Po 1. 10. 2018 nemají podle Mgr. Pavla Noska žádná ŠZD (Ministerstvem dopravy zřízená Školící zařízení pro diagnostiku a opravy) tzv. "zákonné zmocnění" k provádění ke "školení kontrolních techniků na značky". Podle vyjádření ředitele odboru 150 MDČR Ing. Bc. Ivana Nováka bude však nutné školící činnost ŠZD na potřebnou dobu prodloužit. Protože je nám všem zákon nadřazenější než "nějaké vyjádření" kohokoliv, požadují některá školící střediska od objednavatelů "školení na značky" souhlas se vzdáním se jakýchkoliv práv na zpětné požadování finanční úhrady za vložené náklady na "školení na značky" v případě, vyjde-li později jiné, třeba i protichůdné prohlášení jiného úředníka Ministerstva dopravy o tom, že certifikáty ze školení prováděných po 1. 10. 2018 již nebudou z právního hlediska platné. Některá střediska proto z obav před sankcemi prohlašují, že sice ze zákona již nejsou ŠZD podle zrušené Vyhlášky 302/2001 Sb., ale že na žádost pana Ing. Bc. Ivana Nováka., t.č. ředitele odboru 150, školí nadále ve stejných parametrech, jakoby školícím střediskem zřízeným Ministerstvem dopravy byla, avšak již bez záruky na právní nároky na jakékoliv pozdější odškodnění v případě, prohlásí-li kdokoliv "školení na značky" provedené bývalými ŠZD za neprávoplatné. Odkaz na kalendář obnovených školení na značky.
2 Comments
Co to jsou ŠZD? Jsou, resp. byla to "Školící střediska pro diagnostiku a opravy" kdysi zřízovaná Ministerstvem dopravy. ŠZD však od 1. 10. 2018 právně neexistují, protože se na ně ve Vyhlášce 211/2018 Sb. "jaksi" zapomnělo. Úplně na ně zapomnělo i Ministerstvo dopravy, když odkazuje "kontrolní techniky" (dříve "emisní mechaniky") emisních stanic, zřizovaných ještě podle starých pravidel, aby si po 1. 10. 2018 u právně neexistujících ŠZD obnovili platnost certifikátu podle metodického pokynu, které samo před lety vydalo. ŠZD však od 1. 10. 2018 nemají "zákonné zmocnění" školit podle pokynů ve Vyhlášce 302/2001 Sb. protože ty byla Vyhláškou 211/2018 Sb. zrušena... (Mgr. Pavel Nosek - MDČR) Čtyřiadvacetistránkový "Metodický pokyn pro ŠZD" je plný informací, pokynů, povinností a definic včetně sankcí za jejich nedodržení, ale Ministerstvu dopravy tato školící střediska v celé ČR nestála v září 2018 ani za to, aby je informovala o jejich budoucnosti po 1. 10. 2018. Chtěli bychom se tedy dočkat alespoň dvou vět od Ministerstva dopravy, třeba ve stylu: "Už Vás nepotřebujeme, Děkujeme za dosavadní činnost.", když už jim před lety při zřizování ŠZD naložilo 24 stran hustopisu povinností. 01. 10. 2018 proběhla diskuse kromě jiných i na téma "technických kontrol" v pořadu "Události komentáře" na ČT1. Zde ve 12. minutě, 25. sekundě hovoří moderátor Martin Řezníček "o možnosti autoservisů, že budou dělat STK" (???), - zde je důkaz. Je podivuhodné, že všichni přítomní nechali tento totální mýtus bez jakéhokoliv komentáře, přestože Vyhláška 211/2018 Sb. (schválena před necelým týdnem ve zrychleném řízení) autoservisům přímo nezakazuje zřídit STK u autoservisu, ale podmínky, které by musel autoservis splnit, takovým téměř 100% zákazem jsou, pokud autoservis nepatří zrovna majiteli stávající STK. Stávající autoservis, třeba má či nemá schválenou SME smí zřídit svou STK jen za těchto podmínek:
