ASEM - Asociace emisních techniků a opravářů
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem

V ČR je 50 x méně STK "na obyvatele" než např. v SRN nebo v Británii

12/2/2016

13 Comments

 
PictureMajitelé velkokapacitních linek s cizím dialektem: "My chočem každe dva roky penize za kontrólu od každeho majitéle vozidla. Zdržovať my ho něbuděm..."
Český zákonodárce jde bohužel proti duchu směrnice Evropské unie. Ta se snaží přenesenou působnost státu zdokonalit a přitom zlevnit a přiblížit občanovi. Proč tato služba třeba v Rakousku, v Německu nebo v Anglii je o mnoho levnější zatímco v Česku se neustále zdražuje? Co je jiného tam a tady? V Německu je ca 33.000 technických kontrol, ve Velké Británii pak ca 24.000, ale u nás jen 370!

1) Zatímco němečtí a angličtí majitelé vozidel najdou i malé "kontrolní místo" u každého venkovského autoservisu, musí český občan desítky km za velkokapacitní kontrolní linkou (jediná českým zákonem schválené forma).

2) Občanovi je v cizině nabízena seriózní kontrola přímo v autoopravnách mnohem levněji a hned před ní i eventuální údržba, seřízení či včasná oprava. Je to tím že "kontrolní místa" nežijí z peněz kontrol, ale z peněz z oprav. Takže mají do čeho píchnout, i když je v kontrolách tzv. "hluché období".

3) V Česku má provozovatel STK zákaz ekonomické spjatosti s opravami nepochopitelně ze zákona. Kdybychom připustili anglický nebo německý model, nabídka seřízení, opravy a získání nálepky na jednom místě, by se zpřístupnila všude a logicky by i zlevnila.


4) Ani v jedné jmenované cizí zemi nepřeváží mechanici autoservisů do x kilometrů vzdálené velkokapacitní STK, aby tam čekali ve frontě, k "získání známky". Vede to ke klientelismu, který už v Česku dlouho známe: Protokoly s verdiktem "VYHOVUJE" i u vozidel nebezpečných pro provoz nebo poškozujících lidské zdraví. Známý známému vyhoví, protože mu vozí pravidelně nosný kšeft, bez něhož by se neuživil.

Povede se ještě v Česku definovat v zákoně i "Malou STK" pro venkov a odlehlá místa?
Návrh novely zákona č. 56/2001 Sb. pokračuje v modelu padesátkrát menšího regulovaného počtu kontrolních míst v podobě velkokapacitních kontrolních linek žijících z vysokého průtoku aut a nenabízí to, co očekává Evropská Unie. Ta si ve směrnici 2014/45/EU představovala, že se přenesená působnost státu zkvalitní a přiblíží občanovi. Směrnice totiž povoluje spojit kontroly s opravami, ale tomu návrh novely ani ve třetím znění bohužel nespěje.
Co brání zákonodárci k vytvoření zahraničního vyzkoušeného modelu? 
Je to stávající model a silný vliv zastánců velkokapcitních STK na státní správu. Opačný zájem autoservisů o "Malou STK" by ze strany autoservisů (smluvních i nesmluvních) sice také byl, ale samotné sympatie, které nám servisy a jejich zástupci vyjadřují, na rovný boj s "velkými" nestačí.

K prosazení "Malé STK" potřebujeme členství řetězců autoservisů v asociaci ASEM!

Do prosazování zájmů vlivných lobbistů miliardářské ruské, ukrainské, německé a slovenské minority je zapojena více než desítka poslanců. Nový zájemce o stamilionový byznys v STK okolo hnutí ANO - J&T Banka - Jakobovič Tkáč (http://rejstrik.penize.cz/47115378-j-t-banka-a-s), tlačí na deregulaci, aby začal stavět další velkokapacitní linky. To, že proti jsou všechny stávající velké skupiny podnikatelů v STK - opět majitelé velkokapacitních linek, je vledlejší, ale volání po "Malé STK na venkově je slyšet mezi poslanci a ministerskými úředníky čím dál méně. Něco s tím musíme provést!

Mimoto je na krajských úřadech také dost rušno a zaregistrován je dost významný počet i tzv. "spících" STK, které sice zatím nefungují, ale do počtu budoucí, stále vší silou udržované regulační kvóty státem, se již zuby nehty započítávají (např, v Brně je 400% nad počet, ačkoliv se tam na STK stojí fronty). Výlov rybníka zajímá všechny shora jmenované pochopitelně nesmírně!

