Nevím, kdo z Vás sledoval akci Policie u hlavního stanu jedné pověřené zkušebny v Türkově ulici v Praze na Chodově. Kdo tam byl a vyprávěl, popisoval fiasko a pouhá gesta. Prst ve výfuku a konstatování u modrého Passata, že má vytlučený filtr skončil zjištěním, že tento model byl se stejným kódem motoru vyráběn jak s filtrem, tak bez filtru částic. Každý průměrný mechanik, který otevře kapotu motoru, ví do deseti vteřin, zda auto DPF má nebo ne. Rádoby-odborníci ukázali prstem na plechovou bouli připomínající těleso DPF a vyřkli "Filtr částic". Omyl. Žádný DPF, žádný diferenční snímač tlaku, žádná lambdasonda, jen polohluchý oxidační katalyzátor EURO, co nemá ani zbla účinnosti, co by měl mít EURO 5, za kterým už filtr částic je a vysokou účinnost oxidačního katalyzátoru bytostně potřebuje. Nyní obecně: ASEM bojuje s klikou lobbistů okolo STK již drahná léta. Mají chapadla ...
0 Comments
Okolo třech stovek řemeslníků-podnikatelů se podle nové české Vyhlášky 211/2018, napsané ministerským úředníkem za pouhých 13 dní, ocitlo v přímém střetu zájmů a byla jim odňata licence na Měření emisí, které předtím měřili dvacet let. Mnozí z postižených nám vyjádřili přesvědčení, že na STK dochází ke podobným střetům zájmů dle stejné definice také, a to dokonce v masovém měřítku! U STK je však zájem opačný, tedy "nenacházet závady", aby kontrolovaný vůz prošel jako "Vyhovující". To vyhovuje především majitelům STK, protože jejich STK je pak oblíbenější, než ta sousední a v konkurenčním byznysu omezeného počtu konkurentů touto filozofií vítězí. Noví konkurenti ze zákona vznikat nemohou. I málo placení zaměstnanci takových "benevolentních" STK jsou však spokojeni. Proč? Na jedné ze schůzek skupiny přizvaných (mnoho zástupců majitelů a provozovatelů STK a dva zástupci opravářů s SME - ASEM a SDA) se probíralo téma nízkých platů kontrolorů u většiny STK v ČR. Kontroloři se pak nechají velmi snadno zlákat obohacováním prostřednictvím úplatků za přimhuřování očí nad technickými nedostatky vozidel, která kontrolují. Přijdou si tak i na 20 ale i 60 tisíc korun měsíčně do kapsy. Jejich zaměstnavatelé o tom dobře ví. Jak pronesl jeden z podnikatelů v STK: "Nejvíc je naseru, když jim dám dovolenou!" Měřit dvojím metrem podle ochoty zaplatit úplatek, jde na STK poměrně dobře, protože žádné výstupy naměřených hodnot, jako je tomu u měření emisí, z jejich práce nikam v podobě dat nevycházejí. Jedná se tedy o subjektivní posuzování dle "nálady a osobního přístupu" kontrolora ovlivněného občasným úplatkem, k čemuž evidentně dochází a to ve větší míře než kdykoliv předtím... (čtěte dále) Rozseknout kartelové struktury okolo českých STK, srostlými s úřednickými a politickými posty na krajích se v rámci České republiky zatím nedaří. Proto podal ASEM petici u petičního výboru Evropské komise a ta tuto petici schválila jako přípustnou! Petice podaná u EU komise: č. 0722/2018, (podpořte jí na portálu EU dole pod textem kliknutím na "PODPOŘIT") která popisuje porušování lidských práv, poškozování životního prostředí a pravidla volné hospodářské soutěže Zákonem 56/2001 Sb. a Vyhláškou 322/2001 Sb. (nyní již 211/2019 Sb.). Legislativa diskriminuje část podnikatelské skupiny, zatímco podnikatelskou menšinu upřednostňuje zajišťováním prvků "bezkonkurenčnosti" zakotvených v legislativě. To má za následek nezlepšování životního prostředí, zejména ovzduší. Shrnutí petice Předkladatel petice Libor Fleischhans uvádí, že dotčené právní předpisy týkající se kontroly emisí z motorových vozidel v České republice nejsou účinné. Je přesvědčen, že existuje řada podvodných metod kontroly, při nichž se manipuluje s kontrolními údaji. Tato situace vede ke stále větším emisím vozidel, což škodí veřejnému zdraví. Předkladatel dále uvádí, že sporné právní předpisy porušují pravidla hospodářské soutěže. Více informací v petici, kterou lze Vašimi hlasy podpořit (kliknutím na odkaz nebo obrázek).