Naopak zřídit SME může libovolný počet, kdokoliv, kdykoliv a kdekoliv (zákon nereguluje a nic nenařizuje). Budoucnost? Lidi budou šikanováni aby jezdili od servisu k STK tam a zpět, Jak to je opravdu? STK v autoservisech se veřejnost za těchto podmínek nedočká. Od 1. 10. 2018 platí novela zákona 56/2001 Sb. a k tomu vznikla i nová Vyhláška 211/2018, která ruší Vyhlášku 302/2001 Sb. Rozesílány byly i pokyny ministerstvem přiloženým dopisem. A právě to je svízel, protože díky vzniku nové Vyhlášky 211/2018 nám hlásí nejen členové naší asociace, ale i jiní, první protimluvy, díry a nedostatky těchto nových legislativních dokumentů. Největší problém je se školením emisních mechaniků, nyní "kontrolních techniků", se školením "na značky vozidel". V doprovodném dopise Ministerstva dopravy se píše, že existující Emisní stanice musí nadále vysílat své "kontrolní techniky" na "emisní školení na značky" do "Školících středisek pro diagnostiku a opravy". Ty však nikde v zákoně ani ve Vyhlášce nefigurují a tudíž od 1. 10. 2018 dle zákona neexistují. Jestliže neexistují, nemohou školit, a i kdyby nakrásně školily, jejich certifikáty nemají před zákonem platnost. Jak pan Mgr. Pavel Nosek sdělil, "nemají zákonné zmocnění". Ve včerejším telefonátu odpověď odložil na pondělí s tím, že se musí zeptat legislativního odboru. Jen zcela namátkově, metodika pro měření emisí, která již nějakou dobu platí a je doposud praktikována, je v přímém rozporu s "narychlo" vydanou novelou hned několika ohledech jak v měření, tak přípravě nebo přistupování k pokynům a nařízením. Pak bude asi rozhodovat co je víc, zda zákon, vyhláška či metodika. Zatím je nejasno. Emisní školení "Na značky vozidel" nesmyslně vyžadovala legislativa uplynulých 15 let. Byla to doba zbytečného vyhánění peněz z kapes provozovatelů SME, jak za nesmyslné expertízy (za rozšíření na nové značky vozidel pověřené organizace DEKRA nebo TÜV SÜD účtovaly ca 10.000,- Kč!!!) tak i za nesmyslně krátké intervaly povinných a mnohdy duplicitních emisních školení ZŘ VŘ + "Na značky" (a to každé 2 roky!!!). Ministerstvo dopravy tyto "povinné zbytečnosti" v novelách po 15 letech naší neúnavné kritiky konečně, leč bez zdůvodnění, proč se 15 let vyžadovalo a nyní už vůbec, zcela vynechalo! Každopádně díky bohu za finanční úlevu autoservisům! Zákonná povinnost odborného výcviku s obnovením za každé tři roky však zůstává. Tak to stojí v nové legislativě. Proč nejsou povinné jen zkoušky, ale i časově a finančně náročné kurzy (ty by mohly být dobrovolné), nevíme. Kdo tato ze zákona povinná školení bude provádět, není doposud zcela jisté, protože jsme pohledem do mnoha Věstníků dopravy z minulých let zjistili, že se odkazují na paragrafy zákonů, které již po novelách legislativních dokumentů ani neexistují, Více než dvě třetiny Věstníků dopravy podle našeho mínění vůbec neplatí, nebo jsou nerelevantní. MDČR si v tom bude muset udělat znovu pořádek. Co je nyní jisté, že po 1. 10. 2018 se už žádné povinné školení emisí "Na značky" konat nebude (zde odkaz na nově schválenou novelu zákona č.56/2001 Sb. - stav srpen 2018). Otázkou je, zda někdo přijde na kurzy "Na značky" vyhlášené pro září 2018, protože jestli nová Vyhláška stejně požaduje "prohlubovací" kurzy tak od 1.10.18 by bylo s právě umírajícím školením "Na značky" duplicitní. Docent Michal Vojtíšek, člen správní rady Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) byl odborným garantem rozsáhlého projektu ČVÚT, ÚAMK a Zemědělské university - týdenního monitorování vozidel v pražském provozu v několika vybraných lokalitách. Půl roku pak trvalo vyhodnocování monitorování, aby se vešlo do přehledné zprávy o vlivu silniční dopravy na kvalitu ovzduší v Praze. Co jsme jen tušili je nyní podloženo fakty. Ovzduší poškozuje ca 10% vozidel, které nadměrně tvoří až tři pětiny škodlivin produkovaných všemi vozidly! Pak zcela jistě nemá cenu řešit vyhlášení kritické smogové situace zákazem vjezdu automobilů do velkých měst nebo omezení dle lichých a sudých koncových čísel registrační značky! Je potřeba prostě vyhnat smradlavá auta (VIP zákazníky STK) ze silnic a to bez ohledu na jejich emisní třídy! Názory, že stará auta smrdí paušálně rozhodně neplatí. Co však platí, je že neudržovaná intenzivně provozovaná auta