Nejpočetnější, avšak "hlasově" 
(zatím) nejslabší skupina zájemců o STK v autoservisech může službu kontrol výrazně zlevnit!
Charakter "technické kontroly", jako doplňku k opravárenství, kdy autodílna završí svou péči o vozidla svých zákazníků tím, že jim vystaví v podobě vyhovujícího kontrolního protokolu vysvědčení své práce, by výrazně zlevnil službu pro občany. Autodílna, která většinu potřebného vybavení má, protože ho používá, totiž nežije z kontrol, ale z údržeb vozidel a z jejich oprav. Objektivita je zaručena přítomností zákazníka u kontroly (vidí všechno) a u Měření emisí vidí též výsledky měřicích a diagnostických přístrojů.
PictureIng. J.K. : "Proč chci rozšířit na "Malou technickou kontrolu"? Protože jen třeba z dvaceti emisí měsíčně jsem vyměnil 11 katalyzátorů a dva filtry částic. Na STK stejně připravuji a pak s nimi musím pro známku jezdit jinam, čímž jen ztrácím čas.
Co by znamenalo připustit tzv. "Malou STK"?
Nárůst velkého počtu "Malých STK" (do 5 kontrolovaných aut týdně) by se zbavil závislosti na potřebě za každou cenu kontrolovat. Byla by to vedlejší činnost. Pro každý autoservis jen taková rozinka na dortu pro jejich zákazníky. Takový model technických kontrol by se automaticky zbavil tendence podvádět (provozovateli to nic nepřinese, protože levný poplatek za "trvale benevolentní kontroly" ho finančně zrujnuje). I kdyby tendence podvádět byla, snahou zvyšovat počet udělených vyhovujících protokolů na sebe upozorní v elektronickém systému sledování statistik CIS a dlouhou trvanlivost by takové podvádění nemělo. Ceny poctivých kontrol by byly nižší, kontrolní práce by nebyla motivovaná na cíl papírově "VYHOVĚT", nýbrž skutečně zabránit, aby se nebezpečné nebo ovzduší a lidské zdraví poškozující vozidlo dostalo na dva roky do provozu mezi lidi a ohrožovalo okolí, jak tomu dnes v masivním objemu ve skutečnosti je. To jsou důvody, proč u nás je 50 x méně kontrolních míst na občana než v zahraničí.

13 Comments
Petr
12/3/2016 18:34:01

Dobrý den,

jenom k tomu Brnu.Je tady tolik STK že se fronty opravdu netvoří,spíše naopak.

Reply
Libor Fleischhans
12/3/2016 19:38:09

Mimo sezónu nejsou fronty skoro nikde, ale na jaře to vypadá jinak. Jen poznámka: Velkokapacitním linkám přibude další velkokapacitní konkurence, ale určitě ne na odlehlém venkově. Odtamtud budou všichni muset ke kontrole celkem daleko dojíždět. Je to v rozporu s úmyslem směrnice EU2014/45/EU, která chtěla "Malou TK" právě tam.

Reply
Petr
12/4/2016 18:09:48

V Brně nejsou fronty ani na jaře.Jenom blázen by tady stavěl další velkokapacitní linku.

Auto Kralup
12/4/2016 12:34:45

Já jen doufám,že zvítězí rozum nad hloupostí a nebude muset zubař dělat zkoušky na gynekologa.Tedy mechanik emisí,zkoušky na technika STK .

Reply
Dalibor
12/5/2016 09:48:07

Nevím ve kterém odvětví funguje, že velký množství = velká kvalita. :) V kontrolním rozhodně ne. Běžte se podívat do Polska jak jim to tam bezvadně funguje. V každé vesnici je jedno STK, kde kvalita práce není žádná. Bydlím od hranic 5 kilometrů a v Polsku jsem každý týden, ty šroty co tam běžně jezdí by tu neprošli ani omylem. Už i Poláci samy vědí, že to posrali, jen teď neví jak z toho ven.

Reply
Libor Fleischhans
12/5/2016 10:49:42

Nic takového jsem ani netvrdil. To je přeci dané povahou, jak jsou kontroly postavené a kdo je dělá, tedy systémem, ne množstvím (Rakousko-Polsko).

