![]() Nová metodika 2017 je už měsíc tu, a jak je vidět, bohužel nepřinesla kýženou metlu na vytlučené filtry částic! Běžně už procházejí i vozidla s vytlučenými filtry. Vozidlo s nefunkčním filtrem částic lze protáhnout emisní stanicí "strojně vyhodnocovaným" testem jako vyhovující! Emisní mechanik by sice mohl sám svým rozhodnutím (vizuální kontrola) vozidlo vyhodnotit jako nevyhovující, ale strojně vyhodnocovaný protokol z měření emisí vyhovuje! Při příležitosti diagnostikování závady obtížných studených startů u vozidla Škoda Octavia RS 125 kW (BMN) jsme zjistili, že vozidlo je emisně zmanipulované (sváry na tělese filtru částic, černé saze ve výfuku, kouřivost vyšší o 3000% než je obvyklé). Filtr částic vůbec nefunguje, nebo tam není, z výfuku byl po studeném startu vidět světlý štiplavě páchnoucí kouř, v diagnostických hodnotách si lze přečíst údaje o poslední regeneraci, protitlaku na filtru i teplotách, ale chybové hlášení žádné, resp. metodika ,"světe div se", umožňuje mazat paměť závad bezprostředně před emisním testem. A tak to již měsíc po zavedení nové metodiky vědí a dělají téměř všichni. Pokusně jsme tedy provedli podle nové, před měsícem do ostrého provozu nasazené emisní metodiky měření emisí "online" a nechali jsme emisní stav vozidla strojově vyhodnotit emisní přístroje. Na výsledek se můžete podívat s námi. Aktuálně se u Stanic měření emisí používají emisní přístroje staré přes 20 let. Kdysi byly stavěny jen na vozidla, která viditelně kouřila, některé z nich měří sice v setinách, ale to je dobrovolná přesnost, protože některé schválené přístroje měří jen v desetinách jednotek absorpce světla. Pokud by vůz měl celistvý filtr částic, měřili bychom kouřivost 0,00 až 0,03 [1/m]. Tento však vykázal 0,46 [1/m], přičemž povolená hodnota (též velmi zastaralá norma neuvažující filtry částic) vytištěná na štítku vozidla je 0,5 [1/m]. Dle zákona tedy vozidlo, z jehož výfuku jsou metány saze o ca 3000% vyšší než běžně obvyklé a bez problémů dosažitelné, u Měření emisí bez problémů vyhoví.
Nebylo by lepší, aby majitele dieselů zákon vyňal z povinnosti měřit emise, když jde o pouhé výpalné za kontrolní známku?
16 Comments
Josef Dorňák
2/1/2017 18:15:50
To to přeci neni normální.Ja bych nechal zapisovat,do VT.i chipi.Přeci,není možný,aby typ motoru BJB,který má mít 77kw.Má 100kw.To je přeci taky problém jako hrom.
Reply
Libor Veselý
2/2/2017 09:27:14
Chápu o co v tomhle článku jde,ale..jestliže by tohle auto prošlo byla by to chyba obsluhy,aby jste získal vyhovující protokol,musel jste zadat že vozidlo je po stránce vizuální v pořádku,což evidentně není,
Reply
Libor Fleischhans
2/2/2017 10:32:49
Nemáte pravdu. Sváry na tělese filtru ani špinavý výfuk nejsou jednoznačnou indicií, že byl filtr vytlučen. Existují firmy, které filtry čistí nebo recyklují DPF tak, že těleso musí rozřezat a pak svařit. Nelze dogmaticky tvrdit, že svár = podvod. To samé platí o výfuku. Mohou tam být saze z předchozí havárie filtru a nyní už může být filtr opraven (vyměněn) a koncovka zůstane špinavá.
martin
3/14/2017 14:59:14
josef dornak: aco kdyz ten vas motor kod BJB v origo stavu ma 85kW? toje taky problém jako hrom ? nebo ne zkuste si zajet na brzdu pokud vám není líto 1500,- budete koukat apk muzete obvinit skoda auto ... takze chip na 100kW z 85kW je uplne v klidu a emise bude plnit uplne stejne navic jde o auto bez DPF a jeto EURO3 jako jedina OCT II
Reply
Karel
2/2/2017 19:09:19
Dobře, ale proč tedy výrobce udává (vlastně všichni výrobci) kouřivost 0,5? Neměli by v prvé řadě oni nastavit hodnotu třeba na 0,1, ať je nějaká tolerance?
Reply
Libor Fleischhans
2/2/2017 21:34:03
Těch 0,5 je tolerance navíc a neudává ji výrobce. Udává to zastaralý předpis EHK 24, který tuto hodnotu jako toleranci přičítal k hodnotám tehdy běžné hodnoty kouřivosti motorů bez filtru (např. 2,5 [1/m].
Reply
Libor Veselý
2/6/2017 13:55:43
K mému předchozímu příspěvku..ano,když necháte emise strojně proběhnout,dostanete kladný výsledek,ale proto u toho stroje stojí zkušený technik/diagnostik,a když naměřím kouřivost na hranici a vidím sváry na filtru..tak je přece jasné že tam žádný filtr není. A máte pravdu v tom že ten člověk může jet jinam a třeba mu to projde,asi určitě,ale snad stojí za to vysvětlit zákazníkovi stav věci,může říct děkuju,já jsem to třeba vůbec nevěděl,dejte mi to do pořádku,a bude zase o jedno jedovaté auto méně. Mě to tedy za to stojí.
Jirí Černý
2/3/2017 09:03:53
Jaký má tedy smysl od ekoteroristů tlačit na výrobce na snižování emisí,když vozidlo vydrží být emisně v pořádku možná ,,menší polovinu"doby svého provozu.A zbytek životnosti auto kouří jak stará cikanka.
Reply
Libor Fleischhans
2/3/2017 09:35:40
Tlak na výrobce od ekoteroristů nechme stranou. Ostatně pokud čtet vědeckou literaturu, pracuje se intenzivně na tzv. "bezemisních" systémech. Ale nechme to stranou, my zde máme jinou diskusi.
Reply
Mirek
2/4/2017 08:48:17
Dobrý den. Ano nepochybně je metodika špatná, ale co považuji za daleko podstatnější problém je zcela nepokrytě veřejná nabídka zakázaných úprav.
Reply
Libor Fleischhans
2/4/2017 23:08:13
Když to nabízejí s jednou větičkou "jen pro sportovní účely" co nejmenším písmem, jsou asi z obliga.
Reply
David
2/4/2017 10:40:53
Problém je v tom že nikdo nic nedělá proto, aby lidé uznali že DPF se odstranit v žádném případě nevyplatí z finančního důvodu. Momentálně stojí opravdu originální díl i okolo 50 000.- a nejsou na to žádne dotace a žádne finanční úlevy že je ve vozidle. Údržba naftového motoru aby prošlo emisemi je velice nákladna. Proto se v tom podvádi. Proč naftu s DPF, to jsi raději koupíme benzín i spotřeba je skoro stejná. Až přijde na trh vznětový motor na benzín, tak naftovým motorům odzvoní.
Reply
David
2/8/2017 18:37:57
Narazil jsem na DPF zřejmě pro vozidlo Mazda za neskutečných 98 250,- a to je tam sleva 25% :D
Reply
David
2/8/2017 18:38:25
https://www.automobilovedily24.cz/hjs/1951146
Reply
Libor Fleischhans
2/8/2017 20:58:03
Díky za to Davide, vezmem si je na paškál... Leave a Reply. |
Podpořte naše úsilí. Přispějte libovolnou částku na podporu kvality technických prohlídek nebo se staňte členem a pomozte nám věci měnit.
Vaše podpora pomáhá chránit ovzduší, zdraví i bezpečnost nás všech.
|