Na sklonku roku 2018 byla znovu spuštěna anketa zjišťující zájem autoservisů o tzv. "Malou TK+ME", jak fungují v Rakousku a v Německu, kde autoservisy velmi profitují z pravidelných dvouletých návštěv majitelů a provozovatelů motorových vozidel, za účelem zevrubné kontroly vozidla, právě z jejich lokality. Mohou tak auta důkladně podrobit povinné inspekci s možností maximální péče a s nejmodernější diagnostikou i vybavením, které se nedá s českou STK vůbec srovnávat. Ankety se účastnilo 78 respondentů (autoservisů) a zájem o zrušení diskriminační regulace, tak nezdravé pro podnikatelské prostředí a o možnost zřizovat i jiná pracoviště, než je "průjezdní linka STK dlouhá nejméně 26 metrů a nejméně pro 3 vozidla", je jak vidno z ankety, opravdu veliký. Bohužel autoservisy v jejich požadavcích na odstranění překážek ve volné a nediskriminované obchodní soutěži nepodpořila žádná jiná organizace, ačkoliv o ní všechny již několik let dobře věděly. Výsledky ankety o zájem zřizovat TK+ME u autoservisů tak, jak bylo férově zvykem u SME, jsou zde: Dne 13. 12. 2018 jsme jednali se zástupci Ministerstva dopravy ve věci mnoha stížností provozovatelů Emisních stanic. Problémy vznikly u podnikající osoby, která se po uplynutí lhůty platnosti profesního osvědčení může octnout ve "střetu zájmů", jak ho definuje Zákon 56/2001 Sb. a Evropská směrnice 2014/45/EU. Jakmile totiž nemá zaměstnance, který by emise měřil, sám měřit emise nesmí. Pracovníci ministerstva zaskočili tuto skupinu "postižených" předložením "Místopřísežného prohlášení" k podpisu. Ti byli postaveni nečekaně před hotovou věc! Tento úkon byl však trochu necitlivý a nevystihuje to, co jím mělo být řečeno. Ministerstvo dopravy bude prý do budoucna korigovat tento k podpisu předkládaný dokument, který již nebude "Místopřísežným prohlášením", ale jen "Poučením". Vyjde to však úplně nastejno. Členové ASEM mají možnost svou budoucnost organizovaně ovlivňovat, a to ne jen v boji za malou TK+ME v autoservisech, ale i v dalších tématech současné problematiky pojišťoven, nekvalitních dílů a soudních sporů. Zaregistrujte se v ASEM, budete mít sílu! Ale zpět k "Poučení" o střetu zájmů". Ministerstvo dopravy si tímto krokem... (dále přes "Read more")
Například elektrikáři mohou provádět elektrikářské práce a po sobě dělat revizi, když na to mají oprávnění. To samé plynaři, kominíci atd. Je skutečně na pováženou, co dovedou úředníci a politici vyplodit za nesmyslné nařízení , když u spousty jiných řemesel tomu nic nebrání! Proč by se měl autoopravář, který 25 let opravuje auta a přitom měří emise, najednou přerodit v podvodníka, který by si vymýšlel neexistující defekty vozidla, aby je pak měl naoko opravit, nota bene, když si zákazník vůbec nemusí opravu nechat provést u něj, ale v jakékoliv opravně, kde by na "výmysl" lehko přišli? A nota bene, když ho profesní komory STK účelově obviňují z pravého opaku, tedy že do teď do provozu pouštěl naopak neopravená a tedy nevyhovující vozidla? Jak absurdní a trapné pro představitele tvůrců legislativy, kteří argumentují Směrnicí 2014/45/EU, podle které se však řídí i Německo, kde ve všech autoservisech s AU (SME) žádný střet zájmů také nikdo nevidí? Vysvětlí to v tomhle státě někdo rozumně, proč ty autoopraváře stát takto účelově diskriminuje, když jiná řemesla ne? Proč jim ničí fungující živnost a proč veškerou moc dávají bez jakýchkoliv omezení státem regulovaným provozovatelům STK, čím získávají exklusivní výhodu pro své podnikání? Než se do ankety pustíme, musím zmínit, co jí předcházelo. Výňatek z rozhovoru s mistrem autorizovaného servisu jedné značky na okraji Prahy: "Když z povinného "check-listu" vezmu, co všechno a jakým způsobem musíme kontrolovat u vozidel našich zákazníků my, tak mi přijde nanejvýš trapné, když potom musím našeho mechanika poslat na půl dne k STK, aby vozidlo nechal zkontrolovat někým, kdo se projde s baterkou pod autem a po třech hodinách strávených s přesunem, čekáním a s rizikem, že se po cestě něco stane, je zákazník o 2800,- zbytečných korun chudší, aniž bych měl pocit, že by ta kontrola prakticky bez předepsaných pomůcek, co máme my, byla jakkoliv smyslná. Tedy kromě toho, že jsem někomu na stříbrném podnose přinesl peníze za mnohem lépe placenou, avšak neodbornou a ceně neadekvátní práci, než jakou na vozidle předtím provedl náš specificky školený v několika hodinách, a to na mnohem lépe vybaveném diagnostickém pracovišti. Smysl těchto kontrol na těch naleštěných