Zpráva o navrhované deregulaci počtu STK v okresech. Ve včerejších událostech (18. 5. 2019) shlédli televizní diváci ČT 1 výpovědi obou táborů, tedy zastánců současných "státem regulovaných" STK a autoservisů, které by měly zájem o tzv. Malou TK+ME. Majitel dvou STK pár km od sebe, pan Miroslav Pecha se zde zmiňuje o tom, že si nedovede představit, že by autoservisy zvládaly tak sofistikovanou kontrolu vozidla, jakou dnes nabízí průjezdní linka STK a dodává, že si nedovede představit, že by to jedno kontrolní stání mohlo nabídnout. V reportáži je zmíněno, že oba majitele servisů, jak pana Karáska, tak pana Čermáka stát předem podezřívá ze střetu zájmů a zakazuje jim měřit emise, která autoservisy dodnes měřit směly. Stát udělal výjimku, že pokud bude emise měřit zaměstnanec, pak autoservis emise měřit smí. Zde je ale riziko, že pokud zaměstnanec dle občanského zákoníku podá výpověď a odejde, musí majitel servisu činnost měření emisí dle zákona ukončit. Není vše účelová diskriminace? Čtěte dále... Majitel dvou průjezdních velkokapacitních linek STK na Boleslavsku pan Miroslav Pecha v reportáži dodává, že si nedovede představit, že by jedno kontrolní stání mohlo tak sofistikovanou kontrolní práci mohlo nabídnout. Jen upřesním, že pan Pecha tím myslel focení, měření emisí, geometrie, účinnosti brzd, světel a procházení se s lampou v ruce pod vozidlem za zákazem cokoliv demontovat (jen vizuální kontrola).
Provozovatelé nejméně stejně moderně vybavených autoservisů, Tomáš Čermák a Josef Karásek v nedalekém okolí by tuto službu "kontroly vozidel" mohly okamžitě nabízet, vždyť to denně po vyhotovených zakázkách dělají. Kontrolu jim však zakazuje stát novelou zákona, kterou napsali sami lobbisté STK za udržení současného stavu. Dle reportáže pan Miroslav Pecha odbaví na STK až 90 vozidel za den. STK stojí v průměru 1600,- Kč, což je 144.000,- Kč za den bez nákladů na materiál jen s baterkou v ruce + měření emisí, brzd, geometrie, světel a zjišťování vůlí v podvozku. Při dvou STK je to oficiálních 288.000,- Kč hrubého příjmu pro soukromou "kontrolu" pana Miroslava Pechy za den. Dá se říci, co týden, to 1.000.000,- Kč korun hrubého příjmu bez vedlejších nákladů za služby (když je sezóna). Odbaven bude zákazník dle jeho slov do dvě a půl hodiny čekání za následných 20 minut technické prohlídky. Když "soukromí kontroloři" pana Pechy nedej bože někoho vyhodí (v Německu je počet vozidel se závadami okolo 22 %), musí jet na opravu jinam, nebo zpět domů. Mohl by jet i do autoservisu, ale ten emisní přístroje sice má, ale nesmí na nich měřit, protože mu to stát zakazuje, a vysvětluje mu to tzv. "střetem zájmů". Takto definovaný "střet zájmů" podle novely zákona 56/2001 Sb. je definice, která po novu zakazuje "opravovat a kontrolovat zároveň" osobou, která "vlastní" autoservis a je nositelem osvědčení "kontrolního technika", který za kontrolu ručí. Pan Tomáš Čermák by si emisní přístroje rád pořídil, ale když mu stát zakazuje emise měřit, nekoupí si je. Když k němu přijede zákazník, kterého pan Pecha za 1600,- Kč vyhodí na nevyhovující emise, pak mu pan Čermák nemůže pomoci, protože nemá čím a i kdyby měl, jako pan Karásek, tak mu to je málo platné, protože mu také stát "střetem zájmů" zakazuje. Stát zde přímo říká, že existuje příliš velké riziko, že by nebyl při "kontrolách" objektivní a závady by si závady vymýšlel, přestože opravy a kontroly na jednom vozidle toutéž osobou Evropská směrnice 2014/45/EU připouští a v Rakousku jich je 8.600 v Německu pak 33.000 (v Česku 380). Co vlastně svými zásahy dělá stát? Stát nepřímo říká, že jak pan Čermák, tak pan Karásek, si závady na autech na všech zakázkách běžně účelově vymýšlejí, aby měli co opravovat, a stát se tedy obává, že to budou dělat právě u svěřených technických kontrol, či měření emisí také. V reportáži je však vidět auto na heveru u pana Karáska a ta pravá realita, kde je vidět mnohaletá hluboká koroze nosných prvků. Toto vozidlo je mimochodem na registračních značkách s vylepenou kontrolní známkou, možná i od pana Pechy. Proč stát nepojímá stejné podezření na střet zájmů, dokonce na mnohem škodlivější korupci a uplácení u pana Pechy, když sám má právě se současnými STK z minulosti zkušenost, že vydávaly na auta vyhovující protokoly i bez jejich přítomnosti? Mimochodem proto se dnes auta musí fotit. Jsou to ty samé STK, které fungují dodnes a co je stát před možnou konkurencí tak úzkostlivě chrání regulací. A ASEM se ptá, proč pan Pecha, který je sám nositelem osvědčení kontrolního technika a ve střetu zájmů podle státu není (co kdyby ho napadlo, pouštět více benevolentně auta, aby se zákazníci více hrnuli, že snáze projdou?), má státem jako podnikatel jak na růžích ustláno, proč musí auta pendlovat mezi opravnami a vzdálenou STK, která jen vyhazuje, a proč když jdou vyhození zákazníci z STK právě do autoservisu k SME, aby jim diagnostikovali emisní závadu, tak ti to dělat nesmí, protože jsou dle státu ve "střetu zájmů"? Proč musí autoservisy přestat měřit a zbavit se svých přístrojů, protože by byly ekonomicky ztrátové, když budou potřebovat lidé opravovat jejich auta s emisně relevantními závadami?