jsou těmi zdroji jedů a nebezpečných částic. Další pravdou je, že dovozci ojetých vozidel ze zahraničí a všichni, co se auty živí, jsou vedle všelikých novodobých papalášů "kamarádi" STK, které jim falešnou tolerancí vycházejí u technických kontrol vstříc. Je to velký byznys. Vyhláška 302/2001 Sb. se teď nahonem zcela ruší. Vznikne nová s jiným názvem, a její znění těsně před schválením je zde: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=ALBSB37CTGS3. Ministr dopravy Dan Ťok dokonce požádal ministra spravedlnosti, aby zrychlené schválení povolil. Ten svolil. Směšné a trapné je, že nová, zatím bezejmenná Vyhláška obsahuje definici rozměrů "průjezdní linky" jen ŠÍŘKU a VÝŠKU, délku nikoliv! Délku průjezdní linky nejméně 26 metrů "přestěhovali totiž lobbisté STK" už před půl rokem a to novelou do Zákona 56/2001 Sb. Zajistili si, že jim konkurence ze zákona prostě vzniknout nemůže. Žádný servis totiž průjezdní linku dlouhou 26 metrů stavět nebude. Tam jsme to dopracovali. Oni můžou všechno a my nic. Tahle odpověď (titulek) padla od ředitele odboru 150 Ministerstva dopravy na mou věcnou připomínku, že "dvojkolejnost" (SME u opraven a SME u STK), vybojovaná u Evropské komise ministrem Danem Ťokem zůstala jen na papíře, protože od ledna 2018 se v areálech STK po celé ČR staví jedna emisní stanice za druhou a ceny za emise u STK snížili pod nákladovou hranici, takže pro SME u autoservisu je to zcela likvidační. Na druhou otázku, "Jak asi mají čelit uměle dumpingovým cenám Měření emisí u STK?" padla od ředitele další šokující odpověď, "Asi neumí marketing jako STK!" Opáčil jsem: "Sebelepší marketing nepomáhá tam, kde stát jednomu podnikateli dává exkluzivitu na podnikání a chrání ho před konkurencí, zatímco druhé podnikatele nechá sotva živořit jen "možností" na papíře!" Ta "možnost" je ale hrubě ztrátová a tímto přístupem stát ukazuje, jak daleko je ochoten jít za ochranu svých pozdějších trafikodárců... Jeden z bývalých úředníků MDČR se stal majitelem STK i za přísných regulačních podmínek. Náhoda, štěstí, nebo nedostatek v pokrytí státem regulovanými službami? Proč stát neprofituje sám z kontrol a proč za kontroly neregulovaně kasíruje soukromník s podporovanou exkluzivitou v zákoně? Návštěva hospodářského výboru 20. 6. 2018 se vyplatila. Poslanci Polanskému, který si ve své nebetyčné neinformovanosti nechal lobbisty nabulíkovat, že by STK "neměla" být zastavena činnost při podvádění hned na poprvé, ale "až na podvádění hrubé a opakované", Jeho "zlepšovák" pro majitele STK na "stroj na peníze" bez odpovědnosti nevyšel (nacpal tam slovo "opakované", protože lobby STK ví, že státní odborný dozor (SOD) má tak málo lidí, že na opakovanou kontrolu vyjde v průměru na každého řada tak jednou za pět let). Jak průhledný návrh změny zákona blokující tresty pro "Vyvolené" - hrstku regulací chráněných podnikatelů v STK. Naproti tomu mi nám leží na stole seznam 37 pozavíraných SME u autoservisů za "otevřená vrata", na které se v minulosti stát zaměřil a zavřel je navždy. STK až na výjimku před deseti lety ani jednu. Je to nerovný boj, jak vystřižený z dob totality. Po hodině a půl čekání na příležitost přišel šok: "Poslanci Vám slovo dát nechtějí. Na Shledanou." Později jsem začal chápat, ale s emisemi to nemá co dělat... V bufetu někdo promluvil k Ivanu Adamcovi (ODS), který předtím seděl v čele schůze: "Hele měli bysme se vrátit, aby nám nevodešli lidi". Adamec: "Ať jdou třeba do prdele, ty mně zajímaj dneska nejmíň...", smích ode všech kolegů poslanců. Jen my "hosté" veřejného jednání Hospodářského výboru jsme se na sebe podívali a bylo nám trapně za Adamce, původní profesí učitele. První šok však záhy vystřídal druhý a pak třetí... |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |