplatná služby musela jen na těch opravách těch 20 % vrátit." Další názor: "S malou STK bych na sebe navázal klientelu, která ke mně dnes nepřijede, protože model SME/STK u stávajících kontrol jim nabízí známku i bez oprav. Zákazník klidně sáhne do kapsy pro 20 ale i 100 EUR navíc, jen aby mu nevznikly starosti a výdaje. A ono to bohužel za stávajícího zavedeného systému "s kapesným" již léta funguje, ani kamery na tom nic nezměnily. Jsme prostě jiní než Rakušáci, my myslíme úplně jinak a ošulíme, co se ošulit dá, a pak už nepřemýšlíme, zda je to dobře". Toliko zprávy od našich východních sousedů, kde je kontrola vozidel přes všechny monitorovací systémy, kamery a elektronický sběr dat podobně problematická jako u nás. Takže Slované, udusíme se ve městech díky naší "odlišné" povaze?
11 Comments
Karel
5/10/2017 19:49:56
To je pořád dokola... když budeme mít stovky "kontrolních míst" co se stane? Před jedním bude řada aut, protože to budou lepit každému a další nebudou mít co žrát.
Reply
Libor Fleischhans
5/10/2017 20:33:38
No to právě není pravda. Po napojení na CIS stačí Ministerstvu analýza dat a podívat se, kde se dělá nejvíce kontrol a s jakým procentem "vyhovujících". Porovnáním desítek malých kontrolních míst v lokalitách se vyselektují ti, co kontrolují příliš benevolentně a provede se sledování, kdo "kontroly seká" aby vydělal, a kdo kontroluje tak, aby nacházel vraky a opravil je, nebo vyřadil z provozu.
Reply
Sven
5/13/2017 09:35:47
"...další nebudou mít co žrát?" - co to je? dvacet roků tu sajete prachy z lidí za nic, kontroly pustěj cokoliv poplatek už není poplatek ale vydírání? A sami lidi, co strkaj do techničáku prachy aby prošli, ty chcete přesvědčovat? A individuelní dovozce, co žijou z těch přetočenek co jim jak na páse schvalujete chcete taky přesvědčit? jakej cizí hrob? Jakej porcelán? Chce to rozdupat ten Váš monopol a celou tu vaši mafii!
Reply
Jiri Kobalicek
5/13/2017 13:34:26
Dobry den
emanuel
5/11/2017 07:02:12
Takže to bude zase jen složitější a velké ryby budou plavat dál a za větší úplatky.
Reply
Libor Fleischhans
5/14/2017 19:54:42
Jiří, děkuji za komentář. Se vším souhlasím a je to snad náhoda, ale jak se věci daly do pohybu, byl jsem shodou okolností před dvěma dny na pozvání na schůzce o regulačním řádu v 11:30 na pražském Magistrátu ohledně možnosti měřit emise v silničním provozu přepadovkami Policie ČR a zrovna tam se hovořilo o nutném vyvození všech důsledků a zveřejnit varovné případy podvodů s vytloukanými filtry částic. Byl tam i zástupce Policie ČR i Městské Policie a Magistrát se chce domluvit na spolupráci. Já jsem tam předvedl mobilní zařízení na odhalování podvodných praktik, které by mohla Policie brzy nasadit jak v Praze, tak poblíž SME/STK, aby si sami prověřili, jak kontrolní stanice pracují a zda nejsou samy tím zdrojem emisních vraků na našich silnicích.
Reply
Libor Sofroň
5/14/2017 21:00:52
Správně pane Flajchshazi, myslím že cesta malýh stk je jediná možná a už se i ukazuje že současná situace jest neúnosná.
Reply
Palo
5/15/2017 20:49:48
Prosím Vás za emise Vám samozřejmě fandím,ale co ještě něco udělat s techniky stk,vždyť oni mají na lince dost volné ruce ... když má být závislá na přístrojích ta jedna strana ať je i ta druhá ,proč třeba to co se děje kromě focení na STK není online ,jako např. válcová zkušebna brzd nebo načtení ABS,Airbag a podobně kontrola podvozku?
Reply
Libor Fleischhans
5/16/2017 10:13:06
Je to legislativně nastaveno tak, že za emisního mechanika rozhoduje strojové vyhodnocení a on si ani neškrtne, aby něco změnil. Technik STK zase kromě fotografie, může ovlivnit dle své vůle úplně všechno, protože žádný záznam z kontroly brzd neexistuje (není požadován elektronický výstup výsledků ani jeho hodnocení).
Reply
David
5/16/2017 20:24:56
Chudák co nemá na opravu svého vozu love, nemá na cestě co dělat !!! Pane Libore držím vám palce ať to výjde a zatočíte s Českou Mafii, která takovým chudákum dáva zelenou.
Libor Fleischhans
6/20/2017 07:43:27
Davide, ti podle vás "chudáci" ohrožují zdraví a životy okolí svého nebezpečného vozidla. Ať tedy raději nejezdí. Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na [email protected]. Děkujeme |