linkách mi v dnešní době nějako uniká." K anketě prosím pokračujte dále tlačítkem (Read more)... Bude to pomalu 3 roky, kdy nás ministr dopravy Dan Ťok na akci Diagnostic Con 2016 ujišťoval. že nechce nechat zrušit celé řemeslo "emisních mechaniků a diagnostiků". Inu, už se to děje, a to prazvláštní novelou zákona, která má pár nebezpečných znaků kartelové dohody za hranou minimálně právních zvyklostí. Tehdejší výroky pana ministra: 1) "Nabízím možnost vás pozvat do pracovního procesu při novelizaci legislativy, zákona i vyhlášky o emisích." NESTALO SE, pozváni byli jiní, a právě ti "z druhé strany", majitelé STK. My jsme pozváni nebyli, resp. ani jedna z našich připomínek akceptována nebyla. 2) "Pokud je metodika zflikovaná jen kvůli zastaralé vyhlášce a zákonu, pojďme na to svolat pracovní skupinu, a udělejme vyhlášku i zákon 56 takový, který věci pomůže a pomůže i občanům." NESTALO SE, do Zákona 56 byl přes naše, a přes protesty samotného legislativního odboru MDČR (Mgr. Vavřina., Mgr. Rudolecký) implementovány minimální rozměry pracoviště pro kontrolu vozidel, které odpovídají jen velkokapacitním kontrolám ve městech (musí být "průjezdní linka" nejméně 26 metrů a neméně pro 3 vozidla najednou). Co má délka linky v zákoně co dělat, když výška šířka je ve Vyhlášce??? Navíc nová legislativa opět chrání byznys malé mocenské skupince podnikatelů tím, že nedovolí žádnou konkurenci. Novela tedy porušuje základní práva uvedená v ústavě a porušuje rovné podmínky v podnikání. 3) "Nechci, aby MD byl považován za resort, který je zlobbovaný někým, aby dostal do zákonu něco. Mým zájmem je, abychom měli společné základy, které dávají smysl, které pomáhají lidem a které pomáhají životnímu prostředí a obecně rozvoji ekonomiky." NESTALO SE. Zejména občané doplácení na to, že někteří z byznysu s předraženými kontrolami těží i 80.000.000 ročně "navíc". To jsou peníze, kteří občané vydávají zcela zbytečně. Bohužel, dalo by se takto pokračovat a kdo se podívá na novelu Zákona 56/2001 Sb. a na novou Vyhlášku 211/2018 Sb., musí konstatovat, že zejména tento poslední bod pana ministra vyslyšen nebyl. Pan ministr také řekl...(čtěte dále...) Ministerstvo dopravy se dnes vyjádřilo tak, že hodnota na štítku se sice do předepsaných hodnot zadá, ale pokud u vozidla s uzavřeným filtrem částic bude hodnota kouřivosti vyšší než 0,25 [1/m], ve vizuální zkoušce se v třídníku závad napíše "NEVYHOVUJE" (poškozený/netěsný DPF). A vozidlo je v rámci pravidelné kontroly STK vyhovující "jen částečně" (do 30 dnů). Pokud Ministerstvo dopravy ustojí tento způsob vyhodnocení, čeká je ještě vymýcení masových podvodů velkokapacitních kontrol, které používají šidítka a emulátory otáček i kouřivosti... K tomu taková folklórní historka: Paní povídá automechanikovi v servisu: "Měříte emise po novu"?... Mechanik: "Samozřejmě." Paní: "To je dobře, prý už se to nevytáčí, jen se to napojí a auto prý to řekne samo, že je to v pořádku." Mechanik: "Já ten motor musím ale u zkoušky vytáčet do vyšších otáček. To se nezměnilo!" Paní: "Tady vedle na STK už to dělají jenom ve volnoběhu. Tak to mi takhle neměřte, děkuju, ale a já to dám tam. Manžel říkal se si to vytáčet nenechá. Na Shledanou!" Všichni spekulanti jásají a STK nebude mít nepřátele mezi svými nejlepšími VIP kámoši! Ze zahraničí se prý mohou dovážet vozidla bez katalyzátorů i filtrů, protože jim česká legislativa (dle výkladu pochopeného většinou KT) dala prý dnes údajně možnost získat vyhovující STK i s netěsným či dokonce vybouraným filtrem částic! Jenže to tak není! Kdyby to tak bylo, MDČR metodicky by prakticky dovolilo ignorovat poškozený, netěsný či dokonce vybouraný DPF, a to by bylo trestuhodné. Proč se tak stalo? Buď metodice nikdo nerozumí, nebo o ní rozhodují lidé, kteří nerozumí technice. Má-li totiž vozidlo filtr částic, jeho emise částic se díky zpracováním ve výfuku (DPF) ani s opotřebením motoru, ani s rostoucím počtem najetých kilometrů nezhoršují, takže není potřeba žádná rezerva jako u surových emisí motoru! Pokud je DPF těsný, nepouští saze do ovzduší, emise jsou nulové po neomezenou dobu a je jedno, má-li auto najeto deset nebo dvěstě tisíc kilometrů. Vysvětlení se pokusíme pomocí obrázků, aby jej pochopil pokud možno každý: |
Podpořte naše úsilí a staňte se členem ASEM. Ukažte svým přístupem, že Vám situace není lhostejná a pomáhejte nám věci měnit. Registrace
Při poskytnutí sponzorského daru či zájmu o spolupráci prosím pište na info@asem.cz. Děkujeme |