12 Comments
Je to přece vše postavené na hlavu.Asi musíme počítat s dobou kdy s každou opravou bude muset zákazník zajet na STK aby zkontrolovali,zda po výměně kol je kolo dostatečně dotaženo a správně dohuštěno.. Nebo platit nezávislého kontrolora zda je vše Ok. Ale to se dostaneme zpět o 30 let kdy byli uznány pouze jako řádní opravci vozidel mototechny - i to si dovedu představit... ale pak asi nastane co už tu bylo,čekací doba né dny ale měsíce na opravu .Již dnes vám STK nikde na počkání neudělají.A při objednání si počkáte
Reply
Josef Karásek
5/28/2019 09:27:33
Dobrý den všem,
Reply
Milan
5/28/2019 11:25:27
Dobrý den, když jsem shlédl reportáž na toto téma a slyšel odpověď STK p. Pechy sofistikovanou kontrolu, nejdřív jsem nevěděl co tím vlastně myslí, ale pak jsem se musel smát , jestli myslel tu baterku v ruce a okolo ten proces nebo co vlastně ? Mimochodem Kolik peněz investovali za ty vydělané prachy do moderního zařízení, jak dnes měří třeba moderní světlomety metrix apod. když v Německu dle zjištění je to druhá nejčastější závada,(špatně seřízené světlomety ) tady mají výjimku, jakto ze špatná sbíhavost je závada typu A zase výjimka protože na toto již nemají vybavení, já do tohoto vybavení a školení zaměstnanců investují nemalé peníze ale protože chci a strašně mě tato práce baví a chci peníze za profesionální opravu a ne provizorní. A co stát kvůli komu zaváděl Foceni kvůli komu? Kvůli nám poctivým živnostníkům to určitě ne, ale aby toho nebylo málo tak nás rovnou poslal na pracovní úřad a zakázal nám měřit emise. Proč nešel jen po těch nepoctivcích to by bylo moc práce. čí to byl zájem to přeci všichni víme. Koho tady stát upřednostňuje slušného člověka který chce dělat svoji práci zodpovědně a za svoji práci si ručit nebo člověka s baterkou v ruce. Nene stát udělal z obyčejného živnostníka hned podvodníka že si bude vymýšlet závady.
Reply
Libor Fleischhans
5/28/2019 13:47:45
Dobrý den Milane, to nebylo bez odpovědi, ale odpověděl jsem Vám, že se bude chystat ta konference organizovaná poslancem Bláhou. To by byla příležitost setkat se tam, pár hodin předtím. Jste z daleka a když jsme chtěli organizovat setkání, začali jsme obvolávat a skoro nikdo neměl čas! Nikdo nepřislíbil na jisto, že se dostaví! I nyní, když jsme rozeslali přes 5.000 mailů, máme sice 100% příslib nyní od ca 27 lidí, ale ostatní, členové či nečlenové nemohli nic slíbit, a řekli "uvidíme". Pak SAČR - nic, SDA - nic.
Reply
Mat
6/5/2019 19:02:28
Odpověd pana Pechy smrdí strachem ze přijde o práci protože nic neumí. S věcmi které jsou skutečně sofistikované neumí, nic víc v tom není. Známe odborníky z STK nedávno se mi jeden z nich snažil vnutit že Audi z roku 98 musí jít připojit na diagnostiku protože má OBD2 vysvětlit mu že tomu tak skutečně není je úkol pro boha. JE to banda budižkničemů kteří těží z toho že se stvořil zákon pro ně. Podle mně by TK měli dělat na dílnách protože se nedá spočítaat kolikrát nastane situace kdy zákazník mele jak auto brzdí tak to neřešte přitom človek vidí že to musí brzdit špatně, přesto nemá právo říct s tímhle po ose neodjedete zavolejte si odtahovku.