Co spojuji s množstvím Technických kontrol je jejich dostupnost a možnost oprav na jednom místě = jejich zlevnění. Spočítejte si kolik musí položit procent peněz ze své výplaty a kolik Němec nebo Rakušák! Vždyť je to u nás nejdražší a z hlediska účinnosti je to naprostá fraška, když se vše píše na papír a motivace je "projít"! Nikdo se netřese, že by měl jet s autem na STK, odjede tam s ním zkušený kamarád, který to pro všechny v okolí dělá za úplatu. A ten "kamarád" zařídí, aby to v současném systému kontroly prošlo. Je to jejich živnost a jsou na takových již desítky let existenčně závislí.

Pokud bude systém nastaven tak, že silniční kontrola Policií ČR bude tak účinná jako v Rakousku či v Německu, pak si nikdo nedovolí to, co v Polsku, protože by do smrti nedostal licenci jako kontrolor. A ukažte mi autodílnu, která přimhouří oči nad prorezivělými brzdovými trubkami nebo nad "dýmovnicí", když bude riskovat, že mu prošel vrak. Vždyť ho za to můžou i zavřít, když to bude mít nehodu!
Zkuste argumentovat jinak. Tohle je jako argumentace, že když nás bude hodně, "..budeme jako STK pouštět". To už jsem jednou slyšel a nestačil jsem se divit. To je ale v systému, že někdo je živ z počtu kontrol, nikoliv z jejich kvality, která přijde sama, když bude v každém autoservisu. Ten však nezbohatne na kontrolách, nýbrž na poctivých opravách a nezbohatne moc, ale bude mu to udržovat provoz v dílně. Takhle bohatne minorita a bezpečí a zdraví lidí jde nadále do hajzlu.

Reply
Petr
12/14/2016 15:12:54

Takových autodílen Vám klidně ukážu hned aspoň dvacet.

Libor Fleischhans
12/14/2016 16:11:06

To jsou pak ale Vaši známí, a nejsou to určitě "autodílny", ale ..... asi víte co tu stát podporuje... To jen potvrzuje že jsme tu v Moskvě.

Ruda
12/5/2016 11:15:05

To je zajímavé.Když někdo chce otevřít stánek se zeleninou vedle supermarket,nikdo mu v tom nebrání.Pro oba je závazná potravinářská vyhláška.A teď nám tu někdo tvrdí,že když prodejců potravin bude víc,budou všichni nekvalitní.

Reply
Josef Kaplan
12/5/2016 14:11:40

Anglická model STK umožňuje použít 2 typy stanic. Jedna je typu, kdy je STK k dispozici trvale a zákazník může přijtet kdykoliv během pracovní doby.
Druhý typ je formou objednávky na specifický čas. Tento typ umožňuje subjektům stanice STK využívat povinné vybavení STK k jiným účelům než ke kontrole vozidel (opravám a výdělečné činnosti).

Reply
Josef Kaplan
12/6/2016 00:14:06

V Británii mají také jinou specialitu. Spediční firmy, provozovazelé autobusů mohou požádat o zřízení tzv. ATF (authorised test facility) autorizované zkušební stanice. V rámci své vlastní provozovny si zřídí vybavené pracoviště pro provádění STK nákladních vozidel, autobusů a přívěsů. Následně si objednají zkušebního technika od organizace zastřešující provádění všech záležitostí týkající se STK ve Velké Británii (DVSA), kdykoliv pořebují provést technickou kontrolu některého svého vozidla. Výhody jsou na snadě - vozidlo nemusí jet do vzdálené STK, úspora paliva, emisí, práce a čas řidiče a mohou v tomto zařízení poskytovat STK vozidel i jiným firmám. Další zdroj příjmu. To je současný a pokračující program do příštích let, který neodporuje nové směrnici 45/2014 EU.

Reply
Petr
12/7/2016 11:36:58

Je to jedna velká hloupost a neznalost pana pisálka.

Reply
Ruda
12/7/2016 16:18:08

Tak ho poučte.

Reply



Leave a Reply.

    Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
    Picture
    Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
    Picture

Přihlašte se do našeho newsletteru

Asociace emisních techniků a opravářů, z.s. (ASEM)
Spisová značka L 65158 vedená u Městského soudu v Praze
IČ: 049 14 261 
Bankovní spojení: 115-2728630207/0100
Adresa: Boleslavská 902, 29306 Kosmonosy
Máte dotaz?
Odeslat
Copyright ASEM 2016-2025 - Všechna práva vyhrazena.
  • Úvod
  • Blog
  • O ASEMu
  • Členství
  • Pomozte darem