Reply
Martinek
5/28/2019 12:24:39
Čest, musím souhlasit. Dnes jsem byl na STK s autem jednoho doktora, který nemá čas čekat ty nesmyslné fronty. Auto prošlo bez závad. Při jízdě do STK jsem skoro ohluchl. Vadné ložisko PZ kola. Na STK nic nezjištěno a já musím obhajovat opravu . Typuji, že do 500km by kolo upadlo. Volal jsem zákazníka a sdělil jsem mu, že STK OK, ale že musím vyměnit ložisko kola. Jaký tyto kontroly mají smysl ? Jen kačky. Souhlasím, že to je jen lobby, jak z řidičů vytáhnout prachy za pár papírů a známku. Druhý den žádné garance technického stavu. Doufám, že ten poslanec Bláha něco prosadí !!!
Reply
Zdeněk Dědič
5/28/2019 12:29:44
Dobrý den.Už je to opravdu k smíchu,to jejich sofistikované kontrolování.
Reply
Novotny Michal
5/28/2019 13:27:59
no jasně, že je to podporovaný byznys. Čísla a počet STK v ČR jasně vypovídající. Mám BMW jezdím do značkového servisu. Mají tam excelentní vybavení, které stále modernizují k současným vyráběným vozům. Na autě mi dělá stále jeden mechanik. Auto zná od ,,narození,, jak své boty. STK ? 30let stále to stejné a dražší a dražší. Serviska mi vychází periodicky +- k době platnosti. Po servisu jedu na technickou a tam zelený universální mužík kontroluje moje auto po autorizovaném servisu !!! Pomalu se sním neumí rozjet. Na full LED světla se bojí jen podívat. Ptá se. Máte 4x4 ? Já ano. Tak to raději nebudeme ani válcovat (zkouška brzd). Současné STKáčka- přežitek, nesmysl !!! Jak může někdo vidět, co je pod těmi všemi plasty a mýt ty zkušenosti ke všem značkám ? Opět platím za prohlídku + navíc focení. Dám 2tis a jedu. A jak píše Martínek, žádné garance pro řidiče. To servis mám alespoň s 2letou zárukou. STK - jen známka pro policajty na dokurvenou SPZ, která se po prvním mytí v ruční myčce (WAP) začne loupat !!!
Reply
Josef Karásek
5/28/2019 14:24:29
Dovoluji si ještě vstoupit do diskuze. Ano, vše je založeno na ekonomice a nějakém výdělku. Ale co mi vadí nejvíce je, že současné STK regulované státem jsou opravdu velmi zastaralé, neinvestují do moderních zařízení a kontroly po kvalitních servisech současných moderních vozidel postrádají smysl a proto ta nespokojenost řidičů a vše kolem. K tomu se váže i regulace počtu STK v ČR, nerovnoměrné územní rozmístění=fronty a zdražování, atd. Navíc si myslím, že součástí technické kontroly by měla být i krátká zkušební jízda. Tak jako v servisu po servisní prohlídce. Zde se odhalí další nebezpečné technické problémy, jako je výše uvedená příhoda s ložiskem kola. Ale bohužel je to o počtu STK, rizikům spojených se zkušební jízdou atd. Státu by především mělo jít o kvalitní vozový park a kontrolní dohled nad službou technických prohlídek. Mnoho činností kontroly vozu provádí servis automaticky. Proč ne STK u servisu. Má to smysl, úsporu času i financí.
Reply
Libor Fleischhans
5/28/2019 18:16:24
Souhlas, viz toto: https://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=715210 Zde je přesná výpověď jak "vyhovující" jsou zkontrolovaná vozidla. Metodika, kterou si vykastrovali ti, co ji pro svůj byznys tvořili, je úplně neúčinná a pouští do provozu životu nebezpečná vozidla. Koukněte na video. Metodika MDČR takovou chybu neodhalí, protože díky Věstníku dopravy někde z roku 2017 je emisní kontrola, v té formě, jak se dělá, naprosto neúčinná! To snad by bylo lepší zrušit úplně STK, než taková "sofistikovaná" fraška jak ji označil Miroslav Pecha, majitel dvou státem regulovaných STK a několika SME v jeho areálech. Kontrola vozidla je výpalné a totálně bez přidané hodnoty! Jen se podívejte, s čím jezdí spedice. To jsou vraky, které u STK díky klientelismu vždycky projdou, protože s nimi přijedou "KAMARÁDI"! A nám ostatním jde pak na silnicích o život.
Reply
Petr D.
5/29/2019 20:13:16
Dobrý den.
Reply
karel
8/21/2019 11:58:50
Já bych jen zmínil, že velkokapacitní STK samozřejmě mají spoustu chyb, ale co druhá sekce? REGISTRY VOZIDEL to je druhá tragédie a tu má na starosti stát a vidíte jak to vypadá.
Reply
Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilý. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
|